Koop ongedaan maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:17

me_yentl schreef:
Haar VA is momenteel ook een verslag aan het opstellen ja. Mochten we het toch niet winnen, dan heb ik mij alvast ingelezen over het rechtrichten ;). Hopen dat dat werkt :).

Haar veearts kan zo veel op papier zetten,maar iets wat op een foto aanwezig is kan hij niet verwijderen,dus ze maakt weinig kans door hem dit te laten doen!
En of het paard er toen de tijd last van had of niet doet hier niet ter zake,de hoefkatrol was aanwezig!
Haar veearts zal wel met een briefje komen dat het paaard er nooit last van heeft gehad,ondanks dat het aanwezig was!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:35

Even een dingetje wat volgens mij door elkaar wordt gehaald.

Een VERBORGEN gebrek = toch iets wat ook de verkoper niet hoeft te weten? Daarvoor is het VERBORGEN, toch?

Volgens mij is het alleen bij DWALING dat je voor bewijs moet zorgen dat de verkoper het wist.

Zo heb ik het iig begrepen, maar kan het fout hebben.

Imo lijkt dit mij meer op een verborgen gebrek, maar had dit eruit gekomen bij een volledige keuring - Bij een paard voor de sport is een ront.keuring tegenwoordig wel erg gebruikelijk.
- kans is groot dat de rechter zegt dat je niet voldoende aan je onderzoeksplicht hebt voldaan.

N0a

Re: Koop ongedaan maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 14:40

Het paard is niet bedoeld voor hogere sport, gewoon regelmatig wedstrijden en maar kijken tot hoever we komen. Bovendien is het niet verplicht dat een paard rontgenologisch wordt gekeurd toch? Wij hebben aan onze onderzoeksplicht voldaan door hem klinisch te laten keuren. Tenminste zo heb ik het begrepen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:47

me_yentl schreef:
Het paard is niet bedoeld voor hogere sport, gewoon regelmatig wedstrijden en maar kijken tot hoever we komen. Bovendien is het niet verplicht dat een paard rontgenologisch wordt gekeurd toch? Wij hebben aan onze onderzoeksplicht voldaan door hem klinisch te laten keuren. Tenminste zo heb ik het begrepen.

Wat zou het verschil moeten zijn met de hogere sport?
Paard moet de "sport" toch gewoon aan kunnen?
Ik weet niet of je met een klinische keuring voldaan hebt aan je onderzoeksplicht, aangezien je/ze het paard wel hebt gekocht met de intentie om de sport in te gaan (of dit nu B is of de Z of hoger, maakt imo niet zoveel uit) maar goed, ik ben geen rechter!
Misschien zijn er voor paarden in de hogere sport nog wel meer keuringen "nodig" - die heb ik nog nooit gekocht :+

Het verschil met de keuring -klinisch of rontgenologisch is wel zo'n 3 a 400 euro en als je daar op bezuinigd neem je meer risico.
Waarom zouden mensen dan ront. keuren als het voor de wet niet uit zou maken?
Dan zou imo de verkopers het risico van een rechtzaak niet nemen.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:54

Wens jullie sterkte toe, heb zelf zo'n zelfde iets meegemaakt dus even een stipje, ben benieuwd hoe het af zal lopen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:55

me_yentl schreef:
Ja, maar dan heeft ze ons. Mocht het zo zijn dat ze er de laatste paar jaar geen wedstrijden meer mee heeft gereden, verkeerd ingelicht. Want tegen ons heeft ze gezegd dat het paard 3 weken geleden voor het laatst een wedstrijd heeft gelopen. En daar zijn 4 getuigen van.

en dus ook een startcoupon! waar is die?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 14:57

cissy schreef:
me_yentl schreef:
Ja, maar dan heeft ze ons. Mocht het zo zijn dat ze er de laatste paar jaar geen wedstrijden meer mee heeft gereden, verkeerd ingelicht. Want tegen ons heeft ze gezegd dat het paard 3 weken geleden voor het laatst een wedstrijd heeft gelopen. En daar zijn 4 getuigen van.

en dus ook een startcoupon! waar is die?

We hebben alle wedstrijdgegevens opgevraagd bij de knhs. Deze zijn onderweg :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:00

maar de oude eigenaar moet die toch zo op kunnen diepen? Bij de KNHS ben je maar afhankelijk van of ze alles al hebben bijgewerkt...
Zij beweert die wedstrijd te hebben gereden, kom dan maar met die coupon zou ik zeggen :)

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 15:02

We hebben geen contact meer met haar, maar inderdaad gaan we wel even verhaal halen en mochten de gegevens van KNHS binnen nu en een 4 dagen niet binnen zijn. Dan stappen we naar haar toe.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:08

me_yentl schreef:
We hebben geen contact meer met haar, maar inderdaad gaan we wel even verhaal halen en mochten de gegevens van KNHS binnen nu en een 4 dagen niet binnen zijn. Dan stappen we naar haar toe.

De wedstrijd van 3 weken geleden zal hoogst wsl nog niet bijgewerkt zijn.
Is er op de stal/site waar ze heeft gereden geen startlijst met of zonder uitslag?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 15:09

Nee geen startlijst of uitslag kunnen vinden, dit omdat ik niet helemaal zeker weet waar ze gestart is. In de omgeving van .. dat is het enigste wat ik weet. Dus ben al alle lijsten aan het afzoeken ;).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:16

me_yentl schreef:
Nee geen startlijst of uitslag kunnen vinden, dit omdat ik niet helemaal zeker weet waar ze gestart is. In de omgeving van .. dat is het enigste wat ik weet. Dus ben al alle lijsten aan het afzoeken ;).

op startlijsten kun je een aardig end komen hoor...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:17

Klassering doet ter sprake, niet wanneer het paard voor de laatste keer heeft gestart.
Dat is jouw woord tegen het van de verkoper....en geen hard bewijs in een rechtzaak dus! of ze moet over de klassering gelogen hebben dan is het een ander verhaal!

Als het paard M2 geklasseerd is geweest bij de huidige eigenaar is dit aantoonbaar bewijs (ook al stamt het uit 2002), daarbij de eigenaar heeft het paard jaren naar tevredenheid gehad.....nogmaals koper moet het tegendeel bewijzen!

Ik spreek uit ervaring ivm de klassering...bij mijn ex-paard werd het gedrag + niveau betwist.
Terwijl ik hem in de sport heb uitgebracht (M2, waarvan de laatste 4 jaar niet meer), maar tijdens de proefrit heb aangetoond (met getuigen) dat het paard alle Z oefeningen beheerste. De kopers hebben dit ook toegegeven in de rechtzaal.
Rechters zijn hiervan niet onder de indruk, ze willen harde bewijzen op papier :Y)

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 15:20

Bedankt voor je reactie. Maar alle kleine beetjes helpen hè :+ Ik ben nu echt desperate opzoek naar dingen die niet kloppen. Jammer dat het paard hiervan de dupe wordt. We vinden het ontzettend erg, en hadden niet verwacht dat deze mensen zo in elkaar zouden zitten.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:25

me_yentl schreef:

Nee als je het paard rontgologisch had laten keuren had je aan je onderzoeksplicht voldaan, nu heb je slecht half werk geleverd.

Buiten dat om, moet je bij de meeste verzekeringen ook een rontgologisch raport laten zien als je het paard voor een X bedrag wil laten verzekeren.

Rontgologisch keuren is niet verplicht, maar daarmee sluit je dergelijke situatie's wel uit. je hebt hoe dan ook nu geen poot om op te staan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:29

en dat laatste is dus niet helemaal waar. Ze hebben wel onderzoek verricht maar de vraag is of dat op tijd is geweest om aanspraak te kunnen maken op het teruggave recht.

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:38

me_yentl schreef:
lundi schreef:
Indien een koper na de koop "mankementen" aan het paard constateerd,dan dient de koper dit binnen twee maanden na de ontdekking aan de verkoper te melden.
Doet de koper dit niet,dan verliest hij zijn recht de koopovereenkomst op grond van non-conformiteit te ontbinden
Indien sprake is van een consumentenverkoop (een koopovereenkomstwaarbij de koper een particulier is en de verkoper een profesional) dan kan de koper binnen een termijn van 6 maanden nadat het paard is geleverd de koopovereenkomst ontbinden en eisen dat de verkoper het paard terug neemt.
Overigens geldt wel dat de koper een gebrek moet melden binnen twee maanden.
Een belangrijk verschil tussen consumentenkoop en een gewone koopovereenkomst is,dat de bewijslast bij de consumentenkoop bij de verkoper ligt
De verkoper dient aan te tonen dat er geen sprake was van een gebrek ten tijde van het sluiten van de koopovereenkomst
Bij een gewone koopovereenkomst dient de koper aan te tonen dat wel sprake van een gebrekdat ten tijde van de koopovereenkomst aanwezig moet zijn geweest

Wij kunnen aantonen dat de hoefkatrol er al zat bij aankoop. Bovendien hebben wij dit paard nog maar een week in ons bezit dus zitten wij binnen den 6 maanden termijn én hebben wij het de verkoper gemeld binnen 2 maanden.

Hiermee kun je dus dwaling aantonen. Het paard is onder valse voorwendselen verkocht. Als je dit voor de verkoop had geweten dan had je haar/hem niet verkocht. Bij dwaling is de koopovereenkomst vernietigbaar.
Dit aangezien de verkoper had kunnen / had moeten weten dat dit gebrek aanwezig was ten tijde van de verkoop. Tevens is het "product" niet conform het overeengekomen.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 17:45

Bedankt voor je reactie wessjuhh. Dit geeft weer een beetje hoop ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:18

wessjuhh schreef:
me_yentl schreef:
Wij kunnen aantonen dat de hoefkatrol er al zat bij aankoop. Bovendien hebben wij dit paard nog maar een week in ons bezit dus zitten wij binnen den 6 maanden termijn én hebben wij het de verkoper gemeld binnen 2 maanden.

Hiermee kun je dus dwaling aantonen. Het paard is onder valse voorwendselen verkocht. Als je dit voor de verkoop had geweten dan had je haar/hem niet verkocht. Bij dwaling is de koopovereenkomst vernietigbaar.
Dit aangezien de verkoper had kunnen / had moeten weten dat dit gebrek aanwezig was ten tijde van de verkoop. Tevens is het "product" niet conform het overeengekomen.

Nee, dwaling is dat de verkoper er van wist!

Een verborgen gebrek kan het zijn - aangezien het er voor de verkoop zat
Echter moet je wel kunnen bewijzen dat het een verborgen gebrek is en je het niet doormiddel van je onderzoeksplicht had kunnen weten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:21

http://wetboek.net/BW6/228.html?l=1

Citaat:
Artikel 228 - 6:228 BW
1 Een overeenkomst die is tot stand gekomen onder invloed van dwaling en bij een juiste voorstelling van zaken niet zou zijn gesloten, is vernietigbaar:

a. indien de dwaling te wijten is aan een inlichting van de wederpartij, tenzij deze mocht aannemen dat de overeenkomst ook zonder deze inlichting zou worden gesloten;

b. indien de wederpartij in verband met hetgeen zij omtrent de dwaling wist of behoorde te weten, de dwalende had behoren in te lichten;

c. indien de wederpartij bij het sluiten van de overeenkomst van dezelfde onjuiste veronderstelling als de dwalende is uitgegaan, tenzij zij ook bij een juiste voorstelling van zaken niet had behoeven te begrijpen dat de dwalende daardoor van het sluiten van de overeenkomst zou worden afgehouden.

2 De vernietiging kan niet worden gegrond op een dwaling die een uitsluitend toekomstige omstandigheid betreft of die in verband met de aard van de overeenkomst, de in het verkeer geldende opvattingen of de omstandigheden van het geval voor rekening van de dwalende behoort te blijven.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 19:28

Dankjewel Superwoman! De verkoper hoorde dit te weten, het kan toch niet dat een paard nooit een dag kreupel loopt terwijl die nu niet eens normaal zijn stal uit kan?

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:55

6:228 lid 1 sub c lijkt me voor jou van toepassing. Ik hoop dat het allemaal gaat lukken én ik vind ook nog steeds wél dat je een poot om op te staan hebt in tegenstelling tot veel mensen hier ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:05

me_yentl schreef:
Dankjewel Superwoman! De verkoper hoorde dit te weten, het kan toch niet dat een paard nooit een dag kreupel loopt terwijl die nu niet eens normaal zijn stal uit kan?

Als er nu een ontsteking bij is gekomen/of eigenlijk erger is geworden, kan het idd zijn dat hij daarvoor nooit kreupel heeft gelopen...
Daarbij lijkt het mij behoorlijk lastig om te BEWIJZEN dat de vorige eigenaar het wist.
Kan aannemelijk zijn dat hij eerder kreupel was, maar DAT IS GEEN BEWIJS.
Dat in combinatie met het niet ront. keuren vind ik dat je tot nu toe niet heel sterk staat.

Daarbij is in je recht staan of je recht krijgen heel verschillend :(:)

edit: lijkt me trouwens voor jezelf wel prettig om te weten of hij laatst nog uit is gebracht in de M2. Als dat het geval is, kon hij er toen iig nog mee werken... misschien is het probleem dan nog te overzien.
Er zijn genoeg paarden op papier met slechte benen, die irl er niks van laten zien. Misschien dat je met wat aanpassingen toch nog veel plezier kan hebben van dit paard.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:04

Zijn jullie ook bij de keuring geweest en als de vorige eigenaresse zegt dat hij bij haar nog nooit kreupel is geweest heeft ze niets te verbergen en kun je eventueel zijn medische dossier via de DA inzien aangezien de beide DA's toch al kontakt hebben en meestal is het wel zo dat wanneer mensen eventuele medicatie te verbergen hebben ze dan niet bij een praktijk gaan keuren waarvan ze weten dat die bloed afneemt om later te kunnen checken.
En misschien kun je de hoefsmid van het paard opsporen en hem vragen of er wel eens problemen waren, nog een mogelijkheid is dat het paard zeer gevoelig is voor bepaalde voeding en dus nu bevangenheid aan het ontwikkelen is omdat hij de stal al bijna niet meer uitkomt, bij HKO word dat meestal niet zo snel zo extreem.
Beginnende bevangenheid past beter bij het beeld wat je schetst, misschien krijgt hij teveel voer waar hij niet tegen kan, dit kan dus wel in een week ontstaan.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:09

1 ding is me nog een beetje onduidelijk.. sorry :+
Het dier is voorheen dus eens röntgen gekeurd geweest en daarop was ook al HK geconstateerd?
Hoe ben je hieraan gekomen en had je dit rapport al bij aankoop of achteraf?