ponny aan huis in rijtjes woning mag dat ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:37

paar jaar geleden had iemand in rotterdam 4 boxen in de woonkamer met 4 paarden erin.
Mocht helaas niet van de gemeente rotterdam.

Dus even navragen!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:37

jacqii schreef:
als het kan waarom niet?
en buiten staan, er zijn genoeg paarden die niet naar buiten gaan. bij ons op stal is er alleen een paddock maar daar kan mijn verzorg paard niet in omdat die door het hek heen rent en naar stal gaat. als hij elke dag in het bos gereden word. en stalletje heeft zn eten en aandacht krijgt die die verdient. Prima! als de buurt het ook geen probleem vind, zou ik gewoon even kijken met de gemeente of het een optie is!

Misschien, als je de discussie leest, kun je zien dat niet alleen veel mensen in dit topic, maar ook de dierenbescherming het onder mishandeling vingen vallen als een paard 20 uur per dag binnen staat en geen andere paarden n de buurt heeft.

montoya

Re: ponny aan huis in rijtjes woning mag dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:38

vind mishandeling ver gezocht !!!!!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:38

Niet te geloven! Hahaha! De wereld is echt geschift aan het raken!
Dacht ik dat ik het ergste had gezien met al die paarden die slechts 1 uur buiten komen en verder lekker opgehokt staan.
Maar het kan nog erger dus?!
Mijn hemel.... arme paarden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:40

montoya schreef:

Hahaha, nou... dat is het zeker niet. Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik mag hopen dat je iets wijzer wordt...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:40

montoya schreef:

Wat is het dan als je je paard zijn natuurlijke behoeftes ontzegt?
-Eten is een natuurlijke behoefte, als je je paard die ontzegt is het mishandeling.
-Drinken is een natuurlijke behoefte, als je je paard die ontzegt is het mishandeling.
-Lopen is een natuurlijke behoefte, als je je paard die ontzegt is het............
-Contact met soortgenoten is een natuurlijke behoefte, als je je paard die ontzegt is het ...............

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:42

ik heb er geen bezwaar tegen , maar ik zou wel dan elke dag gebruik maken van die bak en de pony er een paar uurtjes in laten , want de hele tijd in de stal is ook niks.. het is toch maar voor een korten tijd, en als hij genoeg kan bewegen is het goed.

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:43

Ik ben het wel met Vjestagirl eens. Een paard heeft inderdaad genoeg ruimte nodig om lekker te kunnen rennen,spelen,rollen en stoeien met soortgenoten. En je moet er minstens een shetlander bij zetten.
En een paard in de achtertuin hoort nou eenmaal niet, mijn ouders zien me al aankomen.
Ja, misschien MAG het wel, een paard in je achtertuin. Leuk voor jou, maar ook leuk voor je paard? Daar kan (bijna) iedereen volmondig 'nee' tegen zeggen, toch? lieve mensen met een paard die minder dan een uur per dag naar buiten kan, denk nou eens even na. Jij gaat toch ook niet de hele dag in een ruimte zitten die even groot is als een wc hokje? een wchokje voor een mens komt ongeveer overeen met een stal van 3x3m voor een paard. Nagedacht? En, lijkt het je wat om je halve leven in een kleine ruimte te zitten, 3x per dag gevoerd word, geen contact met anderen? Volgens mij kwijn je dan weg, tenzij je graag op jezelf leeft maar daar zijn er weinig van.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:43

ga niet verder op een discusie in . denk ook dat we offtopic gaan .
iedereen doet het beste wat in zijn macht ligt .
ik denk dat er dan heel veel paarden"' mishandeld"' worden

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:44

maar het is toch leuker om een paard te zien rennen in de wei?
Of een paard te zien bewegen, dat vind ik leuker om naar te kijken, dan een paard dat niet kan bewegen, lijkt me best saai eigenlijk.

Net als je naar de dierentuin gaat, wil je ook actie zien. Slapende tijgers zijn niet spectaculair.

KingsJewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:47

Vjestagirl schreef:
montoya schreef:

Wat is het dan als je je paard zijn natuurlijke behoeftes ontzegt?
-Eten is een natuurlijke behoefte, als je je paard die ontzegt is het mishandeling.
-Drinken is een natuurlijke behoefte, als je je paard die ontzegt is het mishandeling.
-Lopen is een natuurlijke behoefte, als je je paard die ontzegt is het............
-Contact met soortgenoten is een natuurlijke behoefte, als je je paard die ontzegt is het ...............

dus dan mishandel ik mijn verzorgpony ook...
ookal loopt ze 24/7 in de wei te grazen en er aalleen uit om te rijden
heeft altijd de beschrikking over vers water..
mja ze heeft geen andere paarden bij haar in de wei...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:47

montoya schreef:

Je vergeet in elk geval dat het hier om een paard gaat. Verdiep je eerst eens in de natuurlijke behoeften van een paard, voordat je onzinnige uitspraken gaat doen. ;)

En ja, mijn paard zou je absoluut mishandelen als je hem zo zou houden (zowel in de achtertuin als op zo'n geijkte pensionstalling). Dat durf ik toch echt wel te stellen.
Naast alle genoemde onderwerpen, zal ik het onderwerp 'verhuizen' nog kunnen aansnijden. Die van mij is daar niet dol op. En we hebben er momenteel eentje staan die net is gekomen en die staat al een week apatisch te wezen. Echt triest om te zien wat een stress verhuizing kan geven bij sommige, hele gevoelige paarden. ;(

Niets is fijner dan je paard zien met maatjes, waar ze een diepe band mee hebben opgebouwd. Lekker samen spelen, samen klooien, samen dutten, samen liggen, samen grazen, samen rondtrekken door het land (wij hebben namelijk een nogal groot land met vele watertjes en bos/struiken, waar ze letterlijk rondtrekken gedurende de hele dag en nacht. Je staat nog te kijken hoeveel ze lopen op zo'n land. :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:48

montoya schreef:

Dat is ook zo helaas. Mensen blijven de grenzen verleggen om toch een paard te kunnen houden, ook al hebben ze de ruimte
en de middelen daar niet voor.
Mensen zien liever het paard ongelukkig, dan dat ze zichzelf een paard moeten ontzeggen... als je kop maar diep genoeg in het zand steekt kun je blijven zeggen dat een paard dolgelukkig is op een paar vierkante meter zonder soortgenootjes.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:49

SasJumper schreef:

Dat is inderdaad niet fijn voor jouw pony, het voelt voor haar zoals het voor jou zou voelen op een onbewoond eiland zonder mensen om je heen. Maar wel voldoende eten en drinken.
Dan wordt je toch ook erg ongelukkig.
Het enige verschil is dat jij het kunt zeggen, je pony niet...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:49

montoya schreef:

Dat is ook zo. Vandaar ook dat de dierenbescherming een campagne opstart, en dat er een welzijnsnota voor paarden wordt geschreven.

Zoals ik al zei, dit is geen geval van 'het kan niet zoals het moet dus moet het maar zoals het kan'. Dit is een geval van 'het kan niet zoals het moet dus kan het niet'. Als ik graag een olifant wil houden maar ik heb er de ruimte niet voor dan kan het niet. Als ik graag een zeehond wil houden, maar ik heb geen water, dan kan het niet. Als ik een vlieg wil houden, maar de ruimte is niet meer dan een cm hoog, dan kan het niet. Als ik een kat wil houden, maar ik heb alleen een boodschappen kratje om hem in te stoppen en verder alleen ruimte om hem op een stukje van 3x3 iedere dag even lost te laten, dan kan het niet. Als ik een paard wil houden, maar ik heb alleen een stal om hem in te stoppen, en verder alleen ruimte om hem iedere dag op een stukje van 15x15 los te laten dan kan het niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:51

Ninx schreef:
SasJumper schreef:

Dat is inderdaad niet fijn voor jouw pony, het voelt voor haar zoals het voor jou zou voelen op een onbewoond eiland zonder mensen om je heen. Maar wel voldoende eten en drinken.
Dan wordt je toch ook erg ongelukkig.
Het enige verschil is dat jij het kunt zeggen, je pony niet...

En dat je als mens nog actie kunt ondernemen om onder de mensen te komen. Als paard/pony ben je gewoon overgeleverd aan de eigenaren...... ;(

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:53

ik vind oom wel dat er een maatje bij moet staan , een mini-shetlander ofzo. en het is ook fijner om je paard in de wei te zien rondrennen , en ben het daar mee eens. maar het is niet voor eeuwig , de pony staat er een paar maanden in het jaar in , en daarna gaat hij weer vrolijk op de wei.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:53

kan en laat mijn paard ook elke dag na de stapmolen en het rijden cq longeren in de padock lekker rennen . maar dan nog staat hij wel 20 uur op stal .
maar aan stalpaarden en aan weidepaarden zitten voor en nadelen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:54

Maar dat weet dat paard niet. Dat het maar voor een paar maanden is.

Keeltje135

Re: ponny aan huis in rijtjes woning mag dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:56

dat is ook wel weer waar , maar ik zou hem dan echt wel een paar uurtjes in een bak laten met misschien andere paardjes.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:56

montoya schreef:
kan en laat mijn paard ook elke dag na de stapmolen en het rijden cq longeren in de padock lekker rennen . maar dan nog staat hij wel 20 uur op stal .
maar aan stalpaarden en aan weidepaarden zitten voor en nadelen

Ik heb nog geen nadelen ondekt aan mijn weidepaard. Ze is soms vies, maar dat is een nadeel voor mij, niet voor haar. En ze wordt soms nat, maar ze heeft een perfect werkende deken genaamd vacht, dus daar heeft zij geen last van, maar ik. Ze kan ook prima beschut gaan staan, maar dat doet ze niet. En verder? Ze kan rennen, spelen, ze heeft een stapeltje andere paarden waar ze het prima mee kan vinden, ze heeft altijd te eten. Nee, ik geloof niet dat er voor mijn paard een nadeel zit aan weide paard zijn. Voor mij misschien, namelijk dat ik niet altijd kan doen wat ik van te voren verzonnen had. Maar dat maakt het ook wel weer leuk, dan besluit ik om weereens te gaan vrijheids dresuren, of we gaan wandelen, of we gaan aan de hand balkjes lopen, en dan hebben we ook weereens wat anders gedaan.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 09-10-09 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:57

SasJumper schreef:

mijn shet word dan ook mishandeld 24/7 buiten met schuilmogelijkheid,voedsel,water alleen ze komt niet 24/7 in contact met andere want die staan niet bij der. ze ziet ze wel elke dag en staat er ook elke dag wel eve bij in de wei is dat alsnog mishandeling?
en dan had er graag genoeg een pony bij gezet hoor kan ook wel, alleen mocht die dan iets gaan mankeren zou ik geen geld hebben het paardje te opereren of ik zou dat van het "potje" van me shet afmoeten halen maar dat lijkt me ook niet verstandig. dan maar beter een paar uurtjes samen als 24/7
Laatst bijgewerkt door DreamUp op 09-10-09 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:57

bella1wjnmk schreef:
dat is ook wel weer waar , maar ik zou hem dan echt wel een paar uurtjes in een bak laten met misschien andere paardjes.

Kijk! Maar jij gaat er nu dus ook al weer dingen aanhangen die een vooruitgang zijn op de situatie. En dat is goed! Heel erg goed! Vooral zo blijven denken! Maar het geeft ook aan dat de originele situatie (paard in een stal in de achtertuin, iedere dag eruit om in het bos te gaan rijden) niet afdoende is.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:58

nou toppie toch vestjegirl houden dan zo . :D

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:58

sorry vjestagirl bedoel ik :+