Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Karin schreef:Ik weet het nog zo net niet. Als ik meedoe aan een TREC-wedstrijd en ik bevind me ergens in het buitengebied, dan mag een BOA mij staande houden en om mijn papieren vragen. Dan maakt het IMO niets uit of ik daar nu een vrijetijdsritje maak of dat ik deelnemer ben aan een wedstrijd. Hoewel mij überhaupt nog nooit om een ID (van mezelf of paard) is gevraagd tijdens wat voor rit dan ook, en ik maak toch heel wat kilometers in de vrije natuur. Maar dat wil niet zeggen dat het nooit zal gebeuren. Overigens heb ik ook zelf geen paspoort of rijbewijs bij me als ik ga rijden, en dat terwijl je je wettelijk gezien te allen tijde moet kunnen identificeren.
Breghje schreef:@ Alane, wat ik had begrepen van een eerdere plaatsing (nu weet ik even uit mijn hoofd dat dat op het FPF was) is als jij langer dan 3 uur een buitenrit gaat maken, je hem wel degelijk bij je moet hebben ter identificatie. Op dat moment ben jij namelijk houder / bezitter van het paard volgens de wet, en moet jij dus het paard zijn id kunnen bewijzen. Idd, niet tijdens trec wedstrijden ed, maar bij een lange rit dus wel.
Citaat:Bij verplaatsing of vervoer
Degene die het paard verplaatst of vervoert, zorgt ervoor dat het paspoort met het paard
meegaat, behalve:
• Als een paard in de wei of op stal staat en de houder het paspoort op verzoek metee
kan laten zien.
• Als het paard tijdelijk lopend wordt verplaatst naar een plek vlakbij het bedrijf, waarbij
het paspoort binnen 3 uur getoond kan worden.
• Bij het verweiden van het paard waarbij het paspoort op bedrijf van vertrek getoond
kan worden.
• Als het gaat om een veulen dat nog niet gespeend is en vergezeld gaat van de moeder
of de zoogmerrie.
• Als het paard deelneemt aan een training of test voor een wedstrijd of evenement en
waardoor zij het wedstrijd- of evenemententerrein moet verlaten.
• Als er sprake is van een noodsituatie met betrekking tot het paard zelf of het bedrijf
waar het gehouden wordt.
Citaat:"Breghje"]Ik heb het nagelezen en idd, ik had het fout gelezen. Máár, bij de faqs staat ook dit:
22 Wie controleert of mijn paard een paspoort heeft en gechipt is?
Op keuringen kunnen stamboeken de controle uitvoeren en bij wedstrijden mogen de sportorganisaties controleren. De Algemene Inspectiedienst van het ministerie van LNV controleert op markten, verzamelplaatsen en tijdens vervoer. De Voedsel en Waren Autoriteit controleert ten slotte bij aanvoer van een paard op het slachthuis en bij export
TheMagicLine schreef:Citaat:"Breghje"]Ik heb het nagelezen en idd, ik had het fout gelezen. Máár, bij de faqs staat ook dit:
22 Wie controleert of mijn paard een paspoort heeft en gechipt is?
Op keuringen kunnen stamboeken de controle uitvoeren en bij wedstrijden mogen de sportorganisaties controleren. De Algemene Inspectiedienst van het ministerie van LNV controleert op markten, verzamelplaatsen en tijdens vervoer. De Voedsel en Waren Autoriteit controleert ten slotte bij aanvoer van een paard op het slachthuis en bij export
Weet iemand hoe de definitie luidt van een "houder van een paard"? Wat wordt daar precies mee bedoeld? Mogen behalve AID/VWA ook Politie en of andere opsporingsambtenaren (Douane) vragen naar het paardenpaspoort? Wet Verkeersreglementen? En hoe zit het met diverse gemeenteverordeningen die kunnen verschillen per gemeente?
Misschien domme vragen maar het begint ons te duizelen
cissy schreef:Breghje schreef:Ik heb van de mevrouw van het PVV nog geen antwoord of AID een kopie gaat gedogen, maar wat niet is kan nog komen uiteraard.
inmiddels al wat gehoord?
Lappie_Lap schreef:Bij ons hebben alle pensiongasten ook de paspoorten ingeleverd.
We hebben een kluis in de kantine hangen, de nummercombinatie hebben alle pensiongasten gekregen zodat ze zich zelf kunnen redden als ze met paard vant erf gaan en het paspoort nodig hebben
Sonja schreef:Lappie_Lap schreef:Bij ons hebben alle pensiongasten ook de paspoorten ingeleverd.
We hebben een kluis in de kantine hangen, de nummercombinatie hebben alle pensiongasten gekregen zodat ze zich zelf kunnen redden als ze met paard vant erf gaan en het paspoort nodig hebben
Dan is je paspoort nu dus gemeengoed van de hele pensionbevolking. Dat zou ik NOG minder snel doen dan het aan de stalhouder afgeven. Iedereen kan er dus bij... Geen haar op m'n hoofd...
KC schreef:wat ik heb begrepen en we hebben de contoleurs nogal vaak op het erf is dat we er officieel de orig paspoorten achter zouden moeten laten. Maar gezien we vaak op pad gaan en de staleigenaar dan bwv spreken geregeld uit bed zouden moeten bellen om de paspoorten op te vragen. Hebben wij met zijn allen ervoor gekozen om een kopie van het paspoort aan de staleigenaar te geven. Die heeft dat dus ook voorgelegd aan de controleure van AID en deze zijn ermee akkord gegaan. Ga er dus nu vanuit dat het zo in oorde is. DIt jaar hebben we al 2x controle gehad.
TheMagicLine schreef:Breghje schreef:Maar ik voel toch stiekem al wel een beetje aan dat dat is waar we naar toe gaan, dat dit controle idee op de paspoorten daar een beginnetje van is. En paarden kosten al genoeg, de groenten ik ga ook zaniken hoor als er een paardenbelasting komt!
...met een nummerbord (kenteken) om de nek van je paard... en straks alleen maar paarden voor de "happy few"... als het zover komt gaan wij emigreren![]()
Hoe dan ook er zijn zeker vele paarden in NL zonder goed geregeld eigendomsbewijs, o.a. gekocht op veilingen (via handjeklap = is cultuur) met alleen een paspoort.
In ieder geval is het zo dat als PH een paspoort niet teruggeeft, dat de eigenaar van het paard dan een groot probleem heeft, hij/zij kan het paard niet elders stallen (er is immers geen paspoort bij het paard), het paard mag niet vervoerd worden en mag ws niet op de openbare weg. praktisch betekent dit dat het paard voor eigenaar "onbruikbaar" is geworden. Dus moeten we wel heel lief zijn tegen PH's...
Als ik een auto huur... wordt de auto uitgeleend met uitsluitend kopieen van het kentekenbewijs en groenekaart! Waarom zou dit niet bij paarden kunnen die op een pensionstal staan?
KC schreef:wat ik heb begrepen en we hebben de contoleurs nogal vaak op het erf is dat we er officieel de orig paspoorten achter zouden moeten laten. Maar gezien we vaak op pad gaan en de staleigenaar dan bwv spreken geregeld uit bed zouden moeten bellen om de paspoorten op te vragen. Hebben wij met zijn allen ervoor gekozen om een kopie van het paspoort aan de staleigenaar te geven. Die heeft dat dus ook voorgelegd aan de controleure van AID en deze zijn ermee akkord gegaan. Ga er dus nu vanuit dat het zo in oorde is. DIt jaar hebben we al 2x controle gehad.
Citaat:Als je houder ineens de DA moet bellen omdat je paard ziek is zal de DA toch wel willen weten of je paard is gëent en dat staat in je paspoort.