Paardenpaspoort bij pensionhouder in bewaring?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:10

Ik weet het nog zo net niet. Als ik meedoe aan een TREC-wedstrijd en ik bevind me ergens in het buitengebied, dan mag een BOA mij staande houden en om mijn papieren vragen. Dan maakt het IMO niets uit of ik daar nu een vrijetijdsritje maak of dat ik deelnemer ben aan een wedstrijd. Hoewel mij überhaupt nog nooit om een ID (van mezelf of paard) is gevraagd tijdens wat voor rit dan ook, en ik maak toch heel wat kilometers in de vrije natuur. Maar dat wil niet zeggen dat het nooit zal gebeuren. Overigens heb ik ook zelf geen paspoort of rijbewijs bij me als ik ga rijden, en dat terwijl je je wettelijk gezien te allen tijde moet kunnen identificeren.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 14:16

Karin schreef:
Ik weet het nog zo net niet. Als ik meedoe aan een TREC-wedstrijd en ik bevind me ergens in het buitengebied, dan mag een BOA mij staande houden en om mijn papieren vragen. Dan maakt het IMO niets uit of ik daar nu een vrijetijdsritje maak of dat ik deelnemer ben aan een wedstrijd. Hoewel mij überhaupt nog nooit om een ID (van mezelf of paard) is gevraagd tijdens wat voor rit dan ook, en ik maak toch heel wat kilometers in de vrije natuur. Maar dat wil niet zeggen dat het nooit zal gebeuren. Overigens heb ik ook zelf geen paspoort of rijbewijs bij me als ik ga rijden, en dat terwijl je je wettelijk gezien te allen tijde moet kunnen identificeren.

HIer idem hoor. Ik heb wel mijn tas in de auto liggen waar alles in zit van mijzelf. Maar ik dacht dat men wel aan de hesjes die er dan gedragen worden dat er een wedstrijd bezig is en dat het dan qua tijdsbepaling niet zo heeeel handig is om dan een controle te gaan houden....Daarom vermoed ik ook dat het wat dát betreft (controles tíjdens wedstrijden) wel los zal gaan lopen, net als controles in het buitengebied. Want hóe gaat men controleren hoe lang je wegbent? Ik maak vaak een ritje van een anderhalf uur, dan zou je al een km. teller op je paard moeten gaan hebben.... :+

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:01

Breghje schreef:
@ Alane, wat ik had begrepen van een eerdere plaatsing (nu weet ik even uit mijn hoofd dat dat op het FPF was) is als jij langer dan 3 uur een buitenrit gaat maken, je hem wel degelijk bij je moet hebben ter identificatie. Op dat moment ben jij namelijk houder / bezitter van het paard volgens de wet, en moet jij dus het paard zijn id kunnen bewijzen. Idd, niet tijdens trec wedstrijden ed, maar bij een lange rit dus wel.

Citaat:
Bij verplaatsing of vervoer
Degene die het paard verplaatst of vervoert, zorgt ervoor dat het paspoort met het paard
meegaat, behalve:
• Als een paard in de wei of op stal staat en de houder het paspoort op verzoek metee
kan laten zien.
Als het paard tijdelijk lopend wordt verplaatst naar een plek vlakbij het bedrijf, waarbij
het paspoort binnen 3 uur getoond kan worden
.
• Bij het verweiden van het paard waarbij het paspoort op bedrijf van vertrek getoond
kan worden.
• Als het gaat om een veulen dat nog niet gespeend is en vergezeld gaat van de moeder
of de zoogmerrie.
Als het paard deelneemt aan een training of test voor een wedstrijd of evenement en
waardoor zij het wedstrijd- of evenemententerrein moet verlaten
.

• Als er sprake is van een noodsituatie met betrekking tot het paard zelf of het bedrijf
waar het gehouden wordt.

Het gaat dan niet om de lengte van de rit, maar of je dan binnen 3 uur het paspoort kunt tonen...
Anders is het bij vervoer over de weg bijv. van en naar een wedstrijd, dan heb je dus wel het paspoort nodig/moet je bij je hebben

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 17:18

Ik heb het nagelezen en idd, ik had het fout gelezen. Máár, bij de faqs staat ook dit:

Quote:
22 Wie controleert of mijn paard een paspoort heeft en gechipt is?
Op keuringen kunnen stamboeken de controle uitvoeren en bij wedstrijden mogen de sportorganisaties controleren. De Algemene Inspectiedienst van het ministerie van LNV controleert op markten, verzamelplaatsen en tijdens vervoer. De Voedsel en Waren Autoriteit controleert ten slotte bij aanvoer van een paard op het slachthuis en bij export

En daar staat geen stalling bij. Dus het is allemaal nog steeds niet echt helder te krijgen. Want als eigenaar/ houder moet je het binnen 3 uur kunnen laten zien volgens hun eigen overzicht, terwijl de houder van de paarden het meteen moet kunnen laten zien. Blijft in mijn ogen hoe dan ook krom.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:47

Als je op wedstrijden gaat (KNHS) of stamboekkeuringen ben je sowieso verplicht het papsoort mee te nemen ivm eventuele identiteitscontrole en/of entingen/stokmaat etc... Dat staat los van de I&R regeling paardachtigen.

Je moet dus vervoer en wedstrijd als 2 aparte dingen zien...
transport over de weg heb je paspoort bij je tenzij: (zie vorige bericht van mij)
op wedstrijd, stamboekkeuring : paspoort nodig ivm regels organisatie (enting controle etc)

Op zich is het wel helder:
Paspoort moet bij houder zijn, maar wanneer de houder de paarden naar een andere weide moet brengen, dan hoeft hij de paspoorten niet mee te nemen, en is het de 3 uurs tijd marge...
Laatst bijgewerkt door Alane op 30-09-09 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:48

Citaat:
"Breghje"]Ik heb het nagelezen en idd, ik had het fout gelezen. Máár, bij de faqs staat ook dit:

Op keuringen kunnen stamboeken de controle uitvoeren en bij wedstrijden mogen de sportorganisaties controleren. De Algemene Inspectiedienst van het ministerie van LNV controleert op markten, verzamelplaatsen en tijdens vervoer. De Voedsel en Waren Autoriteit controleert ten slotte bij aanvoer van een paard op het slachthuis en bij export

Weet iemand hoe de definitie luidt van een "houder van een paard"? Wat wordt daar precies mee bedoeld? Mogen behalve AID/VWA ook Politie en of andere opsporingsambtenaren (Douane) vragen naar het paardenpaspoort? Wet Verkeersreglementen? En hoe zit het met diverse gemeenteverordeningen die kunnen verschillen per gemeente?

Misschien domme vragen maar het begint ons te duizelen :+

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:53

Alane schreef:
Wat is dan een houder:
Citaat:
Degene die een paard houdt, vervoert, of een paard van iemand anders op stal heeft, wordt beschouwd als de houder van dat paard en is er verantwoordelijk voor dat een paard een paspoort heeft en gechipt is.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:57

OK, helder

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 18:24

TheMagicLine schreef:
Citaat:
"Breghje"]Ik heb het nagelezen en idd, ik had het fout gelezen. Máár, bij de faqs staat ook dit:

Weet iemand hoe de definitie luidt van een "houder van een paard"? Wat wordt daar precies mee bedoeld? Mogen behalve AID/VWA ook Politie en of andere opsporingsambtenaren (Douane) vragen naar het paardenpaspoort? Wet Verkeersreglementen? En hoe zit het met diverse gemeenteverordeningen die kunnen verschillen per gemeente?

Misschien domme vragen maar het begint ons te duizelen :+

Ik heb daar ook een heel erg duidelijk stuk van het FPF van, zal het voor je knippen en plakken. Daar staat het nog iets uitgebreider, ook met bezitter / houder etc.

Bezit is in het Nederlands vermogensrecht het houden van een goed voor zichzelf (art. 107 eerste lid, Burgerlijk Wetboek Boek 3 (BW 3)). Een bezitter heeft meestal de feitelijke macht over een goed en gedraagt zich alsof hij de eigenaar van dat goed is.

De wet onderscheidt bezit van houderschap. Een bezitter houdt een goed voor zichzelf, terwijl een houder een goed voor een ander houdt. Onverminderd de feitelijke beschikking die een houder heeft over een goed weet die houder dat hij niet de bezitter of eigenaar is. Als iemand bijvoorbeeld een boek leent van de bibliotheek is hij geen bezitter van dat boek maar houder namens de bibliotheek (die de eigenaar is; zie ook Houderschap).

Bezit is middellijk of onmiddellijk. Bij onmiddellijk bezit is de bezitter zelf ook houder van het goed, terwijl bij middellijk bezit het goed door een houder namens de bezitter wordt gehouden. In het vorige voorbeeld was de bibliotheek eerst onmiddellijk bezitter van het boek; echter ten tijde dat de lener het in leen heeft is de bibliotheek middellijk bezitter.

Er dient een duidelijk onderscheid te worden gemaakt tussen bezit en eigendom. Meestal is de eigenaar ook de bezitter, maar dat hoeft juridisch niet per se het geval te zijn. Als iemand namelijk een boek uit de bibliotheek steelt dan is de bibliotheek nog wel de eigenaar maar niet langer de bezitter (en dus "eigenaar-niet-bezitter"). De dief is nu "bezitter-niet-eigenaar" van het boek (en dus geen houder). Een dief houdt namelijk het gestolen goed voor zichzelf en kwalificeert zich daarmee als bezitter.

In het dagelijks verkeer is het meestal niet mogelijk om vast te stellen of iemand bezitter of houder is. Als iemand met een boek rondloopt dan kan men eigenlijk niet weten of dat boek hem toebehoort (eigenaar-bezitter) of dat hij het van iemand heeft geleend (houder). Toch is het wel belangrijk om dat te weten, want alleen een beschikkingsbevoegde houder mag een goed overdragen (bijvoorbeeld verkopen). Om toch wat houvast te bieden stelt de wet dat "Wie een goed houdt, wordt vermoed dit voor zichzelf te houden" (art. 109 BW 3).

Men verkrijgt bezit door inbezitneming (bijvoorbeeld vinden of stelen), door overdracht (zoals bij koop) of door opvolging onder algemene titel (bijv. erven; zie ook art. 113 BW 3).

Een belangrijke wijze van bezitsverkrijging is door overdracht'. Een belangrijke voorwaarde voor overdracht is dat de overdrager bevoegd is om dat te doen. Een overdracht door een onbevoegde (bijv. een houder of een bezitter-niet-eigenaar (zoals een dief)) is in principe niet rechtsgeldig. In deze situatie is sprake van heling. Echter om een koper die te goeder trouw is te beschermen tegen deze situatie zijn er de zogenaamde "derden-beschermende artikelen" die er voor zorgen dat onder sommige omstandigheden een overdracht door een onbevoegde toch rechtsgeldig is.

bron: Wikipedia.org

en deze

Houderschap betekent dat iemand de macht heeft over een zaak van een ander maar zich niet als de eigenaar gedraagt.

Een houder is iemand die krachtens een rechtsverhouding met de eigenaar de feitelijke macht over de zaak uitoefent. Denk hierbij aan een huurder, een bruiklener, een zaakwaarnemer of een beperkt gerechtigde. Het is in feite niets anders dan een zaak in handen te hebben, zonder de bedoeling te hebben deze voor zich te houden. De houder is dan ook verplicht tot teruggave van de zaak aan de rechtmatige eigenaar. Een houder kan bovendien geen verandering brengen in zijn houderschap en/of de grondslag daarvan, ook niet met de enkele mededeling dat hij voortaan voor zichzelf wil houden.

bron: Wikipedia.org

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:29

Niet doen niet doen.

Jij bent de eigenaar en dan heb je de paspoort in je bezit.

Vraag zelf na of het moet en is het zo, dan maak je een kopie, maar het origineel hou je.

Ik vind dit maar eng en raar.

Ik ga er dan ook nooit mee akkoord want het is MIJN paard en niet van stalhouder.

Wordt er gecontroleerd dan heeft ie die kopie als bewijs en anders belt ie je maar of je ff langskomt om het paspoort te tonen.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:26

Breghje, heel duidelijk over houderschap, dank!

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 03:35

Mijn stalhouder heeft ook het paspoort gevraagd, maar ik geef het niet, no way. Hij heeft een kopie. Als ze controles komen doen moeten ze me maar bellen en dan breng ik mijn origineel paspoort wel eventjes tot daar. Ik ben er tegen mijn paspoort af te geven, ten eerste omdat ik vaak wegga met mijn paard met de vrachtwagen en dus telkens mijn paspoort zou moeten vragen, en ten tweede omdat ik mijn stalgeld cash betaal, hoefsmid en dierenarts cash betaal, enz. en mijn paspoort deels beschouw als een eigendombewijs (ik heb gelukkig wel een aankoopcontract, een contractje met de stalhouder, en veronderstel dat ik ook wel kan bewijzen dat het al jaren mijn paard is ahv foto's, getuigen, enz? Maar toch wil ik het paspoort absoluut zelf houden).

Lappie_Lap

Re: Paardenpaspoort bij pensionhouder in bewaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:36

Bij ons hebben alle pensiongasten ook de paspoorten ingeleverd.
We hebben een kluis in de kantine hangen, de nummercombinatie hebben alle pensiongasten gekregen zodat ze zich zelf kunnen redden als ze met paard vant erf gaan en het paspoort nodig hebben :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:41

Breghje schreef:
Ik heb van de mevrouw van het PVV nog geen antwoord of AID een kopie gaat gedogen, maar wat niet is kan nog komen uiteraard.

inmiddels al wat gehoord?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 08:43

cissy schreef:
Breghje schreef:
Ik heb van de mevrouw van het PVV nog geen antwoord of AID een kopie gaat gedogen, maar wat niet is kan nog komen uiteraard.

inmiddels al wat gehoord?

jaaaaa, dat ze wacht op antwoord van de AID :Z . Heb haar meteen meegegeven het probleem als een ph de papieren niet terug wilt geven ivm bv een conflict enzo. Eigenlijk zou ze gisteren antwoord hebben gehad, maar schijnt dat de AID niet zo van de vlotte is... Maar zodra ik antwoord van hen heb, wel of geen kopie en uiteraard de onderbouwing daarvan, dan zet ik de hele correspondentie hier neer. Uiteraard wel even met de mods overleggen voordat het alsnog fout gaat lopen, ik heb haar toestemming in elk geval in de mails staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:16

Lappie_Lap schreef:
We hebben een kluis in de kantine hangen, de nummercombinatie hebben alle pensiongasten gekregen zodat ze zich zelf kunnen redden als ze met paard vant erf gaan en het paspoort nodig hebben :)

Dan is je paspoort nu dus gemeengoed van de hele pensionbevolking. Dat zou ik NOG minder snel doen dan het aan de stalhouder afgeven. Iedereen kan er dus bij... Geen haar op m'n hoofd...

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:51

Sonja schreef:
Lappie_Lap schreef:

Dan is je paspoort nu dus gemeengoed van de hele pensionbevolking. Dat zou ik NOG minder snel doen dan het aan de stalhouder afgeven. Iedereen kan er dus bij... Geen haar op m'n hoofd...

inderdaad, vooral omdat op veel stallen je halster niet eens veilig is als je het niet achter slot en grendel bewaart :n

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:27

Tja, dat is het voordeel van in het noorden des landes wonen en een gezellige kleine pensionstalling (kleine 10 klanten) hebben :)
De kastdeuren zitten hier wel op slot (de meeste), maar voor de rest hangt en ligt er van alles voor de stallen. Ik moet zeggen dat m'n moeder ook niet zomaar iedereen hier op stal laat komen. Als de persoon haar niet aanstaat om wat voor reden dan ook dan komt die hier meestal ook niet.

KC

Re: Paardenpaspoort bij pensionhouder in bewaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:05

wat ik heb begrepen en we hebben de contoleurs nogal vaak op het erf is dat we er officieel de orig paspoorten achter zouden moeten laten. Maar gezien we vaak op pad gaan en de staleigenaar dan bwv spreken geregeld uit bed zouden moeten bellen om de paspoorten op te vragen. Hebben wij met zijn allen ervoor gekozen om een kopie van het paspoort aan de staleigenaar te geven. Die heeft dat dus ook voorgelegd aan de controleure van AID en deze zijn ermee akkord gegaan. Ga er dus nu vanuit dat het zo in oorde is. DIt jaar hebben we al 2x controle gehad.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 16:18

KC schreef:
wat ik heb begrepen en we hebben de contoleurs nogal vaak op het erf is dat we er officieel de orig paspoorten achter zouden moeten laten. Maar gezien we vaak op pad gaan en de staleigenaar dan bwv spreken geregeld uit bed zouden moeten bellen om de paspoorten op te vragen. Hebben wij met zijn allen ervoor gekozen om een kopie van het paspoort aan de staleigenaar te geven. Die heeft dat dus ook voorgelegd aan de controleure van AID en deze zijn ermee akkord gegaan. Ga er dus nu vanuit dat het zo in oorde is. DIt jaar hebben we al 2x controle gehad.

Dat zou echt super zijn!! Helaas heb ik ook vandaag nog geen reactie van ze mogen ontvangen... en de vraag is 28-09 gesteld...

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:10

TheMagicLine schreef:
Breghje schreef:
Maar ik voel toch stiekem al wel een beetje aan dat dat is waar we naar toe gaan, dat dit controle idee op de paspoorten daar een beginnetje van is. En paarden kosten al genoeg, de groenten ik ga ook zaniken hoor als er een paardenbelasting komt! :+

...met een nummerbord (kenteken) om de nek van je paard... en straks alleen maar paarden voor de "happy few"... als het zover komt gaan wij emigreren :+

Hoe dan ook er zijn zeker vele paarden in NL zonder goed geregeld eigendomsbewijs, o.a. gekocht op veilingen (via handjeklap = is cultuur) met alleen een paspoort.

In ieder geval is het zo dat als PH een paspoort niet teruggeeft, dat de eigenaar van het paard dan een groot probleem heeft, hij/zij kan het paard niet elders stallen (er is immers geen paspoort bij het paard), het paard mag niet vervoerd worden en mag ws niet op de openbare weg. praktisch betekent dit dat het paard voor eigenaar "onbruikbaar" is geworden. Dus moeten we wel heel lief zijn tegen PH's...

Als ik een auto huur... wordt de auto uitgeleend met uitsluitend kopieen van het kentekenbewijs en groenekaart! Waarom zou dit niet bij paarden kunnen die op een pensionstal staan?

Een auto kan geen ziekte verspreiden en een paard wel.
Als je houder ineens de DA moet bellen omdat je paard ziek is zal de DA toch wel willen weten of je paard is gëent en dat staat in je paspoort.
Mijn dochter heeft gelukkig, op mijn aanraden, een aankoopbewijs, heeft een leuke professionele stalling, iedere maand netjes via de bank het stalgeld overmaken dus bewijs zat.
Ik las eerder dat iemand een paard heeft die niet gechipt is, wat wil je dan gaan doen als hij ziek is of dood gaat?
Je kan er niet mee naar de slager en als hij een spuitje krijgt komt het destructiebedrijf hem niet halen!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:14

KC schreef:

Dan is het wel te hopen dat ze dat ergens vast hebben gelegd, dus niet bij andere controleurs weer afwachten of het goed is.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:01

KC schreef:

Waarom krijg je dan zo vaak controle als ik vragen mag?

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:17

Citaat:
Als je houder ineens de DA moet bellen omdat je paard ziek is zal de DA toch wel willen weten of je paard is gëent en dat staat in je paspoort.

Een PH weet van elk paard (als het goed is) welke DA gebeld moet worden, een DA houdt een medisch dossier bij van elk paard, en ziet in 1 oogopslag wat de medische voorgeschiedenis is van het paard. PH's houden over het algemeen bij (onze ervaring) wanneer de paarden zijn geent. Je wil toch geen niet geente paarden op je stal. Kopie kan best, ook kopieen van de medische voorgeschiedenis en entingen: probleem opgelost :+

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:50

Citaat:
en als hij een spuitje krijgt komt het destructiebedrijf hem niet halen!

jawel hoor
er word niet naar pas of chip gekeken paard word niet gecheckt of het paard x betrefd
niks nada noppes