Conflict met oude eigenaar van paard. Sta ik in mijn recht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:31

Precies wat ik bedoel friendly. Daarom zou je de energie van die topic beter in een gesprek met de oude eigenaar kunnen steken. Daar bereik je veel meer mee dan het verhaal op bokt te doen.

Ik snap de TS wel, die wil haar verhaal kwijt, maar ik zou het nooit gedaan hebben :n

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:40

ben nog steeds nieuwschierig naar het verhaal van de persoon die een aanbetaling zou hebben gedaan en niets zou hebben teruggekregen?!

elinebakker

Re: Conflict met oude eigenaar van paard. Sta ik in mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:29

Denk dat het slimmer is dit topic te sluiten voordat er een discussie ontstaat of het nou slim of niet is geweest dit topic te plaatsen..

scharrelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:36

Op deze openbare site ben ik minderjarig woon in een kraakpand met mijn vriendje, heb geen contact met me ouders en heb een 2 jarig paard laten verhongeren na een zware castratie. Erg oneerlijk om dat op een site te zetten waar iedereen het kan lezen. En nog oneerlijker is het, dat het gewoon niet waar is.
Zelf ik heb deze site gevonden via Google.nl door alleen maar de naam van mijn ex paardje in te tikken. Het was ook mijn droompaard, ook ik was dolverliefd op hem. En ik wil niets liever dan wat van je blijven horen, en niet zomaar het contact verbreken om 111 euro.
Het blijft zoals in een bericht gestuurd werd altijd een welles-nietes verhaal. Jij hebt jouw verhaal en ik heb mijn verhaal. In eerste instantie was ik niet van plan om nog iets te laten weten. Want van dreigingen hou ik niet. En doe ik zelf ook liever niet, tenzij het niet anders kan. Je hebt me met de onnodige nazorg kosten laten zitten, door niks meer van je te laten horen. Dat vond ik echt oneerlijk. Het is niet fair van je dat je dit op een openbare site hebt gezet. Je had ook gewoon kunnen bellen en zeggen wat het probleem is.
Ik ga jou niks verwijten, want we zijn allebei schuld. Maar doe er ajb ook wat aan om dit op te lossen. Want zoals je zelf zegt, ik vond het erg leuk om te horen hoe het met Candid-boy gaat.
Mocht je bereid zijn om het op te lossen, en geen verhalen meer op deze site over ‘’onze’’ situatie zetten. Dan mag je me graag e-mailen met wat jouw idee is hoe we het kunnen aanpakken.
Ik laat het hierbij, want dit is alleenmaar kinderachtig om andere mensen ermee lastig te vallen.
Het is iets tussen ons, en wij moeten het op lossen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:43

Jij blijft bij jouw verhaal scharrelei, en Eejj bij de hare. Hoe kan het toch dat beide verhalen zo veel verschillen en jullie er beide vol passie in overtuigd zijn dat jouw verhaal de juiste is? Ik snap er werkelijk niets meer van.

Heb wel foto's gezien van de huidige Candid Boy en ik moet zeggen dat ik blij ben dat hij zo is opgeknapt na deze rottijd. En pijnlijke tijd voor hem. 1 ding; dat jullie een conflict hebben oke. Maar laat dit paard niet de dupe worden! Dat verdiend geen enkel paard.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:03

Op Bokt staan ook verhalen over mij en mijn ex-paardje.En ik kan je vertellen Friendly,die zijn ook niet waar.
Het doet me veel pijn,dat wel.Ik krijg ook niet meer te horen hoe het met hem gaat en ik mag hem ook niet meer zien

Scharrelei,je hebt gelijk.Dit moet je samen oplossen en niet hier uitvechten.En voor 111 euro???

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:08

nogmaals, jullie geven beide de schuld aankliniek
de ene zsegt dat de klinkiek zegt dat nog niks betaald is, alles al ontstoken was en te laat gebeld is, de ander zegt dat die meteen gekomen is, de rekening wel betaald is, alleen duurder uitgevallen is

Ga beide naar de kliniek en regel het daar

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:10

Lynn, wat ik dan niet snap is dat de kliniek gister of eergister dan nog gezegd heeft dat die rekening nog niet betaald is.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:12

Ik heb toevallig eergisteren nog de kliniek aan de telefoon gehad , en deze geven aan dat de rekening níet betaald is. En dat heb ik je ook laten weten via de mail , daar heb ik geen reactie op gehad.

dit is wat ts de 19e verteld, of dit klopt kan ik zo ook niet ruiken

ik heb geen idee, ik ken beide partijen en de kliniek niet
maar als ze het willen oplossen, gaat dat zo door moddergooien in een topic niet lukken
daarom, spreek een datum af, ga naar kliniek en regel het

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:30

vervelend, jij staat in je recht denk ik aangezien en niks in het contract staat daarover.
succes ermee.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:45

wow vervelende kwestie helemaal omdat er nu ook nog een aanbetaling bij in door een derde, die niks terug heeft gekregen??

Zwastonze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:53

Zij heeft totaal geen rechten op dit gebied. Zelfs het stallingsgeld is erg discutabel te noemen omdat hierover niets in het contract opgenomen was. Hoe dan ook, zij heeft het paard voor jou laten keuren toen het in haar bezit was, de kliniek heeft ook de rekening naar haar gestuurd, zoals het hoort. (Je kan toch zeker niet tegen een kliniek zeggen: Ja, stuur de rekening daar of daar maar naartoe)

Ze heeft geen poot om op te staan, of het moet tegenwoordig mogelijk zijn om met terugwerkende kracht alle kosten die je ooit gemaakt hebt op je paard terug te vorderen van een nieuwe eigenaar? :+ :+ :+ :+

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:01

Jullie hebben je aan het contract te houden. Punt.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:17

oeps ik had de posts nog niet gelezen van de vorige eigenaar. pardon!

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 23:29

Ik heb even het verhaal van de TS gelezen en van de persoon in kwestie
(Hier doe ik verder geen uitspraak over, alleen wél, dat de gene die hem gecastreerd wou hebben op ongeschreven regel vanzelfsprekend voor de onvoorziene kosten op moet dragen betreft de castratie! )

Zelf heb ik ook een pony gekocht bij scharrelei ( haha hoe kom je dr bij meid :P )
Deze pony kreeg eerder teveel eten dan te weinig...
Om het geld heeft ze het ook niet gedaan want geloof dat ik dr mee heb gekregen voor 1/3 de van de vraagprijs..omdat ze er een heel goed gevoel bij had en wist dat de pony goed terecht zou komen bij mij.
Ook is ze nog een x langs geweest bij mij om te kijken hoe het met de pony ging...
Nee ze is niet slecht voor paarden en Nee ze doet het al helemaal niet om de centen :)

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 08:30

LoveBaileys schreef:
Ik heb even het verhaal van de TS gelezen en van de persoon in kwestie
(Hier doe ik verder geen uitspraak over, alleen wél, dat de gene die hem gecastreerd wou hebben op ongeschreven regel vanzelfsprekend voor de onvoorziene kosten op moet dragen betreft de castratie! )

Zelf heb ik ook een pony gekocht bij scharrelei ( haha hoe kom je dr bij meid :P )
Deze pony kreeg eerder teveel eten dan te weinig...
Om het geld heeft ze het ook niet gedaan want geloof dat ik dr mee heb gekregen voor 1/3 de van de vraagprijs..omdat ze er een heel goed gevoel bij had en wist dat de pony goed terecht zou komen bij mij.
Ook is ze nog een x langs geweest bij mij om te kijken hoe het met de pony ging...
Nee ze is niet slecht voor paarden en Nee ze doet het al helemaal niet om de centen :)

Als ze het niet om de centen doet dan vraag ik me alleen af, waarom de ts op het laatste moment
nog stal kosten moest betalen?

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:34

En verklaart dit alles ook waarom de 3e persoon in het verhaal haar aanbetaling nooit heeft teruggekregen?

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:46

Jij staat in je recht.

Je had er overigens niet zo'n lang verhaal van hoeven maken. Beperkend tot de feiten:

- jij belt kliniek voor de kosten.
- kliniek zegt 400 euro.
- jij maakt voor de zekerheid 500 over (hier doe je het onhandig, je had gewoon tegen de kliniek moeten zeggen: stuur mij de rekening maar. Keuringskosten waren toch voor jou en castereren zou je alleen doen als ie goedgekeurd was).
- kliniek stuurt rekening naar verkoper.
- verkoper begint tegen jou te miemelen dat het meer is.
- jij kan je er gewoon van af maken dat de kliniek tegen jou heeft gezegd 400, dat je al 500 hebt overgemaakt, dat ze dat verschil kan houden en er verder over op moet houden.
- houdt ze er nog niet over op, zeg je dat ze contact op kan nemen met je advocaat (zeg een naam!), doet ze toch niet en dat die het verder afhandelt en dat zij op moet houden jou er over lastig te vallen en dat je anders aangifte zal doen van stalking/ bedreiging. Dat zal wel genoeg zijn en anders doe je het ook echt. Klaar.

Die mensen komen mij over alsof ze geld problemen hebben en dat bij jou gehaald willen zien. Jammer dan, daar zoeken ze maar een andere gek voor.

Dat jij stalling betaald hebt en zij er niet goed voor gezorgd hebben is een andere juridische zaak. Je zou ze nalatigheid kunnen verwijten en daardoor de stalling niet betalen, maar dat heb je al gedaan en terugkrijgen wordt een lastig verhaal. Je had immers ook kunnen wachten met het paard te laten casteren nadat je terug was van vakantie en dan had je zelf op de nazorg kunnen toezien. Nu heb je hun vertrouwd en dat kon blijkbaar niet.

Achteraf is alles makkelijk praten natuurlijk, maar wat had je moeten doen? Paard kopen, koopcontract maken, helft aanbetaling, accuut meenemen en stallen op een voor jou acceptabele plek, ter keuring en castratie brengen, keuring goed? rest van het bedrag betalen en klaar was de zaak geweest.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:51

MizzMontana schreef:
Wow heftig verhaal..

Was het paard kort voordat je kwam halen gecastreerd? Het is namelijk wel mogelijk dat er zwelling op treed enkele dagen na de operatie.
Als de operatie op haar naam is gebeurd kan het nooit op jou naam naar de deurwaarder gaan en zal ze echt zelf moeten betalen. De kliniek is trouwens de enige die het naar de deurwaarder kan doen, en hiervoor heb je volledige adres gegevens met voorletters nodig van de opdracht gever.

Heb je nu wel de papieren en het paard al op jou naam gezet?

Klopt, alleen de kliniek kan het naar de deurwaarder sturen.
TS heeft de opdracht gegeven voor de keuring en de operatie en is dus verantwoordelijk voor de kosten.
En zo heeft ze zich ook gevoeld, zij heeft immers de kliniek gebeld voor de kosten.
Het is alleen van alle partijen vreemd en bijzonder dat TS de kosten naar de verkoper heeft overgemaakt en de rekening ook naar de verkoper is gegaan. TS had de rekening gewoon naar zichzelf moeten laten sturen en zelf betalen, dat is heel normaal/ de standaard.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:55

Eejj schreef:
En ik heb er ook ingezet dat we het er dan ook nog wel even over kunnen hebben dat ik nog extra kosten heb moeten maken omdat ik ook nog een DA erbij heb gehad..

En dat is juridisch gezien dus ook weer onzin. Op het moment dat het paard goedgekeurd was, was de ontbindende voorwaarde van het koopcontract opgeheven en "hing" jij dus aan het koopcontract en was het jouw paard (juridisch gezien, ook al had je de papieren niet in handen en het geld nog niet betaald, het paard ging naar jou in eigendom en de verkoper had een vordering op jou). Toen heb jij het paard laten castreren, alle gevolgen en risico's daarvan waren daarna voor jou. Jij hebt er voor gekozen om het paard na de operatie bij haar te laten staan (snap ik wel, je vertrouwde haar, maar dat kon je dus niet) en ook dat is jouw risico. Dan had je hem maar ergens anders uit moeten laten zieken, op de kliniek op bij jouw thuis op stal.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:56

Alane schreef:
de papieren op naam zetten heeft niet zoveel meerwaarde, zijn geen juridisch bewijs van eigendom :D

:j Helemaal correct Alane.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:00

Alane schreef:
stamboekpapieren en paspoort zijn beide geen juridisch bewijs van eigendom, koopcontract weet ik eigenlijk niet... immers is dat ook maar van korte duur... als ik nu koop met koopcontract en over een uur verkoop zonder, dan zou ik dus nog steeds de eigenaar zijn...

Nee, daar ga je mis. De feitelijke situatie, dat je het paard dan verkocht hebt, telt, de nieuwe eigenaar is dan de eigenaar, alleen kan hij het niet bewijzen.
Een (koop) contract dient op de feitelijke situatie te kunnen bewijzen, maar die kan ook bewezen worden door andere dingen zoals getuigenbewijs, een overschrijving of de feitelijke situatie dat de nieuwe eigenaar het paard opgehaald heeft.
Dus als de nieuwe eigenaar koopt zonder koopcontract is ie wel eigenaar geworden, maar het is lastig te bewijzen. M.a.w.: best dom dus om te kopen zonder contract.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:02

Sorriso schreef:
je hebt haar al gematst met die stalkosten, wat ze ook al niet aangegeven had.

TS had dat ook helemaal niet hoeven doen, tenminste niet voor wat betreft stallingskosten voor de keuring, toen was het paard nog van de verkoper en diende zij dus gewoon de kosten te dragen. Stallingskosten voor na de operatie lijken mij wel redelijk, je kunt immers nergens je paard gratis stallen.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:03

wendyashley schreef:
Beetje vreemd allemaal, hoe kan een rekening na 3 maanden in ene duurder uitvallen??? heeft ze soms zelf niet betaald en nu een incassobureau aan haar kont hangen?
Jij hebt in ieder geval bewijs dat je alles keurig hebt betaald, nu nog een kopie van de gemaakte kosten als bewijs van de dierenarts en dan sta jij volgens mij toch heel sterk tegenover deze verkoper

Dat is natuurlijk ook onzin. De kliniek heeft aan TS een "offerte" van de kosten uitgebracht en de kliniek wordt geacht zich daar aan te houden, behoudens uitzonderingen als complicaties (als er wat mis was gegaan tijdens de operatie en het beestje had nog twee weken in de kliniek moeten staan, dan is de kliniek niet meer gehouden aan zijn offerte. Anders wel).

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:09

Eejj schreef:
Het paard was van het meisje van 16/17. Maar daar stond niets over in het paspoort , hij staat nog op naam van de fokker. Wat tevens haar staleigenaar is/was. Ze heeft hem toen die 5 maand oud was gekocht , omdat hij anders weg zou gaan. De fokker heeft al die tijd de papieren gehouden.

Ik ga inderdaad maar eens een telefoontje doen naar een kennis die daar verstand van heeft..

Op het mailtje heb ik tot nu toe nog geen reactie..

Is al gezegd, maar paspoort telt niet.

Meisje was 16/17 en verricht rechtshandeling. Ook al is zij minderjarig, de rechtshandeling is geldig als het gebruikelijk is dat een minderjarige deze rechtshandeling verricht. Zo is bijvoorbeeld een scooter kopen/ verkopen een gebruikelijke rechthandeling voor een minderjarige van die leeftijd. Ik ben van mening dat dit hier ook wel onder valt en dat de rechtshandeling (de verkoop dus) gewoon geldig gesloten is.