Gezocht tips! Krijg de trailerstang niet achter mijn paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re: Gezocht tips! Krijg de trailerstang niet achter mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:31

corientjuhh, heb je het hele topic eerst gelezen voordat je je post neer hebt gezet?

TS, gewoon rustig blijven, desnoods tot 10 tellen en geen haast maken, paarden voellen feilloos je spanning dus probeer jezelf onder controle te houden. Zoals Jolo al zei, diep ademhalen en glimlachen of ga zachtjes fluiten/zingen ;)
wij duimen voor je!

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:37

Yep, zoals mijn stalgenootje zachtjes doet als ze zenuwachtig wordt wanneer d'r paard vervelend is op buitenrit; 10 kleine visjes, die gingen naar de zee! moeder zei ik ga niet mee! lalalalala!
(mag ook een ander liedje zijn als je deze niet de hele dag in je hoofd wil ;) :D )

ja, laat ze maar lachen; het helpt wel. Je ademhaling wordt er rustig van, en dat merkt je paard.

*\o/* op naar de nieuwe stal! *\o/*

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 09:42

ik weet het, mijn paard is erg gevoelig voor mijn " state of mind" als mijn man hem laadt gaat het prima. Dus ik denk dat we dat zondag ook zo gaan doen. In ieder geval gisteren ( in het donker) de trailer nagekeken. de vastbindlijn is in ieder geval lang genoeg. De stang kijken we vanavond nog even na.
Ik wou dat hij er al stond!

Maar inderdaad hij ging er afgelopen zondag in dus zal hij er morgen ook wel ingaan.

Wat wel " jammer " is is dat er veel mensen weggaan morgen en dus wel druk is op stal.
Dus ik denk toch dat ik hem eerst nog maar longeer van te voren. is ie in ieder geval zijn " ei " kwijt!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 09:58

Kun je hem niet wat vroeger of later op de dag vervoeren als de meeste drukte weg is?
Ik ben niet zo'n fan van longeren voor zo'n spannende gebeurtenis

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 10:00

wij gaan om 3 uur s'middags. dan zijn de meeste al weg. maar de hele dag komen en gaan van mensen met hun paard en de trailer is ook spannend. Mag ik vragen waarom je geen fan bent van longeren van te voren?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:04

Uit eigen ervaring:
-Een warmgelopen paard heeft meer kans op koliek en aanverwante problemen als hij zich gaat spannen
-Een warmgelopen paard is alerter en kan dus meer moeilijkheden gaan geven bij iets wat hij eng vindt
-Door het longeren breng jij onbewust al een stuk spanning over op hem
Ik zou hem vanuit zijn stal zo, linea recta op de kar zetten, spullen inladen en wegwezen.
Eenmaal op je nieuwe adres kun je dan wel weer in alle rust verder gaan oefenen, het gaat er nu om dat hij veilig en gezond vervoerd wordt.

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 10:06

Ja daar zit een kern van waarheid in.
En morgen gaan we ook echt rijden met de trailer, hij komt altijd zeiknat uit de trailer. Dus inderdaad niet zo'n goed idee.
Dank je voor je reactie!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:15

Ik heb niet alle reacties gelezen want dat waren er nogal wat ;)

Ik las dat hier ook al de tip werd gegeven van het leiding houden, door je paard steeds te laten doen wat jij wilt. Dus constant voor en achteruit leiden op en voor de trailer.
Dit heb ik ook weleens toegepast en vind het een hele goede.
Werkt alleen meer voor paarden die er niet op willen dan zoals die van jou, die er wel op wil maar er niet op wil blijven.
Dan kun je hem inderdaad beter voor zijn en in elk geval op jouw commando eruit, en er direct weer in en dat blijven herhalen.

Weet niet of het helpt, omdat het toch anders is dan een trailer, maar misschien kun je het ook droog oefenen.
Dus door hem tussen twee hekken .o.i.d (liefste dicht om het zo echt mogelijk te maken) te plaatsen en er daarna een stang achter te houden. Puur om de stappen te kunnen doorlopen.
Misschien werkt het ook totaal niet hoor, omdat het toch anders is dan een echte trailer, maar ik probeer ook een oplossing te bedenken :D

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:19

Graag gedaan, veel succes morgen, komt vast goed!

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 10:23

de plan de campagne voor morgen is net zoals met het oefen erin zetten als hij lang genoeg staat dan de stang erachter. Hij is nooit in paniek geraakt in de trailer als de stang erachter zat dus daar verwacht ik geen problemen mee. Het enige wat fout kan gaan is dat de stang er niet "in" zit als hij achteruit gaat. Dat is dus vorig jaar misgegaan.
Maar goed we hopen er het beste van. en ik ben niet alleen morgen. Ik heb mijn man mee en twee vriendinnen van stal. Van 1 van hen is de trailer.
Dus ik in de trailer met z'n geliefde blauwe voerbak, mijn man loopt met hem erin, en de 2 dames plaatsen de stang. De trailer is zo ruim dat hij het plaatsen van de stang niet zal voelen. Die zit een cm of 20 achter zijn kont.

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 10:24

Oh ja, en ik heb morgen tijd zat, lukt het het eerste kwartier niet, dan het tweede wel.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:29

Een oud spreekwoord: heb je 5 minuten tijd dan doe je er de hele dag over, heb je de hele dag de tijd dan ben je met 5 minuten klaar...

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 10:42

ja das een goeie! Net zoals 2 weken terug: ik dacht : die gaat er niet in. ik loop met hem richting trailer en hop hij loopt er zo in!

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:11

En? Alles goed gegaan?!
Groetjes

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 07:13

Update :

We zijn toch maar vroeger vertrokken en de pensioneigenaresse heeft heel lief de paarden binnen gehouden zodat mijn paard zo rustig mogelijk bleef.
Hij liep de trailer zo op en bleef staan dus meteen de stang erachter. Toen keek ie wel even zo van: hmm dit hadden we niet afgesproken. Hij werd wel meteen wat drukker dus we zijn gelijk gaan rijden.
hij heeft wel de hele weg gehinnikt en was flink bezweet toen we aankwamen.
Nu hebben we allebei wat tijd nodig om te wennen aan de nieuwe omgeving. Bij hem duurt dat meestal een week.

Iedereen bedankt voor het mee denken een mee leven.

Ook al ging het redelijk gesmeerd doe ik het liever nooit meer. ( wie was er meer bezweet van de stress hij of ik! )

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 07:16

Dinopino schreef:
Heel simpel. Pak een longeerlijn en haak die aan de sluiting van de achterklep aan de trailer vast. Zodra hij of zij er in loopt trekt een ander de longerlijn direkt achter je paard strak en haalt ie door de andere sluiting. Op den duur heeft ie van zelf in de gate dat ie niet meer terug kan.

yep, deze!

Klep dicht werkt niet als je een heel slim paard heb. Bij Tal werkte het 1x, de 2e keer had ze door dat het gekraak van de klep betekende dat hij om hoog kwam en stond zij alweer buiten. en je wil niet net een klep in je handen hebben als een paard achteruitkomt!

de lijnen werkte super, wel de eerste keren even sterke mannen er bij gebruiken want ze proberen, is echt 2x nodig geweest en toen had ze door dat niet ging en sindsdien stuift ze er nooit meer uit

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:15

hartstikke goed dat het laden zonder stress gelukt is! +:)+
(in ieder geval wat betreft je paard ;) )

als je rustig op je eigen manier verder gaat met oefenen gaat het rijden over een tijdje ook zonder stress
komt helemaal goed
Veel plezier op jullie nieuwe plek!

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 10:45

Dat denk ik ook wel.
alhoewel in denk dat het voor mij nooit een leuke bezigheid wordt!
Gister voor het eerst even gelongeerd in de binnenbak, hij was wat kijkerig en 1 gelopje en 2 bokken was al wat eruit kwam. ( meestal gaat hij flink uit z'n pannetje)
Dus al met al valt alles gelukkig mee.

Dank je wel Jolo voor je adviezen en medeleven!

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:43

:D al die nieuwe indrukken zullen 'm best wat energie kosten.
Over een paar daagjes is ie vast weer de oude.

Nu je geen 'deadline' meer hebt om te vervoeren gewoon rustig door oefenen. Kan me voorstellen dat je het zelf niet echt leuk vond, maar uiteindelijk heb(ben) je/jullie hem zelf zover gekregen dat ie rustig te laden is, in de trailer blijft staan en de stang rustig te plaatsen is!
En dat op een rustige manier waar je zelf achter staat. Wat wil je nog meer? ;)

(maar ik snap je heel goed hoor, is allemaal makkelijk gezegd vanaf hier. Als ik weer een slechte dag heb met trailer oefenen met m'n jonkie weet ik je te vinden hihihi ;) )

en misschien wordt het nooit iets waar je naar uit kijkt, als je straks zover bent dat je paard er niet meer warm of koud van wordt is het toch goed?!

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 14:01

Jolo:

Ja ik ben ook blij dat iedereen (vooral mijn paard) er zonder kleerscheuren op stal is aangekomen. Het zou mooi zijn als we ooit zover komen dat hij het allemaal prima vindt. Maar hij heeft daar al het karakter niet voor. Erg heet, drammerig, volbloed karakter ( is ie maar voor 25 % maar ik hoor dat die juist erger zijn dan de 100% volbloeden)
Het is in ieder geval gegaan zoals ik het wilde, met rust en vertrouwen. Hier op stal moet hij inderdaad gewoon wennen. Ik werd vanmiddag gesmst dat hij heerlijk rustig staat. dus dat is gunstig.

Als je inderdaad eens een slechte dag heb dan kan je altijd mailen!

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:53

:D m'n jonge merrie is 50% volbloed (Odermus R X Wahtamin xx), is die dan half zo erg of 2x zo erg als die van jouw? ;) grapje
Schat van een beest, maar erg sensibel en heet
Bij haar is rust ook de enige manier (in combinatie met heel consequent zijn, anders zou ze wel zo over je heen lopen)

Mijn ervaring is echter dat ze wel heel druk kunnen zijn, maar ook zover kunnen komen om dit soort dingen wel prima te vinden. Omdat ze ook een 'dapper' karakter hebben. Maar moet wel wat tijd en geduld investeren om zover te komen...

Lang leve bokt! weten we tenminste dat we niet de enige zijn met dit soort dingen
:wave:

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:29

hé en ik dan.... alleen Jolo dankjewel, das niet aardig..... ;)
nee hoor, ben blij dat je heelhuids bent overgekomen! goede gedaan! lekker gezongen ook? }> :+
En nou gaan oefenen tot hij het leuk gaat vinden, komt vast goed. Er zijn zat cursussen en dvd´s over trailerladen te koop en misschien een keer een theorieavond bij Petra of de Balingehof gaan volgen?

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 07:06

Ooohhh Sorry cissy!
Mijn dank gaat ook uit naar jou, en iedereen die mij heeft voorzien van adviezen en hun meedeleven!

Toen ik in de trailer stond te wachten op mijn paard kwam er een liedje op in mijn hoofd over eendjes die naar het strand willen??! Ik heb er maar wat van gemaakt want ik ken het liedje niet.

voor de toekomst is inderdaad een goede cursus zoals van petra wel een idee. Want hoe graag ik het ook zou willen ben ik niet zo naief dat ik denk dat we hier nooit meer weg gaan.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 08:54

Eendjes naar het strand? nee, ken ik ook niet. Weer wat anders dan visjes naar de zee ;)

maar even serieus; het is sowieso wel handig als je paard (zonder veel stress) te vervoeren is; niet alleen om te verhuizen, maar ook als je eens naar een kliniek moet met 'm o.i.d.
(neem even uit je verhaal aan dat je niet regelmatig op stap gaat/wil voor les of concoursen)

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 10:40

Gelukkig kan ik voor diverse lessen op stal terecht wedstrijd ambities heb ik ook niet. Zou mooi zijn als hij uiteindelijk zonder enige stress (minimale stress) op de trailer kan, voor als het moet naar een kliniek. Daar komt dan de cursus voor in de toekomst.