sevke schreef:Langs de ene kant heb je mensen die zo trachten gratis te rijden, want een manegepaard kost geld. Ik zeg niet dat dit altijd zo is, maar ik heb er zeker al zo meegemaakt. Zeker op maneges en pensionstallen heb je heel veel van zulke types. Zeer frustrerend voor de eigenaar. Het is dan ook allemaal heel erg vrijblijvend. Regent het eens of hebben ze geen zin ? komen ze niet. Ze verwittigen niet of niets, en je kunt helemaal niets zeggen, want ze doen het vrijwillig. Bovendien is het niet eerlijk tegenover de manegehouder. Hij moet ervan leven, van zijn paarden te verhuren. Als iedereen maar mensen gratis op zijn paard laat rijden, kan hij net zo goed de deuren sluiten.
Langs de andere kant heb je dan de profiteurs van eigenaars. Ook zulke mensen heb ik al meegemaakt. Verzorgsters lopen de benen van onder hun lijf, en als het de eigenaar goesteert, moet de verzorgster niet meer komen. Ze mag dan ook helemaal niets vragen, want "ze mag al blij zijn dat ze gratis mag komen".
Nee, die hele gratis cultuur staat mij niet aan. Voor niets gaat de zon op en een billijke vergoeding betalen is voor beide partijen de meest correcte oplossing.
Zelf geef ik rijles met een deel van onze paarden. Mensen komen rijden en betalen mij per les. Voor mij een correcte oplossing, en voor hen ook. Mijn paarden krijgen beweging, en zij krijgen een goed paard onder de kont.
edit : typo
Hierom vind ik een kleine bijdrage van 15 a 20 euro eigenlijk ook mooi
Ik betaal nu 65, en als ik een leuk dekje zie of wat, moet ik het eigenlijk gewoon niet doen, ik betaal al genoeg... Vind ik.