Eigen paard delen met verzorger. Financiële bijdrage vragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Re: Eigen paard delen met verzorger. Financiële bijdrage vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:50

Tja persoonlijk vertik ik het om te betalen voor een bijrijdpaard hoor, ik ben bereid spullen te kopen, hoefsmid oid op zn tijd te betalen en heel veel te helpen in natura. Maar een vast bedrag per maand doe ik niet :n
Nou hoeft dat ook niet meer, nu heb ik mn eigen pony natuurlijk, maar toch.. Ik heb nooit betaald voor het verzorgen van een pony, maar heb er altijd voor gezorgd dat de eigenaren wel blij met me konden zijn, ik hielp waar ik kon en meer. Lijkt me ook wat waard toch?
Als je een verzorgster hebt die betaald kan ik me voorstellen dat die ook echt alleen komt om te rijden en voor de rest verrek maar, daar betaal je niet voor. Maar net als in mijn geval ben ik echt bereid om veel te doen :=

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:51

Trainen hoe bedoel je dat?
Dan bedoel je denk ik wanneer je gaat werken op een stal maar toch zeker niet prive wanneer je dan de paarden mag trainen en gelijk alle werkzaamheden erbij komen daar krijg je dan een hongerloontje voor of je paard mag gratis in pension ja nee dan heb je het goed voor mekaar!

En nog iets het is leuk om elke maand geld te moeten betalen bij een manege waar je een rondje mag rijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:55

devine schreef:
Dan bedoel je denk ik wanneer je gaat werken op een stal maar toch zeker niet prive wanneer je dan de paarden mag trainen en gelijk alle werkzaamheden erbij komen daar krijg je dan een hongerloontje voor of je paard mag gratis in pension ja nee dan heb je het goed voor mekaar!

En nog iets het is leuk om elke maand geld te moeten betalen bij een manege waar je een rondje mag rijden...

Is dit een reactie op mij?
Ik snap je niet helemaal, maar met trainen bedoel ik dat ik echt dressuurmatig aan het werk ga als ik rijd. Ik leer het paard dingen bij en ben echt een uur stevig aan het rijden. Dat vind ik wat anders dan wanneer ik een uurtje in het bos zou gaan wandelen bijvoorbeeld.

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:18

brigitta1987 schreef:
devine schreef:

Is dit een reactie op mij?
Ik snap je niet helemaal, maar met trainen bedoel ik dat ik echt dressuurmatig aan het werk ga als ik rijd. Ik leer het paard dingen bij en ben echt een uur stevig aan het rijden. Dat vind ik wat anders dan wanneer ik een uurtje in het bos zou gaan wandelen bijvoorbeeld.

Ja klopt maar ik las ook in een eerdere reactie van jou dat die mensen waar jij het paard voor rijdt dat ze blij zijn dat ze nu maar twee dagen het paard naar de dure training hoeven te brengen omdat jij hem nu rijdt maar dan hebben ze geluk dat ze jou gevonden hebben.
Maar snap dan niet van jou kant en kan mij dan ook niet voorstellen dat je daar niet voor betaald wordt zoals jij het brengt?
Iemand aan huis voor lessen te krijgen die vragen maar zo even €35,00 per uur.....

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:18

@Brittkitt : daar ben ik het niet mee eens. Ik betaalde de helft van ALLES, en ik beschouwde het dier ook als mijn eigen paard. Zeker niet van een rondje rijden en gedaan. Dan kun je beter een manegepaard huren.
Dat ligt gewoon aan de instelling van de persoon. Het is anders als het paard ergens op de wei loopt, en je moet het gaan voeren en uitmesten en zo. Dan doe je echt werk. Maar een paard dat op een pensionstal staat, daar heb je niet veel werk aan, buiten het paard eens poetsen. Je hebt dan de luxe van een "eigen", goedgereden paard, geen werk eraan, geen risico of ziekte of dood, en dat zou je dan ook nog eens gratis willen ? Dag Jan, ik vind dat verregaand, hoor...

Anders is het als je het paard wil laten doorrijden door een ervaren trainer, maar ik denk niet dat dit hier de bedoeling is.

@TS : ik zou gewoon de helft van het pensiongeld vragen. En alles netjes op papier zetten. De beste afspraken maken de beste vrienden. En vraag dat de bijrijder een verzekering neemt.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:32

Ik zou ook nooit te nimmer voor een verzorgpaard gaan betalen. Ik help de eigenaar door voor haar het paard een (of een aantal) dag(en) te verzorgen en te rijden, zodat de eigenaresse geen rekening hoeft te houden met het paard en/of ook een dagje of meerdere dagen vrij heeft of bijvoorbeeld als de eigenaresse niet kan :)

Op het moment heb ik ook een verzorgster. Ik kan zelf wel elke dag, maar meer voor het geval dat als ik een dagje niet kan ik iemand heb die met mijn pony kan omgaan. Daarnaast is het ook verrekte handig voor vakanties :). Mijn verzorgster betaald (uiteraard) niks aan mij en dat wil ik ook niet. Als ik straks 3 maanden naar het buitenland ga, betaal ik ook gewoon de stalling door, zonder dat ik 'gebruik maak' van mijn pony en mijn verzorgster alle plezier er van heeft (daar ben ik namelijk alleen maar blij mee!).

Ik kan me heel goed voorstellen dat als mensen betalen, ze het paard dan ook deels als eigen gaan beschouwen en ook wat willen vertellen over het paard.

En het 'ergste' vindt ik, je investeerd in een paard dat nooit en te nimmer van jou zal worden. De eigenaresse kan pats boem beslissen het paard te verhuizen of te verkopen, en daar sta je dan met al je betaalde centjes.....

Ik vind het veel belangrijker dat iemand les neemt op mijn pony en daar in investeerd in plaats van het maandelijkse bedrag omdat het voor de eigenaar toch wel duur is...

Daarnaast hoor ik zo veel verhalen dat het zo lastig is om een goede verzorgster te vinden... waarom dan nog zo selectief zijn? De goede verzorgsters zijn diegene die wilen lessen met je paard, die altijd voor je klaar staan (desnoods midden in de nacht), met een kreupel paard net zo lief komen en luisteren hoe jij het wilt...
Het is imo veel belangrijker dat iemand goed met je paard omgaat, dan dat diegene geld in het laatje brengt :)
Laatst bijgewerkt door zap op 16-02-09 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:34

Dat heb je ook nog eens inderdaad, als je betaald vind ik dat je ook zeggenschap hebt. En daar heb ik nu geen 'last' van :+

Ik ben het helemaal met je eens zap

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:40

Ook hier een antwoord van een 'verzorgster',

Ik ben Jer via via tegengekomen, iemand kende iemand die nog iemand zocht voor haar paard. Ze had dringend iemand nodig, en stelde eisen, meerderjarig, ruiterbewijs aanwezig, voorliefde voor recreatief rijden, meerdere jaren ervaring, niet bang aangelegd maar vooral iemand die goed met haar paard kon opschieten en het beste met hem voorheeft. Ik rij hem op afgesproken dagen, dinsdag en donderdag, als zij verhinderd is doe ik hem, en andersom.
In overleg wil er nog wel eens gewisseld worden.
Ik betaal geen kosten, maar als er bijv. een zak muesli gehaald moet worden en zij haalt het niet qua tijd haal ik die zak en betaal ik de zak ook. Dat is vanzelfsprekend voor mij. Maar goed dan praat ik over 15 euro...

In de maandelijkse kosten draag ik niets bij. Mocht het zo zijn dat de echte bazin het niet meer zou kunnen betalen twijfel ik er niet over bij te springen, dit zou ik zo doen!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:43

Misschien ben ik wel heel erg hoor, maar ik zou dus echt niet afhankelijk willen zijn van mijn verzorgster. Mocht ik het niet kunnen betalen, dan zal ik mijn eerder naar een goedkopere stalling verhuizen, dan dat ik mijn bijrijdster vraag om geld. ALs mijn bijrijdster gaat betalen, dan krijgt ze ook inspraak (zou ik ook willen als ik ergens voor betaal) en dat zou ik dus echt niet kunnen. Ik kan mijn pony prima delen, maar ik kan er niet tegen als er door een medeberijdster of mededeelster ook beslist wordt over mijn pony.

Moet er niet aan denken :P

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:47

Ik denk dat het er aan ligt. Eigenlijk zou ik zelf ook niet betalen denk ik. Tenzij die ene privé les die ik wil, of dat ene hoofdstel, of dat ene dingetje.Dat zou ik dan wel zelf betalen voor mijn verzorgpaard.

Ik doe nu een paard voor iemand anders twee dagen in de week, en ik betaal er niet voor. Ik vind het een soort van ''wissel''werking. Ik help haar uit de ''brand'' en zij helpt mij door mij een paard aan te bieden die ik mag verzorgen wat ik leuk vind.

Maar ik zal ook even het lijstje invullen.
*Ik vul het trouwens in vanuit verzorgsters kant.

1. Hoe zijn jullie terecht gekomen bij de verzorger van je paard?
Gevraagd door de eigenaar van het paard, toen ik bezig was met een ander paard.
2. Deed je ook aan een soort van selectieprocedure? Had je bijvoorbeeld een minimum leeftijdsgrens?
Soort van, ik moest eerst even een weekje stappen met dat paard. Om te kijken of het een beetje ging (niet zo'n makkelijk paard)
3. Wat waren voor jou de belangrijkste voorwaarden?
Dat de eigenaar mij zou vertrouwen.
4. Welke afspraken/regels hebben jullie gemaakt?
Eigenlijk geen regels gemaakt, gewoon dingen die normaal zouden moeten zijn. Bijvoorbeeld; normaal met andermansspullen omgaan, paard met respect behandelen, rustig zijn, etc etc.
5. Wat zijn de taken van de verzorger?
Ik doe haar nu 2x in de week longeren, mesten, poetsen en wandelen. En als ik er op andere dagen ben, dan mag ik dr ook stappen en poetsen.
6. Hebben jullie een taakverdeling gemaakt, met bijvoorbeeld vaste dagen?
Wij hebben idd vaste dagen, en ik doe altijd longeren of losgooien tenzij anders word verteld.
7. Mag de verzorger ook op je paard rijden?
Ik rij dit paard niet, omdat dit paard gewoonweg ontzettend moeilijk is.
8. Deelt de verzorger mee in de kosten en zo ja, hoeveel?
Nee, ik betaal niks. Soms een zakje pepermunt ofzo. Maar we hebben alles al.
9. Hoe bevalt het jullie?
Mij bevalt het goed, soms jammer dat ik niet mag rijden, maar daar gaat het mij niet om, de kleine verschillen die ik soms al merk in de omgang omdat we elkaar toch steeds beter leren kennen vind ik al fijn. Ik ben uberhaud al blij dat ik haar mag doen. En dat de eigenaar mij het vertrouwen geeft om haar paard te doen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:49

@Zap : neem dan geen bijrijdster. :D Het gaat er toch niet om dat je afhankelijk bent van je verzorgster of niet ? En wat kan een bijrijdster mee beslissen ? Zulke dingen spreek je toch vantevoren af en zet je op papier.
Het gaat hier ook niet om de financiele nood ! Als je een paard niet zelf kunt betalen, neem er dan geen.

@Pauline : het was erg als ze jou daarvoor zouden doen betalen. Je rijdt er geeneens mee ;)

Met dat "gratis", kom je op de dunne grens van het "profiteren". Van beide kanten dan.

Langs de ene kant heb je mensen die zo trachten gratis te rijden, want een manegepaard kost geld. Ik zeg niet dat dit altijd zo is, maar ik heb er zeker al zo meegemaakt. Zeker op maneges en pensionstallen heb je heel veel van zulke types. Zeer frustrerend voor de eigenaar. Het is dan ook allemaal heel erg vrijblijvend. Regent het eens of hebben ze geen zin ? komen ze niet. Ze verwittigen niet of niets, en je kunt helemaal niets zeggen, want ze doen het vrijwillig. Bovendien is het niet eerlijk tegenover de manegehouder. Hij moet ervan leven, van zijn paarden te verhuren. Als iedereen maar mensen gratis op zijn paard laat rijden, kan hij net zo goed de deuren sluiten.

Langs de andere kant heb je dan de profiteurs van eigenaars. Ook zulke mensen heb ik al meegemaakt. Verzorgsters lopen de benen van onder hun lijf, en als het de eigenaar goesteert, moet de verzorgster niet meer komen. Ze mag dan ook helemaal niets vragen, want "ze mag al blij zijn dat ze gratis mag komen".

Nee, die hele gratis cultuur staat mij niet aan. Voor niets gaat de zon op en een billijke vergoeding betalen is voor beide partijen de meest correcte oplossing.

Zelf geef ik rijles met een deel van onze paarden. Mensen komen rijden en betalen mij per les. Voor mij een correcte oplossing, en voor hen ook. Mijn paarden krijgen beweging, en zij krijgen een goed paard onder de kont.

edit : typo

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:57

sevke schreef:
Langs de ene kant heb je mensen die zo trachten gratis te rijden, want een manegepaard kost geld. Ik zeg niet dat dit altijd zo is, maar ik heb er zeker al zo meegemaakt. Zeker op maneges en pensionstallen heb je heel veel van zulke types. Zeer frustrerend voor de eigenaar. Het is dan ook allemaal heel erg vrijblijvend. Regent het eens of hebben ze geen zin ? komen ze niet. Ze verwittigen niet of niets, en je kunt helemaal niets zeggen, want ze doen het vrijwillig. Bovendien is het niet eerlijk tegenover de manegehouder. Hij moet ervan leven, van zijn paarden te verhuren. Als iedereen maar mensen gratis op zijn paard laat rijden, kan hij net zo goed de deuren sluiten.

Langs de andere kant heb je dan de profiteurs van eigenaars. Ook zulke mensen heb ik al meegemaakt. Verzorgsters lopen de benen van onder hun lijf, en als het de eigenaar goesteert, moet de verzorgster niet meer komen. Ze mag dan ook helemaal niets vragen, want "ze mag al blij zijn dat ze gratis mag komen".

Nee, die hele gratis cultuur staat mij niet aan. Voor niets gaat de zon op en een billijke vergoeding betalen is voor beide partijen de meest correcte oplossing.

Zelf geef ik rijles met een deel van onze paarden. Mensen komen rijden en betalen mij per les. Voor mij een correcte oplossing, en voor hen ook. Mijn paarden krijgen beweging, en zij krijgen een goed paard onder de kont.

edit : typo

Hierom vind ik een kleine bijdrage van 15 a 20 euro eigenlijk ook mooi :j
Ik betaal nu 65, en als ik een leuk dekje zie of wat, moet ik het eigenlijk gewoon niet doen, ik betaal al genoeg... Vind ik.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:19

Ik denk dat je best een vergoeding kunt vragen van een bijrijdster. Ik heb jaren lang gewerkt (kinderfeestjes, stallen uitmesten, opruimen, afwassen, verven, enzovoort) om te kunnen rijden. Wanneer de eigenaresse vond dat we harder hadden gewerkt dan beloont werd met het rijden kregen we geld toe.
Heb van haar mijn eerste paardje gekocht en zij staat nog op dezelfde stal. Nu werk ik nog steeds hard bij haar oude eigenaresse om zo de stalling te betalen. (principe is dus niet echt veranderd behalve dat ze van mij is en dat ik meer kan rijden)
Wanneer ik nu op regelmatige basis een verzorgster zou nemen, zou ik wel een bedrag vragen (niet super hoog maar denk zo tussen de 30-50 euro p. m. afhankelijk van het aantal dagen) aangezien ik haar geen werk kan aanbieden zoals ik altijd heb gedaan.
Mijn eisen zouden zijn: min 15 jaar, zachte hand, goede klik tussen paard en haar maar ook mijzelf en vooral betrouwbaar! Ik denk dat wanneer een bijrijdster betaald en/of werkt om te kunnen rijden, zij het serieuser neemt. Het is dan niet meer op vrijwillige basis. Mij beviel het werken om te rijden hartstikke goed, lekker de hele dag bezig zijn en dan een een klein uurtje rijden. Ik denk dat afspraken maken en nakomen voor beide erg belangrijk is, zo is ieder aan te spreken op zijn fouten en weet ieder waar hij aan toe is.
Wanneer er niet gereden wordt of er gevoerd, uitgemest moet worden, zou ik natuurlijk geen bijdrage vragen. In jou situatie vind ik het best redelijk wanneer de verzorgster meerdere dagen krijgt en mag rijden.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:22

@Karin : tja, over het bedrag kan ik niets zeggen. Dat is wat men onderling overeen komt. Ik denk ook niet dat dat echt van belang is. Het is gewoon dat een (kleine) bijdrage betalen, de beide partijen toch iets meer bindt :)
Trouwens, als je een dekje zou kopen, dan blijft dat dekje toch jouw eigendom ? Ttz, als je het paard niet meer zou doen, dan neem je het dekje toch gewoon mee ?

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:35

Ja, vind het nu wel leuk om het te nemen, maar ik heb ook andere dingen (*collegegeld e.d.) te betalen.. En daarnaast, denk dat eigenaar er dan ook wel mee wil rijden...
Ik vind 65 euro eigenlijk niet meer een kleine bijdrage eigenlijk.. :) (*wel redelijk voor wat er hier in mijn regio aangeboden wordt, daarom doe ik het ook en ik heb er een superleuk paard voor te rijden)

Ik blijf het sowieso een lastig iets vinden, en denk dat je het 't best kan afspreken hoeveel het wordt, wanneer je diegene hebt gezien en een beetje kent..
Ik denk, maar dat zijn er meer met me eens denk ik, dat als je een goede verzorger/bijrijder heb, dat je in de handen kan knijpen.. En ik moet eerlijk zeggen dat ik dat wel van mijzelf mag zeggen.. Ik ben vaak zeker 2 uur op stal, geef het paard de nodige liefde en aandacht en ga eerlijk met het paard om. Ik ga wanneer de eigenaar niet kan, al is het om even te mesten, voeren, poetsen en longeren als ik niet kan rijden..

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:39

Ik heb ooit een pony en een paard geleasd op de manege waar ik lesde, daar betaald ik €100,- voor in de maand, 3 keer p/w rijden en zonder lesgeld. Maar je hoefde verder niets te doen aan mesten bijv.

Daarna heb ik 3 jaar lang twee paarden verzorgt. Die waren van dezelfde eigenaren en stonden bij hun thuis. Ik heb daar niets betaald.
Stalling, bak en weide waren op hun terrein, dierenarts en voeding waren op hun kosten.
IK betaalde zelf de benodigde spullen als die opnieuw gekocht moesten worden (denk aan dekje, borstels), lesgeld, verenigingsgeld en startgelden.
Daarnaast mestte ik beide stallen, nam het voeren soms op me, verzorgde de beesten (ook de andere dieren), hield het tuig van beide bij en wat klusjes.

Prima deal was dat :)

Betalen voor een vzpaard lijkt me geen probleem, als je er dan ook maar wat voor krijgt. Een dier waar je van en mee kunt leren en geen stalwerk.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:59

sevke schreef:
@Zap : neem dan geen bijrijdster. :D Het gaat er toch niet om dat je afhankelijk bent van je verzorgster of niet ? En wat kan een bijrijdster mee beslissen ? Zulke dingen spreek je toch vantevoren af en zet je op papier.
Het gaat hier ook niet om de financiele nood ! Als je een paard niet zelf kunt betalen, neem er dan geen.

Ik denk dat je even een puntje mist ;), zoals je hebt kunnen lezen héb ik een bijrijdster ;). Ik heb het over de eigenaren die een bijrijdster hebben en zo hun paard financiëren, dát zou ik niet kunnen!! Oftewel, dan gaat het er dus wél om dat je afhankelijk bent van je bijrijdster!

Op het moment dat je bijrijdster mee gaat betalen in het onderhoud van je paardje, dan kan ik me heel goed voorstellen dat er ook rechten aan ontleend worden. Dat zou IK tenminste wel willen in zo'n geval ;).

sevke schreef:
Met dat "gratis", kom je op de dunne grens van het "profiteren". Van beide kanten dan.

Waarom profiteren? Waarom elkaar geen wederdienst bewijzen?

Het profiteren van bijrijdsters om gratis te kunnen rijden is imo een 'slechte' aanpak van de eigenaren geweest. Als je goed zoekt, dan heb je geen mensen die profiteren. En dat geld ook andersom, bijrijdsters die eisen stellen zijn niet 'lastig' of niet snel tevreden, maar zijn op zoek naar de mensen die hun dus niet uitbuiten en precies weten hoe ze het wel en vooral niet willen :)

sevke schreef:

En waarom moet een bijrijdster dan betalen? Waarom zou een eigenaresse een bijrijdster niet betalen, omdat de bijrijdster taken op zich neemt, omdat zij niet kan? Als je een dag je honden niet kan uitlaten dan vergoed je dat toch ook voor diegene die dat voor je doet? Als je een avondje niet op je kinderen kan passen huur je toch ook een oppas in? Maar op het moment dat de eigenaar een dagje niet naar het paard kan komen, moet 'de oppas' betalen omdat de eigenaresse niet kan (voor mij een beetje omgekeerde wereld).

Waarom kunnen we het een ander niet eens gunnen??

sevke schreef:

Dan betaal je toch voor les? Dat is imo iets heel anders namelijk :)

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:38

Je kan ook alles omdraaien en waarom een paard gaan bijrijden koop er dan eentje dan heb je die lasten en kosten niet die je hebt als bijrijdster?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:39

devine schreef:
Je kan ook alles omdraaien en waarom een paard gaan bijrijden koop er dan eentje dan heb je die lasten en kosten niet die je hebt als bijrijdster?

Huh? Dat snap ik niet.. een paard kopen kost juist veel meer dan een paard bijrijden :)

Het is gewoon zoals ik het zie, omdraaien of niet :)

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:48

Nou het aanschaffen van een paard is éémalig en daarna gaat het geld kosten.
En meestal worden bijrijdsters gezocht met het probleem dat mensen iemand erbij zoeken omdat ze door tijdgebrek niet dagelijks hun paard de aandacht kunnen geven die ze zouden willen.
En als er dan overeengekomen kan worden door een maandelijks bijdrage dan is dit toch geen probleem?

En wederzijdse diensten bewijzen kom op zeg...zo naief zijn we toch niet alleen wanneer het onszelf uikomt.
En nogmaals voor niks gaat de zon op ;)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:55

devine schreef:
Nou het aanschaffen van een paard is éémalig en daarna gaat het geld kosten.
En meestal worden bijrijdsters gezocht met het probleem dat mensen iemand erbij zoeken omdat ze door tijdgebrek niet dagelijks hun paard de aandacht kunnen geven die ze zouden willen.
En als er dan overeengekomen kan worden door een maandelijks bijdrage dan is dit toch geen probleem?

En wederzijdse diensten bewijzen kom op zeg...zo naief zijn we toch niet alleen wanneer het onszelf uikomt.
En nogmaals voor niks gaat de zon op ;)

Ik vind wél terdege dat het wederzijdse diensten zijn en daarom wil ik er niet voor betalen :) en ik wil ook niet dat mijn bijrijdster geld aan mij gaat betalen (dat kan ze beter besteden aan evt lessen als ze dat wil :) )

Dus omdat de eigenaar tijd te weinig heeft moet de bijrijdster gaan betalen? Je kan toch ook stellen dat ze in ruil voor het verzorgen van het paard mag rijden ofzoiets?

Om nog even op de vragen van ts terug te komen:
- ik ben mijn bijrijdster toevallig tegen gekomen. Ze kwam een keertje rijden op mijn pony (kende haar van de manege en zitcompetitie) en dat ging zo goed dat ik haar gevraagd heb of ze mijn pony 1x in de week wilt rijden (of vaker als ik niet kan :) )
- mijn bijrijdster mag alles met mijn pony, ik geef haar daar alle vrijheid in, mede doordat ik haar vertrouw en ze geen gekke dingen doet met mijn ponytje. Op het moment dat iets misgaat hoor ik dat ook gelijk. Overigens mag ze niet van mij op buitenrit, maar als ze een keertje wilt vraagt ze dat gewoon en ga ik mee op de fiets :)

[edit] en nog snap ik je vorige post niet, maar ik zal wel blond zijn :P

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:03

Nou ik bedoel daarmee als de mensen het vervelend vinden dat ze ervoor moeten betalen dan schaf jezelf toch een paard aan?
Ja tuurlijk kost dit geld... }>

En ik vindt wel dat je er geld voor mag vragen en verzorging nou bijna alle stallen die ik ken wordt alles gedaan en hoef je alleen maar te borstelen en te gaan rijden dus zie dat niet als een verzorging...en dan nog je moet er maar wat voor over hebben en anders op de manege in de buurt gaan helpen dat hebben ze graag.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:08

Ik heb voor mijn paard een super bijrijdster! Ze betaalt ook elke maand een bijdrage + de wekelijkse lessen die ze volgt.

Bij ons in de omgeving (Noord Holland) vragen best veel eigenaren geld voor het bijrijden van hun paard. Incl. ik dus. En dat is absoluut niet omdat ik het anders niet kan betalen. Op een manege 3x in de week rijden kost ook veel geld, dus waarom niet betalen voor een leuk paard dat je mag rijden en waar je alles mee mag.

Als ze niet willen betalen, dan zoeken ze maar een ander paard. Maar gelukkig maakt mijn bijrijdster er geen probleem van.

Wat betreft het argument dat een bijrijpaard zomaar onder je kont verkocht kan worden, tsja, dat is natuurlijk een risico dat je aangaat als je gaat bijrijden.

Antwoord op je vragen:
1. Via mijn instructrice heb ik contact met haar gekregen. Ze reed op een stal waar zij les gaf (heb ook zelf advertenties op marktplaats en zo gezet, maar wat ik daarvan kreeg, was niet erg veel soeps om zo maar te zeggen).
2. Ik heb de meiden die zijn geweest laten rijden om te zien of er een 'klik' was tussen hen en mijn paard en mij. Als de 1e indruk niet goed is, niet doen!
3. Belangrijk dat ze lief en goed zijn voor mn paard. Eerlijk zijn, lessen nemen en te vertrouwen.
4. Regels zie oa punt 3. En elke dag uitmesten, optijd afbellen, spullen schoonhouden, geen andere mensen op mijn paard. Dat soort dingen. Verder mag ze doen wat ze wil, als het maar goed gaat.
5. Zie punt 4. 2 á 3 keer per week rijden. Laten weten hoe het is gegaan (hetzij sms, bellen, in boekje schrijven).
6. We hebben vaste dagen afgesproken. Als ze niet wil of kan rijden, moet ze het laten weten ivm verdere training van het paard die week.
7. Tuurlijk mag ze rijden!
8. Ja, ze betaalt per maand 80 euro (excl. lessen).
9. Het bevalt ontzettend goed! Ik vertrouw mijn paard voor de volle 100% aan mijn bijrijdster toe. En dat komt denk ik omdat ik niet zo moeilijk ben en zij heel eerlijk. Errug fijn!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:09

devine schreef:
Nou ik bedoel daarmee als de mensen het vervelend vinden dat ze ervoor moeten betalen dan schaf jezelf toch een paard aan?
Ja tuurlijk kost dit geld... }>

En ik vindt wel dat je er geld voor mag vragen en verzorging nou bijna alle stallen die ik ken wordt alles gedaan en hoef je alleen maar te borstelen en te gaan rijden dus zie dat niet als een verzorging...en dan nog je moet er maar wat voor over hebben en anders op de manege in de buurt gaan helpen dat hebben ze graag.

Ik vind dat onzin, want het is totaal niet te vergelijken met een eigen paard. Het zal wel aan mij liggen, maar snap die vergelijking niet. Er niet voor willen betalen heeft imo niks te maken met er niks voor over hebben of niet willen betalen, maar is vaak meer het principe (voor mij ook)

Verzorgen is voor mij ook het paard aandacht geven/borstelen/uit zijn box komen en is voor mij niet gerelateerd aan voeren/mesten. Als jij een dagje niet kan als eigenaar staat het paard stil, een bijrijdster voorkomt dat :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:11

Ik heb nooit betaald om te mogen verzorgen/bijrijden.

Echter stonden/staan de paarden niet op volpension stallen. Dus er moest altijd uitgemest worden en voer klaargezet worden.

Het paard waar ik nu op rijd, is van een goede vriendin. Zij heeft mij gevraagd omdat ze in tijdnood zit. Naast het gewone werk, help ik op stal ook mee met buiten en binnenzetten en voeren (op deze stal moeten we echt alles zelf doen).

Nu is het paard al heel erg lang kreupel, dus rijden kan ik al maanden niet...Wel moet ik elke keer minstens een half uur wandelen en hem insmeren met zalf. En daarbij dus nog de stal en het voer. Vind ik dit erg? Nee, omdat ik het voor een goede vriendin doe.

Als ik had moeten betalen (zeker een bedrag rond de 100,-) zou ik echt niet 3 x per week aan de hand gaan stappen met het paard. Dan mocht de eigenaar dat zelf maar doen op de dagen dat ik eigenlijk zou gaan rijden.

Dus mijn vraag is eigenlijk:

Wat gebeurd er als je je bijrijder laat betalen en je paard mankeert iets waardoor het niet bereden kan worden?
Lijkt me dat ze dan niets hoeft te betalen toch?? En misschien moet jij haar dan wel betalen omdat ze 3x per week je paard aan de hand stapt!
Laatst bijgewerkt door eekhoornerik op 16-02-09 22:13, in het totaal 3 keer bewerkt