aansprakelijkheid bijrijder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

boeli

Re: aansprakelijkheid bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:01

:D.. jaa dat is wel handig..
maar het is toch ook verplicht nu om je paard gechipt te hebben1? ..

volgensmij lopen er nog veels te veel zonder chip rond..

slechte zaak vind ik.. haha..

met mij shet heb ik echt geluk gehad.. ik heb hem gekregen van iemand.. die moest er vanaf.. anders had ik nu nog geen eigen pony gehad :P ..

ik heb ukkie in mei een jaar.. dus nog niet zo heel lang.. maar ik merk wel dat ik echt nog veel moet leren.. dus ook heeel veel vragen zo hier en daar ;) ..

heb soms het idee dat sommige gek van me worden .. haha..
maar goed.. ik vraag liever 100 x het zelfde dan dat ik het 1x vraag en alsnog dingen verkeerd doe.. :) ..

een verzorg paard of pony is zoveel makkelijker...

maar ben wel heel blij dat ik er een heb voor mezelf :D..

er staan foto's op mn website die hier onder vermeld staat.. dus als je het leuk vind om foto;s te bekijken :).. mijn pony staat in de mappen waar ukkie in staat.. haha..

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:10

ja een eigenpaard is veel vragen hebben en hopen dat je het goed doet.

ik heb de foto's gezien.
wat een kanjer zeg.
mooi koppie zit erop.
hopelijk gaat het beleren enz ook goed en heb je straks veel lolmet hem.

ik ben ook best nieuwschierig hoor naar wat komen gaat.
en ik heb ook veel vragen.
en ik hoop ook dat ik het allemaal goed doe.
maar dat is juist goed als je ,jezelf dat afvraagt.
dat betekent dat je er niet vanuit gaat dat je het allemaal goed doet.

volgend jaar word caspar (mijn moppie) ook beleert.
hij word op 18 mei 2
[url][Afbeelding/url]

oke is een oude foto.
word echt tijd voor nieuwe :o

boeli

Re: aansprakelijkheid bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:15

ahhh wat een schatje :P ..

jaa met die van mij ben ik ook heel blij :D..
veel mensen willen heb ook kopen van mij.. haha.. maar hij gaat voor geen goud weg :D..

hij heeft toen in 4 maand tijd 5 andere baasjes gehad... en bij zn laatste adres (voor mij) stond hij alleen maar in een trailer.. echt super zielig..

en ik heb echt alles over voor hem.. en hij gaat echt niet weg.. wie weet waar hij dan terecht komt..

en ja als hij dalijk voor het karretje loopt ga ik zeker heel veel plezier aan hem beleven :D ..

Pieternelm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:18

keira schreef:
Als je in het bezit bent van een ruiterbewijs, ben je automatisch verzekerd.
Misschien een idee dat je je bijrijder verplicht in het bezit te zijn van het ruiterbewijs.

(Gaat misschien wel erg ver, maar dan weet je tenminste dat het goed geregeld is...)

Ook dan blijft de eigenaar aansprakelijk. Die is altijd aansprakelijk voor zijn of haar dieren. Wanneer je WA verzekerd bent, ben je hetzelfde verzekerd als met een ruiterbewijs.
Misschien zou je een contract met haar kunnen opstellen dat wanneer zij erop rijdt, ze ook verantwoordelijkheid heeft voor evt. schade. Ik zou dit dan wel bij een juridisch lokket of advocaat navragen omdat jij als eigenaar ip aansprakelijk bent voor je paard.

Wat betreft de kosten, een vriendin van mij heeft op een paard gereden die liep z in de dressuur en betaalde daar 30 e permaand voor. Zij reed en verzorgde hem dan 2x per week. Toen ik nog een verzorg paardje had voordat ik mijn eigen paardje kreeg deed ik wat klusjes in en om de wei. Mestbeurten en dat soort.

Succes

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:41

Katja schreef:
Sees schreef:
Als zij van jouw paard valt betaalt de WA dat niet uit. Als zij met jouw paard schade aanbrengt aan 3en of aan bezittingen van anderen, dan betaalt jouw WA dat. Als zij gewond raakt, zou haar ziektekostenverzekering dat moeten dekken maar dan zou je wel van haar de bevestiging moeten hebben dat ze goed verzekert is. Als jouw paard kreupel of wat dan ook raakt door haar toedoen of onder haar toezicht, zal jij voor die kosten op moeten draaien.

In feite zijn er dus drie verzekeringen belangrijk:

1. Jouw eigen WA-verzekering
2. Ziektekostenverzekering van je bijrijder
3. Ziektekostenverzekering voor je paard
Als je bijrijder letsel oploopt dan zal haar ziektekostenverzekering jou ook aansprakelijk stellen voor een gedeelte van de kosten.

Toen ik van een paard van een ander in een hek was beland en op de eerste hulp onderzocht moest worden, heeft mijn verzekering gewoon betaald. Er werd niet gevraagd of ik van mijn eigen paard, of van die van een ander was gevallen. Helemaal niets. Misschien wordt het anders als er echt grote gevolgen van het ongeluk zijn, maar dan is het nog altijd je WA verzekering die het zou moeten dekken mits je paard(en) (huisdieren) meeverzekerd is/zijn.
Bij onze verzekeringsmaatschappij (AEGON) waren een flink aantal paarden als hobbymatig gehouden, meeverzekerd in de WA.
Dus heb ook geen aparte WA verzekering voor de paarden.

Bij sommige verzekeringsmaatschappijen zijn max. 1 of 2 huisdieren meeverzekerd en heb je er meer, dan moet je die apart bijverzekeren. Navraag doen bij je eigen verzekering is dus belangrijk.

Edit: Wa verzekering via ruiterbewijs was altijd secondaire WA. Dat houdt in dat die pas schade vergoedde bij aansprakelijkheid, als die door je eigen normale WA verzekering niet vergoed werd. Weet niet of de WA van apart verzekerd paard ook op die manier werkt, maar let wel op dat je dus geen getouwtrek krijgt om wie het uiteindelijk zou moeten betalen...

Zolang jij het niet zelf met opzet hebt gedaan, moet de WA-verzekering, als jij aansprakelijk bent, gewoon uitbetalen. Evt. met inachtneming van een eigen risico wat in je polisvoorwaarden staat.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:53

joyce B schreef:
Zolang jij het niet zelf met opzet hebt gedaan, moet de WA-verzekering, als jij aansprakelijk bent, gewoon uitbetalen. Evt. met inachtneming van een eigen risico wat in je polisvoorwaarden staat.

En met in acht neming van het mogelijke percentage 'eigen schuld' bij de bijrijder zelf ;) .