Afgedankte paarden.....wat doe je ermee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:41

Ik denk dat het ook heel veel uitmaakt met welk doel je een paard koopt.

Koop je een paard als sportartikel of als levend wezen en een maatje.

De mensen die het paard zien als een leuk sportartikel die willen ermee rijden , stallen het paard ook gericht op dat rijden en als dat rijden niet meer kan dan is het paard dus niet meer geschikt als sportartikel en moet hij maar weg.

Ik krijg in zulke situatie dan ook een hele nare smaak van uitspraken zoals : ik kan hem niet onderhouden. Nee hallo als hij nog wel "heel" was geweest had je hem ook kunnen betalen , maar nu er niet meer mee te rijden valt WIL je hem gewoon niet meer betalen. DAT is dus duidelijk afdanken imo.

Of zo'n uitspraak als : ik kan het paard geen goed leven bieden , want hij kan bij mij nauwelijks naar buiten. Paard wordt weggedaan en een nieuw paard komt op zijn plekje te staan , dat die OOK nauwelijks buiten komt is dan ineens niet erg , dat is ook heel selectief aan de behoeftes van je paard denken , achterbaks vind ik dat. Je beseft dus wel dat je manier van huisvesting niet deugt , maar doet het met een ander paard net zo hard weer. Dat is dubbel egoïsme.

Ik vraag me dan af , als die mensen heel graag kinderen wilden want ja dat is zo leuk om met die koters te gaan voetballen.
En dat kind blijkt dat na een paar jaar helemaal niet te kunnen door een ongeluk handicap ofzo. Doen ze die dan ook maar weg ? Want het voldoet immers niet aan hun wensen en verwachtingen. Maar hee wacht eens , dan kunnen ze hun verantwoordelijk wel ineens nemen... :?

Als je ervoor kiest om een levend wezen in huis te halen , is dat niet alleen voor nu maar ook voor later. Mensen met liefde en verantwoordelijkheidsgevoel beseffen dat het niet altijd leuk en aardig zal zijn , maar de ouderdom en problemen onherroepelijk toe zullen slaan. Als je op dat moment daar even bij stilstaat en tot de conclusie komt dat je dat dier met problemen niet meer "in huis" wilt hebben , BEGIN ER DAN NIET AAN !

Het is geen tennisracket....

Of net zoals een stukje hierboven , dat iemand geen geld heeft om 2 paarden te onderhouden. Dat kun je toch ook bedenken op het moment dat je die 2e aan wil gaan kopen ?

Begin er dan niet aan ! Gun het dier dan de mogelijkheid van een ander baasje , die WEL profiteert van de beste jaren maar OOK een pensioen teruggeeft.

Het gaat niet om het "recht" van de eigenaar op een goed sportartikel voor hun hobby , het gaat om het recht van het paard op een goede verzorging , ook op latere leeftijd. Heb je geen goede plek voor een paard maar alleen een achtertuintje van 5 bij 5 , begin er dan niet aan.
Heb je wel een goede plek voor het paard maar geen zin om ook voor het dier te zorgen als het niet bereden kan worden , begin er dan niet aan.
enz. enz.

Die arme dieren doen jarenlang hun stinkende best , bouwen hun pensioen op , en als ze daar op terug moeten vallen dan wordt het ineens onder hun neus weggekaapt en moeten ze verkassen. Dat is dan OF afdanken OF ze hebben hun hele leven op een minder paardvriendelijke plek gestaan en de eigenaar bedenkt nu ineens dat dat eigenlijk wel beter kan...en het peerd wordt elders gedropt.

Op zich fijn voor het dier hoor als het mazzel heeft en goed terechtkomt en dan eindelijk EINDELIJK wèl lekker wat vrijheid krijgt , maar wel jammer dat een nieuw paard dan ook weer zo'n hokjes bestaan krijgt tijdens zijn goede jaren , en op de oude dag ook weer niet in een vertrouwde omgeving door kan brengen omdat het dan ineens wel belangrijk is om buiten te kunnen lopen , en het dier "kapot" ook nog moet wennen aan een heel ander bestaan...jammer dat het dier daar niet al langer van mocht genieten.

Het is gewoon heel dubbelop , aan de ene kant kan het goed zijn als je zelf de regie in handen houdt , aan de andere kant wordt het paard natuurlijk wel afgedankt want het is niet meer de nr. 1 hobby van het baasje..... :)

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:01

en wat doen wij met onze ouders als ze 90 zijn en dement?
dan gaan ze ook naar een bejaarden tehuis.
en daar word niet over geklaagt.
dus als je die 2 dingen samen vergelijkt krijg je dit:

je koopt een paard en die hou je tot de dood.
dus die blijft op de stal waar jij hem geplaatst heb.
als je er zo over denkt mag je ook niet je ouders in een tehuis stoppen.
dan moet je het zelfde beleid nemen en je ouders in hun eigen huis laten wonen en
zelf elke dag de verzorging op je nemen.
want je ouders... die dank je toch niet af?

ik vind dat elke situatie uniek is.
en je eigenlijk niemand mag afvallen op zijn of haar keuze.
niemand kan in de toekomst kijken.
dus je weet nooit hoe dingen gaan lopen.
je kan 10 jaar geleden een paard hebben gekocht en het nu door omstandigheden niet meer betalen.
dan krijg je dus maar meteen de stempel als slechte eigenaar.
dat vind ik niet helemaal terecht.

Anoniem

Re: Afgedankte paarden.....wat doe je ermee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:10

Je mag mijn moeder gratis afhalen hoor :).

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:12

@lovely ;) zo erg kan het toch niet zijn?
ikprobeer gewoon wat duidelijk te maken.
als het om een paard gaat is er zo een ophef.
maar in feite doen we precies het zelfde met onze ouders

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:17

pmarena schreef:
Ik denk dat het ook heel veel uitmaakt met welk doel je een paard koopt.

Koop je een paard als sportartikel of als levend wezen en een maatje.

De mensen die het paard zien als een leuk sportartikel die willen ermee rijden , stallen het paard ook gericht op dat rijden en als dat rijden niet meer kan dan is het paard dus niet meer geschikt als sportartikel en moet hij maar weg.

Ik denk dat er ook nog zoiets is als sport met een levend wezen.
Een paard houden dat niet meer de sport in kan, terwijl de eigenaar dat het liefste doet is imo ook niet juist. Paard zou dan bijv als recreatie paard nog prima geschikt zijn voor iemand die dat wél leuk vind. Vind ik ook eerlijk voor het paard.
Er is imo ook niks mis mee om een paard te verkopen waar je in de sport niet meer verder mee komt na een bepaalde klasse. Voor een ander is dat een leuk leerpaard. Ik zie in beide gevallen geen verschil.

Daarbij worden er miljoenen dieren gezond naar de slacht gebracht voor het vlees.... Een paard wat niet meer gezond is, mag niet?
Het zou mijn keuze ook niet zijn om 1 van mijn paarden 'op te geven', maar ik respecteer ook iemand die het wel doet. Het leven is niet zo zwart-wit als soms wordt beschreven hier...

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:19

wij hadden ook een paardje, die kwam heel mager en slecht behandeld enzo hier, die is hier toen helemaal opgknapt, en toen we weer gingen rijden bleek hij rugproblemen te hebben...

toen hebben we hem op marktplaats gezet en erbij gezet wat hij had en dat hij alleen naar een goede plek ging waar hij van zijn oude daagjes kan genieten. er is toen een oude meneer hem op komen halen met heel veel weiland en nog meer oude paardjes enzo, waarvan we ook zeker wisten dat hij de waarheid vertelde, daar staat hij nu te genieten :+:

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:19

Je ouders daar heb je niet zelf voor gekozen , die heb je nooit zelf in je leven gehaald of in je huis of in je onderhoud.

Hebben altijd op zichzelf gewoon neem ik aan , dan ga je die toch niet ineens in huis halen :P

Ouders die ZIJN er gewoon , een paard koop je bewust aan en op dat moment heb je bewust de verantwoordelijkheid genomen om ervoor te zorgen , en die plaats je bewust op een bepaalde locatie. Je weet dat je er een verantwoordelijkheid en kostenpost bij krijgt en dat het dier altijd wat kan gaan mankeren , zeker naarmate het ouder wordt.

Bovendien : wat nou in de toekomst kijken :?
Je weet toch dat een paard niet eeuwig zo oud blijft als dat je hem koopt , en dat het moment komt dat het dier bejaard wordt. Daarvoor heb je echt geen glazen bol nodig hoor.

Pech met de financiën dat kan , maar dat is een hele andere situatie dan het paard wegdoen omdat hij oud is en niet meer bereden kan worden....

Mensen doen dat wel vaak onder het mom van "geldproblemen" maar zodra het ouwetje "gewipt" is staat er ineens een nieuwe tijdelijke topper in de stal , en dan kan de stal ineens wel weer bekostigd worden :?

Dat is achterbaks.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:20

bij mij zal een oud/afgedankt paard niet levend de wei verlaten.
mijn pony had geen pijn was al een jaar niet meer te rijden en al jaar of 3 geen wedstrijden meer. maar ze i 31 geworden en is bij mij overleden.

ook dit paard rij ermee in de sport maar is wel mn maatje. en zal ook altijd bij me blijven tot hij vanwege pijn afgemaakt moet worden. of zelf dood gaat

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:22

Ik heb mijn vorige paard verkocht onder andere omdat ik hem overvroeg, ik wilde graag verder komen in de sport.
En hij heeft nu een heerlijk bestaan als recreatiepaard, hij is gelukkig en ik ben blij dat ik hogerop kan komen.
Niemand in dit verhaal is onterecht aangedaan.
Ik heb alleen maar gedaan wat voor hem het beste was.
Misschien egoistisch in sommige ogen omdat ik ook voor mijzelf heb gekozen, nou ja dat mogen jullie vinden.
Ik denk er het mijne ervan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:28

caspar2007 schreef:
@lovely ;) zo erg kan het toch niet zijn?
ikprobeer gewoon wat duidelijk te maken.
als het om een paard gaat is er zo een ophef.
maar in feite doen we precies het zelfde met onze ouders

Om een paard maak ik geen gedoe hoor, ik pas zijn leven aan aan zijn omstandigheden en als zijn leven alleen nog de dood toelaat, dan komt die. Van mijn moeder heb ik trouwens ook een euthanasieverklaring en met haar zal ik dus dezelfde beslissing moeten maken als het puntje bij het paaltje komt. Dus ja, ik doe hetzelfde met mijn ouders als met mijn paarden :).

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:29

@ Pmarena, Misschien durven sommige mensen wel niet uit te komen voor de waarheid, omdat ze bang zijn voor de reacties van andere mensen.

Een beetje respect opbrengen voor die mensen lijkt me niet zo verkeerd, niet iedereen houdt zijn/haar paard nu eenmaal tot het einde.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:31

In sommige gevallen kan ik het wel begrijpen (zegt nog niet dat ik het goedkeur).
Als je een paard koopt voor de sport en je paard kan daarin niet meer mee,
dan is het 'logisch' om een nieuw paard te kopen.

Ik zelf zou (als ik een paard had :+) 'm waarschijnlijk wel tot het laatste houden,
puur omdat het rijden voor mij lang niet het belangrijkste is.
Ik beleef stiekem veel meer plezier aan het lekker tutten en spelen met zo'n paard,
en het paard in kwestie zelf ook :P

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:43

marrlinde schreef:
wij hadden ook een paardje, die kwam heel mager en slecht behandeld enzo hier, die is hier toen helemaal opgknapt, en toen we weer gingen rijden bleek hij rugproblemen te hebben...

toen hebben we hem op marktplaats gezet en erbij gezet wat hij had en dat hij alleen naar een goede plek ging waar hij van zijn oude daagjes kan genieten. er is toen een oude meneer hem op komen halen met heel veel weiland en nog meer oude paardjes enzo, waarvan we ook zeker wisten dat hij de waarheid vertelde, daar staat hij nu te genieten :+:

dat zou ik nooit doen met een oudje.. Vaak genoeg berichten langs zien komen dat paardje ergens de wei opging, maar dan alsnog verkocht wordt als sport/ recreatie paard... Heb wat dat betreft geen vertrouwen in mensen...

Mocht mijn paardje ongeschikt zijn om te rijden, dan is t heel sneu, weet ik zeker dat ik er heel veel verdriet over ga hebben maar dan gaat ie weg (en nee niet verkoop)... Ik heb een paard ook om te rijden.. en het kost nu eenmaal meer dan een hond of kat...

Ik vind ook dat je als eigenaar je verantwoordelijkheid moet nemen en niet voor een appel en een ei je paard verkopen (want hierdoor de handel in afgekeurde paarden interessant)

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:49

Ik vindt dat het een verantwoordelijkheid is om ook te zorgen dat je paard of pony, later een goede dag heeft.
Ook al is ie te oud om op te rijden. Maar je bent verplicht om een goed onderkomen te geven.
Desnoods zet je hem op een wat goedkopere stalling, maar waar wel veel weidegang is.
Je kunt niet jarenlang de pleziertjes hebben, en dan als ie later oud is, gewoon ergens dumpen... ;(

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:56

@nimmy:

we hebben helemaal nagetrokken of het inderdaad klopte wat deze man vertelde, dat was zo. en later zijn we ook nog een keer gaan kijken bij hem, dat was een hele tijd later en hij was en nog helemaal hoor ;)

voor houden hebben we echt geen ruimte, hebbe 8 stallen en nu 8 paarden waarvan 1 drachtig dus tja.. ;)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:57

Ik ben het helemaal eens met Pmarena :j.

Mijn huidige paard is het eerste paard dat écht 100% van mij is. Ik heb er ook bewust voor gekozen om een zo jong mogelijk paard te kopen, helemaal groen, onbevlekt en ongecompliceerd. Ik wilde zélf kiezen waar en hoe het zou opgroeien. Ik wil alles weten van mijn paard, van het begin tot het eind. Mijn paard was drie weken toen ik haar kocht, dus dat lukt aardig ;). En net als dat ik vind dat je een oud of geblesseerd paard niet afdankt, vind ik niet dat je veulens in een opfok dumpt.

Dat ze nooit meer weggaat is ook al een keuze die ik heb gemaakt vóórdat ik haar kocht. Ik weet dat ze mijn leven beperkt; in die zin dat ik geen wereldreis kan gaan maken en dat het een hoop verantwoordelijkheid, discipline, geld, tijd en energie kost.

Het idee dat wanneer ik 40 ben (over 15 jaar pas :D), mijn paard 17 zal zijn, vind ik echt geweldig. Het lijkt me geweldig om samen met haar oud te worden. Ik heb voor haar gekozen en ik heb haar enorm lief, haar geluk en gezondheid zijn afhankelijk van de keuzes die ik maak, ik kan niet tegen het idee dat er ooit iemand anders zal zijn die over haar bepaald. Want, arrogant als ik ben, ben ik ervan overtuigd dat zij bij mij het beste af is.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:00

Helemaal eens met Pmerena en niks aan toe te voegen. Als je er anders over denkt, dan kan ik daar wel respect voor hebben. Wees er dan wel eerlijk in en kom er dan recht voor z'n raap voor uit. Die kletsverhalen van "Ik doe hem alleen weg voor een goed tehuis". Of "Die mensen vinden een paard hebben gewoon leuk, wat voor een maakt ze niet uit" is vooral bedoeld om jezelf een schoon geweten aan te praten. Die nieuwe eigenaren kennen het paard niet eens, kunnen er nog helemaal niet van houden, hebben niks met paarden (nee die gaan er een dikke DA-rekening voor betalen, geloof je hetzelf).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 00:11

En daarbij komt nog dat de mensen die dag in dag uit met een krakkemik aan de gang gaan om die op de been te houden, extreem dun gezaaid zijn en de kans dat jij net die ene treft is vrijwel nihil.

Dani, ik heb voor mijn veulen al eens gedacht dat het allemaal wel goed zou zijn op een bepaald zogenaamd goed adres en toen ben ik letterlijk bedrogen uitgekomen en daarom houd ik hem nu dicht bij huis, 's zomers in de opfok in de wei en in de winter in een mini-opfok op stal. Hij gaat eenvoudig weg niet meer uit mijn blikveld, nooit meer.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 08:04

pmarena schreef:
Mensen doen dat wel vaak onder het mom van "geldproblemen" maar zodra het ouwetje "gewipt" is staat er ineens een nieuwe tijdelijke topper in de stal , en dan kan de stal ineens wel weer bekostigd worden :?

Dat is achterbaks.

Dat is achterbaks tegenover de mensen aan wie ze dat verhaal verteld... tegenover het paard hoeft dat niet zo te zijn. Hangt er vanaf waar naartoe deze is 'gewipt' :P

Wat ik wel erg vind is, dat men soms een slecht paard (veel lichamelijke problemen) bij de handelaar brengt, omdat dat iets meer geld op brengt dan bij de slacht.

littlemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 08:18

Ik heb alle berichten ook doorgelezen en ik heb ook de keus moeten maken om een oudere pony (22 jaar) weg te doen.

Deze pony had bij ons geen grasland (alleen een paddock) en kon het helemaal niet vinden met het nieuwe paard dat we hadden gekocht.
Daarnaast begonnen onze achterburen te klagen over overlast, dus er moest een oplossing komen.

Ik heb deze pony toen hier op bokt gezet en binnen een uur waren er al 12 reacties van mensen die eventueel wel een oudere pony over wilde nemen.

Uiteindelijk na verschrikkelijk veel twijfelen en screening/telefoongesprekken/mailen hebben we een nieuwe eigenaar gekozen. En we zijn nu een jaar verder en ik heb geen seconde spijt. De pony staat nu op een enorm grasland met andere pony's en geniet daar lekker van haar oude dag. Ze heeft het beter daar dan dat ze het bij ons ooit zou kunnen hebben. Dus dit is voor mij absoluut de beste beslissing geweest.

We hebben haar zelf weggebracht, zodat we konden zien waar ze terecht kwam. En als het niet goed was geweest waren we ook gewoon met trailer en al weer omgekeerd. Dit jaar zijn we nog een aantal keer langs geweest en de nieuwe eigenaresse houdt ons op de hoogte via mail en foto's.

Nu weet ik wel dat het niet altijd zo geweldig verloopt. Maar ik ben gewoon tegen exact de juiste mensen aangelopen.

littlemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:24

Ik wilde hierboven nog wat aan toevoegen..Ik zette neer dat dit voor MIJ de beste oplossing is geweest. Maar in dit geval niet alleen voor mij, maar ook voor de pony.

De pony is daar ontzettend gelukkig. De laatste keer dat ik kwam keek ze wel en ze kwam wel naar het hek van de wei. Maar ze gaat daarna ook met haar vriendjes spelen enzo.
Daarnaast krijgt ze alle aandacht die ze nodig heeft van die mensen en hun dochter.

Sommige mensen (de meeste als ik het hierboven zo lees) zullen het afdanken noemen. Maar als ik mijn paard het beter kan hebben bij iemand anders dan bij mij, dan maak ik die keuze.
Bij mij had ze een paddock en een inloopstal en stond ze in principe helemaal niet verkeerd. Ze liep de hele dag buiten en kon droog staan als ze dat wilde. Daarnaast 3 keer per dag te eten en elke dag aandacht.

Maar toch geloof ik er in dat ze gelukkiger is op haar nieuwe plek. Waar ze nog veel meer ruimte heeft en samen met 2 andere bejaarde paardjes aan het grazen is.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:34

pharagirlke schreef:
Afdanken... Of mensen willen het dier gewoon een fijn leven geven op een weide. Als ik 250 euro per maand moest betalen voor een paard dat enkel nog op weide kan en dat dan ook nog maar eens beperkt op weide kan (aantal uren per dag) zou ik hem ook liever weg doen, zodat het dier 24/24 op weide kan genieten.... Nu heb ik de gelegenheid wel om ze lekker op weide te zetten maar velen moeten het doen met de beperkte mogelijkheden van een pensionstal. IMO mag je zulke dingen niet zo zwart wit bekijken.

Hier sluit ik me bij aan. ;)
TS, afdanken is wel heel negatief.

Wij hebben er op het moment eentje staan die wij niet willen houden en waarvan de de verantworoding aan een ander willen gaan overdragen- voorgoed.
Echter geldt een goed plekje als eerste prioriteit. Dit betekent dus dat wij net zo lang gaan zoeken tot het goed is en dan laten we hem los. Hij heeft voor ons- naast ze zorg en de financieen- geen toegevoegde waarde meer, al krijgt hij knuffels genoeg.

Een paard kan zich elders ook prima vermaken en soms zoeken mensen bewust een grasmaaier.
1+1=2, toch?.. :D
En als een paard er lekker bij staat. popelt hij dan om ons mensen? *D
Denk dat dat wel mee valt. Vind dit met katten en honden overigens een heel andere kwestie. ;)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:51

Toen ik mijn vierjarige liet inslapen om een heleboel lichamelijke problemen waar hij pijn van had, zei mijn Oma: "ik zou willen dat ze dat bij mij ook doen als het zover is".

Een paar maanden later was het zover voor mijn Oma, en ze heeft nog twee weken aan allerlei slangen gelegen terwijl ze op was. Tijdens het waken zag ik dat ze steeds weer bij kwam en niets kon zeggen of doen. Ik moest alleen maar denken aan wat ze mij verteld had over mijn paard...

Ik ben daar nu veel makkelijker door geworden. Wordt het nog wat, prima, gaan we door. Maar als het klaar is, is het klaar en moet je of je dier naar de slacht brengen of laten inslapen.

Al dat geleur met die paarden, vind ik niets. Als je 22-jarig (ik noem maar een van de getallen die je op de welbekende verkoop sites tegenkom) paard weg doet moet je achteraf ook niet zeuren als je hem weer op markplaats tegen kom.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:19

pmarena schreef:
Het gaat niet om het "recht" van de eigenaar op een goed sportartikel voor hun hobby , het gaat om het recht van het paard op een goede verzorging , ook op latere leeftijd. Heb je geen goede plek voor een paard maar alleen een achtertuintje van 5 bij 5 , begin er dan niet aan.
Heb je wel een goede plek voor het paard maar geen zin om ook voor het dier te zorgen als het niet bereden kan worden , begin er dan niet aan.

Hier mag je de vijf universele vrijheden van het dier soortspecifiek voor het paard invullen.

Dat houdt ook continuïteit is, een stabiele 'familie'groep, betekenisvolle relaties met andere paarden en de ruiter/eigenaar.

Een paard hoort zo'n 25 jaar of meer te worden. Helaas zijn mensen in de westerse maatschappij niet eens in staat om een betekenisvolle relatie met een ménselijke partner duurzaam te laten zijn. Modaal is minder dan 5 jaar .....

Het geestelijk welzijnsbelang van een paard speelt voor de meeste ruiters/eignaars alleen maar in woord en geschrift een rol.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:04

Ik ben daar nu veel makkelijker door geworden. Wordt het nog wat, prima, gaan we door. Maar als het klaar is, is het klaar en moet je of je dier naar de slacht brengen of laten inslapen.

maar is dat nu niet nét het punt? ;) Als je DA zegt dat hij te goed is voor de slacht en je dier doet het super, vind ik dat geen goede keuze. :o