ongelukken met trailers: oorzaak ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tampa1

Re: ongelukken met trailers: oorzaak ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 00:09

Als sommige mensen net zo opstinaat op de weg zijn als hier op bokt weet ik wel hoe er ongelukken gebeuren.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 00:27

ik ben het ook niet met hc eens.
heb dan eens ongeluk gehad had 2 bijrijders mee. maar die waren in paniek deden niks. tja sta je alsnog in je eentje hoor en dan ook nog es die andere gerust te stelle

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 00:35

Waratje schreef:
Brainless schreef:
De meeste auto-ongelukken doen zich juist voor tijdens routineritjes in een straal van 6 km van huis.
Mensen denken juist dan minder na en zien dingen over het hoofd.

Als jij niet bewust rijdt wanneer je je paard vervoert, hoor je helemaal geen paard te hebben!!

?? dit zijn gewoon de feiten.
Ik reageerde op het feit dat gedacht werd dat mensen op onbekende weg een grotere kans hebben op een ongeluk dan mensen die elke week hetzelfde ritje naar de manege maken.

Ik rijd altijd bewust als ik mijn paarden vervoer en ik moet wel want ik heb er 1 die moeilijk te laden is en ik neem absoluut geen risico dit te verergeren.
Maar om dan gelijk te zeggen dat iemand geen paard mag hebben, zeg dan dat het onverstandig is een paard te vervoeren.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 01:07

Citaat:
Als sommige mensen net zo opstinaat op de weg zijn als hier op bokt weet ik wel hoe er ongelukken gebeuren

lekkere vergelijking..... zo ken ik er ook nog wel een... als jij net zo goed bent in autorijden als in spellen dan gaat er bij jou ook wel eens wat mis in het verkeer, maar maakt dat jou een mindere chauffeur?

maar heb jij altijd wel iemand bij je dan als je met je paardentaxi of privé op pad gaat (eerlijk zeggen!) en alle voorzorgsmaatregelen getroffen die HC heeft opgenoemd?

waarom worden ´sommige mensen´ nou weer obstinaat genoemd en wordt er vanuit gegaan dat ze hier op bokt en op de weg hetzelfde reageren/zijn... (ok, ik bén blond én vrouw en zal het waarschijnlijk wel niet begrijpen)

Hoe vaak ik niet bijna-ongelukken heb gehad door andere weggebruikers die hun rijbewijs bij een pakje boter hebben gehaald laat ik even buiten beschouwing, want kennelijk is dát niet belangrijk, alleen belangrijk is of ik al dan niet alleen of met een extra iemand op pad ga....

Er doen hier sommige mensen voor komen dat het de schuld zou zijn van de alleenreizenderuiter als een pakjeboterrijbewijsverkeersdeelnemer een ongeluk veroorzaakt en dan met trailer en al bijv in de kreukels verzeild raakt dat die dan door de hulpverlening niet geholpen hoeft te worden vanwege het alleen reizen omdat dat niet verantwoord zou zijn????
ben het ermee eens hoor overigens dat je beter met 2 kunt zijn, maar om maar kort door de bocht te beweren dat als je alleen rijdt helemaal onverantwoord bezig bent..... nee, dat gaat er bij mij niet in.

Weet je wie veel gevaarlijker op de weg zijn? die jonge gastjes in hun supersnelle boomklevertjes!
Die veroorzaken méér ongelukken dan die enkele alleenreizenderuiter....

oom agent noemt die snelle opgevoerde autootjes niet voor niks boomklevertjes... ze zitten vaak om een boom gedraaid omdat ze te hard hebben gereden, moeten die dan ook maar niet geholpen worden als ze alleen in de auto zaten omdat er niemand bij zat die ze kon waarschuwen voor het harde rijden, kom op zeg! Of moeten die uit voorzorg maar vast een lier meenemen om ze uit de sloot te takelen als er weer eens eentje is gaan oefenen om te zwemmen....

edit; en ja, ik heb net een zakje dwarsliggertjes op

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 02:41

cissy schreef:
maar heb jij altijd wel iemand bij je dan als je met je paardentaxi of privé op pad gaat (eerlijk zeggen!) en alle voorzorgsmaatregelen getroffen die HC heeft opgenoemd?

Ik neem nog wel meer voorzorgsmaatregelen dan ik hier even snel in de groep gooi. Zou er een dagvullende cursus over kunnen geven Cool
Één van de vele andere dingen is dat ik ook altijd controleer of ik wel het juiste gereedschap voor de meest waarschijnlijke pechgevallen bij me heb. Ik controléér of het past. Of de krik past, of het werkt.
Beetje 'slordig' als de zwengel van de krik blijt niet te passen of niet in de houder zit...
Heb ook een wielblok bij me en als ik over slechte paden verwacht te 'moeten' gaan heb ik ook een goedkoop, maar indien nodig héél handig compressortje (op de plug van de sigarettenaansteker) bij me. Jep, ook gecontroleerd of deze werkt Cool
Nee, dat is niet ingewikkeld; zit gewoon in een weekeindtas met nog wat andere handige, soms essentiële dingen. Is ook over nagedacht dat er niets los in de auto ligt waardoor je onthoofd zou kunnen worden bij een ongeluk Pling
Dat wellicht de meesten dit allemaal níet doen, maakt dat nog niet goed. De meesten controleren niet eens de bandenspanningen voor vertrek. Of het olieniveau voor een wat langer trip dan normaal?
Enig idee wat de gevolgen kunnen zijn?

Mijn manier van denken is door ervaring geslepen potentiële probleem analyse. Daarbij ben ik begónnen met niet eigenwjs de praktijkervaring van een doorgewinterde enduro-rijder als waardevolle leerstof op te zuigen.
Noem het gerust overdreven; ik zie aan de afgríjselijke ongelukken welke gebeuren dat het dit niet ís.
Profiteer ervan, of niet: niet míjn potentiële probleem :D

hc

p.s. schiet me, oeps Bloos , nét te binnen dat ik nog alle plastic ventieldopjes van de nieuwe auto moet vervangen door stalen, waarvan één met geïntegreerd ventielsleuteltje.... Waarom? Tja, dat gaat een cursus worden ROFL

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 10:11

Huertecilla schreef:
Mijn manier van denken is door ervaring geslepen potentiële probleem analyse. Daarbij ben ik begónnen met niet eigenwjs de praktijkervaring van een doorgewinterde enduro-rijder als waardevolle leerstof op te zuigen.
Noem het gerust overdreven; ik zie aan de afgríjselijke ongelukken welke gebeuren dat het dit niet ís.
Profiteer ervan, of niet: niet míjn potentiële probleem :D

Jemig, als ik jouw wijze van denken zou moeten doortrekken in mijn zeker niet risicoloze werk, dan kwam er niks meer tot stand.
Het is niet dat mijn werk gevaarlijk is maar ALS het mis gaat zijn de kosten groter dan willekeurig welk verkeersongeval dat ooit in NL is gebeurt........

Huertecilla schreef:
p.s. schiet me, oeps Bloos , nét te binnen dat ik nog alle plastic ventieldopjes van de nieuwe auto moet vervangen door stalen, waarvan één met geïntegreerd ventielsleuteltje.... Waarom? Tja, dat gaat een cursus worden ROFL

Heb jij geen ventielsleuteltje in je basisgereedschapset?? Zwaktebod........ Enne, mijn bandenboer doet het standaard, hoef ik niet eens om te vragen.
Wat die cursus betreft; het kan in één zin: een lekkend ventieltje met stalen dopje zal minder snel een platte band opleveren, als in: oppompen onderweg en je kunt er redelijk veilig mee thuis komen. Cursus klaar............

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 11:18

Brainless schreef:
Maar om dan gelijk te zeggen dat iemand geen paard mag hebben, zeg dan dat het onverstandig is een paard te vervoeren.

Dat zeg ik wel en daar blijf ik bij. Als je niet bewust rijdt met paarden achter je kont, hoor je zelfs niet in de buurt van paarden te komen! Want als je dat niet bewust doet, wat doe je dan nog meer niet bewust? (Al dan niet bij je paarden)

En HC, dat je in de binnenlanden van Spanje andere voorzorgsmaatregelen neemt dan in Nederland lijkt me ook voor de hand liggen. De lijst zaken die jij nu noemt is in Nederland toch wel lichtelijk overdreven.
Mes is zeker handig, schroevendraaier is ook heel handig, maar vooral goed materiaal en een verstandige chauffeur zijn NOODZAAK.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 17:07

Waratje schreef:
Brainless schreef:

Dat zeg ik wel en daar blijf ik bij. Als je(iemand) niet bewust rijdt met paarden achter je(zijn) kont, hoor je(diegene) zelfs niet in de buurt van paarden te komen! Want als je(iemand) dat niet bewust doet, wat doe je(diegene) dan nog meer niet bewust? (Al dan niet bij je(zijn) paarden)

En HC, dat je in de binnenlanden van Spanje andere voorzorgsmaatregelen neemt dan in Nederland lijkt me ook voor de hand liggen. De lijst zaken die jij nu noemt is in Nederland toch wel lichtelijk overdreven.
Mes is zeker handig, schroevendraaier is ook heel handig, maar vooral goed materiaal en een verstandige chauffeur zijn NOODZAAK.

Ik hoop dat je het zo bedoelt, want van mij uit was het algemeen bedoelt en ik heb zelf nergens gezegd dat ik niet bewust met mijn paarden rij!!!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:55

Als jij (jij dus persoonlijk) weet dat jij bewust met je paarden rijdt en omgaat, hoef jij je toch helemaal niet aangesproken te voelen? Verward

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 13:35

ikke schreef:
Heb jij geen ventielsleuteltje in je basisgereedschapset?? Zwaktebod........ Enne, mijn bandenboer doet het standaard, hoef ik niet eens om te vragen.

Steek je nu niet een béétje de kop in het zand?
Hoeveel Bokt(st)ers rijden met stalen ventieldopjes op de auto en trailer?

Voordeel van een ventielsleutel-dopje is dat je het altijd bij elk voertuig en elke aanhanger bij de hand hebt. Het is een klein dingetje wat in een gereedschapsset vaak verloren gaat. Bij mijn enduro-fietsen zit het bij de plakspullen.... én op het voorwiel (achtervelg, dus ventieldop, wordt smeriger).
Voor de auto heb ik geen reparatieset mee en draai het bij auto/aanhanger op het reservewiel.
Heb meestal wel een spuitbus bandenschuim mee trouwens: de kans op een platte band is groter naarmate de plek om een wiel te verwisselen gevaarlijker/moeilijker is.
Met een schuimdingus ben je snel weg en kan je voorzichtig een betere plek uitzoeken.

hc

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 22:14

sjee

voor dit soort dingen hebben we hier de anwb Haha!

je kan het ook overdrijven hoor

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 23:21

Hopen dat het geen 1-1-2 is of wordt omdat je niet zelfredzaam bent, dat is waar het topic over gaat. Over ongelukken Pling

hc

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 00:22

Stalenventieldopjes worden alleen aangeraden voor auto's met een grote velgdiameter die met hoge snelheid (kunnen) rijden.
Omdat bij een hoge snelheid de kunststof/rubberen dopjes kunnen vervormen en scheuren.

Het is voldoende om de dopjes regelmatig te controleren en evt. te vervangen bij beschadiging.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:07

 on·ge·luk het; o -ken 1 ongunstige loop vd omstandigheden; tegenspoed 2 noodlottige gebeurtenis; ramp, ongeval: auto-ongeluk; per ~ zonder opzet;

zo staat het in de dikke van dale Haha! ,

niemand veroorzaakt zoiets expres lijkt mij, en ja ik rij veel met een trailer, heb mijn spullen goed voor elkaar, dat zou je verwachten van elke normaal denkende chauffeur. het als dit, en als dat, daar denk ik niet te veel over na.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:46

Waratje schreef:

Mes is echt basic, dat moet je gewoon bij hebben. Ik heb in de laatste vier jaar ondertussen drie maal andermans stikkend paard van een trailer/vrachtwagen los gesneden. Over hoe paarden vastgemaakt worden mag overigens ook wel eens nagedacht worden, volgens mijn voorkom je daarmee ook een hoop panieksituaties en ongelukken.

Die rubberen stangen waar je een paard aan kan vast maken mogen wat mij betreft verboden worden, die rekken enorm als een paard echt in paniek gaat hangen, en trekken ook met geweld terug, echt ondingen. Zijn ook quasi niet door te snijden als een paard zich er in draait (weet ik helaas uit ervaring).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:26

Bandida schreef:
Mes is echt basic, dat moet je gewoon bij hebben.

Welnee, is veel te gevaarlijk in je eentje. Bel de wegenwacht. Tegen de tijd dat die er is, is het paard ook lekker mak Vork

Idem op de wegenwacht wachten voor een lekke linkerachterband van je auto op de ´vluchtstrook´ van de Antwerpse Ring of het wiel in je eentje verwisselen. Hoef je jouw broek niet meer te strijken: het verkeer rijdt de vouwen er wel uit Haha!

Gebeurt allemaal háást nooit, dus waarom zou je er over nadenken? Het is allemaal de schuld van het broeikaseffect!

hc

(voor de slechte lezers: dat is sarcastisch)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:33

Huertecilla schreef:
Bandida schreef:
Mes is echt basic, dat moet je gewoon bij hebben.

Welnee, is veel te gevaarlijk in je eentje. Bel de wegenwacht. Tegen de tijd dat die er is, is het paard ook lekker mak Vork

Idem op de wegenwacht wachten voor een lekke linkerachterband van je auto op de ´vluchtstrook´ van de Antwerpse Ring of het wiel in je eentje verwisselen. Hoef je jouw broek niet meer te strijken: het verkeer rijdt de vouwen er wel uit Haha!

Gebeurt allemaal háást nooit, dus waarom zou je er over nadenken? Het is allemaal de schuld van het broeikaseffect!

hc

(voor de slechte lezers: dat is sarcastisch)

Ik heb een paar jaar terug gewoon door gereden met een lekke autoband (rustig over de vluchtstrook) tot de volgende parkeerplaats.
Kostte wel de band en velg, maar ik ga echt niet met een trailer aan de kant van de snelweg staan.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:18

Vaak oorzaak van onrust op de trailer en als gevolg mogelijke ongelukken:
Randdebielen van vrachtwagenchauffeurs.
Ik mag me gelukkig prijzen met een ongelooflijk cool paard, een sterke auto en goede trailer anders weet ik niet of ik de weg nog op zou durven.
Afgelopen twee weken diverse keren meegemaakt op de snelweg (ja ik rij lekker door 90-100 km/h met de vrachtwagens mee, zeiltje altijd open dus ze zien dat er een paard in de trailer staat) komt er toch weer een vrachtwagen die harder rijdt, en in plaats van op tijd in te houden of naar links te gaan om in te halen eerst even pal op de trailer gaan rijden.
En zelfs een (en ja daar ga ik echt van vloeken) idioot die op een grote rotonde vond dat ik niet snel genoeg ging net voordat ik van de rotonde af wilde gaan en dus al richting aangaf: Hij zat nog ongeveer EEN meter achter de trailer en TOETERDE!!!
Op dat moment had ik mijn andere paard echt niet bij me willen hebben, die kan ook veel hebben maar ik ben bang dat die in dit geval over de zeik was gegaan.
Nee ik heb hier geen begrip voor, ik weet dat ze niet allemaal zo zijn maar wat zitten er oetlullen tussen zeg.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:28

Ja, helaas ook onder de vrachtwagenchauffeurs heb je eikels. Zijn soms ook net mensen Knipoog
Probleem is dat veel/de meesten gewoon niet in de gaten hebben wat het doet met zo'n paard. Kun je ze iets kwalijk nemen, wat ze niet weten? Je kunt ook zorgen dat het minder problemen geeft door het zeiltje dicht te doen. Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:49

sflj schreef:
Ja, helaas ook onder de vrachtwagenchauffeurs heb je eikels. Zijn soms ook net mensen Knipoog
... Kun je ze iets kwalijk nemen, wat ze niet weten?

Je wéét dat ALLE overige verkeersdeelnemers er potentieel 'onvoldoende rekening mee houden' dat jij paarden in de trailer hebt.
Iemand die in jouw ogen te krap voor je invoegt, - te sterk voor het stoplicht afremt, niet goed kijkt en een voorrangsfout maakt, te hard rijdt, noem het op. Dat is niet goéd van die bestuurders maar wel normaal menselijk gedrag, geen uitzondering en je MOET er rekening mee houden en op kúnnen reageren.
Dat is niet onvoorzien, dat WEET je. Het is JOUW verantwoordelijkheid voor JOUW paarden om daarop te anticiperen.

Citaat:
Je kunt ook zorgen dat het minder problemen geeft door het zeiltje dicht te doen. Knipoog

Bijvoorbeeld Haha!

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:53

TJolieke schreef:
ja ik rij lekker door 90-100 km/h met de vrachtwagens mee

Je vermindert jouw mogelijkheden om fouten van anderen te compenseren en maakt zelf een fout. Wat geeft jou dan nog wat voor recht van kritiek op wie ook?

hc

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:03

Huertecilla schreef:
TJolieke schreef:
ja ik rij lekker door 90-100 km/h met de vrachtwagens mee

Je vermindert jouw mogelijkheden om fouten van anderen te compenseren en maakt zelf een fout. Wat geeft jou dan nog wat voor recht van kritiek op wie ook?

hc

Je stelt voor om netjes 80 te rijden?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:05

Brainless schreef:
Kostte wel de band en velg, maar ik ga echt niet met een trailer aan de kant van de snelweg staan.

Hangt er van af wat voor auto, welke band en of je geluk hebt. Verder kan je er ongelukken door veroorzaken.
Tot slot rij je dan wel érg langzaam op de snelweg/vluchtstrook en is het afhankelijk van plaats en situatie de vraag wat veiliger is voor het óverige verkeer.
Het is een OK dan! keuzemogelijkheid, maar je mag er niet van uit gaan. Zorg gewoon dat je keuzes hébt Pling
Zonder bijrijder, zonder reparatievaardigheid, zonder noem-het-op heb je geen keus en ben je afhankelijk van de situatie/anderen. Dát is de kern van waar ik op wijs: zorg dat je adequaat dus flexibel op onvoorziene omstandigheden kan reageren. Daardoor bepaal je zélf in hoge mate welk risico jij en jouw paarden lopen.
Ken de risicos en doé wat met die kennis: het is JOUW verantwoordelijkheid.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:13

Anne_0 schreef:

Wel, dat is het máximium. Je hoéft geen 80 te rijden Pling Mag ook langzamer, MOET zelfs langzamer, als de omstandigheden daar aanleiding toe geven.
Met een marginale combinatie (zie gewichtsverhoudingen) heb je weinig flexibiliteit bij remmen/ontwijken dus als het drukker wordt zal je op jouw beperkingen moeten anticiperen.
Je moet op de NL snelweg 60 kúnnen rijden maar er is geen minimumsnelheid!
Als je maar 40 kan op een verkeersader is dat gevaarlijlk en hoor je die weg te mijden. Er is echter niets mis met zeg 70 op de teller op een drukke weg waar van links en rechts van baan gewisseld, in- en uitgevoegd wordt.
Nergens worden zoveel fouten mee gemaakt als met in- en uitvoegen tenslotte.

Het argument van 'verkeer ophouden' is een non-argument.
Plak fluoriserende folie achterop, zet er in heldere blokletters en pictotram een glimlach ontlokkend excuus op, maar rij NIET harder dan verantwoord is met een hoog % levend gewicht achter een vaak hooguit marginale trekauto.

hc

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:20

Huertecilla schreef:
Anne_0 schreef:

Wel, dat is het máximium. Je hoéft geen 80 te rijden Pling Mag ook langzamer, MOET zelfs langzamer, als de omstandigheden daar aanleiding toe geven.
Met een marginale combinatie (zie gewichtsverhoudingen) heb je weinig flexibiliteit bij remmen/ontwijken dus als het drukker wordt zal je op jouw beperkingen moeten anticiperen.
Je moet op de NL snelweg 60 kúnnen rijden maar er is geen minimumsnelheid!
Als je maar 40 kan op een verkeersader is dat gevaarlijlk en hoor je die weg te mijden. Er is echter niets mis met zeg 70 op de teller op een drukke weg waar van links en rechts van baan gewisseld, in- en uitgevoegd wordt.
Nergens worden zoveel fouten mee gemaakt als met in- en uitvoegen tenslotte.

Het argument van 'verkeer ophouden' is een non-argument.
Plak fluoriserende folie achterop, zet er in heldere blokletters en pictotram een glimlach ontlokkend excuus op, maar rij NIET harder dan verantwoord is met een hoog % levend gewicht achter een vaak hooguit marginale trekauto.

hc

Nou ben het op een hoop punten met je eens in deze discussie, en ben er van overtuigd dat het bij de mensen die dat allemaal maar overdreven vinden, nog nooit iets is misgegaan.

Maar buiten dat mij bij het halen van mijn e rijbewijs is geleerd dat ik beter gewoon met de vrachtauto's mee kan rijden (dus zeg 90km/pu ipv 80) ben ik laatst met een reservebandje van tilburg naar zuid-limburg moeten rijden. NOOIT meer, ik was een obstakel op de weg. Om de halverklap een vrachtauto zowat in m'n kofferbak, Onhandige inhaalmanouvres door vrachtauto's, wat een drama. Heb er achteraf wel ook aangedacht om een briefje bij m'n wiel te leggen wat ik eventueel tegen m'n achteruit kan plakken mocht het nog eens nodig zijn. Maar toch, ze hebben dan missschien wel een beetje begrip, maar of dat ook daadwerkelijk hun gedrag veranderd?