paard met hevige cornage, terugbrengen, inruilen? HELP

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ti_Amo

Re: paard met hevige cornage, terugbrengen, inruilen? HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 14:15

nee, de aanleiding is dat het en niet klikt en ze dus cornage heeft, in juni was het geluid wat ze maakte niet zo erg als nu maar ik weet niet hoor maar voor de aandacht doe ik het niet want ik vraag serieuze info.. :S

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 14:17

maarja als je denkt dat ik het voor de aandacht doe dan reageer je toch gewoon niet meer..

dan zoek ik wel iemand anders die me wil helpen ik vraag hulp niet dat je zegt dat ik iets fout doe e.d. maarja deze mensen op deze site denken dat ze zo perfect zijn dat iemand die voor het eerst een paard koopt en info vraagt over het eventuele inruilen daarvan maar een lomp wijf is

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 14:18

ieder geval bedankt voor de mensen die nuttige info hebben gegeven, ik hou jullie op de hoogte over de stand van zaken

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:19

Succes ! Lachen

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:24

Als het ook niet klikt (wat ik niet wist) zou ik naar de handelaar terug gaan om te ruilen. Ik zou wel van te voren een inschatting maken of het dier particulier te verkopen is voor de prijs die je er toen voor hebt betaald. Cornage vaststellen dus Knipoog

Mocht je particulier kunnen verkopen, zou ik dat doen. Kan je namelijk ook zelf iets anders zoeken. Anders snel naar die handelaar terug voor je er te lang overheen laat gaan.

Succes.

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 14:27

ja de fokker heeft al toen ze een veulen was vastgesteld dat ze cornage heeft.
Particulier verkopen onder deze omstandigheden gaat moeilijk worden want ze is nog maar € 1750 euro waard, heb ik me laten vertellen door de fokker zelf, doordat ze cornage heeft. Dat is niet de prijs waarvoor ik haar heb gekocht en draai ik erge verlies mee.

Ik ga volgende week zaterdag gewoon naar Langerak toe en dan kijk ik wat er gebeurd.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:31

Ik heb mijn merrie toen voor veel meer dan 1750 euro verkocht, dus er zullen meer redenen zijn om deze prijs te noemen, maar ik zou lekker bij de handelaar gaan kijken als je er niet meer voor zou kunnen krijgen Ja

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 14:37

oh nou ik heb van de fokker gehoord dat een paard met cornage maar €1750,- waard is maar dat zal ze dan wel niet goed hebben gezegd

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:41

Kijk, dat je je op je tenen getrapt voelt kan ik niets aan doen, was er nl van overtuigd dat er meer aan de hand was en dat is dus ook zo. Nu heb je de afspraak met de handelaar dat je je paard bij niet klikken terug mag brengen en een ander mag uitzoeken. Dan heeft dit topic toch totaal geen zin? Dit wist je allang en je had beter meteen in juni toen je er waarschijnlijk al achter was dat het niet klikte, het paard retour moeten doen. Nu heb jij extra onkosten gehad terwijl je waarschijnlijk geen plezier van het dier hebt. Wat het paard werkelijk waard is, kun nog jij nog ik nog een fokker vaststellen, aangezien cornage (en dus het onderzoek)niet heeft plaatsgevonden. Als het als veulen al een heel duidelijk geluid had, dan kun je dit niet even wegspuiten, zoals je zelf vroeg. Je kunt hooguit iets verdoven (bij pijn) maar een cornage kun je niet wegspuiten. Je gaf aan dat het paard in geen topconditie was, want dan kan een cornage ook minder geluid geven. Is dus allemaal niet het geval en ik denk dat je er inderdaad goed aan doet om gewoon naar de handelaar te gaan en kijken wat de mogelijkheden zijn. Wijs hem er wel op, dat je contact met de fokker hebt gehad en dat deze heel duidelijk ook het vermoeden van cornage had, zodat hij niet kan zeggen dat het paard nu ineens minder waard is, omdat het eerst geen cornage had en nu wel (het verhaal van een verkoudheid en daarvan cornage krijgen) En neem iemand mee die verstand van paarden, maar ook van handelen heeft, zodat je sterker staat. Ik ben dus niet iemand die je de grond in wil trappen of alles beter weet, maar neem van mij aan, dat dit heel vaak voorkomt en deze fout zul je dus niet weer maken...

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:48

Daarom ging ik er vanuit dat er ook meerdere factoren een rol spelen.
Je kan niet zeggen dat een paard met cornage maar 1750 op gaat brengen net zo min als een paard met een chip de slachtprijs. Het hangt af van het gehele paard, de leeftijd, het geslacht, de stamboom, de prestaties, de rontgenfoto's, de ernst van de aandoening, het karakter van het paard, de kleur, etc...

Bovendien heel belangrijk: je moet de juiste koper vinden die dit paard met deze aandoening wil hebben voor jou prijs. Ik vermoed dat ik mijn paard voor meer heb verkocht als jij je paard hebt aangekocht, maar die van mij was een 8 jarige stermerrie die naar de centrale keuring mocht voor het springen, Z dressuur was, 8 jaar, bloedmooi en enkel met de scoop erin zag je de verlamde stemband... Verder was het enige wat toen op zijn plek viel haar lage gehinnik (iedereen dacht altijd dat ik een hengst op de kar had staan). Nooit kortademig en je hoorde niks...

Per pm mag je de prijs wel, maar die stond daarvoor met 4 nullen erachter. En ze kon voor zowel dressuur als springen naar Amerika Knipoog Het is absoluut niet dat ik op wil scheppen over deze merrie, maar wil je alleen zeggen dat je ook bij aandoeningen paarden in alle prijsklassses hebt. Iemand met verstand van zaken die je paard nu kent kan je een betere schatting geven Knipoog

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:10

Liezel1 schreef:
Ti_Amo schreef:
ik weet niet pcies wat er in de koopovereenkomst staat want ik ben op het moment niet thuis, maar volgens mij staat er in dat ik geen geld terug kan krijgen.

Ben érg benieuwd wat daar allemaal in staat!!!!

En dat is de reden waarom een kennis van mij, die daar ook een paard gekocht heeft, het contract met een deskundige door heeft genomen en er op stond dat het op een aantal punten gewijzigd werd. Verkopende partij deed in eerste instantie erg moeilijk, maar heeft het toen wel aangepast. Pas daarna heeft ze het paard gekocht. Wat ik ervan weet, was dat het contract nogal éénzijdig was, dus als koper had je niet zoveel rechten mbt reclameren e.d.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:18

janderegelaa schreef:
De antedateringstermijn voor cornage is 4 weken, dat is zo bepaald. M.a.w. als een paard cornage heeft moet dit binnen 4 weken na aflevering gemeld worden. Daarom gaat dat verhaal nu niet meer op.

Als een paard DAADWERKELIJK cornage heeft behoort dit VOOR de verkoop bekend gemaakt te worden binnen die 4 weken. Als handelaar hang je zwaar als dit niet bekend is gemaakt binnen die 4 weken.

Maar hoogstwaarschijnlijk is dit paard hierna verkocht.... Scheve mond

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:21

sietske83 schreef:
Veel sterkte met het uitzoeken van een nieuw paard. Ruil niet in op de eerste beste paard waar je op gaat rijden maar ga juist meerdere paarden rijden bij hem.
En kom maar een extra keer terug om het paard te rijden waarvan je denkt dat die bevalt.
Zal bij het kijken ook je instructrice of een ander iemand meenemen die veel verstand heeft van paarden.
En laat hem dan maar rontgen en klinisch keuren door een onafhankelijke dierenarts. Pling

Of neem hem 2 weken op proef zodat niet steeds een paard volgespoten wordt met sedaat zodat ie "braaf" lijkt......

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:25

Downhill schreef:
janderegelaa schreef:
De antedateringstermijn voor cornage is 4 weken, dat is zo bepaald. M.a.w. als een paard cornage heeft moet dit binnen 4 weken na aflevering gemeld worden. Daarom gaat dat verhaal nu niet meer op.

Als een paard DAADWERKELIJK cornage heeft behoort dit VOOR de verkoop bekend gemaakt te worden binnen die 4 weken. Als handelaar hang je zwaar als dit niet bekend is gemaakt binnen die 4 weken.

Maar hoogstwaarschijnlijk is dit paard hierna verkocht.... Scheve mond

Nors opkijken snappen wij elkaar nu niet, of bedoelen we iets heel anders? Als de nieuwe eigenaar niet binnen die 4 weken na aankoop bij de verkoper meld dat het dier cornage heeft hoeft de verkoper hier helemaal niks meer mee. Theoretisch is de antidateringstermijn vast gesteld op de termijn waarop her dier de aandoening zou kunnen krijgen. Deze datum is dus voor elke afwijking anders Knipoog
Laatst bijgewerkt door trisca op 24-10-08 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 15:26

bedankt voor de info jullie horen van mij en nog eventjes: nee ik wist niet dat ze cornage had en de handelaar heeft het ook niet tegen me gezegd

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:42

Ti_Amo schreef:
bedankt voor de info jullie horen van mij en nog eventjes: nee ik wist niet dat ze cornage had en de handelaar heeft het ook niet tegen me gezegd

Je wist het wel want in het andere topic zeg je dat ze op 9 juni 2008 gekeurd is en op 16 juni post je dat ze cornage heeft. Toen had je het paard terug moeten brengen. Zie onderstaande quote. Dit heb je gepost op 16 juni.

Ti_Amo schreef:
Wie van jullie is bekend met het dressuurhof in langerak?
Ik heb ooit iets gelezen dat iemand er een haflinger gekocht heeft die daarna kreupel bleek omdat ze er wat in hadden gespoten?

Mijn paard heb ik daar 09 juni 2008 gekeurd, hij is helemaal goedgekeurd niks mee aan de hand, later bleek dus dat ze cornage heeft, die man wist dat maar heeft niks gezegd, weet iemand wat ik nou moet doen, moet ik het maar laten? of de dierenarts en die dressuurhof opbellen?

Help me AUB!!

Groetjes Mandy

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 15:44

ik zeg toch dat ik het niet wist toen ik haar kocht je moet wel goed lezen

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:45

Maar je wist het wel na een week, waarom heb je haar toen niet terug gebracht.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:47

Als je dressuurhof J&A even checked op Google koop je er direct geen paard meer trouwens. Echt alleen maar ellende.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:51

Ik wil wel even erbij vermelden dat er van Dressuurhof J&A geen sprake meer is. De A in dat verhaal is er niet meer(die is zijn eigen bedrijf begonnen), vandaar dat het tegenwoordig dressuurhof is.

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 16:05

omdat het toen nog niet hoorbaar was en ik dacht dat het reuze mee viel ik hoorde haar toen niet maar als je het nu hoort schrik je gewoon de paarden met wie ik in de bak rijd vliegen ervandoor omdat ze het geluid zo eng vinden

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:12

je bent in ieder geval van het beging af aan niet helemaal/open /eerlijk geweest en ik kan mij niet aan de indruk ontrekken dat je geen oplossingen van ons wil

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 16:13

er staat precies beschreven hoe het is gegaan dus wat ben ik niet eerlijk geweest dan volgens jou

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:57

Ik dacht al: komt mij allemaal zo bekend voor...

Al met al vind ik het erg sneu voor het paard want waar komt die nu weer terecht? De fokker wist dat het paard cornage heeft en inmiddels wordt er volop mee gehandeld zonder duidelijk beeld kennelijk.

Aan de andere kant, het niet klikken met je paard kan natuurlijk gebeuren. Maar geef het de tijd, als het daar aan ligt. Het duurde bij mij een jaar eer ik mijn paard echt leuk begon te vinden en we een band hadden voor het leven.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:24

Ik vind het zowiezo een beetje een bijzonder verhaal worden.

En ik blijf erbij dat je niet zeker weet of het cornage is. Want je hebt het niet laten controleren.

Dit haal ik ook even van wiki: een paard kan ook abnormaal geluid maken bij inspanning door andere oorzaken, waaronder afwijkingen aan de epiglottis (het strottenklepje). Een dierenarts kan de juiste diagnose stellen.

Ik ben net de afgelopen maand af en aan op de kliniek geweest omdat mijn paard een cornage operatie heeft gehad. En mijn DA gaf ook aan dat je een scopie moet doen voordat je weet dat het echt cornage is. Een paard kan namelijk op verschillende wijzes een bijgeluid produceren in arbeid, en dat hoeft niet direct cornage te zijn.

Daarbij moet ik er ook bij zetten, dat het soms een poos duurt voordat je klikt met een paard. Als je een vriendschap krijgt duurt het ook wel even voordat je elkaar volledig vertrouwd. Ik krijg hier een beetje een afdankertjes gevoel bij!