Paard naar africhtingsstal, eigenaar niet welkom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marialva

Re: Paard naar africhtingsstal, eigenaar niet welkom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:50

vreemde gang van zaken Verward wij trainen ook paarden en hebben wij niets liever dat de eigenaar er zoveel als mogelijk bij is, zodat wij de eigenaar kunenn laten zien hoe wij met het paard omgaan en kan de eigenaar er vaak zelf nog iets van leren Knipoog ook stellen wij samen met de eigenaar een soort van rooster op zodat die ook weet waneer we met het paard bezig zijn, de laatse vase van de training moet zelfs de eigenaar komen zodat wij de eigenaar leren hoe het paard gereden is en mag die er dan ook zelf op zodat we paard en eigenaar samen kunnen trainen Haha! uit ervaring weten wij dat de eigenaren het vaak erg prettig vinden om te zien hoe hun paard of pony getraint wordt, ik zou ook nooit accepteren dat ik niet zou mogen zien hoe mijn paard getraint zou worden, ookal ken ik de persoon nog zo goed ik zou altijd willen weten en zien wat de trainings methodus zijn Knipoog

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:04

Ik weet dat er een bekende stal met hele bekende ruiters is, die dit zo doen. Zou het zelf niet zo willen, juist omdat ik er zelf ook wat bij betrokken wil raken. Ben absoluut niet kinderachtig en heb er zelf ook genoeg ingereden. Weet heel goed dat het vervelend is om elke dag een eigenaar langs de kant te hebben staan, vooral als het van die overgevoelige types zijn, maar helemaal niet mogen komen vind ik een beetje apart.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:10

Ik heb op verschillende stallen gewerkt waar de regel was dat eigenaren twee a drie weken niet welkom waren, zowel bij zadelmak maken als sportpaarden in training ed. Enerzijds dus om het paard makkelijker te laten wennen aan de nieuwe omgeving en evt. nieuwe regels en omgang, anderzijds ook omdat het heel leuk is om eigenaren die een onrustig langharig garnaaltje hebben afgezet ineens voor een braaf ontspannen paard te zetten dat mooi getoiletteerd en glanzend is en een beginnende bespiering heeft. 'Wow is dat mijn paard?' Bloos! Ter geruststelling: er gebeurden echt geen rare praktijken.

Als ik zelf paarden rij of zadelmak maak zijn de eigenaren wel welkom omdat ik zelf ook zou willen kijken als het om mijn paard ging, maar net als Kim heb ik het liever niet omdat ik er zelf onrustig van wordt en wil laten zien dat het goed gaat. Enerzijds ben ik wat milder (en dat is inconsequent, dus ja, dat is wel erg Knipoog ) en anderzijds ben ik dan wat gespannen en dat pikken de paarden ook op. Zeker de eerste keer erop zitten is leuk voor de eigenaren om te zien, maar is niet optimaal voor het paard omdat naast de spanning van 'wat gaat hij doen?' er een stukje spanning 'ze staan op mijn vingers te kijken' bijkomt.
Na de eerste tijd met een paard heb ik genoeg connectie met het paard om vol vertrouwen de eigenaar te laten komen kijken.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 13:00

Ik zou juist wel betrokken willen worden bij het beleren van mijn paard.
Niet om ze op de vingers te kijken maar om er zelf van te leren.
Heb zelf nu een 3 jarige wel zelf zadelmak gemaakt maar we zitten nu in een dip.
Dan breng ik haar naar een mijn istructrice en die rijdt hem door ik blijf er dan gewoon bij.
Leer er zelf van hoe ik met haar om moet gaan. En rij haar naar die tijd zelf even.
Ik zal hem nooit naar een stal brengen als ik niet 3 a 4 weken welkom was. Ik wil wel weten wat er gebeurd met mijn paard.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:04

BitchyWitchy schreef:
Als ik niet welkom ben vraag ik me af wat ze uitvreten met mijn paard.......

Ik zou het niet doen dus!!

hier hetzelfde! Vind het maar bizar, zo kunnen ze vanalles doen met je paard waarvan jij het nooit zou wensen...

Denkt terug aan de afgelopen berichten van hardhandige trainingen zoals snuit tegen de borst plakken en snuit richting tenen trekken....

*edit: typo

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:13

Toen ik mijn paard naar een africhtingsstal bracht, ben ik de eerste paar weken ook bewust niet gaan kijken ( overigens was dat achteraf ook niet echt mogelijk geweest, aangezien ik toen net ging bevallen en in het ziekenhuis moest blijven ). Er is voor de rest niks over gezegd, alleen bij de eerste keer er op hadden ze liever niet dat je kwam. Voor mij geen enkel probleem, ik wil mijn nieuwsgierigheid en spanning niet overbrengen op mijn paard of degene die er op gaat klimmen. Ik wil dat mijn paard in alle rust beleerd wordt, en daar hebben ze mij op dat moment echt niet voor nodig ( anders had ik het zelf wel gedaan ).
Overigens is mijn man na een weekje wel even wezen kijken hoe het ging. Toen ik weer een beetje op de been was, was ik altijd welkom. Alleen als ik hem wilde zien lopen of er later zelf op wilde, moest ik van tevoren even bellen. Dan konden ze een tijd afspreken, omdat ze hem weleens op verschillende tijden/dagen reden, anders kwam ik voor niks.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:18

Ik zou het absoluut niet op prijs stellen als ik gedurende 3 weken niet bij mijn paard zou mogen komen kijken...Ik heb zelf in 2005 een paard gekocht, wat zadelmak werd gemaakt (bij de oude eigenaar nog op stal), maar ik was altijd welkom, ongeacht welke dag of welke tijd, en na verloop van tijd belde ze zelf ook om aan te geven dat ik rijkleren mee kon nemen, zodat ik er zelf ook op kon als ik kwam kijken. Omdat hun ook gewoon vonden dat zodra die braaf was en er rem, stuur en gas op zat, ik er ook regelmatig even op moest, zodat ik 'm niet mee naar huis nam en in een vreemde omgeving en alles opeens op mijn paard moest voor de 1e keer!

Ik snap het als ze de eerste keer liever niet hebben dat je meekijkt, je weet nooit hoe ze gaan reageren enz de eerste keer..Dat heb ik bij het paard wat ik nu rij ook, ze mogen altijd komen kijken, maar de eerste keer wilde ik liever niet hun langs de kant, voor het geval dat hij zou gaan donderjagen, en ik dan niet 100% op me gemak ben met de eigenaar erbij..Lachen

Maar de weken daarna nog niet mogen komen , nee daar bedank ik toch vriendelijk voor, jij bent wel degene die verder moet met dat paard als ie naar huis komt! En als eigenaar zijnde, wil je zelf ook graag weten hoe het met je paard gaat en wat er mee gebeurt.

81Puck

Woonplaats: In een groen groen groen groen, knollen knollenland.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:11

Wij hebben de eigenaren liever ook de eerste twee weken niet over de vloer. Puur en alleen omdat ze in een nieuwe omgeving zijn, en hun aandacht bij ons moeten houden. Bovendien werken wij niet elke dag met de paarden, dus hebben we sowieso meer tijd nodig. Wij hebben nog nooit klachten gehad.

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:43

Ik had daar geen 2 keer over na hoeven denken. Niet wegbrengen dus.
Bij mij mogen de eigenaren altijd komen kijken, of dat nou tijdens een training is of niet, ook zonder aankondiging! Het is ook geen normale gang van zaken lijkt me.

Whis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:50

Hmmm ook ik zou mn bedenkingen hebben, waarom mag je er als eigenaar niet bij zijn. Maar misschien doen ze het wel, omdat iedereen zijn eigen trainingsmanieren heeft en ze geen zin hebben in discussies met de eigenaren?!

Ik heb mijn eigen paard ook naar een africhtingsstal gebracht, daar was ik juist van harte welkom en ze hebben me heel erg betrokken bij het beleren.Deze stal was wel anderhalf uur reizen voor mij, dus ik ging er weekends heen. Tussentijds stuurde ze me zelfs foto`s haha! Na weken heb ik daar voor het eerst op mijn paardje gereden en flink wat tips van de " beleerder" gekregen om haar later thuis op een correcte wijze door te kunnen rijden. Het voelde zo vertrouwd, dat ik mijn paardje toen gelijk maar mee naar huis heb genomen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:53

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:55

Ik vind het bizar. Dat je niet constant iemand wilt die op je vingers zit te kijken snap ik. Maar dat je niet bij je paard langs mag komen vind ik erg vreemd.
Ik zou mijn paard er niet heen brengen, voelt niet vertrouwd zo.

Mensen die paarden bij mij in training zetten mogen ook altijd komen kijken. Ook zonder afspraak!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 22:06

Gut wat een gedoe allemaal. Ik snap niet dat mensen hier zo spastisch over doen - maar dat komt wellicht ook omdat ik zelf van het nuchtere type ben. En iedereen zoekt de africhter die bij hem of haar past, toch?
Maar het is wat mij betreft heel simpel: het is mijn paard en dus kom ik af en toe kijken. Uiteraard in overleg. En niet om te controleren (heb toch iemand uitgezocht die ik vertrouw?) maar omdat het leuk is om te zien hoe het gaat, omdat je wilt kijken hoe je paard er bij staat. Nooit problemen mee gehad. Nu leveren wij onze paarden ook goed opgevoed maar volledig onbeleerd aan, en dat weet men. En dus verloopt de ommunicatie meestal via sms of telefoon en rijd ik even langs als ik in de buurt ben. In de praktijk valt dat wel eens tegen, dus ik ben ook wel eens gebeld met de vraag of ik m'n paard nog weer op kwam halen want 'ze was wel klaar' en de stallen waren vol Bloos .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 22:11

Nou Precies Kendra!

jij hebt gewoon een nuchtere kijk op dingen, en dan vind ik het ook helemaal geen probleem........ zeker niet als ik al goed opgevoede paarden aangereikt krijg.....

Dat maakt alles een stuk simpeler Lachen

maar als je zo een doos hebt die al een half jaar heeft zitten klooiooien met haar wortelstokkie, en die levert je een paard aan dat je van huis uit al vierkant uit staat te lachen.......

dan kan het even iets minder zijn voor een eigenaar om te zien hoe het dier van zn roze wolkje afgeskupt word......... en daar krijg je dan weer banketstaaf van

Terwijl als je eigenaar gewoon even een week of twee wegblijft er dan gewoon een braaf leuk peerd staat waar je wat mee kan....... en waar ik dan de eigenaar mee leer om mee om te gaan

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 22:55

Ik zou dat niet willen. Ik wil namelijk zelf kunnen zien hoe mijn paard reageerd op alle nieuwe dingen en liever zelf tegelijk met het paard leren. Elk paard is immers anders, reageerd anders op allerlei dingen etc...

Ik moet vertrouwen hebben in het dier, in degene die hem beleert en dat eerst gaat lang niet zo goed als ik na een paar weken opeens een "beleerd" paard heb en het dan maar moet uitvogelen zelf...

81Puck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:01

Ineke2, je lest toch neem ik aan? Je hebt toch een goede instructeur die jou de eerste weken verder helpt?

Ik lijk wel gek als ik de eigenaar alles stapje voor stapje moet gaan uitleggen. Doe het dan zelf.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:54

Bovendien, voor dat je je paard mee naar huis neemt, kan je altijd toch nog een paar keer onder begeleiding daar rijden? Dan helpen ze je een eindje op weg.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 18:39

81Puck schreef:
Ineke2, je lest toch neem ik aan? Je hebt toch een goede instructeur die jou de eerste weken verder helpt?

Ik lijk wel gek als ik de eigenaar alles stapje voor stapje moet gaan uitleggen. Doe het dan zelf.

Ik les ja en ik heb een goede instructrice dat is dan ook de reden dat ik mijn eigen pony samen met haar zelf heb beleerd...
Je hoeft toch niet de eigenaar álles uit te leggen (althans dat geld niet altijd zo... want dan is het belangrijker om de eigenaar "op te voeden" want het paard is braaf, maar snapt de eigenaar niet) maar wel kun je toch vertellen waarom je iets doet en hoe iemand verder moet met zijn of haar paard. Daarbij kun je iemand toch de laatste week (2 weken wellicht) begeleiden zodat iemand goed op weg gaat met zijn/haar net beleerde paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 18:41

Ik heb samen met Ineke haar ponie ingereden....... Althans Ineke heeft het zelf gedaan en ik stond er slechts bij ter versiering Lachen Ik heb er heel in het begin heel even opgezeten om er een stuur op te monteren..... maar de rest heeft Ineke helemaal zelf gedaan. Wij zijn een paar maanden 3 keer in de week aan het werk geweest........

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 18:50

Ik ben overigens wel een geval apart. Ik vertrouw namelijk niet snel een paard in het zadel. Ben nou eenmaal best wel een angsthaas, maar als ik een dier een paar maanden gereden heb en weet hoe hij beweegt, hoe hij reageert op "enge" dingen en hoe eventuele gekke sprongen aanvoelen dan is het goed en kan ik er fijn op rijden.

Mijn eigen pony heb ik vanaf jaarling, met 4 jaar beleerd, maar de eerste 3 maanden durfde ik nauwelijks iets en Kim heeft moeten praten als brugman voor ik los durfde van de longe hihi... Overigens was mijn pony super super braaf... Pas toen ik vertrouwen kreeg en hij wat meer balans toen begonnen de ponystreken Bloos Haha!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:02

En dus moet iedereen de africhter zoeken die bij hem of haar past. Wil je een zadelmakmaker om het risico van de eerste keer af te kopen, wil je iemand die in een maandje rem-stuur-stap-draf en een beetje galop er in prutst, of wil je volledige begeleiding als je er zelf op stapt?
Als eigenaren en africhters helder en duidelijk aangeven wat ze willen en wat ze te bieden hebben hoeft er denk ik niet zo veel mis te gaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:12

en zo is het Lachen

81Puck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:25

Kendra schreef:
En dus moet iedereen de africhter zoeken die bij hem of haar past. Wil je een zadelmakmaker om het risico van de eerste keer af te kopen, wil je iemand die in een maandje rem-stuur-stap-draf en een beetje galop er in prutst, of wil je volledige begeleiding als je er zelf op stapt?
Als eigenaren en africhters helder en duidelijk aangeven wat ze willen en wat ze te bieden hebben hoeft er denk ik niet zo veel mis te gaan.

Ik noem dat penny vol en normaal volk. Ik wil niemand tegen het hoofd stoten.
Maar het meeste grut dat de paarden uitbesteed aan derder om ze te beleren, die hoeven daar eigenlijk nieteens bij te zijn. Het penny volk wil het liefste alles volgen, waarschijnlijk omdat het ook het eerste of enige paard is. Wij doen de paarden zelf, maar dat is logisch aangezien er ook paarden bij ons gebracht worden daarvoor.

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:38

Wat word er hier overigens veelal denigrerend gesproken over de klant. Lips are sealed

81Puck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:42

Ik zeg altijd maar zo, beter denigrerend over de klant, dan denigrerend een paard in rijden.