paard de trailer in 'slaan' met een riek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

paard de trailer in 'slaan' met een riek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 19:11

Ik was zojuist aan 't paardrijden en kwam langs een stal waar ze een paard in de trailer aan het doen waren. Het paard wou niet en ik zag ze al van een afstand met de achterkant van een riek tegen de kont aan 'slaan' (dus niet met de pinnen) en aan 't trekken en boos aan het doen. dus ik had echt iets van 'noujáa zeg' en ik zei dus ook in mijn verbazing (best hard, wat ze volgens mij gehoord hebben ook al reed ik nog een eindje er vandaan) HAALLEELEUJAA en ik ben er hoofdschuddend voorbij gereden en ik zag ze trouwens ook met de ándere kant van de riek dat beest een beetje duwen 'slaan' (dus mét de pinnen kant!) dus toen ik er voorbij reed keek ik nog achterom.. begonnen ze weer met die riek te zwaaien 'slaan' dus ik riep iets van.. 'nouja zeg probeer dat eens zonder met die riek te zwaaien! alsof dit helpt!' en dat hebben ze wél gehoord (of ze me verstaan hebben dat weet ik dan weer niet)

Maarja achteraf heb ik eigenlijk van.. eigenlijk had ik eerder/meer moeten zeggen ofzo. Ik vind dit dus echt geen methode probeer je paard gerust te stellen evt met voer de trailer in lokken maar niet boos worden en met een riek gaan zitten te porren.

wat vinden jullie daar van? hadden jullie iets gezegt? of vinden jullie dat ik meer had moeten zeggen? achteraf kan ik mezelf wel voor m'n kop slaan dat ik dus niet meer gezegt heb.

fokfanaat

Re: paard de trailer in 'slaan' met een riek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:12

ach er zijn ook zat eigenwijze dieren die gewoon een beste schop of knal nodig hebben, ik zou me er niet zo druk over maken.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:14

Het ene paard lok je met koekjes en lieve woordjes, en de andere gewoon met een stevige schop voor z'n h*l. En natuurlijk zijn er nog 10000 methoden daar tussen in.

Als je niet weet over wat voor paard het gaat, of wat de situatie was, zou ik niet zo snel oordelen.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:15

je weet nooit of ie eigenwijs was of bang natuurlijk..... maar als ie nog niet bang was voor de trailer zal ie dat wel snel worden op die manier lijkt mij.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 19:16

dat kunnen jullie vinden, maar dat ben ik gewoon NIET met jullie eens... je moet een paard geen trailer in slaan! daar krijg je júist alleen maar meer problemen mee zo'n paard is niet eigenwijs, maar bang! denk je dat een paard éxpres zoiets doet? zoiets moet je een paard eigenlijk leren! en als je geluk hebt heb je een paard die er zo oploopt maar een ander moet je het leren en zorgen dat die er niet bang voor is!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:17

Hoe weet je dat nou, je was toch gewoon zomaar een voorbijganger? Waarom denk jij dat je het beter weet dan de eigenaren? Waarom zouden die niet ook het beste voor hebben met het paard, en nou eenmaal de meet effectieve methode voor dit paard hebben gevonden.

Ik probeer niet te oordelen over dingen waar ik het fijne niet van weet, en zeker niet altijd meteen het slechtste te denken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 19:18

omdat paarden nóoit een ruiter oid of de baas voor de gek zullen houden Knipoog

en daarbij.. slaan is ook nóoit een effectieve methode bij geen enkel paard! daarvoor hoef ik dát paard niet voor te kennen Knipoog

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:22

slaan=onmacht

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:26

Die van mij k rijg ik ook niet op een normale manier in de trailer. Soms moet je nu eenmaal dingen doen die je liever niet doet.

Mijn paard moest met spoed naar de kliniek, tja dan heb je geen tijd om 4 uur in te laden... (normaal gesproken gaan we net zo lang door totdat hij op een vrindelijke manier in de trailer staat, maar hoe vaak we ook trailer laden en een stukje gaan rijden, er komt geen vooruitgang...)
bij hem stond er eem bezem achter zn kont, en dan met de veegkant naar hem gericht, elke stap dat hij naar voren deed ging de bezem ook naar voren, liep hij achteruit dan kwam hij tegen de bezem aan en schoot hij een stuk vooruit (waarop de bezem ook naar voren ging).
Hij had er nog nooit zo snel in gestaan (binnen 15 minuten).
en in de toekomst zal ik deze methode zeker nog een keer gebruiken als hij sneld e trailer in moet

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:28

Mijn paard zegt ook zodra de trailer zie doe het zelf maar. En zet dan ook geen voet op de trailer. Vriendlief hoeft dan alleen maar een zweep te pakken en te laten zien en mevrouw loopt er dan braaf op. Dan raakt hij haar nog niet eens aan en staat er ook niet dichtbij.

Het kan dus ook eigenwijsheid zijn.

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:29

Ik had er zeker meer van gezegd. Wel op een subtiele manier van; "hulp nodig? ik geloof niet dat hij er zo ingaat" Paard mag blij zijn als hij niet lek geprikt is, ik denk dat hij er uiteindelijk nog moeilijker ingaat volgende x!

Natuurlijk zijn er paarden die minder makkelijk de trailer in gaan. Wij moeten ook wel eens een longeerlijn achter een kont hangen, of een begeleidend tikje met een zweep,... maar een RIEK? en daar mee SLAAN? Te gek voor woorden echt waar. Hamer

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 19:30

oke, dat vind ik dan nog op hóge uitzondering! maar met een riek? en dan óok nog met die pinnen kant? stel dat het beest zo hard achteruit gevlogen wat dat die dalijk opeens een van die pinnen in z'n kont had zitten? of waarschijnlijker.. állemaal! dán hadden ze inderdaad met spoed die trailer opgemoeten ja!

Maar ik heb zelfs ooit eens op concours gezien dat ze een paard met de zweep de trailer in sloegen (edit: en niet een klein tikje maar gewoon eroplos hameren tot dat die erin stond) ... nou als je paard niet fatsoendelijk de trailer in gaat (niet wilt!) dan moet je ook niet op concours gaan totdat je paard dat wél gewoon doet.

en daarbij zijn er zát methodes die er voor kunnen zorgen dat je paard wél gewoon op de trailer gaat. (bijv trailer midden in de wei zetten en rondjes erom heen lopen en dan iedere dag een beetje dichterbij en uiteindelijk een beetje over de klep heen beetje bij beetje)

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:37

Nee zo zet je dus nooit een paard op de trailer, lastig of niet.
En tja ik zou afgestapt zijn en de riek bij een van die kerels tussen zijn tenen geparkeerd hebben.
Maar of dat wijsheid is? Bloos

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:41

@ maartje1990: Have been there, have done that!
Ik heb zelfs een trailerlaad cursus met hem gevolgd. Instructeur moest naar stal komen, omdat wij hem met geen mogelijkheid ergens anders konden brengen..
En zat methodes? welke bedoel je daarmee?
2 longeerlijnen?
Laten wennen?
Trailer in het land en alleen nog in de trailer voeren (dan eet mijn paard dus rustig een paar weken niet).

Sommige paarden zijn gewoon zeer moeilijk te laden. Weet jij veel wat deze mensen allemaal al hebben geprobeerd...
misschien moest het paard wel met spoed naar de kliniek, tja je moet op een gegeven moment toch iets!

En weet je zeker dat je het goed gezien hebt?
Het kant natuurlijk ook zijn dat de persoon met de riek niet achter het paard stond maar er ruim naast (zijkanten "dichtzetten" om te zorgen dat het paard er niet langs kon) en dan sta je soms ook te zwaaien.

niet dat ik het goedpraat hoor, want als ze echt met een riek in de kont prikken ben je natuurlijk erg fout bezig

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:43

Belachelijk om zo'n beest zo te behandelen. Maar ja, zodra de kennis ophoudt begint het geweld.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:44

Ze gebruikten de achterkant van de riek staat in de beginpost, niet de kant met de pinnen.

Ik kan me er totaal niet druk om maken.
Erger me juist aan mensen die op concout hun paard in de trailer aan het lokken zijn met brokjes, terwijl het paard gewoon op zijn gemak op drie benen voor de klep staat en om zich heen staat te kijken.
En anderhalf uur later staan ze daar nog steeds,,,

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 19:45

ma_rie_tje schreef:
@ maartje1990: Have been there, have done that!
Ik heb zelfs een trailerlaad cursus met hem gevolgd. Instructeur moest naar stal komen, omdat wij hem met geen mogelijkheid ergens anders konden brengen..
En zat methodes? welke bedoel je daarmee?
2 longeerlijnen?
Laten wennen?
Trailer in het land en alleen nog in de trailer voeren (dan eet mijn paard dus rustig een paar weken niet).

Sommige paarden zijn gewoon zeer moeilijk te laden. Weet jij veel wat deze mensen allemaal al hebben geprobeerd...
misschien moest het paard wel met spoed naar de kliniek, tja je moet op een gegeven moment toch iets!

En weet je zeker dat je het goed gezien hebt?
Het kant natuurlijk ook zijn dat de persoon met de riek niet achter het paard stond maar er ruim naast (zijkanten "dichtzetten" om te zorgen dat het paard er niet langs kon) en dan sta je soms ook te zwaaien.

niet dat ik het goedpraat hoor, want als ze echt met een riek in de kont prikken ben je natuurlijk erg fout bezig

ik heb ze niet met de riek in de kont zien prikken maar ik heb ze wél met de áchterkant (zeg maar de bolle kant) van de riek tegen de kont van het paard zien duwen en dát vind ik al gevaarlijk want wat als dat paard dus naar achter vliegt?

monty roberts trouwens ook al geprobeert? het dually halster (zo heet het geloof ik) en ik weet dat silence hier op bokt ook een 'trailerprobleem' had die heeft het opgelost gekregen (misschien een tip kun je haar pb'en oid Knipoog mocht je geïntresseerd zijn misschien heeft zijn nog wel een goede optie die ook voor jouw paard werkt)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 19:46

asjemenou schreef:
Ze gebruikten de achterkant van de riek staat in de beginpost, niet de kant met de pinnen.

Ik kan me er totaal niet druk om maken.
Erger me juist aan mensen die op concout hun paard in de trailer aan het lokken zijn met brokjes, terwijl het paard gewoon op zijn gemak op drie benen voor de klep staat en om zich heen staat te kijken.
En anderhalf uur later staan ze daar nog steeds,,,

lees eens beter.. éerst gebruikten ze de andere kant zónder de pinnen dáarna de kant mét de pinnen Knipoog

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:46

Maartje1990 schreef:
omdat paarden nóoit een ruiter oid of de baas voor de gek zullen houden Knipoog

Dan ken jij een van mijn paarden nog niet. Clown

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:46

ach ja, weer een paard met een potentieel trauma, hoop dat ze niet straks op bokt verschijnen met: trailerlaad probleem wie helpt mij!

marietje, bij wie heb je trailerlaadcursus gevolgd?

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:49

hoe je het went of keert je 'slaat' je paard de trailer niet in hoe vervelend die ook is..
Dat is het stomste wat je kan doen straks word die bang en gaat die er nooit meer in...
Nee echt zoiets zal ik NOOIT maar dan ook NOOIt doen dat heet nou geduld hebben...

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:50

Maartje1990 schreef:
lees eens beter.. éerst gebruikten ze de andere kant zónder de pinnen dáarna de kant mét de pinnen Knipoog

Sorry, overheen gelezen. Clown

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:50

ik heb ook wel eens een bezem gebruikt omdat een zweep niet voorhanden was. een riek zou ik wel mee oppassen ivm de pinnen en bacterien. maar als je niets anders voor handen hebt kan ik het me nog wel voorstellen.

asjemenou: dat vind ik dus ook! ik stond een keer m,et een vriendin op concours en haar paard wilde de trailer niet in, niet met longeerlijnen en ook niet met zwepen. toen kwamen er 2 mutsen aan en die zeiden dat we het met brokjes moesten proberen Verward denken ze nou echt dat dat werkt als zxwaarder geschut al niet werkt Verward
we hadden de hulptroepen al gebeld, 2 megasterkte mannen. die sloegen de handen in elkaar onder de kont van het paard en tilden zo de achterkant omhoog en duwden haar naar voren. toen kon ze niet meer anders dan lopen met haar voorbenen.
was erg apart om te zien Ja

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 19:54

sorry, maar ik vind op z'n minst próberen met brokjes al beter maar nu weet ik dus niet of die mensen dat al geprobeert hadden, maar ik zou al nóoit een riek gebruiken en geloof me.. ze hadden daar écht wel andere dingen dan een riek hoor!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:00

dat hele softe gedoe, paarden onderling doen ook niet zo zachtzinnig tegen elkaar!

zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

consequent, duidelijk en niet te soft!