maandag is het zover...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anoukring

maandag is het zover...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 16:25

avond allemaal.

maandag is het zover, ik ga met een trailer rijden. (in het weekend oefenen, want heb het nooit eerder gedaan)

maar nu heb ik paar vragen over ''in'' de trailer?
-moet er zaagsel liggen onder het paard?
-moet er eten en drinken aanwezig zijn?
-hoe maak je een paard vast?
-zijn er meer dingen die ik MOET weten?

het paard staat de heenreis 90km. in de trailer, kan het 90km. zonder problemen in de trailer staan?

fionaa

Re: maandag is het zover...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:27

Hoi,

ik heb zelf nog nooit met de trailer gereden. Ik weet wel dat er meestal wat stro in word gedaan en hooi in zo'n hooinet dat het paard toch nog even wat kan eten Lachen
Hoe het paard vast word gezet weet ik niet, denk dat hij gewoon met halster staat tussen de stang en achter hem ook een stang, weet niet of hij met halstertouw nog vast moet.

Verder komt er vast nog wel iemand met tips en die het misschien beter weet dan ik Knipoog

Succes!

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:32

hoeft niet dat is je eigen keus, wij zelf hebben dat nooit gedaan omdat we gewoon rubber in ligt
Gewoon een hooinetje ophangen en als je meer dan een uur rijd even stoppen om het paard water te geven.
met een halstertouw... tja is bij iedereen anders
rijd rustig en stop op tijd! blijf lekekr door rijden en controleer je paard na een uurtje of hij dorst heeft of te veel zweet...

heeft je paard trouwens vaker in een trailer gestaan?

anoukring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 16:44

sasika schreef:

hoeft niet dat is je eigen keus, wij zelf hebben dat nooit gedaan omdat we gewoon rubber in ligt
Gewoon een hooinetje ophangen en als je meer dan een uur rijd even stoppen om het paard water te geven.
met een halstertouw... tja is bij iedereen anders
rijd rustig en stop op tijd! blijf lekekr door rijden en controleer je paard na een uurtje of hij dorst heeft of te veel zweet...

heeft je paard trouwens vaker in een trailer gestaan?

het is niet mijn paard, ja het paard heeft vaker in de trailer gestaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:47

misschien handig om eerst je E te halen??????????? of zeg ik nou iets heel raars?

_suna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:48

ik heb ;
zaagsel + hooi Lachen
en staat gewoon vast enz Knipoog

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:54

Ik heb alleen een hooinet, en dan niet met het gewone touw, maar met trailer touwen aan de zijkant van de trailer met paniekhaken. Ik heb geen bodem bedekker ivm schuiven enzo

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:56

anoukring schreef:
avond allemaal.

maandag is het zover, ik ga met een trailer rijden. (in het weekend oefenen, want heb het nooit eerder gedaan)

het paard staat de heenreis 90km. in de trailer, kan het 90km. zonder problemen in de trailer staan?

Zaagsel hoeft er niet te liggen, liever niet dan wel. Liefst een kale bodem. Over het algemeen zijn dit antislipbodems en met een bodembedekker maak je het alleen maar glad.

Eten en drinken hoeft niet aanwezig te zijn, maar een hooinet (of hooizak) op de juiste hoogte wordt vaak wel gewaardeerd Clown .

Paard zet ik altijd het liefst vast met een paniekhaak aan het halster en de paardenknoop aan de stang op zodanige lengte dat het paard niet kan gaan hangen of zijn been erover heen kan gooien.

Verder ben ik het met Kiwiko eens. E achter B is wel erg handig.

Als je nog het oude BE rijbewijs hebt en nog nooit met een trailer gereden hebt vindt ik het zeer onverstandig om zo snel al met een trailer, met een levend, onbekend dier te gaan rijden. Dan liever eerst ervaring opdoen met een gewone aanhanger of een cursus volgen, maar niet direct met een trailer aan de gang.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:02

En mocht je heel veel herrie horen: Nooit stoppen langst de snelweg!
Gewoon doorrijden tot je op de plaats van bestemming bent, of een andere plek waar je veilig kunt lossen.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:06

KiWiKo schreef:
misschien handig om eerst je E te halen??????????? of zeg ik nou iets heel raars?

Hahaha, je slaat de spijker recht op zijn kop!!! Volgens mij zijn er wel veel meer mensen die zonder E rijden!! Ik moet hem ook nog steeds halen hoor. Mijn bazin rijdt altijd. Haha!

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:07

In een ander topic las ik dat je een dochter hebt van 17 jaar, dus waarschijnlijk heb je je E-rijbewijs (om met trailer te mogen rijden) nog bij je B-rijbewijs gekregen.
Op zich is er niets moeilijks aan het rijden met trailer; je moet het gewoon rustig aan doen; niet te hard optrekken en niet te hard remmen.
Het is zeker wel verstandig om dit weekend even te oefenen en als je het niet helemaal ziet zitten, dan kun je misschien beter een ervaren iemand vragen om mee te gaan; niets is erger dan met natte handen van de zenuwen achter het stuur te zitten. Het paard zal ook niet van de rit genieten met een onzekere bestuurder.

Wij hebben rubber op de bodem van de trailer en doen er verder geen stro of iets dergelijks in. Soms staan paarden minder stevig door het strooisel.

Een gevuld hooinet geeft het paard wat afleiding onderweg, verder is er voor een rit van 90 km weinig extra nodig. Water drinken kan het paard voor de rit en na de rit neem ik aan. Over 90 km zul je zo'n anderhalf uur rijden en dat is voor een paard makkelijk te overbruggen.
Het paard kun je vastzetten aan het halstertouw of eventueel aan touwen/rubbers (soms met panieksluiting) die al in de trailer hangen.
In een tweepaardstrailer hoeft het paard maar aan 1 kant vast gezet te worden. In een kleinere trailer kun je het paard aan twee kanten vastzetten (als dit tenminste mogelijk is in de trailer). De stangen (voor en achter) goed vastmaken, zodat die niet de lucht in kunnen vliegen als het paard wat onrustig is.

Met z'n tweeen laden is het makkelijkst als je het nog niet zo vaak gedaan hebt; 1 loopt met het paard de trailer in en de ander doet de stang erachter en de klep dicht.
Bij het uitladen maakt de 1 het halstertouw los en de ander doet de klep open en de stang los.

Maar bovenal: wat er ook gebeurt; rustig blijven!
Veel succes en plezier.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:10

anoukring schreef:
avond allemaal.

Wij hebben een rubber gietvloer en strooien er niets in.
Tijdens het reizen bieden we nooit iets te eten of drinken aan, geeft alleen maar onrust.
Liefst aan een trailerketting met panieksluiting. Indien niet aanwezig met het halstertouw aan een ring.
Rustig optrekken en tijdig, rustig aan remmen, bochten dito rustig aan. Goed afstand houden.
Zorg dat je de weg goed weet, dat rijdt wel zo relaxed en voorkomt onnodig manouvreren.
Verlichting aandoen en nakijken, checken ofdat alles werkt.
Aankoppelen goed checken.

Succes!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:11

Citaat:
avond allemaal.

Ik zou beginnen met je BE rijbewijs Clown

Citaat:

- Ligt aan je bodem. Als je een goede bodem doet kan stro of zaagsel alleen voor uitglijden zorgen
- Je kan een hooinet ophangen, drinken is lastig met hobbels e.d. Stop onderweg even een paar keer en geef je paard een beetje water en wat te eten
- Met trailerkettingen of anders gewoon met een touwtje, net als wanneer je gaat poetsen
- Ja, waar de dichstbijzijnde rijschool is Lachen

Citaat:
het paard staat de heenreis 90km. in de trailer, kan het 90km. zonder problemen in de trailer staan

Ja, mits je er normaal mee rijd en dus voorzichtig doet in de bochten enzo.

Gekkenwerk, om zonder enige ervaring een levend wezen zo bloot te stellen aan gevaar.. maar allá!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:18

Elaine schreef:

Is mss helemaal niet nodig? Ligt aan de auto, trailer etc.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:20

Dat is waar, maar je kan sowieso lessen nemen voor de ervaring. Heb ik ook gedaan Lachen

Maar sowieso gaan rijden met een paard en een trailer en dan vragen stellen die je imo hoort te weten als je zelfstandig op pad wilt gaan...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:21

enige ervaring (en dan heb ik het niet over een zondagmiddag op de parkeerplaats) met een trailer achter de auto is absoluut geen overbodige luxe als je levende wezens gaat vervoeren.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:21

aslo schreef:
Elaine schreef:

Is mss helemaal niet nodig? Ligt aan de auto, trailer etc.

Auto heeft hier niks mee te maken, het gaat om het gewicht en aangezien er over een paard wordt gesproken ga er maar vanuit dat een BE rijbewijs verplicht is!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:23

KiWiKo schreef:

HIHI...dat dacht ik ook meteen!
Dan advies...niet plots remmen, dan staat het paard bij jou in de auto en sch*t hebben aan al het verkeer maar alleen aandacht hebben voor je paard.
Het is trouwens wel veel beter om eerst te hebben geoefend met een lege trailer!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:33

Jeanine84 schreef:
Auto heeft hier niks mee te maken, het gaat om het gewicht en aangezien er over een paard wordt gesproken ga er maar vanuit dat een BE rijbewijs verplicht is!

Dat valt nog te bezien, maar daar gaat het in dit geval niet over.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:34

Jeanine84 schreef:

Volgens mij heb je dit niet goed.
Om met een aanhangwagen te rijden hebt u niet altijd een BE-rijbewijs nodig. Uw rijbewijs B volstaat zolang de aanhangwagen inclusief laadvermogen niet meer weegt dan 750 kg.

In bepaalde gevallen is het toegestaan een aanhangwagen van meer dan 750 kg te trekken met alleen rijbewijs B. Dan gelden daarvoor wel twee voorwaarden:

* de aanhangwagen mag inclusief laadvermogen niet meer zijn de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;
* én de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer dan 3500 kg zijn.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:47

Nog een tip

Ga niet vlak voor een vrachtwagen rijden met de trailer, rij dan iestje harder. Er is niets zo vervelend voor een chauffeur als er een trailer met 80 km vlak voor je neus gaat zitten. De rem weg van een vrachtwagen (laat staan vol geladen) is vele male langer als dat de meeste mensen beseffen. Ik kom het regelmatig tegen dat een bestuurder met trailer me inhaald en vervolgens vlak voor me neus blijft rijden, als ik dan een poging doe om in te halen schrikken ze en gaan dan weer gas geven Rolleyes Het is bovendien ook vervelend voor het paard als er een groot gevaarte hem steeds achterna zit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:50

het enige advies wat ik kan geven is vanavond al 200 km gaan rijden leeg met die wagen, morgen 500 km gaan rijden leeg met die wagen en dan zondag nog eens 300 en bijzondere verrichtingen gaan rijden met die wagen......... en dan hopen dat TS weet hoe lang ze is, dat de combinatie niet zo door de bocht gaat als een personenauto, en dus de bocht heel ruim moet nemen om geen paaltjes te pakken...... dat ze tegen moet sturen met inparkeren, op haar spiegels moet gaan rijden, en dat invoegen een heel stuk meer ruimte inneemt dan met een personenauto......... dat zijn alleen nog maar de technische dingen met een aanhanger........ met levend vee achterop zijn er nog honderd andere dingen zoals remweg, optreksnelheid, bochtenwerk ed aan de orde........

tis niet zomaar iets wat je even doet!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:39

amen Kiwiko!
en dan oefenen met volle emmers water in die trailer en de bodem mag niet nat zijn na die 200 + 500 + 300 km, dan heb je rustig genoeg gereden om er een paard in te zetten Lachen

anoukring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 12:28

KiWiKo schreef:
het enige advies wat ik kan geven is vanavond al 200 km gaan rijden leeg met die wagen, morgen 500 km gaan rijden leeg met die wagen en dan zondag nog eens 300 en bijzondere verrichtingen gaan rijden met die wagen......... en dan hopen dat TS weet hoe lang ze is, dat de combinatie niet zo door de bocht gaat als een personenauto, en dus de bocht heel ruim moet nemen om geen paaltjes te pakken...... dat ze tegen moet sturen met inparkeren, op haar spiegels moet gaan rijden, en dat invoegen een heel stuk meer ruimte inneemt dan met een personenauto......... dat zijn alleen nog maar de technische dingen met een aanhanger........ met levend vee achterop zijn er nog honderd andere dingen zoals remweg, optreksnelheid, bochtenwerk ed aan de orde........

tis niet zomaar iets wat je even doet!

ben je wel helemaal lekker?

dat is 1000 km. voor het proef rijden
en voor 60km. betaal ik alweer 15 euro gaat dan wel een hele dure proefrit weekend worden

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:31

euhhh, ja, Kiwiko is wel helemaal lekker...

Dure proefrit? Jammer dan....

Als je nog nooit met een trailer hebt gereden is dit gekkenwerk!