dna- onderzoek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FBN

dna- onderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 12:19

Ik ha deen vraagje: hoe zou je er achter kunnen komen wie de vader is van mijn paard.
ze heeft namelijk geen papieren maar bij aankoop ( heb haar gekocht bij een betrouwebare handelaar)
zei de verkoper dus dat de vorige eigenaren hadden gezegd dat de vader Lammert was Bloos
maar dat dit soort dingen vaak ook gewoon verzonnen zijn.
Hoe zou je er achter kunnen komen wie haar vader is? misschien DNA onderzoek of zo? Tong uitsteken

pauline1

Re: dna- onderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:20

is het een kwpn paard?

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:22

Dna laten ontleden en zorgen dat je van 'Lammert' zijn resultaten kent en vergelijken...

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 12:27

pauline1 schreef:
is het een kwpn paard?

tja het ziet er uit als een fries dus het is zeer waarschijnlijk dat ze dr eentje is Knipoog

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 12:28

even een vraagje tussendoor : hoeveel kost een DNA onderzoek eigenlijk?

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:28

Ik heb toevallig gister een brief gehad van het KWPN ivm met registratie van mijn veulen van een niet door het KWPN goed gekeurde hengst. Hiervoor moet DNA onderzoek gedaan worden. De kosten hiervan zijn 46,64 per paard. Volgens mij hebben ze daar haren voor nodig.
Ook als jouw paard geen KWPNer is, zou je wellicht aan ze kunnen vragen of het via hun gedaan kan worden.
Gewoon even bellen.
Enigste probleem misschien is dat je dan ook het DNA van de vader moet hebben en die moet je dan wel weten.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 12:28

Eponastable schreef:
Dna laten ontleden en zorgen dat je van 'Lammert' zijn resultaten kent en vergelijken...

waar kun je dat vinden?

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 12:29

inma schreef:
Ik heb toevallig gister een brief gehad van het KWPN ivm met registratie van mijn veulen van een niet door het KWPN goed gekeurde hengst. Hiervoor moet DNA onderzoek gedaan worden. De kosten hiervan zijn 46,64 per paard. Volgens mij hebben ze daar haren voor nodig.
Ook als jouw paard geen KWPNer is, zou je wellicht aan ze kunnen vragen of het via hun gedaan kan worden.
Gewoon even bellen.
Enigste probleem misschien is dat je dan ook het DNA van de vader moet hebben en die moet je dan wel weten.

tja en dat weten we dus niet Knipoog

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:30

Als je Lammert weet te vinden en dus ook zijn DNA, dan kan je uitsluiten of hij het wel of niet is. ALs het een ander paard blijkt te zijn, dan is het zoeken naar een spelt in een hooiberg denk...

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:32

Is Lammert ook fries? Misschien kan je hem via het stamboek vinden, wellicht kan je via het friese stamboek ook DNA onderzoek laten doen?

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:32

Als je denk dat Lammert de vader van je paard is, zou je contact op kunnen nemen met de eigenaren. Het zou kunnen zijn dat zij al een DNA-profiel hebben, of er (op jouw kosten) een willen laten maken.
Je zou ook contact met het stamboek op kunnen nemen, misschien weten zij meer.

Het woord van een handelaar zou ik persoonlijk niet vertrouwen, maar dat terzijde.

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:34

dan moet je het stamboek bellen waar het dna van die hengst opgeslagen staat,je kunt wel het kwpn gaan vragen,maar ze moeten materiaal hebben om te vergelijken.indd als die lammert niet klopt,dan kun je beter ophouden met zoeken,want deze mensen gaan geen honderden dna's vergelijken met jou paard.voor zn dna hoef je alleen haren op te sturen met de wortel er nog aan..en natuurlijk het onderzoek te betalen

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 12:47

dus hoe zou je dat6 dan moeten doen want we willen eigenlijk juist een DNA onderzoek doen om er achter te komen wie haar vader nou is.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 12:49

Traiectum schreef:
Als je denk dat Lammert de vader van je paard is, zou je contact op kunnen nemen met de eigenaren. Het zou kunnen zijn dat zij al een DNA-profiel hebben, of er (op jouw kosten) een willen laten maken.
Je zou ook contact met het stamboek op kunnen nemen, misschien weten zij meer.

Het woord van een handelaar zou ik persoonlijk niet vertrouwen, maar dat terzijde.

ja hij zei zelf dus ook al dat de vorige eigenaren dat hadden gezegd maar dat dat al vaker wordt gedaan en het was een vriend van degene die bij de aankoop van haar met ons mee was.

ik denk toruwens dat dat best moeilijk wordt omdat lammert in ik dacht 2003 overleden is

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 12:49

inma schreef:
Is Lammert ook fries? Misschien kan je hem via het stamboek vinden, wellicht kan je via het friese stamboek ook DNA onderzoek laten doen?

ja Lammert is een friese hengst

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:51

dan zit er niets anders op om eerst uit te zoeken bij welk stamboek die lammert ingeschreven staat.daar moeten ze dna van die hengst hebben.dan kun je daarheen de haren van jou paard sturen,en dan kunnen ze het vergelijken.maar je kunt helaas niet een stamboek opbellen en de haren opsturen en vragen of hun het uitzoeken,want daarvoor zijn er in de loop van de jaren teveel hengsten voor bij gekomen.dan moet je echt al namen opgeven.daar kunnen ze wat mee,dus ik hoop dat die info van die handelaar betrouwbaar is,dan kom je al verder.suc6!

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 12:54

pauline1 schreef:
dan zit er niets anders op om eerst uit te zoeken bij welk stamboek die lammert ingeschreven staat.daar moeten ze dna van die hengst hebben.dan kun je daarheen de haren van jou paard sturen,en dan kunnen ze het vergelijken.maar je kunt helaas niet een stamboek opbellen en de haren opsturen en vragen of hun het uitzoeken,want daarvoor zijn er in de loop van de jaren teveel hengsten voor bij gekomen.dan moet je echt al namen opgeven.daar kunnen ze wat mee,dus ik hoop dat die info van die handelaar betrouwbaar is,dan kom je al verder.suc6!

Lammert stond ingeschreven bij het fps Tong uitsteken

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:55

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:55

dan die bellen/mailen.haha

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:01

Inderdaad. Het fps bellen en vragen of zij het DNA van Lammert hebben. Dan kunnen ze het vergelijken met jouw paard.
En hebben ze dat niet, dan zal je het denk nooit weten....

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:01

Of je moet op zoek gaan naar de mensen die jouw paard gefokt hebben.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 13:01

jaa dat gaaan we dan ook maar doen he! nu maar hopen dat het Lammert is!!!

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 13:03

inma schreef:
Of je moet op zoek gaan naar de mensen die jouw paard gefokt hebben.

dat wordt denk ik best lastig maar het valt te proberen Bloos

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:06

gewoon doorzetten!!

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 13:13

Dna onderzoek kost bij het FPS dus 106 euro!!!! en je moet ook nog eens lid zijn.