Paard gekocht en gekeurd, eigenaar ziet ervanaf?! WAT NU?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissPPP

Paard gekocht en gekeurd, eigenaar ziet ervanaf?! WAT NU?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 18:39

Zoals m'n titel al zegt:

Vorige week ben ik bij een paard gaan kijken welke te koop stond op internet. Samen met een vriendin heengegaan. Het paard stond ons helemaal aan en we besloten tot aankoop over te gaan. (kort samengevat)

Wel waren we overeengekomen dat het paard gekeurd moest worden, de verkoper vond dit prima, maar het moest wel op eigen kosten. Aangezien we sowieso het paard gekeurd wilden kopen (klinisch en rontgenologisch) zijn we hiermee akkoord gegaan en we hebben afgesproken dat de koop door zou gaan als de keuring zou uitwijzen dat het paard zowel klinisch gezien als rontgenologisch gezien geschikt zou zijn voor de sport. Alles voor onze kosten, ook als het paard niet goed zou zijn.

Paard vandaag gekeurd, helemaal gezond! Klinisch alswel rontgenologisch! Wij ontzettend blij! Waarschijnlijk waren de foto's zelfs goed genoeg voor het prok certificaat. Het aankoopcontract zal vanavond opgesteld worden en morgen naar ons verzonden, dit omdat het paard pas over 2 maand geleverd zou worden ivbm met een veulen aan de voet. Wij waren ook al overeengekomen een aanbetaling te doen, dit zou via de bank gaan.

Nou voel je hem al aankomen: vanmiddag krijg ik telefoon de koop van het paard kan niet doorgaan omdat het paard (bij het stamboek, kwpn, dit is geen eigendomsgarantie) op naam van de vader van de vrouw staat waar wij de hele tijd contact mee hebben gehad. De vader hebben wij helemaal niet gezien, en geen contact mee gehad.

Wat is jullie mening hierover?! En wat kan ik doen?!

Cadaz

Re: Paard gekocht en gekeurd, eigenaar ziet ervanaf?! WAT NU?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:41

geld van de keuring terug eisen

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:42

phoe erg lastig.

het kan dus zijn dat die vader het niet wil.
het enigste wat je dan kan doen is de kosten terug vragen.

verder is het wel heel apart. ook omdat het paard te koop stond.

sietje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:43

geld terug eisen!! Maar het is een zeer vreemd verhaal

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:44

_Daniella schreef:

Nou op zijn minst idd! Jezus zeg..ik zou me flink genaaid voelen! Heb jij de papieren vd keuring zelf? Als zij die willen hebben, prima maar laat ze dan nog maar iets meer betalen dan alleen het geld van de keuring! En opzich..ook een mondeling ovkmst is rechtsgeldig! Ik zou eht er niet bij laten zitten!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:45

Pffff, dat is een domper zeg! Ik kan je geen juridisch advies geven, maar mondelinge afspraken zijn ook wat waard! Wanneer deze vrouw aantoonbaar stalgeld, voer, da en dergelijke betaalde heb je misschien een kans. Volgens mij is er wel een site speciaal over juridische paardenzaken. misschien even googlen op paardenadvocaat of zo?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:46

papieren zijn geen eigendomsbewijs........ en als jij schriftelijk bewijs hebt dat hun dit paard aan jou wilde verkopen sta je heel, heel sterk

MissPPP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 18:46

Jeanine84 schreef:
_Daniella schreef:

Nou op zijn minst idd! Jezus zeg..ik zou me flink genaaid voelen! Heb jij de papieren vd keuring zelf? Als zij die willen hebben, prima maar laat ze dan nog maar iets meer betalen dan alleen het geld van de keuring! En opzich..ook een mondeling ovkmst is rechtsgeldig! Ik zou eht er niet bij laten zitten!

Ja dat voel ik me ook!
Wat ik vergeten ben te vermelden is dat de mensen direct hebben aangegeven dat zij voor de kosten willen opdraaien. Dus voor de keuringskosten en zelfs voor km vergoeding.

Dit is heel erg netjes, maar gaat het mij niet om; ik wil dat paard!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:46

Laatst bijgewerkt door Judje op 09-09-08 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik aub de Edit-knop.

MissPPP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 18:49

KiWiKo schreef:
papieren zijn geen eigendomsbewijs........ en als jij schriftelijk bewijs hebt dat hun dit paard aan jou wilde verkopen sta je heel, heel sterk

Ik heb nog geen contract. Wel is er op mijn opdracht een keuring uitgevoerd en staan de papieren van de keuring op mijn naam. Zowel op het klinisch rapport als op de foto's staan de naam van het paard en mijn naam.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:50

Dat idd al heel wat! Ik weet dat FloortjeM hier op bokt advocaat is en veel doet in paardenzaken! Pm haar anders eens!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:53

Je kunt ook info verzamelen (bv bij FloortjeM) en hiermee het gesprek aangaan met haar vader. ik krijg namelijk het gevoel dat misschien verrast is door het mooie rapport en er meer veulens uit wil fokken, en dat hij daarom terugkrabbelde en het op zijn dochter afschuift.
Wanneer hij doorkrijgt dat het jullie ernst is gaat hij misschien alsnog overstag.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:53

mocht die vrouw het paard verkopen of niet en is ze meerderjarig? wie is dus juridisch eigenaar? dat zijn alvast vragen die je moet kunnen beantwoorden.
Je hebt een mondelinge koopovereenkomst en misschien heb je ook nog de advertentie geprint als bewijs? dan sta je in feite heel sterk.

Waarom zou het paard niet verkocht kunnen worden, hebben ze spijt of zo of willen ze het paard nu blijkt dat het goed is (zo goed dat zelfs PROK in aanmerking komt) voor veel meer geld verkopen.....??

Alleen maar aanvoeren dat de papieren op de verkeerde naam staan is geen reden tot niet kunnen verkopen, ik zou maar eens vragen wat de werkelijke reden is.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:55

Niks geld terug.. afspraak is afspraak.

Wie heeft al die tijd het dier onderhouden?
En waarom kan het dier niet verkocht worden? Wil vader dat niet?
En is dat ineens zo, of wist hij er niks vanaf?

Ik zou er iig wel werk van maken, en eea uit gaan zoeken..

Citaat:
Alleen maar aanvoeren dat de papieren op de verkeerde naam staan is geen reden tot niet kunnen verkopen, ik zou maar eens vragen wat de werkelijke reden is.

Mijn gedachte..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:59

MissPPP schreef:
KiWiKo schreef:

Ik heb nog geen contract. Wel is er op mijn opdracht een keuring uitgevoerd en staan de papieren van de keuring op mijn naam. Zowel op het klinisch rapport als op de foto's staan de naam van het paard en mijn naam.

en als jij betaald hebjij een aankoopkeuring gedaan........... zo simpel is het Lachen

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:03

Dat is echt poedersuiker zeg....Wat een domper.
Ik zou ook zeggen: gekocht is gekocht.
Ik ben het ook eens met Kiwiko

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:04

en als je het gaat winnen zou ik daarna maar wel heel goed op papier zetten hoe jullie die 2 mnd gaan overbruggen, kan van alles gebeuren in die 2 maanden en wat nou als het paard een been breekt, is het dan al jouw paard of nog van hun.....?? en wie draagt welke kosten gedurende die 2 mnd, er loopt hier verderop ook al een topic over misschien moet je dat ook even doorlezen [TAO] paard verkocht, pas over 2 maanden ophalen, wat afspreken.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:09

Zoals eerder gezegd is van belang wie er juridisch eigenaar is, alleen die kan het paard verkopen. Bij deze persoon geldt dan ook dat een mondelinge overeenkomst bindend is. Wat betreft, de vraag wie betaalt er stalgeld? Ik denk niet , dat de dochter gaat aangeven dat zij de kosten heeft betaald, dat is niet in haar voordeel. Als de vader kan aantonen, dat hij het paard gekocht heeft is dat voldoende. Ik denk dat het een lastige voor je wordt.

MissPPP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 19:10

Mijn naam staat wel op de papieren, maar de rekening gaat eerst wel naar hen toe. Ik begrijp dat dit eigenlijk niet zo verstandig is? De DA weet van de hele zaak af en is bereid om als onafhankelijke partij eventueel te getuigen.

MissPPP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 19:13

Nikka schreef:
Zoals eerder gezegd is van belang wie er juridisch eigenaar is, alleen die kan het paard verkopen. Bij deze persoon geldt dan ook dat een mondelinge overeenkomst bindend is. Wat betreft, de vraag wie betaalt er stalgeld? Ik denk niet , dat de dochter gaat aangeven dat zij de kosten heeft betaald, dat is niet in haar voordeel. Als de vader kan aantonen, dat hij het paard gekocht heeft is dat voldoende. Ik denk dat het een lastige voor je wordt.

Er is een paar maand geleden overleg geweest met de vader. Er waren teveel paarden en er moest wat verkocht worden, de dochter moest zelf maar kijken welke. De vader bemoeid zich ook nooit met de paarden. Dit heeft de dochter (en moeder was daarbij) zelf aan ons verteld.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:16

Nikka schreef:

Maar als de vader niet kan aantonen dat hij het dier heeft onderhouden, moet het zijn dochter zijn geweest, en is zij dus de eigenaar.

TS.. maak een printscreen van de advertentie op marktplaats, overleg het keuringsrapport, en je staat een heel stuk sterker. Monderlinge overeenkomsten zijn immers ook rechtsgeldig.

En mocht je na alles toch aan het korste eind trekken, zeker de keuringskosten terugvorderen..

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:18

Ja tot zij zegt, dat haar vader haar elke maand handje contantje geld gaf om die rekeningen te betalen.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:25

het lijkt mij, dat als zij het paard niet meer wil verkopen.
en het paard nog nooit van jou geweest is, je het natuurlijk niet zomaar op kan eisen.
dan is het dus gewoon een k*t streek, maar ik denk dat je toch echt naar een ander paard moet gaan kijken.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:28

Nikka schreef:
Ja tot zij zegt, dat haar vader haar elke maand handje contantje geld gaf om die rekeningen te betalen.

Daarom ook die printscreen maken van de advertentie, en keuringrapport bij de hand houden..

Maar dan nog.. ik kan ieder paard verkopen zonder dat het dier op mijn naam staat..
Dit is nl helemaal niet relevant.. behalve als ze em NIET WILLEN verkopen..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:34

haar vader heeft gezegd dat ze er maar een paar moest verkopen, hij heeft haar de vrije hand gegeven, dus waarom dit paard dan ineens niet?