XX Trail versus Atec Paardentrailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ulyse

XX Trail versus Atec Paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 11:42

Zijn er mensen die een XX trail hebben, voor het geld een hele complete trailer, ik ben heel benieuwd hoe de kwaliteit op langer termijn zich houdt van deze trailer. En de voor en nadelen hiervan.

ook Atec trailer past binnen ons budget. Ik heb al aardig wat recenties hierover gelezen.

Welke trailer is meest waardenvast.
Ik ben heel benieuwd naar jullie mening

ikke

Re: XX Trail versus Atec Paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:20

Als budget bepalend is bij de keuze van een trailer, ben je verkeerd-om bezig. Een trailer kopen doe je één keer; ermee rijden doe je regelmatig. Spaar dus liever wat langer en koop een trailer die echt goed is. Voor 1000 euro meer kun je zo ongeveer bij elke trailerbouwer een trailer uitzoeken. Het genot van een degelijke trailer aan de haak voel je elke keer, de lol van de lage prijs heb je alleen bij de koop, de ergernis daarna is voor elke rit.

Henry Rolls (die ja, van Rolls Royce): Quality remains, long after the price is forgotten.......

Spaar ze.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:45

Mee eens ikke.

Ik ken de XX trail niet, maar ken wel meerdere Atec's. Wat mij op valt is dat die houten Atec's ontzettend snel vervagen in kleur.

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 08:39

Bedankt voor jullie reacties.
Ikke wat zijn voor jou belangrijke eigenschappen waar een trailer aan moet voldoen.

Ik zie zo langzamerhand door de trailers het bos niet meer. Gisteren heb ik een huur trailer opgehaald. Een nieuwe Hotra, 1,5 paards.
De ruimte aan de binnenkant vind ik zeer beperkt. Tussen de bomen in zit een ruimte van 1.65cm tot 1.85 cm, waarbij 1.85 ongeveer direct tegen de achterkant van de klep aan zit.

Wat me erg tegenviel was de stabiliteit van de trailer wanneer deze achter de auto gekoppeld is.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:30

Ik heb zelf een Hotra Voltaire 2-paards. De stabiliteit vind ik juist super, een van de weinige trailers met een echte goede wegligging. Heb de trailer o.a. gekozen omdat deze zoveel ruimte had. Mijn paard van 1.70 stond altijd met zijn oren tegen de bovenkant van de trailer aan in andere trailers. Bij deze houdt hij nog ruimte over.

Welke Hotra had je mee? Misschien ligt het ook wel heel erg aan het model.

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 10:27

De salinero

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:24

Pesoonlijk ga ik voor Westfalia, Ifor, Weijer.
Gezien wat je van plan was, zou ik voor Weijer gaan.
Weijer bouwt degelijke simpele trailers. Geen bling bling of kinky frutsels maar gewoon doen waar trailers voor bedoeld zijn: veilig paarden vervoeren.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:37

De Salinero is een 1 paards toch? Zo ja, ken weinig 1 paards trailers met een super wegligging. Vaak te licht en te smal in de as (vind ik dan). Ik heb zelf de 1 3/4 trailer van Hotra (de Elegance). Vind het een super trailer. Qua wegligging met m'n paard erin ook goed stabiel. Geen overdreven luxe trailer maar gewoon goed degelijk, veilig en fijn op de weg.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:20

Ik heb een Atec Starline en ik ben er al 3 jaar erg gelukkig mee. Hij staat altijd binnen en is nog steeds heel mooi van kleur (donkergroen). 2x Per jaar was ik hem helemaal van binnen en buiten en na gebruik haal ik de mest eruit. Ik gebruik geen strooisel, alleen een losse rubberen mat die ik over de voorstang hang, zodat de bodem kan drogen als dit nodig is. Wij waren destijds ook op zoek naar een goede betaalbare 1 1/2 paards trailer en na een aantal testritten kwam deze er voor ons als beste uit.

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 06:38

Afgelopen zondag hebben we op een wedstrijd goed rondgekeken naar trailers. Van de XX trail was er maar 1 en deze was net nieuw. Zag er dus goed uit.
Van Atec waren er een hoop. Over het algemeen waren mensen er wel tevreden over. Ook deze trailer zagen er goed uit. Wat ons opviel is dat in deze trailer snel water binnenkomt ook al zijn de ramen gesloten.

Hotra was veelvuldig aanwezig. Wat ons daaraan opviel is dat deze trailer snel gaan roesten. 2008 modellen roesten al. De huurtrailer die wij bij ons hadden vertoonde ook roest. Hoewel Hotra in haar folder beschrijft alleen rvs te gebruiken, kunnen ze dan niet waarmaken. De ringen achter de moeren, de scharnieren, de gasveren.

Thuis gekomen hebben we de fabrikant opgebeld. Voor hem was dit een bekend probleem, hij wilde graag alle fotos ontvangen en gaf aan dat er vanaf 2008 alleen nog maar rvs in de werkplaats aanwezig was. Onze huurtrailer van maart 2008 vertoonde ook roest.

Wat Hotra ook niet handig heeft gedaan, is een metalen strip over de rubbermat waar je de trailer inloopt. De strip is net te hoog. Mijn paard had geplast in de trailer en het hooi wat voor in de trailer lag was zeiknat doordat de plas nauwelijks de trailer uit kan lopen.

Al met al was het fijn om een huurtrailer bij ons te hebben dit gaf een goed beeld van ons uitgangspunt. We zijn tot de conclusie gekomen dat we beter iets meer geld uit kunnen geven voor een degelijke trailer.

De trailer zijn zeker niet slecht, maar in vergelijking tot de bockmann die ik hiervoor had zie toch duidelijk kwaliteitsverschil.
Mijn bockmann heb ik na 16 jaar verkocht en veel plezier van gehad.

Lang verhaal kort te maken, we hebben ondanks alle overwegingen besloten om toch voor Bockmann te kiezen. Het degelijke wint het van de mooie gestroomlijnde trailers, wat dat waren de Hotra,xxtrail en Atec zeker.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:14

Bockmann is ook 2x zo duur Haha! Als je het geld hebt dan zou ik zo'n trailer ook zeker kopen maar voor de helft minder heb ik ook al een super trailer.
Die van mij is ook een 2008 model en als die nu al roestplekken zou vertonen, zou ik toch wel lichtelijk depressief worden haha. Maar dat komt misschien nu ook omdat er alleen nog maar rvs gebruikt wordt?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben er nog steeds erg blij mee.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:16

ulyse schreef:
Van Atec waren er een hoop. Over het algemeen waren mensen er wel tevreden over. Ook deze trailers zagen er goed uit. Wat ons opviel is dat in deze trailer snel water binnenkomt ook al zijn de ramen gesloten.

Ik ken hier bij ons in de omgeving ook veel mensen met een Atec (de dealer zit hier dichtbij) en ik heb nog nooit iemand gehoord over water wat binnenkomt, via de ramen begrijp ik. Zelf heb ik er ook geen last van, zelfs al heb ik altijd de ramen openstaan!!

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 18:12

VValar schreef:
Bockmann is ook 2x zo duur Haha!

Hoe kom je daar nu bij?

Suffie, de atec dealer zei dat bijna iedere houten trailer water doorlaat bij de verzorgingsdeur. Wij waren er op een regenachtige dag en ik heb een aantal trailers gecontroleerd, bij allen stond er een plasje water in.
Laatst bijgewerkt door Judje op 15-08-08 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Gebruik aub de Edit-knop.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:31

Ook via de verzorgingsdeur komt bij mij geen water naar binnen en we hebben vandaag toch een complete wolkbreuk over ons heengehad.

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 20:18

Volgens mij heb jij geen houten trailer toch?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 20:30

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:01

Ik heb zelf een Atec en voor mij geen ander merk zo fijn als Atec.

Hij ligt als een huis achter de auto en mijn paard staat er ook prima in.
We hadden van stal al eens een Atec te leen gehad en die was ook zo fijn, alleen 2 paards.
Die ik nu heb is 1 1/2 paards.

De groene kleur is goedkoper dan de andere kleuren, dit scheelt best wel.
Deze kleur vervaagd sneller, omdat dit hout een andere coating laag heeft.
Ik vond dat geen probleem, dus heb dan ook een groene.

verder heb ik een rubbergietvloer en trapschotten. Ook erg fijn.

We hebben ook wel eens geprobeerd mijn paard in een Wesco te krijgen, maar deze was erg smal en daar durfde ze niet in.
Verder hebben we wel eens een Bockman geleent, maar daarvan vonden we de wegligging niet prettig. Je voelde iedere beweging van het paard door in de auto.

De XXtrail die ken ik niet. Dus kan ik niet over oordelen.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:53

Wij gaan waarschijnlijk zaterdag kijken naar een XXtrail trailer. Ze zijn kwa prijs een stuk voordeliger. Maar ik twijfel over de kwaliteit. Volgens mij is het een (nieuw) Nederlands product. Zien eruit als degelijke trailer zonder al te veel opsmuk. Wel alleen keuze uit plywood of aluminium. Wij zouden dan voor de plywood gaan. De trailer komt binnen te staan. Jammer dat ook in dit topic geen ervaringen vermeld staan met de XXtrail.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:14

XXtrail is van de zelfde (vorige) eigenaar van "van der Sluis" trailers. Saris heeft een aantal jaren geleden dit bedrijf opgekocht. Van der Sluis is weer begonnen met trailers maken... de XX Trail... Zo vond ik het op Internet.

Citaat:
Saris is de fabrikant die de productie van de vroegere Sluis trailers heeft overgenomen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:23

leuke informatie allemaal. de atec komt wel aardig goed uit de bus.
ik heb een erg groot paard (1.74) passen die er ook in (vind oude modellen sowieso wat klein )

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:32

Hoe hoog is jou trailer?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:29

nou ik heb op het moment geen trailer.
de hoogte vind ik meestal wel meevallen. maar had bij mijn vorige paard erg last van de lengte. veel oude trailers moest hij sowat in de krul staan.

maar dit betreft oude trailers, dus niet echt relevant haha.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:42

Wij hebben sinds eind 2001 een groene Atec, het was één van de eerste van het nieuwe type. Hij is inmiddels wel bruin, maar staat ook altijd buiten. We hebben geen lekkage, en de wegligging is goed.
Wij zijn er super tevreden over, het is een goede trailer voor weinig geld.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:02

Gister wezen kijken naar de XXTrail, helaas erg slecht afgewerkt.

Ons oog is gevallen op een Humbaur Rapid 2paards... een zeer nette degelijke trailer! Dat gaat em dus worden!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:46

Ik heb een tijdje een houten Atec (wel nieuw model) gebruikt en ben er niet erg wild van. Hij was al best ontzet (uit model) en je moest dus hele rare fratsen uithalen om de stang erachter te krijgen. Imo mag dat niet zo snel gebeuren met een trailer, krijg er een beetje een Waco gevoel van, die rammelen ook aan alle kanten. (hoewel zowel Waco als Atec nog niet eens zo verkeerd achter de auto liggen... Maar heb altijd t idee dat ze compleet uit elkaar vallen als een paard 1 x wat uithaalt)
Ik heb een Westeria (Witte Smid/ Sluis, is hetzelfde) 1 3/4. Fijne ruime trailer, degelijk, goede wegligging. Netjes afgewerkt maar geen poespas. Ik heb verlijmd rubber op de bodem en klep, dat was keurig afgewerkt qua kitten enzo.
Humbaur en Weijer zijn ook zeker waar voor hun geld, en de simpele Weijer modellen zijn zeker niet duur.