mag deze auto een 1 1/5 paards trailer trekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kinky01

mag deze auto een 1 1/5 paards trailer trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 17:55

Hallo,

Ik heb een ford focus die geremt 1200 kg mag trekken.
Wie weet er of daar een 1 1/5 paards trailer achter mag?
Ik heb het rijbewijs ik heb alleen de trailer nog niet dus ik weet niet wat die weegt en mag laden.

Kan iemand mij dit zo vertellen?

grobo

Re: mag deze auto een 1 1/5 paards trailer trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:31

De trailer mag er leeg met rijbewijs BE er wel achter....
Zou voordat de trailer zou kopen wel weten of ik er m'n paard met een bepaald gewicht er mee de weg op mag.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:36

Wij hebben ookk een ford focus die 1200 kg mag trekken. Je mag je ford incl trailer met B rijbewijs rijden als: De trailelrr incl paard samen niet zwaarder zijn dan het het ledig trekkend vermogen van je auto (1200 kg) en de combinatie samen (trailer en auto) niet zwaarder zijn dan 3500 kg. Is dat niet het geval dan moet je een BE rijbewijs hebben. Kijk voor de zekerheid ook eens op de site van het cbr....Of google erop of gebruik de zoekfunctie op bokt. Er zijn al veel topics over.

Succes verder... Haha!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:58

lees de FAQ voor de feiten : Maya @ [TAO] FAQ TAO
en dan, hoe zwaar is je paard? en wil je dat achter zo´n lichte auto hangen.....
de meeste 1,5 paard trailers zijn MTM 1300kg en wegen zelf zo´n 500 kg, beetje paard weegt 625 kg, dat wordt erg krap, daarnaast zul je waarschijnlijk E rijbewijs moeten hebben.

edit: even een post van Ikke qouten:
Citaat:
Ik heb eens de minimale eisen opgesteld, juistr voor dit soort topics.
Voor een 1,5 paards trailer goed en veilig te trekken heb je zeker onderstaande eisen nodig:

120pk (90kW)
200Nm bij 2500 - 3000 toeren
eigen gewicht 1300 - 1400kg
toegestaan trekgewicht 1400 - 1500kg
toegestane kogeldruk min. 75kg

Dit zijn minimale eisen!! Haalt een auto één van de eisen niet; laat maar staan, ga je spijt van krijgen.
Ford Mondeo, VW Passat, dat type auto's moet je aan denken. Wat je ook kiest, neem de grootste motor die leverbaar is. Alleen het sterkste is goed genoeg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:10

Snovje schreef:
Wij hebben ookk een ford focus die 1200 kg mag trekken. Je mag je ford incl trailer met B rijbewijs rijden als: De trailelrr incl paard samen niet zwaarder zijn dan het het ledig trekkend vermogen van je auto (1200 kg) en de combinatie samen (trailer en auto) niet zwaarder zijn dan 3500 kg. Is dat niet het geval dan moet je een BE rijbewijs hebben. Kijk voor de zekerheid ook eens op de site van het cbr....Of google erop of gebruik de zoekfunctie op bokt. Er zijn al veel topics over.

Succes verder... Haha!

Nee, dat mag je niet!
Een Focus heeft een toegestane kogeldruk van 50kg, een paardentrailer geeft minimaal 70kg kogeldruk, vaak meer.

P.S. Cissy, dank voor de quote; scheelt mij weer zoekwerk Haha!

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 09:21

Snovje schreef:

Succes verder... Haha!

Heb een typ fout gemaakt je mag wel 1200 kg trekken met je auto maar dat is NIET je ledig gewicht dat moet je dus nog eerste effe uitzoeken. Verder zoals ik eerder zei bel effe met het cbr want zij kunnen het ook precies uitzoeken voor je..

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 09:25

Vaak wil het qua gewicht net aan. Maar zit je inderdaad met de kogeldruk.
Dit is vaak iets waar mensen niet op letten. Als het goed is kun je dit op het plaatje van je trekhaak vinden.

M'n ouders hebben ook een Focus die 1200kg mag trekken. Zij hebben hier een caravan achter hangen van 1200kg en dit gaat goed. Al is het rijcomfort niet altijd optimaal, zij willen dan ook kijken voor een andere auto.
Toets je auto maar eens in + een willekeurige caravan op caravantrekker.nl , die je kunt vergelijken met een trailer en je hebt enigzins je vermogen en rijcomfort in beeld

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 09:32

ikke schreef:
Snovje schreef:

Succes verder... Haha!

Nee, dat mag je niet!
Een Focus heeft een toegestane kogeldruk van 50kg, een paardentrailer geeft minimaal 70kg kogeldruk, vaak meer.

P.S. Cissy, dank voor de quote; scheelt mij weer zoekwerk Haha!

De kogeldruk kan net zoals het trekkend vermogen ed per auto en dus ook per focus verschillen. IS afhankelijk van bouwjaar, o.a. Bel zoals ik eerder zei met het cbr zei kunnen ook nakijken in een bepaald systeem wat bovegenoemde kg zijn voor jouw auto specifiek.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 09:41

ik heb een ford focus en ik heb met het zelfde probleem gezeten maar als je laadvermogen en je ledegewicht niet boven de 1200 komt mag je de 1,5 paardtrailer gewoon met je b rijbewijs trekken.
mijn laadvermogen heb ik terug gezet naar 600 kilo en de trailer weegt 550 kilo dus zit ik onder de 1200 kilo dus kan hem met mijn b rijbewijs trekken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 09:42

Snovje schreef:
De kogeldruk kan net zoals het trekkend vermogen ed per auto en dus ook per focus verschillen. IS afhankelijk van bouwjaar, o.a. Bel zoals ik eerder zei met het cbr zei kunnen ook nakijken in een bepaald systeem wat bovegenoemde kg zijn voor jouw auto specifiek.

Het CBR heeft geen flauw benul van kogeldrukken en trekgewichten; daarvoor moet je echt bij de RDW zijn. http://www.rdw.nl
Uitgerekend de kogeldruk is NIET afhankelijk van type en bouwjaar, aangezien dit puur afhankelijk is van de basisconstructie van de auto en niks heeft uit te staan met overige componenten, zoas motor en aandrijving.
montoya schreef:
ik heb een ford focus en ik heb met het zelfde probleem gezeten maar als je laadvermogen en je ledegewicht niet boven de 1200 komt mag je de 1,5 paardtrailer gewoon met je b rijbewijs trekken.
mijn laadvermogen heb ik terug gezet naar 600 kilo en de trailer weegt 550 kilo dus zit ik onder de 1200 kilo dus kan hem met mijn b rijbewijs trekken

Kijk even in de handleiding voor de toegestane kogeldruk. Zul je zien dat je het niet mag.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 09:44

ben het niet met je eens heb de rwd gebelt omdat ik geen ricico,s wil lopen en op deze manier mocht het wel

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 09:49

wij hadden een ford focus station, dat ging prima.
Je mag het wel trekken, afhankelijk van soort paard wat je erin gaat zetten en beetje hoe zwaar je trailer is, zolang dat samen maar niet over die 1200 heen komt.
Wat betreft kogeldruk weet ik dan ff niet hoor, kan me eigenlijk niet herinneren dat daar ooit naar gekeken is

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 09:52

montoya schreef:
ben het niet met je eens heb de rwd gebelt omdat ik geen ricico,s wil lopen en op deze manier mocht het wel

Te hoge kogeldruk is overbelading en dat kost je een vette boete en ter plekke laten staan van de combinatie. Kun je een andere auto gaan regelen, die het wel mag hebben.
JIJ BENT TE ALLEN TIJDE VERANTWOORDELIJK VOOR DE JUISTE COMBINATIE!!!!!!!

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:01

cissy schreef:
en dan, hoe zwaar is je paard? en wil je dat achter zo´n lichte auto hangen.....

wie zegt dat de auto licht is? Die van ons was zwaar genoeg om zonder E de trailer te mogen trekken zonder dat hij teruggekeurd werd Knipoog

Citaat:
Ik heb eens de minimale eisen opgesteld, juistr voor dit soort topics.
Voor een 1,5 paards trailer goed en veilig te trekken heb je zeker onderstaande eisen nodig:

120pk (90kW)
200Nm bij 2500 - 3000 toeren
eigen gewicht 1300 - 1400kg
toegestaan trekgewicht 1400 - 1500kg
toegestane kogeldruk min. 75kg

Dat zijn nogal eisen zeg, zelfs onze nieuwe auto voldoet er maar aan 1 (eigen gewicht). En de voorafgaande 5 ook niet Clown

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:03

@Talida, vaak is de auto lichter dan het gewicht dat hij geremd mag trekken, als het trekgewicht dus maar 1200 kg is zal het geen zware auto zijn, thats why Lachen
voorbeeld, mijn oude omega woog zelf 1189 kg en mocht 1400kg trekken....

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:09

Soms kan het meevallen Knipoog

Maar inderdaad, mijn autootje mag 1500 trekken en weegt maar 1185. Is wel 4wd, weet niet of dat nog van invloed is.

Vanavond in ieder geval op pad met onze nieuwe auto (zwaartste die we er ooit voor gehad hebben, wel veiliger idee) en nieuwe trailer Cool

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:29

Citaat:
wie zegt dat de auto licht is?

ik denk dat je het nog niet begrijpt: in het geval van de TS mag ze maar 1200 kg TREKKEN, dat is dus niet het gewicht vd auto, dat zal dus lichter zijn....
en dan kom je weer met de regel dat de MTM van de trailer minder moet zijn dan de auto leeg weegt excl laadvermogen, dan ga je dat dus niet redden met een lichte auto met B rijbewijs.
(Even buiten beschouwing gelaten dat het niet veilig is en de kogeldruk waarschijnlijk niet klopt)

TS wat weegt jullie auto?

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:32

Sorry, ben het niet met je eens. Waarom concludeer je dat het ene lichte auto is omdat hij 1200kg mag trekken? Onze nieuwe auto weeg 1500 kg en mag "maar" 1300 trekken...

en de ford station was ook zwaarder dan de 1300 kg die hij mocht trekken, want die reden we zonder rijbewijs en dat was legaal (ff los van de kopgeldruk want dat verhaal heb ik nog niet eerder gehoord, ga ik me nog in verdiepen)

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:41

uhm, TS schrijft dat ze "het rijbewijs" heeft, dus ik ga er vanuit dat ze het E rijbewijs bedoelt, dan maakt het toch niet uit hoe zwaar de trailer + laadvermogen is, om zonder E te mogen trekken Verward
Of TS de trailer mag trekken ligt idd aan de trailer zelf, hoe zwaar is het ledig gewicht en hoeveel laadvermogen heeft het.
Als dat samen niet boven de 1200 kg. uitkomt (+ aan de eisen voldoet die cissy heeft gequote) dan mag ze, volgens mij, met de trailer de weg op.

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:45

cissy schreef:
ik denk dat je het nog niet begrijpt: in het geval van de TS mag ze maar 1200 kg TREKKEN, dat is dus niet het gewicht vd auto, dat zal dus lichter zijn....
en dan kom je weer met de regel dat de MTM van de trailer minder moet zijn dan de auto leeg weegt excl laadvermogen, dan ga je dat dus niet redden met een lichte auto met B rijbewijs.
(Even buiten beschouwing gelaten dat het niet veilig is en de kogeldruk waarschijnlijk niet klopt)

TS wat weegt jullie auto?

hier sluit ik me bij aan.
Mensen gaan vaak de kilo's vh paard en trailer optellen maar als je zonder E rijdt geld de mtm van de trailer.
dat is bij een anderhalf paards vaak 1300 kg.
dan zou je auto moet dus minimaal 1300 moeten wegen (en mogen trekken....)
bijvoorbeeld; mijn auto weeg 1550 kg en mag 2000 trekken, ik zou zonder E mogen rijden maar heb hem wel gehaald

(vind het zoiezo verstandig om je E te halen want hoe vaak zie je geen gestuntel op wedstrijden als mensen niet eens kunnen parkeren of keren met zo'n ding, maar da's offtopic)

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:46

luxje schreef:
uhm, TS schrijft dat ze "het rijbewijs" heeft, dus ik ga er vanuit dat ze het E rijbewijs bedoelt, dan maakt het toch niet uit hoe zwaar de trailer + laadvermogen is, om zonder E te mogen trekken Verward

overheen gelezen....

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:46

@Luxje: precies, zoiets had ik ook, als paard plus trailer niet boven die 1200kg uitkomt ben je klaar en volgens mij was dat dr vraag, meer niet

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:14

Talida schreef:
@Luxje: precies, zoiets had ik ook, als paard plus trailer niet boven die 1200kg uitkomt ben je klaar en volgens mij was dat dr vraag, meer niet

Nee dus. Kogeldruk heeft OOK een vinger in de pap en juist daar zit 'm het probleem.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:28

hoe weet je wat de kogeldruk is die de trailer geeft met een paard erin?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:29

ik zou het niet doen mijn trailer leeg gewicht is al 700 kg en een paard is al snel 650 kg
Vergeet bij deze gewichten ook niet het gewicht van de buizen, matten, reservewiel te tellen dit extra gewicht kan behoorlijk oplopen en wordt vaak vergeten in de gewichtsberekening.