Discipline-dilemma....wat doen we..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Discipline-dilemma....wat doen we..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 12:08

Hallo bokkers,

Na alle tegenslagen en ellende die ik met Silence heb gehad, gaat het nu alsmaar beter en beter.
Dat betekend ook, dat ik het rijden weer langzaam wil gaan oppakken.

Alleen......de dressuur trekt me nog altijd niet zo. Heeft het nooit gedaan en nog heb ik er niet echt zin in om weer te beginnen.
Tevens voelt Silence zich ook niet zo happy bij dressuur.
Nu ben ik me eens wat gaan denken en kwam uiteindelijk uit bij Western.

Ergens zou ik dat heel erg graag proberen. Mede gekeken door de lossigheid die daarmee gepaard gaat en dat heel erg overeenkomt, met de manier waarop Silence en ik momenteel bezig zijn.
Maar dan denk ik weer...allebei totaal onbekend met deze discipline en omscholen zal niet bepaald makkelijk zijn.

Silence is dressuur gewend en reeds zijn hele leven zo getraind.
Ikzelf heb ook nog nooit anders gereden.

Tevens leent onze stalling zich niet echt voor Western, maar dat is niet het grootste probleem. Er zit een Westernstal op loopafstand. Daar kunnen we lessen gaan volgen.

Maargoed, heb dus totaal geen spullen voor Western (viel wel te regelen op die stal) en er al helemaal geen ervaring mee.

Wat zouden jullie doen? Toch de dressuur oppakken, al is het met tegenzin van zowel Silence als mijzelf.
Of iets totaal nieuws proberen en kijken of dat wat is d.m.v. wat lessen.

Alvast bedankt.

Ps. Sorry als dit fout staat, geen idee, waar het bij moest. Zet ik het bij dressuur, krijg ik waarschijnlijk alleen reactie´s dat ik in de dressuur moet blijven. Zet ik het bij Western, krijg ik waarschijnlijk alleen reactie´s van Westernruiters dat ik echt naar het Western moet gaan.

Kirrr

Re: Discipline-dilemma....wat doen we..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:12

Silence schreef:
Wat zouden jullie doen? Toch de dressuur oppakken, al is het met tegenzin van zowel Silence als mijzelf.

hier geef je volgens mij zelf het antwoord al... ik ben zelf een westernruiter, maar je uitleg zegt mij genoeg.
Lessen gaan volgen is geen probleem. En zo ver ligt dressuur en western niet van elkaar, zeker de basis niet. Probeer het toch gewoon, je kan nog altij terug naar dressuur.
Succes

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:13

Je kent Dressuur en vind er niets aan (paard ook niet), Western ken je niet dus is dat altijd een uitdaging.
Ik zou zeggen laat eerst je paard op die stal (mag ik de naam per PB) eens kennis maken met westernrijden en als dat klikt neem dan zelf een paar lesjes op een goed gereden westernpaard zodat jij ervaren kunt wat het inhoudt (en dan bedoel ik niet meteen een sliding maken en spinnen, maar gewoon de basis). Lijkt het jouw ook leuk ga dan samen met je paard verder onder goede begeleiding.
Op die manier kun je er beide aan 'ruiken' zonder je meteen in hoge onkosten te storten van nieuw tack.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 12:14

Das wel waar. Spullen kon ik ook wel lenen op die stal, dus dat zou geen probleem zijn.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:16

Tja, idd, je geeft zelf al aan dat jullie beiden dressuur niet leuk vinden, dus ik zou
zeggen gewoon proberen dat westernrijden, bevalt het niet dan kun je altijd terug toch Lachen

Maar hoe zit het met de endurance-carriere van jullie beiden? Of is dit toch ook niet iets wat
bij jullie past?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 12:18

Terug kunnen we altijd nog inderdaad.

Endurance was op zich zeker wel wat voor ons.
Maar gekeken de afstanden naar de wedstrijden, kan ik die niet zo vaak rijden.
En de basis daarbij is toch ook dressuur.
Vandaar even een twijfeling.

Zit nu een beetje echt op het punt van ontdekken en uitzoeken wat het wel of niet is voor ons.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:19

Dan zou ik zeggen: ga er gewoon voor! Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 12:21

En de vele buitenritten die we maken, kunnen we natuurlijk prima combineren met Western.
Dus de buitenritten hoef ik er niet voor op te geven.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:28

Ikzelf rij in principe engels, maar heb allang gemerkt dat ik net zo makkelijk op een western gereden paard stap. Mijn engels is namelijk ook al gebasseert op vrijheid, en niet op dwang. Dus die overstap vind ik persoonlijk heel erg meevallen. Het enige waar ik dus niet aan wil beginnen, is een paard omscholen. Ik kan western rijden op een paard wat het kan, maar aanleren is héél iets anders.

Voordat je echt de stap maakt, is het misschien eens een idee om zelf eens wat lessen te nemen, zonder silence. Dan kan jij er eerst kennis mee maken. Lijkt het je wat, zet dan eens een ervaren western ruiter op silence om het hem te leren. Dan weet je zeker dat hij het goed leert en er niet te veel verwarring bij hem ontstaat.

Leuk trouwens om te lezen dat het vooruit gaat tussen jullie, ik heb je toen in Wanroij gezien.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 12:30

Dat zou kunnen inderdaad.
Omscholen zal niet makkelijk zijn, maar ik maak de overstap wel graag met Silence samen.

Het gaat inderdaad veel beter Knipoog

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:32

tja makkelijke keuze toch! Ga ervoor zou ik zeggen Haha!

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:44

Dit is wel heel herkenbaar.

Met 1 van mijn vorige paarden (een kwpn-er) heb ik ook eerst een paar jaar dressuur gereden en op een gegeven moment was ik daar helemaal op uit gekeken. Ik ben toen ook eerst wat westernlessen gaan nemen op een westernmanege. Dat beviel zo goed dat ik na een paar lessen heb besloten om met mijn eigen paard lessen te gaan nemen en hij pikte dat heel goed op.

Als ik jou was zou ik het gewoon gaan proberen.

Met mijn huidige paard (tinkertje) rij ik nu ook weer western en als afwisseling zijn we met freestyle bezig. Ook heel leuk om te doen!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:23

proberen zou ik zeggen. Je kunt idd zoals al gezegd een paar lessen nemen voor je eigen gevoel, en dan kijken (met de geleende spullen) of Silence het ook leuk vind...en een buiterit op een westernzadel? ik weet dat dat heel lekker zit!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:32

vergeet niet dat de basis bij het westernrijden ook dressuur is!
ik heb een tijdje western gereden op een paard wat western regeden was. heb daar ook les op gehad en toen viel me pas op hoe dicht het eigenlijk bij de engelse dressuur ligt (tenminste op de manier van engels rijden zoals ik het deed/doe)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 16:32

Ik geef toe dat ik nooit western heb gereden.
Maar als ik van de bokkers hoor die naar mijn idee een fijne westernbasis hebben, dan bemerk ik dat ik maar weinig tot geen verschillen zie in die basis.

Als je een instructeur hebt met engels die op druk en dwang rijdt...snel eruit en opzoek naar een ander.
Want ook dat hoort bij engels niet Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 16:44

Citaat:
Maar gekeken de afstanden naar de wedstrijden, kan ik die niet zo vaak rijden.

ook westernwedstrijden zijn niet bij jou om de hoek hoor Haha!

ga gewoon eens lekker een paar lesjes nemen bij die stal en kijk dan verder, dan hoef je Silence nog niet gelijk om te scholen en leer jij eerst eens kijken of je het wel leuk vindt.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 16:47

ik zou gaan proberen over te stappen mijn pony heeft op 25 jarige leeftijd nog western erbij geleerd. oke ze was niet zo soepeltjes als normaal maarja wa wel een fijne afwisseling

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 16:52

Bedankt voor de reacties.
Westernwedstrijden zijn misschien ook niet in de buurt, maar dan kan ik misschien wel zelf wat uitgebreider trainen.
Ik ga eens een keertje kijken bij de stal hier vlakbij.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 17:04

Hmm, ik zie hier niet zo'n dilemma in om eerlijk te zijn Knipoog Ik zou zeker niets tegen je zin doen, een paard houden kost nu eenmaal veel geld en daar moet je dan wel plezier van hebben. Als ik jou was zou ik me dus zeker eens gaan verdiepen in Western rijden als dat je trekt! Waarom niet? Als het je alsnog niets lijkt kun je altijd nog evt. andere opties overwegen!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 17:06

Proberen kan altijd toch? Je zal neem ik aan echt niet meteen het hoogste western niveau moeten rijden.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 20:25

Nee, ambitie´s voor het hoogste niveau zijn er zeker niet.
Ik ben echt een plezier-ruiter, en beleef zeker zoveel lol aan het thuis samen bezig zijn.

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:03

Vergeet niet dat er naast engels en western ook nog klassieke dressuur is. (Laten we er een trilemma van maken *grinnik*)
Wij kennen vooral de engelse dressuur, en worden in die discipline dan ook vaker geconfronteerd met uitwassen (dwang / druk).
Ik denk dat de instructeur voor een groot deel bepalend is voor de klik die je maakt met de discipline die je uitkiest.

Bedenk in elk geval dat een los teugeltje niet perse lossigheid betekent. En dat - zoals eerder gezegd - engelse dressuur niet per definitie druk en dwang is.
EN dat je engelse dresuur (of welke vorm dan ook) niet perse in een rijbak hoeft te doen: tijdens een buitenrit kan je prima overgangen en wijken etc oefenen.
Het hoeft niet perse saai te zijn Lachen

Wij hebben zelf westernles gehad (en pakken het binnenkort weer op). En onze instructrice past zich heel goed aan aan onze combi. Als je ons paard "door wilt pakken" dan vlieg je er vanaf. Dus daar houdt ze rekening mee. Het gaat daardoor allemaal een stuk langzamer, maar we houden er allemaal plezier in, en dat is de keuze die we maken. Ik kan je nu al vertellen dat we nooit gaan sliden en spinnen, maar ik zal erg blij zijn als we uiteindelijk ruiter genoeg worden om in balans de juiste hulpen te geven. En een paard hebben dat qua richting en snelheid goed reguleerbaar is, en dat door de oefeningen de juiste bespiering en souplesse opbouwt en in stand houdt.
Wij leren het op ons paard dat "niets" kan: als je dit wilt gaan doen, houd er dan rekening mee dat het een moeilijke, lange weg is.
Jij moet je paard consequent iets gaan bijbrengen dat je zelf nog niet onder de knie hebt. En dat valt niet mee.

Je geeft aan dat het een grote overgang wordt, voor zowel Silence als jezelf. Maar heb je klassieke dressuur al een overwogen? Bijvoorbeeld via de methode van Bent Branderup? Een kennis van mij boekt hier erg goede resultaten met haar paadje (een Berber). Haar paard wordt normaliter vrij heet, maar de methode van Branderup brengt rust in haar training en bij haar paard. Volgens mij is de overgang hier iets minder groot. En je bepaalt natuurlijk zelf op welk niveau je blijft hangen. Je hoeft geen levades en spaanse pas te doen.

Gezien de zoektocht die je al een paar jaar met Silence aflegt, is het misschien ook wel het overwegen waard om een rustige instructeur te zoeken, en het bij "engels" rijden te houden.
Maar dan wel op een ontspannen manier? Iemand die gymnastiseren leuk maakt?

Succes!

Brendaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 07:02

Je zou voor jezelf een balans moeten vinden. Ik ben geen engelse ruiter, neig meer naar western, maaaaar, dat is het dan ook weer niet helemaal voor mij. Ik denk dat mijn pad naar het natural horsemanship ligt, en daar ben ik de boel aan het verkennen. Het werkt voor mijn verzorgpaard en mij, en zijn eigenaresse. Paardrijden moet vooral plezier zijn! Je hoeft geen richting te ontwikkelen, je hoeft geen keuze te maken! Je mag uit alle takken datgene halen wat jij leuk vind! TENZIJ je natuurlijk wedstrijdambities hebt, dan zul je voor een keuze moeten gaan mbt de wedstrijden, maar daarbuiten kun je evengoed combineren!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 09:46

Misschien is die tip van een rustigere instructeur ook nog niet eens zo slecht.
Heb maanden een instructeur gehad, die de lat voor ons veel te hoog legde.
Silence had er ook totaal geen plezier in, en ik moest dingen doen, die me eigenlijk ook helemaal niet bevielen.
Maar het is zo´n instructeur die alles ziet, dus iets achterwege laten zit er niet in Knipoog

Maar ik ga inderdaad eens even kijken of ik iets kan vinden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:57

Zou zeggen ga de uitdaging aan. En ga iets doen wat jij en je paard leuk vinden.

Rij zelf zowel dressuur als western (fun en ontspannings niveau) en start nu in de dressuur M1 niveau. En moet eigenlijk zeggen dat het westernrijden me juist weer verder gebracht heeft in de dressuur.