De kans van mijn leven!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sieppus

De kans van mijn leven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 18:14

Ik weet niet of het hier goed staat, maar bij diensten hoef ik nog niet te staan!
Vandaag hebben mijn vriendin en ik een aanbieding gehad waar ik en zij altijd over gedroomd hebben. We kunnen een stal over nemen met 2 woningen erbij.
Nu is mijn vraag aan jullie of het rendabel is om dit te gaan doen. Voor onze eigen paarden hebben we 5 stallen nodig, dan hebben we nog 12 stallen over. Die willen we dan gaan verhuren, maar weten niet wat we kunnen vragen voor de faciliteiten die we kunnen bieden:
Een binnenbak, een buitenbak, een springweide, meerdere paddocks, stapmolen, weiland, longeer gedeelte. Verwarmd water op de afspuitplaats.
Het mesten enzo moet door de eigenaren elf gedaan worden, aangezien ik een baan heb en mijn vriendin 2 kleine kinderen( onze vrienden nemen we ook mee!!!!)
We willen graag weten wat we kunnen vragen per maand als we het inc. voeren en hooi doen.
Is het rendabel of is het een grote NEE!?
Wie heeft er ervaring in dit soort zaken? En het is echt een mooi en net complex, in het oosten van het land!

Jaimyliefje

Re: De kans van mijn leven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 18:16

wij hebben dezelfde faciliteiten, en bij ons op stal (incl. paarden buitenzetten) word er 250 euro gevraagd.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 18:17

dit zouden de huidige eigenaren jullie toch kunnen vertellen? Bovendien, als je dit over wilt nemen zul je toch ook ook met een fiancieel plan moeten komen bij de bank. Dus contact met een accountant lijkt mij de beste oplossing.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 18:23

We kunnen het geheel huren voor een mooi bedrag! Vork
De vorige eigenaar die is met de paarden gestopt(eigen stoeterij) en belde me vandaag op, omdat ik altijd al een eigen stal heb willen hebben. En hij me kent van de mensen voor ik tot nu toe altijd nog gewerkt heb, een fok en handelsstal met friezen.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 18:27

ik zou even goed op een rijtje zetten wat de kosten zijn die je per maand kwijt bent aan water, voer, stro, zaagsel, electriciteit, huur... Alles dus...
Zo kun je uitrekenen wat je per maand binnen moet krijgen om het rendabel te maken en dan kun je dus ook zien of de stallingsprijs niet absurd hoog wordt om het rendabel te maken voor jullie...

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 18:28

huren is natuurlijk een ander verhaal dan kopen. Maar laat alles svp even goed doorrekenen door iemand die er verstand van heeft, dat kan een aantal vervelende verrassingen voorkomen. De stallingsprijs is ook afhankelijk van de plaats waar je woont, in de randstad is het een veelvoud van het noorden van het land, dus een beetje moeilijk aan te geven. Wat rekenen de huidige eigenaren?

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 18:32

Die hebben nooit verhuurd, de eigenaar had een eigen stoeterij en heeft zijn paarden verkocht omdat ie naar het buitenland is gegaan, over 2 maand staat de hele meut leeg. Dus voor die tijd wil ik graag het plaatje compleet, omdat ik niet financieel op mijn bek wil gaan! Vork

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 20:27

Er zijn veel voorzieningen die degene die bij jullie een
paard/pony gaan stallen kan gebruiken. Dus op zich kun je
daar best een redelijke prijs voor vragen. Denk ongeveer
een 225,- of 250,- zoiets.. Maar dat moet natuurlijk wel uit kunnen
met de kosten die jullie maken voor het voer, stro en de andere
dingen wat er nog allemaal bijkomt.

Als het jullie wat lijkt zou ik het zeker doen! Het is inderdaad een
mooie kans die je vast niet zo snel weer krijgt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 20:36

En niet alleen het voer, evt wormkuren, bodembedekking etc.. maar ook letten op gebruik van water, stroom, mestafvoer, onderhoudt aan weides en bak etc..

Maar idd...... die kans zou ik niet voorbij laten gaan!!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 20:37

je zou ook altijd nog kunnen kijken dat je de paddocks verhuurt aan klanten...

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 20:38

dat klinkt niet gek!! wel afhankelijk van de huur die je voor he hele spul moet betalen en hoe de verhouding is met je vriendin. Samen paardrijden, winkelen etc. is iets anders dan samen een pensionstal runnen. Maar in ieder geval wel veel succes gewenst, met het nemen van de beslissing met name. Maar nogmaals laat het hele verhaal goed doorrekenen.

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 20:40

bij ons betaal je er al gauw 3 a 400 euro voor

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 20:51

texelse schreef:
dat klinkt niet gek!! wel afhankelijk van de huur die je voor he hele spul moet betalen en hoe de verhouding is met je vriendin. Samen paardrijden, winkelen etc. is iets anders dan samen een pensionstal runnen. Maar in ieder geval wel veel succes gewenst, met het nemen van de beslissing met name. Maar nogmaals laat het hele verhaal goed doorrekenen.

Inderdaad.. Wij kwamen toevallig twee weken geleden bij iemand, die iets soortgelijks opzette met haar broer en zijn vrouw, waar de band áltijd super mee is geweest. Tot er ineens geld in het bedrijfje omging, toen wilden ze toch allebei wat anders, en kon alles weer stopgezet worden omdat ze er niet meer uitkwamen..

Heel veel succes, maar denk wel écht goed na! Lachen

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 01:24

Hier in de regio (Amsterdam en omstreken) kost een stalling met dergelijke voorzieningen al gouw 300 tot 400 Euro per maand. Dat is wel inclusief uitmesten. Weet echter niet wat er bij jullie in de regio gevraagd wordt, en hoe groot de behoefte aan stalling is.

Denk ook dat je er goed aan doet alles goed door te rekenen voordat je eraan begint, hoe aanlokkelijk het ook is. En in de korte tijd die je hebt toch zoveel mogelijk onderzoek te doen naar wat andere stalhouders vragen en hoeveel moeite het hun kost om de stallen vol te krijgen.

Daarnaast hangt het er ook vanaf of je de paarden buiten zet of dat de eigenaren daar zelf voor moeten zorgen, of jullie collectief voeren op standaard tijdstippen of dat de eigenaren zelf moeten zorgen dat hun paard te eten krijgt, kortom, wat jullie kunnen doen en wat de eigenaren zelf moeten doen.

Wat hier in de regio wel gebeurt is dat je een stalling huurt, exclusief alles, behalve gebruik van de voorzieningen. En dan een toeslag betaalt als je hooi/ stro/ krachtvoer (meestal biks) van de stalhouder afneemt. De bedragen daarvoor verschillen enorm, zijn o.a. afhankelijk van de hoeveelheid die je afneemt en dus de quantum-korting die je kan bedingen, en eigenaren kunnen besluiten zelf hun voer en/ of bodembedekking elders te betrekken hetgeen jou weer inkomsten kost.

En daarbij komt inderdaad, wat al eerder aangestipt is, dat zaken doen met een vriendin heel wat anders is dan normaal vrienden zijn. Het kan heel goed werken, zolang je verdomd goede afspraken maakt en vooral alles op papier zet! Dat is iets wat vrienden die samen een bedrijf beginnen nogal eens vergeten, en de grootste oorzaak van conflicten. Mijn zwager heeft met zijn beste vriend een bedrijf opgezet, en dat gaat prima. Het kan dus wel. Maar zij hebben alles maar dan ook alles, tot de kleinste details op papier laten zetten zodat beide ook precies weten wat hun verantwoordelijkheden en verplichtingen zijn. En meningsverschillen in een vroeg stadium uitgepraat kunnen worden.

Heel veel succes met het nemen van de beslissing!

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 10:27

Vrijdag ga ik een kijkje nemen en met de eigenaar om tafel zitten!!! We hebben het er over gehad om de stallen te verhuren en dan eerst samen te kijken of het gaat lopen!!! Mijn vriendin heeft ervan af gezien, omdat paarden niet haar ding was. Ze komt me nog wel helpen af en toe.
Hij wist al verschillende mensen die een stal of meerdere wilden huren! Dus ik hou jullie op de hoogte. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Sieppus op 26-07-08 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 10:27

Succes!

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 10:29

Ik zou het doen! Ik heb nu minder faciliteiten en moet ook zelf uitmesten en ik betaal 285 per paard.. Het klinkt echt onwijs cool, ik ben jaloers Geld, geld!

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 10:37

Dit is echt DE ideale droom voor ieder paarden mens!
Zoals hier boven al is gezegt, overleg met een accountant.. Hij weet hier meer vanaf en kan je helpen om niet in de schulden te komen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 10:39

Wow, wat een spannend verhaal! Kan het me helemaal voorstellen dat je deze kans wilt aangrijpen. Ik begrijp nu dat je samen met de huidige eigenaar gaat kijken of het haalbaar is een pensionstal op te zetten?

Met betrekking tot de opbrengst/kosten vraag ik me af of het niet-uitmesten de prijs niet gaat drukken. En of het niet meer oplevert als je iemand inhuurt om de poep te scheppen, waardoor je je pensiongeld kunt verhogen. Ook vraag ik me af of mensen op een luxe stal als deze überhaupt zin hebben om zelf uit te mesten. Knipoog
Verder lijkt het me handig als er iemand op stal is, voor onderhoudswerkzaamheden en toezicht op de paarden en hun baasjes. Je zegt zelf dat je een baan hebt, ga je die opgeven?

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 10:55

Het is de bedoeling dat ik alles zelf ga doen(uitmesten, paarden naar buiten zetten,voeren, in de stapmolen zetten en dat soort dingen) dan wonen we naast het geheel en is er 24 per dag toezicht. Mijn vriend die kan erg goed klussen!!! Dus dat zit wel goed.
Ik moet met een accountant praten over het financiele gedeelte, dat moet nog worden geregeld.
Als het haalbaar is dan is het wel een droom die uitkomt!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 10:56

Anderen waren me al voor, 250 euro vind ik een mooie bedrag. Ja

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 11:02

ik vind 280 wel goed bedrag Ja

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 11:15

Sieppus schreef:
Het is de bedoeling dat ik alles zelf ga doen(uitmesten, paarden naar buiten zetten,voeren, in de stapmolen zetten en dat soort dingen) dan wonen we naast het geheel en is er 24 per dag toezicht. Mijn vriend die kan erg goed klussen!!! Dus dat zit wel goed.
Ik moet met een accountant praten over het financiele gedeelte, dat moet nog worden geregeld.
Als het haalbaar is dan is het wel een droom die uitkomt!

Kijk, dat klinkt helemaal goed! Zou helemaal super voor jullie zijn als het te realiseren is. Wil je ook nog wel de tip geven een klein marktonderzoekje in die buurt te houden naar het aantal aanwezige pensionstallen, en de vraag ernaar. Hier in de Randstad staat een box nooit lang leeg, maar ik kan me zo voorstellen dat er op het 'platteland' veel meer mensen zijn die hun paard gewoon aan huis houden. En misschien kun je extra inkomsten binnen krijgen door bijvoorbeeld de binnenbak te verhuren?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 11:25

Ga je al die 17 boxen zelf uitmesten? En je werkt daarnaast ook? Nagelbijten / Gniffelen Dat lijkt me wel pittig.

Natuurlijk is dit wel een hele mooie kans! Je kan het tweede huis eventueel ook verhuren, en nu je vriendin er vanaf ziet kun je die stallen ook nog verhuren.
Vergeet niet dat weides en bakken/paddocks ook onderhoud nodig hebben.

Succes vrijdag!

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 12:37

Sieppus schreef:
Vrijdag ga ik een kijkje nemen en met de eigenaar om tafel zitten!!! We hebben het er over gehad om de stallen te verhuren en dan eerst samen te kijken of het gaat lopen!!! Mijn vriendin heeft ervan af gezien, omdat paarden niet haar ding was. Ze komt me nog wel helpen af en toe.
Hij wist al verschillende mensen die een stal of meerdere wilden huren! Dus ik hou jullie op de hoogte. Knipoog

Gewoon doen en er voor gaan, het is altijd een risico om iets voor jezelf op te starten, maar dit is wel een droom voor je en dan moet je dat risico gewoon nemen. Ga naar de kamer van koophandel en leg daar je verhaal voor, zij kunnen je helpen.
Wij moeten ook zelf de stallen uitmesten en betalen collectief voor het hooi maar voer regelen we zelf omdat iedereen anders voert.
Ook hebben wij een schema hangen voor de weide, zo gaan er elke week 2 of 3 mensen de weide in om poep te ruimen en zo verdelen wij dat met zijn alle.

Je zou dus een soort contract op moeten stellen waarin staat dat je bijvoorbeeld 250 euries voor het stallen vraagt en de daarbij komende kosten voor hooi-stro enz een X bedrag per maand is en dat je het recht behoud om dit te verhogen of verlagen als de inkoopprijzen veranderen.
Moet zeggen dat je wel heel erg veel faciliteiten hebt, dus daar mag je de pensionprijs ook naar aanpassen.
Hier bij de manege vragen ze 380 euries voor pensionstalling, maar dat is misschien wel iets te overdreven.

Go for it girl
Deze kans moet je niet voorbij laten gaan want daar krijg je vreselik veel spijt van.

Succes