Wat te doen met een geflipte hengst??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

creabea

Wat te doen met een geflipte hengst??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 20:57

Hey,
onze ponyhengst (1.48m) is altijd veel hengst in de zomer. Hij dekt ongeveer 15 merries en zodra hij bij de merries weg is, is de rust weer terug.
Nu heeft hij voor het derde jaar gedekt (hij is 11) en nu flipt hij compleet op stal. De hele dag is hij rondjes aan het galopperen in z'n stal.
Z'n hoofd zit al onder de schaafwonden, in de wei blijft hij ook op en neer rennen en hij is erg veel afgevallen.... Ik heb hem vandaag maar wat sedalin gegeven. Dat is natuurlijk niet de oplossing, maar wat moet ik dan????
Wie heeft er tips of ideeën? Ik zat al te denken om hem te verkopen, hij is super gefokt, maar wie wil er zo 'n pony hebben en casteren is ook zoiets bij een oudere hengst....

bijoekimmie

Re: Wat te doen met een geflipte hengst??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 21:00

Ik zou hem toch gewoon castreren, hij wordt ook gefrustreerd van zijn hormonen, overleg het anders even met de da.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 21:09

Ik denk dat castreren geen oplossing is. Ik zou ook even overleggen met de DA, want een doldwaze hengst op stal is natuurlijk ook niet alles...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 06:56

Is het een goedgekeurde hengst? Zo nee, niet meer mee fokken. En eventueel castreren als het nog niet verbeterd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 06:58

Kan je twee dingen doen............ OF het dier castreren..... OF ermee verder dekken en hem in totale afzondering houden.......

Geen prikkels is geen actie!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 07:02

hem kastreren,ofwel zorgen dat hij opde weide enkele merrie maatjes heeft,hier leeft onze shet in een kudde,met twee soms drie merrietjes,hij is verder niet vervelend tegen hun,maar is blij met hun aanwezigheid,dekt alleen als ze hengstig staan en verder laat hij hen meyt rust

virgin_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 07:05

in n kudde merries zetten of castereren. is wel mogelijk op die leeftijd en op den duur echt een hoop verschil.

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 10:14

Het is een goedgekeurde hengst. "s zomers loopt hij ook tussen de merries in de kudde totdat ze allemaal drachtig zijn. Dan komt hij op stal ,want de merries worden vervelend. Ze eisen hem op. Hij mag van de oude merries geen aandacht aan de 'jonge' merries geven.
Heeft er iemand ervaring met een oudere hengst casteren? En dan vooral welke manier van castreren.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:22

dit kan bij mijn weten enkel in de kliniek.is veel gecompliceerder dan bij een jonge hengst.
verder vind ik het ook wel sneu voor hem, zeker als het een goedgekeurde hengst is( hoe heet hij). maar het is zoals reeds eerder gezegd, je moet de prikkel weg kunnen houden. heb zelf ook meerder ponyhengsten gereden als kind. en idd vanaf het dekseizoen starten had hij zijn verplichtingen en werd ook meer hengst. echter kende hij wel goed het onderscheid tussen dek en sport/omgang. bij het dekken kreeg hij ook altijd zijn 'dekhoofdstel' aan, waardoor ie wist wat er ging komen. maar van zodra hij een halster omhad, bleef het meestal bij roepen en soms een 'extra' been, maar bleef hij goed te controleren. ik denk dat opvoeding ook wel een belangrijke rol speelt. maar ik lees dat hij in de kudde loopt, dus is het toch logisch dat ie turelut wordt als hij daar uit verwijderd wordt. vind het ook wel een beetje vreemd dat een goedgekeurde ponyhengst zomaar op een wei losgelaten wordt op ponymerries. wat met ziektes ed?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:22

ik zou hem gewoon tussen de merries laten lopen dan........... vind vanzelf zn plekkie wel

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:24

Ik heb ervaringen. Mijn paard is op zijn 9e gecastreerd. Hij had weliswaar niet zo heel veel gedekt als die van jullie maar heeft meerdere malen natuurlijk gedekt een een paar nakomelingen. Gedurende het dekseizoen was het altijd feest niet normaal dan was het alleen maar steigeren met rijden. Daarom heb ik toen gezegd eraf met die ballen. Hij wist gewoon ook niet wat hij met zichzelf aanmoest. Had net als die van jou geen rust in zijn kont. Dat vond ik maar zielig. Toen heb ik hem laten castreren. In het begin ja ik had spijt. Ik had zijn stal ontsmet ivm kans op ontstekingen. Hij heeft ondanks elke dag een super schone stal toch een gruwelijke ontsteking gehad. En hij was emotioneel een wrak. Hij was altijd de hengst op stal. Trots en fier. Hij danste altijd naast me. Als ik aankwam kwam hij al briezend op me af gerend. Toen als ik aan kwam stond ie met zijn neus op de grond en keek niet op of om. Hij was zwaar depressief. Ik heb toen een weiland gezocht waar hij dag en nacht kon staan. Daar is ie een beetje op gaan knappen. Maar pas na een goed jaar had ik weer een beetje mijn paard terug. Nu heb ik geen spijt meer. Hij is super lief en hij is weer helemaal trots. Maar is een hel geweest.

Dit is natuurlijk niet stereotype voor elke oudere hengst castratie en ik denk toch dat je hem er uiteindelijk wel mee helpt maar het zal niet makkelijk zijn. Maar er zijn genoeg goedgekeurde dekhengsten die op latere leeftijd gecastreerd worden. Ik geef je 1 advies als je besluit hem te castreren (zou ik toch doen als ik jou was) dan laat het op de kliniek doen en laat hem daar zeker de eerste paar dagen staan. Kans op infectie is er natuurlijk altijd maar zij kunnen daar dan gelijk op inspringen. Dan is de kans op genezing veel beter en sneller.

Succes met je dilemma. Als je nog vragen hebt pb maar.

PS het kan ook thuis hor Bulck. Maar zou ik niet meer doen terug kijkende op de castratie van die van mij.

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 11:31

Hoi,
we gebruiken hem alleen op onze eigen merries en een paar merries van een bevriende fokker. Hij heeft dus elk jaar dezelfde merries en ik ben niet bang voor infecties.
Maar hij wordt ieder jaar rond deze tijd uit de groep gehaald en normaal gaat dat wel goed en komt hij juist dan tot rust....

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:39

castreren met 11 jaar brengt een hoop risico's met zich mee én het is vele malen duurder omdat het klinisch moet gebeuren.
daarnaast is bij een hengst van die leeftijd de kans groot, ook omdat hij al bekend is met het dekken, dat zijn gedrag maar weinig zal veranderen.
Kun je hem niet in gezelschap van wat (oudere evt) ruinen zetten of je merriebestand verdelen tijdens het seizoen(dus bijvoorbeeld 10 merries in 4 maanden tijd laten dekken ipv allemaal tegelijk samen in het land)?

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 11:44

Ik heb het geprobeerd met oudere ruinen, maar die jaagt hij erg op. En in verband met het afspenen, willen we de veulens dicht op elkaar....
Castreren is de laatste optie, maar we willen ook wel eens een nieuwe hengst gaan gebruiken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:45

ik zou hem daar otch een tijd tussen laten staan............. gaat vanzelf over

struiksma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:52

ik heb eerst een kwpn hengst van 15 jaar gereden en later nog een haflinger hengst van 16 gereden
ze zijn allebei gecastreerd en er is niks meer aan het handje dus als ik jou was zou ik hem castreren

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:33

creabea schreef:
Het is een goedgekeurde hengst. "s zomers loopt hij ook tussen de merries in de kudde totdat ze allemaal drachtig zijn. Dan komt hij op stal ,want de merries worden vervelend. Ze eisen hem op. Hij mag van de oude merries geen aandacht aan de 'jonge' merries geven.

Het beschermen van jonge merries is normaal in een goed gestructureerde en stabiele kudde. De oude merrries zullenals het goed is dan ook de hengst in de gaten houden dat hij niet zomaar zonder netjes het hof maken op een maiden merrie kan springen. Is natuurlijk gedrag waar je erg evenwichtige dekhengsten van krijgt. Maakt het voor een mens ook makkelijker om er mee om te gaan. Ik zou super blij zijn met zo'n kudde. Scheelt voor de mensen een hoop werk aan opvoeding.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:41

Waarom haal je hem eigenlijk uit zijn kudde??? zoals tamary ook schrijft zou ik persoonlijk dolblij zijn met een dergelijke stabiele kudde. Inderdaal is het normaal dat de oudere merries waaronder de leidmerrie hem op zijn plek zetten richting de jongere onervaren merrie's maar wees hier blij mee, deze merries voeden hem juist op! al gaat dit wellicht gepaart met een knal hier en een schop daar....
uiteraard weet ik niet wat jullie verder nog met de hengst doen? wordt hij ook gewerkt of puur voor de fokkerij???

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:42

Mijn paard is op 12 jarige leeftijd gecastreerd, precies om dezelfde redenen als jij beschrijft. Om het risico zoveel mogelijk te beperken is het in de kliniek gebeurd, middels een 'gesloten castratie', dwz onder volledige narcose zijn op de tafel zijn ballen via de liezen verwijderd. Hij had dus alleen 2 ritsjes aan de binnenkant van zijn benen en er hangt nog een leeg zakje als aandenken Knipoog. Hij heeft toen nog 5 dagen in de kliniek gestaan, waar hij voor de zekerheid antibiotica kreeg. Toen ik hem mee naar huis kreeg hoefde ik alleen maar een weekje 2x aan de hand te stappen (het was winter anders had hij misschien wel de wei op gekund). Hij heeft er werkelijk waar echt helemaal geen last van gehad, dus dit kan ik je echt aanraden, het was wel gezwollen maar na 2 weken zag je helemaal niets meer. Hoewel natuurlijk aan elke operatie met narcose ook risico's kleven. Maar voor mij was er geen keuze, het was of castreren of een paard dat zichzelf compleet sloopt, dan is de keuze uiteindelijk niet moeilijk. Hij is trouwens geopereerd in DAP Bodegraven door LJ Hofland, het kostte ongeveer € 750,-.
Na een maand was hij al stukken beter te hanteren, inmiddels is hij 18 en loopt heerlijk in een koppel ruinen en dagelijks samen los met onze merrie, dat had ik echt nooit verwacht.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:51

De Hengst bij de merrie's laten lopen, dan komt de rust vanzelf terug
Is er soms (sinds kort) een (nieuwe) ruin of hengst in zijn buurt?
Dan kunnen hengsten ook gaan flippen (ze willen dan hun merrie's verdedigen)

Castreren kan nog heel goed op die leeftijd is mijn ervaring
Onze welshhengst is op zijn 13e gecastreerd (nu 8 jaar geleden)
Hij had ook gedekt
Dat is hier gewoon thuis gedaan en ging zonder complicatie's

Deze week wordt ook onze minihengst gecastreerd, puur omdat ik hem geen eenzaam leven gun voor die paar dekkingen per jaar
Dat komen ze ook hier thuis doen
Ik heb wel even medelijden met hem, Ach gut
Maar als alles goed verloopt, mag hij over een poosje gezellig bij de anderen paarden
Hij ziet de welshhengst trouwens nog steeds als zijn rivaal t.o. onze merrie's
Ik hoop dat dat na de castratie over is.

b.t.w.
Het gebeurd wel liggend, om de kans op een buikvlies-scheuring te beperken
Staand castreren vind ik doodeng

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:04

Je hebt hem in de kudde lopen? En hoe gedraagd hij zich als hij niet in de kudde loopt maar als je hem aan de hand laat dekken? Wordt hij dan ook zo onbehandelbaar? Meeste hengsten weten namelijk precies wanneer het tijd is om te dekken aan de hand, inderdaad door vaste rituelen, speciaal halster of iets dergelijks. Daarmee zijn ze een stuk beter hanteerbaar.
En ik ben ook benieuwd om welke hengst het dan gaat.

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 14:16

Als ik hem aan de hand laat dekken wordt hij lastiger. Hij is uit de kudde omdat daar dadelijk ook de jaarlingen / tweejarigen(merries) bijkomen van de winter. Waaronder zijn dochters. het is een NRPS hengst (Kylian van Orchid) goedgekeurd in Noorwegen. Daarom dekken we alleen eigen merries. Ik vind het ook sneu om hem alleen te houden na het dekseizoen, maar ik zie (behalve castereren) geen andere oplossing.
Het gene waar hij het moeilijst van wordt is het schouwen van de KWPN merries, maar dat doen we ieder jaar...
[/url]http://img186.imageshack.us/my.php?image=dscf0045mb6.jpg[/url]

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 17:54

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 07:08

Tja, als ik jullie zo hoor is castreren de beste optie, ondanks dat het altijd zonde is, een hengst wordt niet voor niets goedgekeurd. Maar als het inderdaad een buitenlands gekeurde hengst is, jullie toe zijn aan een nieuwe hengst (ook gezien de aanfok), blijft er voor zo'n hengst weinig toegevoegde waarde in Nederland, tenzij je hem verkoopt. Maar ponyhengsten dekken toch al weinig, of je moet een absolute topper hebben, en als ie dan ook niet in Nederland goedgekeurd is zal het toch weinig zijn wat er aan aanbod voor merries is, dus zelf daarvoor hengst houden lijkt me ook geen optie. En als ik jullie zo hoor willen jullie hem toch niet kwijt, dan is castreren wel de beste optie.

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 10:38

Hoi, ja in het buitenland had hij goede cijfers, maar vanwege een oude blessure kan hij niet meer op topniveau in de sport en dan heeft het in NL weinig zin om hem voor te brengen. Een 11-jarige zou gewoon ZZ moeten lopen. En dat gaat helaas niet....
Ik heb hem gisteren verhuisd naar de manege. Daar staat hij altijd erg rustig, zou niet eens zeggen dat het een hengst is nu....