Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Heb er nu al zin in!
.Lin21 schreef:Wij wonen sinds een paar maandjes in Osterwald. Ik vroeg me af hoe jullie alle praktische zaken regelen... Je hoefsmid, voer en dierenarts bijvoorbeeld...
Lin21 schreef:Ik vroeg me af hoe jullie alle praktische zaken regelen... Je hoefsmid, voer en dierenarts bijvoorbeeld...
Je kan ook bij de loonwerker of bij de Genossenschaft in de buurt vragen.
Ideaal! Voer haal ik ook in Nederland, moet er toch elke dag heen om te werken... Waar woon je in Duitsland Rina??
)
)Lin21 schreef:Wij wonen sinds een paar maandjes in Osterwald. Ik vroeg me af hoe jullie alle praktische zaken regelen... Je hoefsmid, voer en dierenarts bijvoorbeeld...
Onze DA spreekt ook NL, wat wel handig is als je niet op een medische term kan komen 
Barbara1975 schreef:Wij emigreren met ons gezin (3 koters van 9 en 3 jaar) vrijdag 1 augustus a.s (over een week al..YES!!!) naar Freren. Dit is een dorp in de buurt van o.a. Lingen (rRheine,osnabruck etc.)
Wij wonen in het buitengebeid van het dorp Lohe met eigenlijk maar een paar andere boerderijen om ons heen en alle voorzieningen in het dorp Freren op 1,5 km afstand!
wij hebben hier een boerenhoeve gekocht met 1,5 hectare land. Onze 3 paarden verhuizen mee natuurlijk. Shetlander van de kids, mijn bonte pinto merrie van bijna 19 en mijn NRPS jaarling merrie.
Wat de paarden betreft stuit ik niet op bijzonderheden oid. Qua emigratie natuurlijk wel daar komt enorm veel bij kijken maar als je van te voren alles uitzoekt en regeld kun je stressvrij verhuizen.
Bivakkeren dus momenteel tussen de verhuisdozen in ons rijtjeshuis in spijkenisse........kan niet wachtten op de oase van rust, ruimte en een omgeving waarin mensen nog met respect met elkara omgaan! We zijn inmiddels al lid van de nachbarnschaft geworden en hebben heel leuk contact met de omwonenden. Wij zijn al een paar maanden in het huis bezig geweest en kennen dus al bestwat mensen wat het eigenlijk alleen maar leuker maakt.
Zijn er meer mensen uit niedersachsen, emsland omgeving Freren etc?
Wij gaan bij Oldenzaal de grens over en zitten 50 minuten van Enschede en 50 minuten van Emmen.
En ook ik haal mijn hooi en stro bij onze loonwerker die voor ons ook de weilanden geploegd en opneiuw ingezaaid heeft. Hij komt van alles brengen om te proberen en wat me bevalt kan ik dan afnemen en komt hij netjes na een belletje afleveren bij de hooischuur. in Lingen zit een grote paarden zaak waarze ruitersportartikelen maar ook voeretc. verkopen
Hoefsmid heb ik nog nietgevonden maar er zijn meer mensne met paarden in ons dorp dus dat komt wel goed evenals een veearts en kliniek etc.

)