alweer een vraag over opzegtermijn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella_M87

alweer een vraag over opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 20:46

ik heb ook even een vraag over de opzegtermijn.
ik las net mee in een ander topic die erover ging, maar vond het niet netjes om daar mijn vraag te stellen

Een vriendin en ik willen per 1 augustus naar ons nieuwe stal, maar hebben dus idd een maand opzegtermijn.
We hebben niks ondertekend en het is me ook niet gemeld toen ik daar op stal kwam, wel had ik het uiteraard via via gehoord van de andere mensen op stal.
Mijn vriendin is al eens eerder bij deze stal weggegaan en toen heeft zij dus nog een maand volle stalling moeten betalen, ookal stond haar paard er geeneens meer!

Ik zag in dat andere topic staan dat als de stal niet bij kvk is aangesloten en hij het dus zwart doet, er sowieso geen opzegtermijn geld?
Hij zei zelfs dat hij bij een andere klant die dus wel direct was weggegaan de deurwaarder heeft gesctuurd, maar volgens mij is dit echt een grote leugen Huilen van het lachen

ik begrijp dat het wel zo netjes is gewoon die maand opzegtermijn te betalen om geen ruzie en problemen te krijgen, maar het kost klauwen vol met geld, ervan uitgaand dat je op de nieuwe stal ook nog eens direct stalling + borg moet betalen. bovendien heb ik hem al vaker betrapt op een leugen omtrent de paarden verzorging (voeren of losgooien wat niet gedaan word, maar hier heb ik uiteraard geen bewijs van)

staan wij in ons recht om gewoon weg te gaan en hoeven wij dan geen problemen te verwachten??

Lynn_Nikita

Re: alweer een vraag over opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:50

niet erg netjes om zomaar te gaan op zo`n korte termijn
ook al is het niet afgesproken, ik zou we uit beleefdeheid een maand van te voren melden, niet een week van te voren

juridisch kan hij je niks maken, als hij het zwart doet en je niks ondertekend hebt, maar netjes is het niet

Marcella_M87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 20:52

maar liegen over de verzorging van mijn paard is ook niet netjes.
bovendien heeft hij nog 20 stallen leeg staan en als er dus nieuwe mensen zouden willen komen had hij die sowieso kunnen nemen. dus het is niet dat wij die stallen echt bezet houden

ps. als ik eerder een stal had gevonden had ik natuurlijk direct opgezegt maar ik heb pas gister die stal besproken

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 23:36

Tuurlijk je kan zo weggaan Ja
Leg je spullen achterin de kofferbak zet je paard in de trailer en zeg dat je lekker een buitenrit op het strand gaat maken ( om vervolgens nooit meer terug te komen) Doei, doei
Maar.................. bedenk wel dat het paardenwereldje klein is en iedereen elkaar wel kent of via via kent Knipoog
Als er iets belangrijk is, is het wel om te zorgen dat je een goede naam houd.
Dan kan je mocht het niks op je nieuwe stal worden altijd netjes terug komen.
Je kan in het paardenwereldje beter niet bekend staan als wanbetaler Knipoog

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 23:41

Maar TS is ook geen wanbetaler.. Er staat verder niets op papier en ik veronderstel wel dat er voor deze maand gewoon betaald is. Ik zou het wel gewoon zeggen dat je per 1 augustus weg bent.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:26

Als je geen opzegtermijn hebt afgesproken, is die er ook niet. Je kunt dus gewoon per 1 augustus weggaan.

Persoonlijk zou ik het wel zo fatsoenlijk vinden om het zo snel mogelijk te zeggen. Het is altijd verstandiger om ergens zo 'netjes' mogelijk weg te gaan.
Al zijn er situaties dat dat niet mogelijk is, helaas...

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:49

De stalhouder heeft het niet persoonlijk tegen je gezegt, dus geldt het ook niet in mijn ogen. Via via kun je wel van alles horen, maar of het klopt is een tweede.........
Als hij het je neit verteld heeft, is het er ook niet en kun je rustig weg gaan.
Mocht hij er wel over vallen dan kun je aangeven dat hij het nooit tegen jullie verteld heeft en dat hij daarom geen recht van spreken meer heeft op een volle maand huur.
Verder is het wel netjes om alles te vertellen en te regelen voor die tijd.

Marcella_M87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 12:57

we hebben dus eergister die stal gevonden en besproken en gister tegen de staleigenaar verteld.
maar hij blijft er dus bij dat we volgende maand nog moeten betalen. maar we gaan zo naar stal en hebben het er nog even over.
ik had het hem ook liever eerder verteld maar we hebben dan pas sinds eergister ons andere stalling rond.
uiteraard heb ik idd deze maand gewoon tot en met de 31e betaald.

ik laat nog wel weten hoe het straks gaat Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:38

Marcella_M87 schreef:
maar liegen over de verzorging van mijn paard is ook niet netjes.
bovendien heeft hij nog 20 stallen leeg staan en als er dus nieuwe mensen zouden willen komen had hij die sowieso kunnen nemen. dus het is niet dat wij die stallen echt bezet houden

ps. als ik eerder een stal had gevonden had ik natuurlijk direct opgezegt maar ik heb pas gister die stal besproken

Het feit (?) dat hij zich niet altijd keurig gedraagt is geen reden om datzelfde te doen. Hou de eer aan jezelf en hanteer die maand opzegtermijn. Hierbij gaat het overigens niet over het (niet) kunnen accepteren van nieuwe mensen, maar over het niet zo snel een nieuwe pensionklant kunnen regelen en wel voor jouw paard op voorraad hebben van strooisel, voer en dergelijke. Hij heeft al kosten gemaakt voor jouw paard in augustus, dat is de reden dat je een opzegtermijn hanteert.
Nu heb jij een andere stal gevonden met ingang van 1 augustus, dat is dus over 1,5 week, niet echt een correcte opzegtermijn, toch? Dat jij wilt verhuizen is jouw keuze, dat daar kosten aan zitten is dus jouw probleem!
Je zou kunnen voorstellen om bijvoorbeeld het halve stallingsgeld voor augustus te betalen. Zoals Meetje22 al aangeeft: een slechte naam heb je snel genoeg opgebouwd, een goede naam opbouwen kost vaak heel wat meer moeite..... Paardenwereldje is een klein wereldje, hou daar rekening mee.

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:16

Ik zou het inderdaad nog een x bespreken met de stalhouder. En als je echt die maand opzegtermijn heb kan je dat bespreken met je nieuwe stalhouder, dus dat je niet 1 augustus komt maar 1 september, het is natuurlijk erg kort dag! En dan hoef je niet 1 maand 2 stallingen te betalen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:48

ik verbaas me over de fatsoensnormen van tegenwoordig...
Ze kunnen me niets maken dus ik lap de fatsoenregels aan mijn laars?... Niet zo netjes.
Ik zou toch proberen er op een goede manier uit te komen met de stalhouder. Stel eventueel voor de kale stalhuur te betalen ipv de hele boxhuur...

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:53

Maar Joyce B, zou jij dan nog een hele maand stalgeld gaan betalen voor iets waar je 1. eigenlijk niets vanaf weet want er is tegen jou zelf door de baas niets van gezegd 2. Er staat dus ook helemaal niets op papier 3. je bent hier echt helemaal niks meer mee want je bent er weg, de baas kan een andere klant zoeken.

Ik persoonlijk niet. Ik zou wel zeggen van kijk, ik zoek een andere stalling en ze vervolgens ook op de hoogte brengen als je die gevonden hebt, maar ik ga geen extra stalling betalen. Dat verwachten wij hier trouwens ook niet van onze pensiongasten.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:57

Gewoon 1 aug. vertrekken hoor!
Zolang er niks op papier staat, is er niks aan de hand.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:04

Geen contract is ook geen regels. mits echt heel duidelijk bij aankomst gezegd, maar dan moet je meestal borg betalen.
Het is niet netjes om het een week van te voren te vertellen, maar als staleigenaar kan je er niet veel aan doen.
Netter is om in elk geval de kale boxhuur te betalen.

Marcella_M87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 19:12

dat heb ik al aangeboden maar daar gaat hij niet mee accoord, nou als wij zo net willen zijn dat in ieder geval te betalen en daar dan geen genoegen mee neemt, ja dan is het pech voor hem. want als ik al niet eens verplicht ben om te betalen, en hij accepteerd dit niet, ja dan is het toch pech voor hem>?

oja en dat hij voorraad voor mijn paard gekocht zou hebben dat is niet waar, hij slaat altijd al stro/kuil in voor 4 maanden of zelfs langer.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:16

Dit probleem heb ik nu ook ! Ik wil weg, paard staat nu alleen, en word niet gevoerd niet binnen of buiten gezet. Stal ligt voor mest en er ligt allemaal troep in de wei, wij hebben geen contract maar hij begint te roepen dat hij ermee wil stoppen en dat ik wel moet betalen..

Wat is eerlijk betalen of niet ?

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:29

In principe ben je niet verplicht iets te betalen als er niets op voorhand afgesproken is. Maar een mondelinge afspraak geldt evenzeer als een schriftelijke dus als het ooit een keer tegen jullie gezegd is door de stalhouder is het geldig.

Hou de eer aan jezelf en betaal gewoon. het wereldje is klein en je zit niet te wachten op de naam van wanbetaler...

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:32

Ik vind het triest dat er pensionstallen zijn waar niets helder is geregeld, in die zin dat er niet gewerkt wordt met contracten en/of stalreglementen. Wordt dat wel gedaan dan voorkomt men dit soort situaties omdat er voor beide partijen duidelijkheid is.
In dit geval zou ik alles netjes afhandelen en de eer aan mezelf houden; dan kan niemand je ooit iets verwijten. Kost wel geld maar geld is niet altijd het belangrijkste. Wel zou ik een duidelijk, zakelijk gesprek aangaan en de reden willen weten waarom hij zo kortaf doet.
Verder vind ik dat dergelijke stalhouders óf klantvriendelijker moeten worden en duidelijke regels op papier moeten zetten, óf dat hij de hele tent sluit, zodat niet nog meer mensen gefrustreerd raken door zijn manier van 'bedrijfsvoering'.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:25

Ik vind het een beetje raar om anderhalve week van te voren je stal op te zeggen. Je geeft op deze manier de stalhouder ook geen kans om zijn stallen opnieuw te vullen. In het burgerlijk wetboek staat dat bij opzegging van huur (in dit geval van een woonruimte dan) "een termijn gelijk aan de tijd die tussen 2 opvolgende voor betaling van de huurprijs overeengekomen dagen verstrijkt". Dus als je per maand betaalt, moet je rekening houden met 1 maand opzegtermijn. Dit slaat dan wel niet op stalhuur, maar ik vind het niet meer dan fatsoenlijk als je dat aanhoudt.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 18:19

DAn had de pensionhouder gelijk bij binnenkomst van de nieuwe klant kenbaar horen te maken, mondeling dan wel schriftelijk dat er een maand opzegtermijn is.
Dit heeft hij niet gedaan, dus is die er ook niet in mijn ogen.
En kun je gewoon weg gaan per 1 augustus.
Ik zou niet betalen, ben wel heel netjes opgevoed en snap jullie argumenten ook heel goed om wel te betalen (fatsoensnormen e.d.), maar ik zou niet voor iets betalen wat niet afgesproken is.
Dus ook geen kale box huur of zo iets.
Afspraak is afspraak en in dit geval is daarover geen afspraak gemaakt, dus ook geen opzegtermijn.

Marcella_M87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 20:06

Tessebes schreef:
Ik vind het een beetje raar om anderhalve week van te voren je stal op te zeggen. Je geeft op deze manier de stalhouder ook geen kans om zijn stallen opnieuw te vullen. In het burgerlijk wetboek staat dat bij opzegging van huur (in dit geval van een woonruimte dan) "een termijn gelijk aan de tijd die tussen 2 opvolgende voor betaling van de huurprijs overeengekomen dagen verstrijkt". Dus als je per maand betaalt, moet je rekening houden met 1 maand opzegtermijn. Dit slaat dan wel niet op stalhuur, maar ik vind het niet meer dan fatsoenlijk als je dat aanhoudt.

zoals ik al zei staan er wel 15 stallen leeg, dus die regel gaat niet op.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 06:54

TS, hoeveel andere stallen er zijn en wat daarin staat doet niet ter zake.

Vergeet niet dat je, zolang je betaalt, recht hebt op die stal. Je moet betalen tot een september maar je hebt dan ook zolang recht op de stal (of je dat wil is een andere vraag)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 22:36

Een opzegtermijn moet wel vooraf afgesproken zijn!
je hebt echt geen enkele verplichting om een maand langer te blijven of door te betalen.

Het is wel fatsoenlijker om vertrek eerder aan te kondigen dan 1,5 week van te voren.

maar TS zal haar redenen wel hebben...een pensionstal met 15 lege stallen is geen goed teken!

Marcella_M87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 17:05

nou we zijn vandaag inmiddels verhuisd. zoals ik al zei hadden we dus aangeboden de kale huur te betalen, was ie niet mee akkoord gegaan.
vandaag zei die dat we direct 100euro moesten betalen en dan mochten we gaan, maar we hadden allebei niks bij ons en heb gezegt dat ik niet van planb was te betalen.
we zijn toen weg gereden naar de nieuwe stal. hij zei dat ie alle stallen zou bellen en ons zwart maken en zeggen dat we wanbetalers zijn en hij zou de deurwaarder inschakelen Slapen

ik be n er zeker niet trots op dat het zo is gelopen en als ik het geld kon missen had ik hem waarschijnlijk wel betaald, maar de nieuwe stal vraagt wel borg dus moet alsnog dubbele stalling betalen, dus daar gaat al het geld heen Haha!

ik baal er zeker van dat het zo gelopen is, maar ben ontzettend blij dat ik daar weg ben want me paard. maar ik blijf er bij dat hij ook niet zo netjes met ons en de paarden is o m gegaan. dat ze soms niet worden opgestrooit, geen eten krijgen, niet worden losgegooid, wat hij dus wel beweerd telkens.

nouja ik ga er maar vanuit dat het niks word met die deurwaarder Bloos

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:16

Heb je nu wel een contract getekend voor je nieuwe stal?
Want je moet er niet aan denken dat de nieuwe stalhouder dezelfde moraal erop na houdt als jij en jou een week opzegtermijn geeft om te vertrekken. het is maar een waarschuwing. Dit werkt 2 kanten op. Je verwacht van een stalhouder ook dat je op zijn minst een opzegtermijn hebt van een maand.