Welke auto voor een 2-paard trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Welke auto voor een 2-paard trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 09:29

Aangezien wij in de nabije toekomst waarschijnlijk gaan verhuizen naar duitsland, 'moeten' wij 2 nieuwe auto's aanschaffen. Onze huidige auto nemen wij namelijk niet mee. En aangezien wij in een iets verdere nabije toekomst een 2 paardtrailer willen aanschaffen willen we dat 1 van de auto's geschikt is om een 2 paard trailer te trekken.
Maar deze auto gaat ook voor het woon-werk verkeer gebruikt worden en dient als het even kan niet te veel te verbruiken! Hij zal moeten kunnen trekken: trailer + ca 1000 kilo aan paard Vork; zeg 1800 kilo?

Wat raden jullie aan? We zitten niet superhoog in het budget en het gaat ook zeker een 2e handse auto worden. Maar we zijn ook geen sleutelaars, die er ff onder gaan liggen als hij kapot is, dus een betrouwbaar wagentje als het even kan!

sdi

Re: Welke auto voor een 2-paard trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:59

Wat is je bugdet, 5000,- is het minimum om in NL een fatsoenlijk trekapparaat te vinden.
Een auto die minimaal 2000kg mag/ kan trekken. In andere woorden, terreinwagens (4x4) of dikke busjes.
Zuinig zijn dergelijke wagens nooit, reken 1:10 voor een diesel en 1 op 1:4 - 1:8 voor benzines. Onderhoudskosten zijn met name bij een 4x4 fors hoger dan normaal. In Nederland zijn vrijwel alle busjes en 4x4's diesels en daardoor erg duur in verzekering/ wegenbelasting.
Hoe die Duitsers dat geregeld hebben, weet ik niet.

Als je plannen concreet worden, dan horen we het wel.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:50

Ik weet niet zoveel van dat soort auto's en alles, maar wij hebben een gewone saab 95 voor onze trailer staan, ook een goede auto voor woon en werk rijden.. Volgens mij mag hij maximaal 2000 kilo trekken, maar pin me er niet op vast, ik weet het niet zeker meer en aangezien mijn moeder op het moment met 2 paarden naar het crossbos is om mijn zusje en het logerende vriendinnetje te entertainen, kan ik het nu ook niet nakijken in de papieren.. Succes ermee in ieder geval.

MissyTara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:53

hier zijn echt al ontzettend veel topics over... gebruik de zoekmachines eens.....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:25

Ik zou me dan eerst eens verdiepen in de Duitse wetgeving omtrend aanhangers, trekauto's en bijbehorende rijbewijzen. De regels verschillen daar nogal, zoals dat met bepaalde aanhangers 100km/h gereden mag worden. De wegenbelasting is er bijvoorbeeld totaal anders geregeld, zodat auto's die in NL "onbetaalbaar" zijn, opeens betaalbaar worden.
Ik zou dus zeker niet op basis van NL-ideeën daar een auto kiezen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 07:27

Ik kijk even niet naar de regels, maar welke auto het kan trekken.... Met de regels komt het wel goed, een BE-rijbewijs willen we toch gaan halen.

Probeer maar door de pagina's heen te worstelen. Ik heb het geprobeerd... Maar een echt antwoordt krijg ik er niet uit. Meestal gaat het enkel over de 1,5-paard trailers of 2-paards met maar 1 paard Knipoog
Ik krijg ook uit mijn persoonlijke omgeving veel te horen van auto-mensen dat je ook gewoon een 2-paardtrailer met paarden kunt trekken met wat stevigere stationcar. Hier hoor ik niks anders dan 4-wheels en grote busjes. Bouwen jullie dan zoveel veiligheids marge in? Hebben de auto-mensen toch niet zoveel verstand daarvan? Want als ik zeg een 4-wheel drive, krijg ik te horen: nee, dat hoeft niet joh, (bijv) een volvo station kan het ook trekken!
Dan krap je je toch nog eens achter het oor... want ookal vind ik terreinwagens erg gaaf... ik moet ook aan het verbruik denken Bloos

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 07:38

Ik heb sinds kort een auto die 3000 kg mag trekken.
Het verbruik valt me erg mee 1 op 12, daar zit dan 2x per week het trekken van de trailer bij in.
De auto is een Ford Ranger Wildtrack.
Onze luxe auto mag maar 1600 kg trekken en die had bij hetzelfde trailer gebruik van 2x per week een verbruik van 1 op 16. Beide auto's zijn wel diesels.
De 2de auto is een Volvo S60 D5.
Die 2de auto zal voor jullie afvallen omdat deze niet genoeg mag trekken maar de 1ste kan ik je echt aanraden.
Het is een auto die je zowel in 2 als 4-wiel aandrijving kunt rijden met genoeg power om lekker vooruit te komen (143 pk)
Zonder trailer kan je er zeker goed vooruit mee komen op bijvoorbeeld de snelweg. Het is een auto met best veel luxe en comfort aan boord en die prettig op de weg ligt.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 07:45

Als je een auto wil die het goed kan trekken moet je ook naar het koppel van de auto kijken ook naar het vermogen van de auto.
Een auto met een 1600 motor heeft veel moeite en dat is niet goed voor de motor.
Soms staat bij de specificaties van de auto mag bv 2000 kg trekken maar dat wil niet altijd zeggen dat dat ook lukt heuvel op, of de tunnel uit.
En aangezien je naar Duitsland gaat heb je wel nodig dat de auto reserve heeft.
Dus motor vermogen (PK) en het koppel is belangrijk ja en een diesel is over het algemeen sterker dan een benzine auto.
O ja ik zou de auto in Duitsland kopen daar zijn de auto's over het algemeen veel goedkoper Haha!

Je kan toch ook naar een autodealer gaan en gewoon info vragen? je hoeft niks te kopen maar laat je wel goed voorlichten.
En ja als je een beetje auto wil die goed is en goed kan trekken betaal je daar ook voor.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 07:47

Ik heb zelf uiteindelijk wel voor een terreinwagen gekozen, maar tijdens mijn zoektocht heb ik ook gekeken naar de Subaru Forester, die mag volgens mij 1800 kg trekken. Het is een all wheel drive...

Tweedehands zijn ze goed betaalbaar!

Een voorbeeld
Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 08:32

manishdra schreef:
Ik kijk even niet naar de regels, maar welke auto het kan trekken.... Met de regels komt het wel goed, een BE-rijbewijs willen we toch gaan halen.

In dit [TAO] Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd topic op pag 8 geef ik een richtlijn voor de minimale eisen waaraan een goede trekauto moet voldoen.

2 paards:
150pk (110kW)
300Nm bij 2500 - 3000 toeren
eigen gewicht 1500 - 1700kg
toegestaan trekgewicht min 1800kg
toegestane kogeldruk min. 100kg

Met de regels bedoel ik dat je vooral moet kijken naar alle kosten. Ik weet toevallig dat een Land Rover Discovery nog niet de helft kost in de vaste lasten t.o.v. wat je in NL moet betalen. Zoek dat goed uit, voordat je nodeloos een overdekte rolschaats koopt.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:10

Ikke geeft goede handvaten/ richtlijnen voor als je echt met 2 paarden op stap wilt.
Enige resereve t.a.v. wagengewicht is wel erg fijn. Bij voorkeur altijd auto zwaarder dan trailer.
Door de hoge bouw van busjes en terreinwagens, merk je gewoon minder invloed van een trailer en hoef je minder extra rijwind te overbruggen.

Bij veel auto's in NL, is het toegestane trekgewicht niet altijd het gewicht wat je ook daadwerkelijk kan/ mag verslepen. Vooral het treingewicht (auto + aanhanger) is dan beperkt. Er mag bij bv Ford Mondeo 1800kg getrokken worden, mits het voertuig niet te veel beladen wordt. Dit type mondeo, weegt 1406 kg leeg, heeft een laadvermogen van 594kg (toelaatbaar wagengewicht 2000kg). Ergens op het typeplaatje, staat dan ineens maximaal treingewicht 3550kg. Dit is dus minder dan 3800kg die je zou verwachten als je toegestane gewicht + maximaal te verslepen massa optelt. Ford, Peugeot, Volvo en Renault zijn merken, waarvan het geregeld voorkomt dat het maximaal te trekken gewicht niet mag indien de wagen ook volledig bepakt wordt.

Veel middenklassers (zoals vw passat) kunnen maximaal 1500kg trekken.
Voorbeeld, Volvo V70 2.4diesel 120kw (163pk bij 400rpm). koppel 360nm bij 1750rpm bouwjaar 2007, eigengewicht 1604kg, mag 1800kg trekken. Echter bij een kogeldruk van meestal maximaal 75kg. Dat heb je met een paardentrailer al snel nodig. Busjes en terreinwagens vaak 100kg of hoger mogelijk.

2 Kleinere paarden van 600kg = 1200kg + 600kg voor een trailer = 1800kg

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 22:09

sdi schreef:
Wat is je bugdet, 5000,- is het minimum om in NL een fatsoenlijk trekapparaat te vinden.

Sorry hoor... maar onzin.

ikke schreef:
2 paards:
150pk (110kW)

Net zo goed onzin. Als jij wat van auto's wist zou je niet over pk's beginnen als je het over treklasten had.
En 300 Nm is leuk, vooral voor als je je paard door de klep de trailer wil laten verlaten.
Kan fijn rijden omdat je véél over hebt maar je hebt het écht niet nodig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 22:28

kakanox schreef:
Als jij wat van auto's wist zou je niet over pk's beginnen als je het over treklasten had.
En 300 Nm is leuk, vooral voor als je je paard door de klep de trailer wil laten verlaten.

Wat er niet is, kun je zeker niet inzetten. Als ik de van Brienenoord op ga met een dergelijke wagen, dan kan ik gas bijgeven en nog snelheid vermeerderen ook. Dat kan soms het verschil zijn tussen comfortabel door het verkeer gaan, of in defensie worden gedwongen door overige weggebruikers.
Ik rijd Land Rover, je weet wel, zo hard als noodzakelijk en zo voorzichtig als mogelijk. Beheersing van zowel de rechter- als linkervoet. Het is bijzonder prettig als je ook iets hebt om te beheersen......

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 22:33

No way dat een 2-prds trailer op de weegbrug 600 kg weegt. Mijn Sluis 2-prs weegt op een geijkte weegbruk 925 kilo terwijl op papier 750 kg staat!!!
Twee kleine paarden kom je toch eerder bij de 1200 kg dan bij 1000 kg, tenzij het ponies zijn onder de 1,4 en geen koudbloeden. Opgeteld een trailer zou ik minimaal voor 2200 kg trekvermogen gaan, maar mijn voorkeur zo zelfs boven de 2500 kg zijn. Bij een auto die maar 1800 kg mag trekken is het vragen om problemen met veiligheid (denk aan remmen), maar ook dat de motor enorm boven zijn capaciteit moet werken en dit enorm veel slijtage vraagt (helaas vervelende ervaring mee gehad, vandaar mijn waarschuwing).

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 06:22

Mijn Hotra Jumper, 2 paards, weegt gewogen 760kg. Papieren vermelden 720kg.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:47

Ik ken weinig personenwagens die een 2 paardstrailer met 2 paarden mogen trekken.
En of je dat moet willen...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:50

Het is voor de auto toch wel beter om capaciteit over te hebben. Een luxe auto is niet gemaakt om met regelmaat van die zware lasten te trekken.
Onze luxe auto heeft geen problemen met de 1350 kg erachter terwijl deze 1600 kg mag trekken. Toch hang ik de trailer liever achter onze Ford die 3000 kg mag trekken. Als combi voel ik me vele malen veiliger en die auto heeft er totaal geen moeite mee.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:00

Ik leg even de link duitsland- mercedes. Met een mercedes 300 mag je een 2 paardstrailer (geladen) trekken.

June92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:03

Klopt, maar dat ligt wel boven haar budget. Wij hebben er zelf een audi A8 voor, maar goed dat ligt er ook boven. Ik denk dat er heel weinig personenauto's zijn (denk aan opel astra etc.) die een 2paards trailer mogen trekken. Overigens mogen de meeste het volgens mij wel als er maar 1 paard in staat.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:02

Als je goed zoekt en (mits je zelf weinig kennis hebt) een aankoopkeuring laat doen heb je voor 3 a 4000 euro een gezonde Ssang Yong Musso of Korando. Moet zeggen dat ik er uitermate tevreden over ben. En levertijd op de onderdelen? 2 dagen voor de koppeling (niet die van de trekhaak, maar die in de versnellingsbak inderdaad).

Zo'n Ssang Yong heeft weinig moeite met een trailertje, voel 'm alleen trager worden maar als het paard verstapt merk ik daar niks van. Het enige wat aan die van ons wat aan de krappe kant is trekkracht, 150 Nm houdt nu eenmaal niet echt over. Normaal gesproken schakelen wij tussen de 3000 en 3500 r/min met de trailer en dan kan je redelijk met het verkeer mee maar dat was het dan ook.
Die van Brienenoord op heeft ie echter geen moeite mee.. het is een taaie rakker, in de 4 met 90 km/h kan je niet zomaar doortrekken bergop maar terugvallen weigert ie gewoon. Let wel, wij hebben de lichtste motorisering (atmosferische 2300cc diesel). Een 120 pk sterke 2.9 TD heeft meer dan de helft meer koppel en bij een vriendelijker toerental.

Wat betreft mijn eerdere opmerking: Het gaat alleen maar om koppel, vermogen is nauwelijks van belang. met 400 Nm bij 3000 r/min en 80 pk bij 4000 trek je je paard héél gauw misselijk. We hebben ook ooit een Golf III GTI 16V voor een dubbelasser vergelijkbaar met een trailer gehad (400 kg eigengewicht en 1000 kg lading). 230 Nm bij 5250 r/min en 180 pk bij 6750, kan je zeggen dat dat voor geen meter rijdt Haha!

Mijn advies voor een trailertrekker:
- moet meer dan 50 Nm nauwelijks boven stationair beschikbaar hebben
- rond de 2000 toeren moet ie al aardig vlot door willen trekken
- makkelijke test voor het bovenstaande: zak terug tot zo'n 1000 toeren in de 5, dit zal in de regel rond de 30-40 km/h zijn. Geef gas bij en kijk wat er gebeurt. Gaat alles dreunen en rijd je na een halve minuut nog steeds maar 50? Dan past dit niet voor je trailer. Klinkt het moeizaam, maar gaat ie wel redelijk met het verkeer mee? Dan zit je al redelijk in de buurt. Bij een turbodiesel zal je rond de 1500-2000 toeren een vrij stevige duw in de rug krijgen waarna het behoorlijk hard hoort te gaan. Bij een benzinemotor heb je niet zo'n abrupt verschil maar het hoort wel netjes door te lopen.
- let op je aanhangergewicht en vooral ook de kogeldruk!
- Vuistregel voor wat lekker loopt voor een trailer: Alle moderne turbodiesels met meer dan 1.6-liter motorinhoud (bij voorkeur 1.9 of 2.0) en meer dan 200 Nm koppel, de wat grotere moderne benzinemotoren met een turbo (1.8T/2.0TFSI van VAG doen het bijvoorbeeld prima), en de oudere auto's met grotere achtkleps benzinemotoren (bijv. de eerste serie Opel Omega met de 2.0i of 2.4i 8V, VW Passat 2.0i enz.)
- Vuistregel voor de keuze voor een trailerauto: Neem je trailer mee of neem de auto mee naar huis en kijk hoe het voelt! Een eerlijke c.q. vriendelijke verkoper staat dat als je aangeeft serieus vaak heus wel toe (ik zou zelf even met je meerijden...).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 23:35

Gosh, eerst afkatten dat ik onzin beweer.....

kakanox schreef:
ikke schreef:
2 paards:
150pk (110kW)

Net zo goed onzin. Als jij wat van auto's wist zou je niet over pk's beginnen als je het over treklasten had.

om een halve pagina verder in je eigen bewoordingen precies hetzelfde te schrijven......

kakanox schreef:
- Vuistregel voor wat lekker loopt voor een trailer: Alle moderne turbodiesels met meer dan 1.6-liter motorinhoud (bij voorkeur 1.9 of 2.0) en meer dan 200 Nm koppel, de wat grotere moderne benzinemotoren met een turbo (1.8T/2.0TFSI van VAG doen het bijvoorbeeld prima), en de oudere auto's met grotere achtkleps benzinemotoren (bijv. de eerste serie Opel Omega met de 2.0i of 2.4i 8V, VW Passat 2.0i enz.)
- Vuistregel voor de keuze voor een trailerauto: Neem je trailer mee of neem de auto mee naar huis en kijk hoe het voelt! Een eerlijke c.q. vriendelijke verkoper staat dat als je aangeeft serieus vaak heus wel toe (ik zou zelf even met je meerijden...).

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 07:47

kakanox schreef:

Helaas hebben we nog geen trailer dus dat gaat lastig Knipoog

Met een niet te dure auto; bedoelde ik dus niet van die gloed nieuwe modellen. Ik heb al een beetje gegoogled in Duitsland en 2e handse auto kosten er geen drol...
En met niet te veel zuipen: het moet zonder trailer boven de 1:10 zijn of, zoals ze het in duitsland noemen, 10/100 (10 l. op 100 km)

Even om een idee te krijgen, als het niet te veel moeite is; wat vinden jullie van deze auto's (ik kan pas als ik echt in duitsland woon een auto kopen daar men in duitsland de auto niet voor je vasthouden...) Ik heb puur gezocht op de Pk's, want dat is het enige waar ik snel en makkelijk een trekauto kan vinden. Ik ga er even vanuit dat alle 4x4's die ik vind wel voldoen dus die zet ik hier niet neer. trekauto, scheurauto of zuipauto?
- Opel omega caravan 2.5 V6 (CD), 1994, 125 pk
- Ford mondeo Tunier V6 Ghia, 1996, 125 pk.
- Opel trans sport Pointiac V6, 1996, 129 pk
- Mercedes-Benz E220 combi, 1992, 110 pk
- BMW 520i Touring 2x SSD, 1993, 110 pk

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 07:54

manishdra schreef:
Met een niet te dure auto; bedoelde ik dus niet van die gloed nieuwe modellen. Ik heb al een beetje gegoogled in Duitsland en 2e handse auto kosten er geen drol...
En met niet te veel zuipen: het moet zonder trailer boven de 1:10 zijn of, zoals ze het in duitsland noemen, 10/100 (10 l. op 100 km)

Even om een idee te krijgen, als het niet te veel moeite is; wat vinden jullie van deze auto's (ik kan pas als ik echt in duitsland woon een auto kopen daar men in duitsland de auto niet voor je vasthouden...) Ik heb puur gezocht op de Pk's, want dat is het enige waar ik snel en makkelijk een trekauto kan vinden. Ik ga er even vanuit dat alle 4x4's die ik vind wel voldoen dus die zet ik hier niet neer. trekauto, scheurauto of zuipauto?

Op basis van deze, te sumiere, gegevens zijn de eerste drie (in omgekeerde volgorde) de eerste opties om voor te gaan.
Maar zoals ik al eerder heb geschreven, kijk ook naar de kosten van bezit (verzekering, wegenbelasting). Voor de kosten van een flinke middenklasser (Ford Mondeo, Opel Omega) in NL, heb je in Duitsland en leuke 4x4, die ook gewoon 10/100 doen (Land Rover Discovery, Toyota Landcruiser, Mitshubishi Pajero; de rest is voor mietjes)

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:02

Enige ervaring uit dat rijtje. 2.0 liter benzine Omega uit 1997. Trekt prima 1400kg, mede door de achterwielaandrijving. Die V6 zal een stuk beter gaan.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:17

manishdra schreef:
kakanox schreef:

Helaas hebben we nog geen trailer dus dat gaat lastig Knipoog

Volgens mij mag de Mercedes E220 geen 2 paarden trekken. Als ik er even vanuit ga dat wij een E250 hebben en die dat ook niet mag. Volgens mij moet je meer naar de 300 klasse gaan.