Bouwtekeningen voor een stal gezocht.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martin009

Bouwtekeningen voor een stal gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 21:27

Hoi allemaal eerste post hier heb al een tijdje op dit forum rondgekeken en jullie hebben er echt alles op staan !
Wij hebben op het moment een shetlander pony twee grote honden en nog vier yorkshire terries ja vier !
Op het moment staat onze shetlander in een klein tuinhuisje maar we zouden ook heel erg graag een wat groter paard kopen en dan het allerliefst een fjorden ruin. Maar zoals je waarschijnlijk wel begrijpt past die niet in een klein tuinhuisje dus ik wil proberen zelf een wat grotere stal te bouwen. Alleen ik heb op school wel geleerd hoe ik een technische tekening moet lezen en maken maar ontwerpen is helaas niet mijn sterkste kant dus ik vroeg me af of er mischien nog mensen zijn die goede bouwtekeningen hebben van een redelijk grote stal van ongveer 2.5 bij 2.5 a 3 meter. Het mag ook gewoon een tekening zijn van een compleet bouwpaket of van iets wat je al zelf hebt ontworpen en waarvan je het niet erg vindt dat wij het hier nabouwen voor onze toekomstige fjord. Foto`s van dit soort konstruktie werk zijn natuurlijk ook altijd welkom !
Alvast heel erg bedankt voor enige toekomstige reacties !

inge81

Re: Bouwtekeningen voor een stal gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:41

die bouwtekenignen zijn het probleem niet, alleen de constructie die er bij moet komen, is voor een groot gedeelte afhankelijk van de grondsoort, gronddruk e.d. waar je mee te maken hebt.

Wellicht ook handig om eens bij de gemeente te informeren wat de mogelijkheden zijn mbt bestemmingsplannen e.d. Knipoog

Succes ermee in elk geval.

Linda_love_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:23

Ik zoek eigenlijk ook zo iets. Wij willen er ook 1 bijmaken.
Je hebt tegenwoordig ook kant en klare stallen , Vond ze alleen wel prijzig.
Kan je niet de contructie van je tuinhuisje namaken alleen wat groter?

Martin009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 11:28

Hoi allemaal allereerst bedankt voor de reacties,

Ik heb al bij de gemeente geinformeerd en ik weet dat mijn plannen niet buiten de norm lopen van wat ik zonder bouwvergunning neer mag zetten. En de grond lijkt mij ook erg geschikt het is een soort veengrond maar het is verdomd hard dus alles wat ik erin zet blijft echt wel staan zolang het maar niet al te ondiep is.
Ik kan waarschijnlijk alleen helaas niet ons tuinhuisje wat groter nabouwen want het is zo`n bouwpaket met die planken die je in elkaar kunt klikken dus dan zou ik die eerst moeten zien te vinden.
En zoals Linda_love_U als zij de echte bouwpaketten voor een nieuwe stal zijn nogal prijzig vandaar dit plan.
Dus als er nog iemand is met wat tekeningen of een plaats waar ik die klik planken kan kopen voor een niet al te hoge prijs zou het heel erg fijn zijn om iets te horen.

Martin.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:30

Kijk eens bij Selektpaardenstallen.eu of die bij jullie in de buurt zitten. Deze zouden voor ons de goedkoopste zijn namelijk.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:27

VSW-->TAO

Martin009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 10:13

Hoi allemaal,

@joyce83 Nee dat is helaas niet echt in de buurt voor ons in ieder geval meer dan 250 Km Haha!
@Tanja Ik snap helaas even niet wat je met je reactie bedoeld is dat een soort formuletje ?

Ben trouwens nu toch aan het ontwerpen geslagen opzich zou de vorm van een normaal huisje al voldoende moet zijn, dus ik zit nu met de vraag hoe hoog de deur zou moeten worden voor bijvoorbeeld een paard van 1.50 ? Mag dat dan gewoon 1.50 zijn of moet het dan 1.80 of zelfs 2 meter ?
Of kun je dan gewoon de hoogte van het hoofd opmeten als hij/zij normaal staat en dat gebruiken voor de deur ?
Alvast weer bedankt voor de reacties,

Martin.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:18

Martin009 schreef:
@Tanja Ik snap helaas even niet wat je met je reactie bedoeld is dat een soort formuletje ?

Dat betekend dat ik je topic heb verplaatst van VSW (Verzorging Stalling Weide) naar TAO (Transport, Afspraken en Overige)
Dit omdat hier meer technische mensen komen Knipoog

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:22

Ik zou de deur 2 meter maken als het kan. Of in elk geval een normale maat. Dit om de reden dat je zelf ook makkelijk in en uit moet kunnen lopen. Stel je wilt in de toekomst een groter paard erin dan zou het fijn zijn als de deur niet aangepast hoeft te worden.
Wat bedoel je met een paard van 1.50? is de schofthoogte 1.50?
Als je wilt weten hoe hoog de onderdeur moet dan zou ik even bij mij na moeten meten hoe hoog het is. Paardje is ook bijna 1.50 hoog. In elk geval moet je ervoor zorgen dat het kopje boven de deur uitkomt. Gok dan als de deur 1.40 hoog is dat hij dan niet eruit kan komen. (maar dit is een gok).
Als maat van stal zou ik minimaal 3x3 aanhouden. Dit is voor een fjord die overdag lekker naar buiten kan groot genoeg.

Martin009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 11:43

@Tanja Bedankt voor het goede idee hopelijk helpt het Lachen

@joyce83 Bedoel je dat de deur ongeveer 2 meter breed moet worden en 1.40 hoog als je paard z`n schoft hoogte 1.50 is ?
Ik had inderdaad ook al het advies gehad om de stal 3 bij 3 meter te maken. Maar omdat ons shetlandertje er mischien ook nog samen met de fjord in zal willen lijkt het mij beter om er in ieder geval 4 bij 4 van te maken of zelfs meer ?
En hoe hoog zou de stal zelf moeten worden zou 3 meter al voldoende zijn ?
Ben het er ook mee eens dat je je altijd natuurlijk in de toekomst moet denken voor als ik mischien een groter paard neem maar het is al een wondertje dat mijn vader het goed vind als we er een fjord bij kopen dus emm een ander paard of nog een erbij zal nog wel een paar jaartjes onmogelijk blijven Haha!
Maar ik denk dat ik met de juiste maten nu inderdaad wel iets moois kan neerzetten, zat trouwens ook te denken aan een ijzeren constructie omdat ik zelf ook metaalbewerking gedaan heb en een lasapparaat kan gebruiken. Maar ik heb zelf al mn twijfels over de eventuele prijs daarvan en hoe functioneel dat wel zou zijn om te bouwen in combinatie met hout.
Nogmaals heel erg bedankt voor de en toekomstige reacties,

Martin.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:41

Warm gegalvaniseerde staldeur met afmeting B126 x H210 cm, bestaande uit 2 afzonderlijk te openen delen

Dit is een standaard maat voor een deur. Dat zou ik aanhouden als het kan.
Stal kan nooit te groot zijn, vooral niet als er twee paarden in komen. Bij twee vind ik 4x4 wat krap. Normaal zou je fjord dan 3x3 horen te krijgen en dan krijgt hij maar 1 meter erbij terwijl ze met twee staan. En stel het klikt niet goed als ze samen in de stal staan? Ik zou twee apparte stallen maken die eventueel samengetrokken kunnen worden als het goed gaat. Misschien voor fjord dan 3x3 en daarnaast een stal van 3x2 voor de shet? (als het kan twee stallen van 3x3 naast elkaar is altijd goed)

Als je onder het vergunningsvrij gaat bouwen dan is 3 meter te hoog. Mag dan max 2.99 m zijn. Hou daar dus rekening mee.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:54

Citaat:
joyce83 Bedoel je dat de deur ongeveer 2 meter breed moet worden en 1.40 hoog als je paard z`n schoft hoogte 1.50 is ?
nee zou het andersom doen, anders wordt het een hele brede en veel te lage deur.... en moet je paard nog bukken ook om binnen te komen. Haha!

heb je niet iemand in de buurt die twee stalletjes heeft staan waar je even zou mogen gaan meten?

Martin009

Re: Even ergens gaan meten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 08:48

Ja opzich heb ik een hele mooie stal die ik vast wel mag op komen meten en twee aparte stallen is natuurlijk ook geen slecht idee.
Ook een goed idee om een standaart deur aan te houden had er nog niet bij stilgestaan dat die er natuurlijk ook zijn Gestoord

@joyce83 Het probleem is alleen als ik onder 2.99 meter wil blijven dat ik waarschijnlijk een plat dak moet aanhouden en ik weet niet of dat wel zo praktisch is dus mischien wordt het dan toch een vergunning aanvragen, maar dat zoek ik later verder uit als ik precies weet hoe het eruit moet komen te zien.

Weer bedankt voor alle reacties en ideeen ik heb nou best veel bedacht dus met wat maatjes die ik vast wel kan komen opmeten moet het uiteindelijk lukken Lachen

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 08:58

joyce83 schreef:
Kijk eens bij Selektpaardenstallen.eu of die bij jullie in de buurt zitten. Deze zouden voor ons de goedkoopste zijn namelijk.

Hier heb ik mijn stallen ook besteld en de transportkosten vallen enorm mee Knipoog ik woon Kop Noord-Holland ook niet echt naast de deur bij dit bedrijf Knipoog

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:02

Google anders eens op bedrijven die paardenstallen bouwen en ga daar eens kijken naar de maten. Als je in het echt die stallen ziet dan kun je ook inschatten of je de hoogte goed vind. Op zich is 3 meter voor mijn gevoel hoog genoeg, stal waar mijn paardje nu in staat is stuk minder. Maar ga eens kijken naar die bedrijven, bekijk de minpunten van die stallen en de pluspunten. Let erop hoe het afgewerkt is onderaan (als je hout doet dan moet je kijken dat het hout niet op de grond komt wegens wegrotten door nattigheid).

edit @cloris hoe heb jij dat bij de onderkant van die stallen?

Martin009

Re: Van de grond af houden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 09:37

Ik weet heir in de buurt sowieso al een bedrijf waar ze volgens mij er wel een paar verkopen dus daar zou ik inderdaad ook maar eens langs moeten gaan. Wist trouwens al dat ik het hout niet zo los op de grond mag neerzetten ons huidige tuinhuisje staat op een stel oude dakpannen waar eigenlijk nog beton over heen moest maar met deze plannen wachten we daar nog even mee Haha!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:44

joyce83 schreef:
Google anders eens op bedrijven die paardenstallen bouwen en ga daar eens kijken naar de maten. Als je in het echt die stallen ziet dan kun je ook inschatten of je de hoogte goed vind. Op zich is 3 meter voor mijn gevoel hoog genoeg, stal waar mijn paardje nu in staat is stuk minder. Maar ga eens kijken naar die bedrijven, bekijk de minpunten van die stallen en de pluspunten. Let erop hoe het afgewerkt is onderaan (als je hout doet dan moet je kijken dat het hout niet op de grond komt wegens wegrotten door nattigheid).

edit @cloris hoe heb jij dat bij de onderkant van die stallen?

Bij Cloris is de bouw nog in volle gang Clown ik houd het even in de gaten hoe dat precies gaat, het komt op een fundering van gewone stenen dat wel

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:47

O ja Martin009 je moet ook goed nadenken over de ondergrond. Ik ben er zelf ook nog niet uit namelijk. Wil geen beton storten omdat de urine dan niet goed wegloopt. Wil daarom liefst stoeptegels/grindtegels met daarop ook nog eens rubbertegels. Maar moet natuurlijk wel kijken dat de stal dus niet op zandondergrond komt en ook niet gaat verzakken. pfff (gewoon beton storten zou lees ik bij mezelf makkelijker zijn)

Martin009

Re:Voorkomen van verzakken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 09:56

Ja ons huidige stalletje staat dus op oude dakpannen en in het midden heb ik ook gewoon stoeptegels liggen en dat beton had dan moeten voorkomen dat de dakpannen gingen verschuiven.
Maar voor de toekomstige stal wil ik denk ik ronde of vierkante palen op elke hoek gebruiken, en die gaan dan ongeveer 2.5 meter de grond in en wat dan nog boven de grond uitsteekt gebruik ik om de stal omheen te bouwen.
Dus ik denk als ik die palen al zo diep in de grond doe dat het niet zomaar meer zal gaan verzakken en mischien leg ik onder de randen van de stal zelf toch wel weer dakpannen met wat beton erover en dan op de plaats waar het paard staat komen stoeptegels met zand en hooi natuurlijk.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel maar het is een beetje moeilijk uit te leggen Haha!

Anoniem

Re: Even ergens gaan meten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:01

Martin009 schreef:
Ja opzich heb ik een hele mooie stal die ik vast wel mag op komen meten en twee aparte stallen is natuurlijk ook geen slecht idee.
Ook een goed idee om een standaart deur aan te houden had er nog niet bij stilgestaan dat die er natuurlijk ook zijn Gestoord

@joyce83 Het probleem is alleen als ik onder 2.99 meter wil blijven dat ik waarschijnlijk een plat dak moet aanhouden en ik weet niet of dat wel zo praktisch is dus mischien wordt het dan toch een vergunning aanvragen, maar dat zoek ik later verder uit als ik precies weet hoe het eruit moet komen te zien.

Weer bedankt voor alle reacties en ideeen ik heb nou best veel bedacht dus met wat maatjes die ik vast wel kan komen opmeten moet het uiteindelijk lukken Lachen

Laat je het dak iets schuin lopen. Voorkant 2 meter 99, achterkant 2 meter 60 ofzo Knipoog

Martin009

Re: Schuin laten lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 10:13

@Nouks Bedankt voor het goede idee !

mailhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 14:56

Probeer eens op een partij stenen op de kop te tikken ( vaak gratis op marktplaats of ergens in de buurt bij iemand die er van af wil) en een bouwvakker te laten 'beunen' doen ze vaak heel godkoop en je hebt er geen omkijken na. Gaat ook veel langer me als het van steen is en je hebt er geen onderhoud aan. Informeer wel even bij de gemeente ivm bouwvergunningen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:07

@Martin009 : ik zou zeker geen houten palen i de grond doen. Het maakt niet uit hoe diep je ze doet, ze rotten toch af op de plek waar ze net de grond in gaan. De eerste 40 cm is het natste en daar rotten ze door.

Ik zou de eerste 50 to 80 cm van steen doen en dan de rest er van hout opbouwen. Helemaal van steen is nog beter, maar wel kostbaarder. Gratis materiaal van Marktplaats halen is een goed idee.
Ook is daar goedkoper 2e hands/B-keuze materiaal te koop.

Als je de ingang op het zuiden maakt (weinig regeninslag en geen koude wind in de winter dan zou je als front ook deze luchtige panelen kunnen gebruiken
http://www.tackroom.nl/afbeeldingenPAARD/vbhek.JPG

Veel frisse lucht is goed in een stal nl.

Martin009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 21:39

Ik heb al zat stenen dus dat is het probleem niet. Wist nog niet dat een hele paal van hout in de grond zou gaan rotten geldt dit ook als hij geverfd/geimpregmeerd is ?
Kan ook natuurlijk een ijzeren paal de grond in doen en dan precies waar hij de grond uitkomt maak ik het hout eraan vast, wordt natuurlijk ook wel een beetje kostbaar maar ik kan altijd nog wat oude ijzeren dingen aan elkaar lassen Lachen
Weet alleen niet hoe mooi het wordt als ik de onderkant van de stal zelf ook uit stenen bouw, is natuurlijk ook wel belangrijk dat het er mooi uitziet Haha!
Kan helaas niet heel erg goed bepalen aan welke kant de uitgang komt maar het zou goed kunnen dat dat al naar het zuiden is dus dat is weer een beetje geluk Lachen
Nogmaals bedankt voor de reacties.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 08:09

Martin009 schreef:
... Wist nog niet dat een hele paal van hout in de grond zou gaan rotten geldt dit ook als hij geverfd/geimpregmeerd is ?
Ja, alleen het duurt iets langer Haha!
Ook is het afhankelijk van de dikte en de houtsoort.
Overigens 'rot' ijzer ook weg, duurt alleen langer. Vocht is voor ijzer net zo funest als voor hout.
Mijn stallen zijn gebouwd van een betonsysteem. In de grond zijn de hoek- en tussenpalen gezet en hiertussenin schuiven de betonplanken. Weinig onderhoud dus en het rot niet weg.