Wanneer is je paard bejaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Wanneer is je paard bejaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 20:14

Vroeg ik me vanmorgen af, toen ik samen met mijn oudste zoon 'lang zal hij leven' voor Imker aan het zingen was (ja, als je een knulletje van 3 verteld dat Imker 18 werd vandaag, moet je niet raar staan te kijken als hij met slingers en brood aan komt zetten).

Wanneer noem je je paard nou bejaard?
Ik noem Imker eerder in de nazomer van zijn leven. Hij is nog vrolijk, goed in lijf en leden, niet doorgezakt, geen dikke benen, flapperende hanglip en vooral niet suf en sloffend in de wei.

Ga je bij een paard ook op leeftijd af of kijk je een dier diep in zijn ogen en weet je dan wanneer hij het rustiger aan moet doen? Op dit moment wordt Imker 2 tot 4x per week gereden (niet superintensief, maar toch), is nog dartel in de wei en kijkt me met zijn wijze ogen doordringend aan.
En dan ook meteen het besef bij mij dat het tóch van de één op de andere dag over kan zijn... Zijn been is nl. al niet goed meer (al 4 jaar niet, botcyste in straalbeen) en iedere dag dat hij goed loopt is toch weer een dag gewonnen.

Maar nu jullie: hoe interpreteer je 'bejaard' bij een paard?

lynne_berna

Re: Wanneer is je paard bejaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:15

Als je merkt dat je paard gebreken krijgt, of hij er geen lol meer in heeft. Ik heb een fjord van 27 die nog lekker haar rondjes met mij hobbelt. Zolang ze er lol in heeft en geen pijn heeft gaan wij lekker door

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:18

lynne8 schreef:
Als je merkt dat je paard gebreken krijgt, of hij er geen lol meer in heeft. Ik heb een fjord van 27 die nog lekker haar rondjes met mij hobbelt. Zolang ze er lol in heeft en geen pijn heeft gaan wij lekker door

idd. je merkt het wel vanzelf

Hoffa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:20

Ja lijkt me ook dat je op t paard af moet gaan, meestal is het zo dat als je paarden "op leeftijd" opeens niet meer berijd, ze juist heel snel aftakelen. Dus zolang jullie er allebij lol aan beleven gewoon lekker doorgaan.

Mijn paard is 15 en nog lààààààààng niet bejaard Knipoog

Waar ik wel extra rekening mee hou is het goed losrijden en uitstappen. Maar daar zou je ook met een jong paard goed op moeten letten natuurlijk.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:20

Mijn ponytje is nu 32 jaar en inmiddels toch wel bejaard denk ik. Haha!

liesje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 07:36

als je pony de 25 gepasseerd is vind ik hem echt pas bejaard... Knipoog

B10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 07:42

Tja,het is eigenlijk precies zoals hierboven ook al vermeld,als je het dier gewoon doorrijd zoals het gewent is blijven ze op het best,pas op het moment dat je besluit minder of niet meer te gaan rijden,gaan ze juist achteruit,beweging is namelijk erg goed,mits ze geen klachten hebben natuurlijk waardoor je genoodzaakt bent rustiger aan te doen..
Als mijn 23 jarige merrie een goede rug had gehad,reed ik waarschijnlijk nu nog volop met haar want de wilskracht is er zeer zeker wel maar ik durf het niet meer aan..
Ik ken iemand die een arabier van 32 heeft en er nog korte ritjes mee maakt,geweldig toch!!
Ze geven het zelf vaak ook wel aan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 08:09

Midasje schreef:
Mijn ponytje is nu 32 jaar en inmiddels toch wel bejaard denk ik. Haha!

Kijk, dat zijn de die-hards!
Een bejaarde pony is een dooie pony. Het gros van de paarden lijkt oud OMDAT er niks meer mee wordt gedaan. Paarden die correct in training blijven en regelmatig aan het werk zijn worden gezond oud, waarbij 25 - 30 jaar worden eerder regel dan uitzondering is. Oud zit tussen de oren van de baas. Beweging is DE remedie voor gezonde paarden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 08:42

Op gegeven moment zul je ooit een stapje terug moeten doen. Als je merkt dat het paard het gevraagde werk niet meer aan kan, dan zul je misschien moeten besluiten om niet meer te springen/niet meer Z dressuur te starten/noem maar op.

Zo'n stapje terug maakt een paard niet gelijk bejaard. Als datzelfde paard op een iets lager niveau nog gewoon jarenlang mee kan doen dan is er niet zoveel aan de hand.

Anders wordt het als een paard echt lichamelijke klachten krijgt en duidelijk niet meer fris in zn vel zit.

En net wat Ikke zegt, in beweging houden. Rust Roest, vooral al helemaal bij paarden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 16:16

Wanneer noem je een mens bejaard? De ene zestiger is bejaard, de andere nog lang niet......
Als je echt beperkingen gaat merken door slijtage en ouderdomsklachtjes kun je misschien eens gaan nadenken over het woordje bejaard. Maar het zit niet in een getalletje, het zit inderdaad tussen de oren.
Ik haal het niet in mijn hoofd om mijn merrie van 21 bejaard te noemen, ze heeft een betere conditie dan het gros van de jongere paarden bij ons op stal Duivel

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 16:19

Ik vind 18 best oud ja maar heb je hard met hem getraint? Heeft hij bijv. ZZ L gelopen ofzo?
Dan zou ik hem lekker rust geven en alleen buitenritjes maken Lachen

Zo niet en hij is nog lekker fit en vrolijk gewoon lekker door rijden tot 23 ofzo??

En dan met 23/24 echt helemaal rust.

Je moet kijken wat je paardje wilt, ze geven het wel aan Haha!

succes!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 16:22

chaatje16 schreef:
Ik vind 18 best oud ja maar heb je hard met hem getraint? Heeft hij bijv. ZZ L gelopen ofzo?

Zo niet en hij is nog lekker fit en vrolijk gewoon lekker door rijden tot 23 ofzo??

Je moet kijken wat je paardje wilt, ze geven het wel aan :D

succes!!

Waarom gooi je dan toch met cijfertjes? Het zit echt niet aan cijfertjes vast, hoor. En een paard in goede conditie kan ook boven de 20 nog uitstekend piaffe en passage lopen, je moet alleen goed weten waar je mee bezig bent...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 17:10

chaatje16 schreef:

Je moet kijken wat je paardje wilt, ze geven het wel aan Haha!

succes!!

Toen mijn vorige paard 18 was, was ze erger dan een jonge hond. Als het aan haar lag, jakkerden we elke avond minstens een uur door het bos aan 60km/h gemmideld! Pas met 28 begon ze seriueze beenproblemen te krijgen en met 29 is ze gegaan. Jij zou dat paard nog 10 jaar "rust" op de wei hebben aangedaan? Dat had gelijk gestaan aan dierenmishandeling in de ogen van het paard!

VINED

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 18:07

als je paard het zelf aangeeft denk ik Lachen

ik ken paarden van 18 die "op" zijn maar ook 25+ die er nog helemaal voor gaan,en die eruitzien als 10 jarige

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 18:09

mijn pony is 29, maar die zou ik nog niet bejaard willen noemen Knipoog hij is nog vrolijk, wel incl. hanglip Haha! en hij is nog erg fit. Hij loopt nog lekker een wedstrijdje mee in de L2 en dat gaat nog goed ook Lachen

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 05:07

heb een oude manegepony van 25 jaar of ouder en vind haar in de winter wel bejaard maar in de zomer is het best nog een leuke pony dus het ligt er heel erg aan hoe je paard zich presenteert Lachen

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:44

wanneer het paard zich bejaard vóélt Haha!

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:47

Wanneer een paard aangeeft er geen zin meer in te hebben, of pijn heeft.. Dat kan met 6 jaar zijn of met 15 of met 30.. onze friese merrie van 22 jaar geniet lekker van haar pension, is fit zat (Meer fokmerrie) maar laatste veulen ging niet soepel dus ze moederd over het afgespeende volk.. Ze ziet er super uit, is gelukkig glimt als een trein en vermaakt zich prima

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:55

De pony die ik rijd, kan je echt nog niet bejaard noemen. Ze is nu 17 en voor het eerst in haar leven nu Z2. Ze geniet ervan om op wedstrijd te gaan en alles er om heen. Springen vindt ze ook super en je doet haar geen plezier met een paar daagjes rustig aan doen..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:39

je bent zo oud als je je voelt, dat zal bij paarden ook wel zo gaan. Wij hebben een bejaarden-stal (pensioenstalling??)
de oudste welsh is 31, die rent nog het hardst in de wei, ze begint wat mager te worden.
daarna komt een schimmel van 28, wordt nog 4/5 keer in de week bereden, maar krijgt wat problemen met zijn ogen, is bijna blind.
daarna komt een van 27, prachtpaard, maar helaas een langdurige peesblessure.
daarna komt een merrie van 25/26? die is echt oud, doorgezakte rug, en komt slecht door het haar.
de daaronder komende merrie van 24 wordt nog bijna dagelijks bereden, daar zie je niets aan, behalve dat ze wat stijver is, die heeft wat langer nodig om op gang te komen... een dieseltje.

Mijn paardje is 'pas' 16, een jonge blom dus, maar ze heeft wel die klapperende onderlip, en rimpeltjes om haar mondje...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:45

Is een klapperende onderlip dan een teken van ouderdom? Voor zover ik het ken is het vooral een teken van ontspanning. De paarden die het hebben zijn gewoon heerlijk relaxt van karakter en zijn niet bijzonder op leeftijd.

LotusT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:47

Mijn paard is 15 maar nog zo dartel als een 3 jarige, die kan nog wel wat jaartjes mee... Tong uitsteken
Maar ik denk ook dat het heel erg verschild per paard...

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 07:50

Waratje schreef:
Is een klapperende onderlip dan een teken van ouderdom? Voor zover ik het ken is het vooral een teken van ontspanning. De paarden die het hebben zijn gewoon heerlijk relaxt van karakter en zijn niet bijzonder op leeftijd.

Kom ik gister op stal, staan zowel mijn 18- als mijn 3-jarige met hanglip te kijken.... Nagelbijten / Gniffelen bejaardensoos!

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:33

Mijn vriendin rijdt een paard van 22 jaar, heeft in zijn jonge jaren Intermediare gelopen, heeft wat gallen en wat holle kuilen boven zijn ogen, maar is zo fris al een hoentje. Dollen in de weide, lekker de benen strekken in het bos en op de heide en af en toe een sprongetje. De oude eigenaar zag hem laatst en vond dat hij best wat meer aan het werk kon! Ze start hem nu L2. Oudere juryleden kennen hem van vroeger en zijn zeer enthousiast! Als andere mensen hem zien dan schatten ze hem op 15 a 18 jaar. Wat is oud? Mijn oma zegt: je bent zo oud als dat je je voelt. Paarden kunnen niet praten, dus moeten wij bepalen wanneer we gaan afbouwen. Maar let wel stilstaan is achteruit gaan! Mijn vriendin en ik kunnen volmondig zeggen "Deze is nog niet bejaard".

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:10

toen ik net begonnen was met paardrijden maakte ik elke week een buitenrit op een 26-jarige pony.. en in het bos scheuren dat ze deed! en naar de hei, vond het super! nu ben ik al héél lang met haar gestopt maar ik heb wel contact met de eigenaresse. een jaartje terug kreeg ik te horen dat ze in de wei stond en toen opeens uit het niets omviel.. dood, hartaanval. maar tot het einde heeft ze nog met kindjes gereden en springles gehad. dus bejaard vond ik haar nog niet. ze heeft gelukkig helemaal niet geleden..