Nieuwe verzorger, op welk paard laten rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Nieuwe verzorger, op welk paard laten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:33

Morgen (of binnenkort) komt er iemand die waarschijnlijk 1 van de paardjes gaat rijden.
Natuurlijk moet het dan eerst klikken en blablabla, maar die persoon moet dan ooit eens proberen voordat we dat weten Knipoog

De bedoeling is dat die persoon uiteindelijk 1 van de 2 merries gaat rijden.
Maar op wie moet je de persoon de eerste keer laten rijden? Je weet immers niks van die persoon (gaat uit van wat die vertelt).

Er zijn dus de 2 merries die beiden braaf zijn maar wel weten waar de versnellingen zitten en deze graag gebruiken. Het zijn echt looppaardjes. Ze zijn niet oncontroleerbaar, maar ze lopen wel graag en als ze gaan dan nemen ze een best wel goed tempo aan. De ene merrie is schrikachtiger dan de andere en kan dus zomaar uit het niets ineens 5m opzij springen ..
En dan heb je nog [***], de ezel Clown Hij is het tegenovergestelde van de merries, loopt dus liever niet dan wel. Kan soms echt de ezel uithangen maar als je wat overtuigingskracht hebt kan je er best wel wat uithalen. Kan wel eens een bokje geven maar dat heeft hij de laatste tijd eigenlijk nooit meer gedaan dus dat zou dan al toeval moeten zijn (en als hij bokt is het nooit zo dat je er veel van voelt Tong uitsteken).

Dus, op welk paard laten rijden?
Ik persoonlijk heb iets van [***], omdat daar het minste risico aan zit volgens mij. [***] zal nooit een te hoog tempo aannemen, of nooit zomaar uit het niets opzij springen of ...
De eigenaar vindt dat ze meteen op 1 van de 2 merries kan, waarschijnlijk de niet-schrikachtige.

Wat zouden jullie doen?
Je weet van die persoon wat ze vertelt, bv. 10 jaar rij-ervaring .. maarja, je weet toch nooit wat je voor je hebt totdat je het ziet..

Renza

Re: Nieuwe verzorger, op welk paard laten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:36

Aangezien het de bedoeling is dat ze op een van de merries gaat rijden zou ik haar gelijk op één van die twee laten rijden.
Zou voor de niet-schrikachtige gaan dan.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:38

Ik zou voor het rustigste paard gaan! En sowieso eerst even aan de longeerlijn! Even kijken wat voor vlees je in de kuip hebt..je ziet dan snel genoeg of ze voldoende rijervaring heeft voor jouw paard(en)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:45

laat ze ook zelf opzadelen en het paard poetsen dan zie je ook wel hoeveel ervaring die persoon heeft en dan de rustigste merrie eerst en inderdaad aan de longeerlijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:47

ik zou ze op de meest betrouwbare merrie laten rijden......... en inderdaad alles zelf laten doen.........

vaak zie je al op de grond of het wel of niet goed gaat in het zadel Lachen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:50

Wat ik altijd doe is eerst afgaan op idd beschreven ervaring. Dan paarden uit het land halen en zelf maar laten kiezen welke, wanneer ze niet specifiek voor eentje kiezen. Ik laat ze het liefste alles zelf doen dan, neem meestal het andere paard mee, houdt het wel in de gaten maar kan zo wel goed oordelen over het vlees in de kuip Tong uitsteken

Dan vastzetten, poetsen enz. Doordat je zelf met de andere bezig bent voelt zo iemand zich hopleijk ook niet op de vingers gekeken. Let op hoe die poetst en vertel ondertussen over de paarden. Zowel het karakter als het rijden.
Zo kan je door kleine dingen al heel veel oppikken over de ervaring. Opzadelen hetzelfde. Gaat dat helemaal soepel, dan weet je tenminste dat iemand weet wat die doet.
Daarna tegelijk rijden. Gewoon op het paard dat diegene gekozen heeft in het begin, met evt. de waarschuwingen erbij. Mocht ik tijdens het poetsen en zadelen al mn bedenkingen hebben, dan op de rustigste anders gewoon zo door gaan.
Rijden gewoon lekker rustig opbouwen. Vooral in stap laat ik diegene lekker zn gang gaan met evt. kleine aanwijzingen. Zelf ook lekker rijden en oogje in het zeil houden. Gaat het goed kan je drafje suggereren. Gaat het niet of klikt het niet kan je wisselen.

Ik probeer er in elk geval altijd voor te zorgen dat diegene zich niet opgelaten voelt. Gewoon aankijken en een beetje zelf redden, daar wil je uiteindelijk toch heen. In gesprekken op die dag kan je vaak wel heel goed inschatten welk paard past of in elk geval niet botst, das wel fijn.
Aan een longeerlijn klikken.. Tja, denk dat ik dan weer zou omkeren, tien jaar is geen beginner meer.

Succes!

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:54

ik ga volledig met rianne mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:56

Welk paard moet je nieuwe verzorger gaan rijden?
Als je nu een keuze maakt welk paard je door een verzorger laat rijden en welke je zelf rijd dan kan je haar laten proefrijden op het paard waarvan het de bedoeling is dat ze die blijft rijden.
Ik zoek zelf een verzorgpaard en ik ben wel eens bij iemand wezen proefrijden en wilde het afzeggen omdat het paard niks voor mij was, bleek dat het om een heel ander paard ging dat ik uiteindelijk moest gaan rijden Koe Dat was dus niet echt handig, op zijn zachtst gezegd.
Je nieuwe verzorger weet dan ook niet waar ze aan toe is. Dus maak nu vast een keuze, en als je het echt niet weet laat haar dan op allebei proefrijden, misschien heeft ze zelf wel een voorkeur. Als je haar toch op allebei wilt laten rijden maakt het ook niet zoveel uit welke je het eerste doet, hoewel de meest betrouwbare misschien wel handig is als je nog twijfelt over haar niveau.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:58

RianneH schreef:
Wat ik altijd doe is eerst afgaan op idd beschreven ervaring. Dan paarden uit het land halen en zelf maar laten kiezen welke, wanneer ze niet specifiek voor eentje kiezen. Ik laat ze het liefste alles zelf doen dan, neem meestal het andere paard mee, houdt het wel in de gaten maar kan zo wel goed oordelen over het vlees in de kuip Tong uitsteken

Dan vastzetten, poetsen enz. Doordat je zelf met de andere bezig bent voelt zo iemand zich hopleijk ook niet op de vingers gekeken. Let op hoe die poetst en vertel ondertussen over de paarden. Zowel het karakter als het rijden.
Zo kan je door kleine dingen al heel veel oppikken over de ervaring. Opzadelen hetzelfde. Gaat dat helemaal soepel, dan weet je tenminste dat iemand weet wat die doet.
Daarna tegelijk rijden. Gewoon op het paard dat diegene gekozen heeft in het begin, met evt. de waarschuwingen erbij. Mocht ik tijdens het poetsen en zadelen al mn bedenkingen hebben, dan op de rustigste anders gewoon zo door gaan.
Rijden gewoon lekker rustig opbouwen. Vooral in stap laat ik diegene lekker zn gang gaan met evt. kleine aanwijzingen. Zelf ook lekker rijden en oogje in het zeil houden. Gaat het goed kan je drafje suggereren. Gaat het niet of klikt het niet kan je wisselen.

Ik probeer er in elk geval altijd voor te zorgen dat diegene zich niet opgelaten voelt. Gewoon aankijken en een beetje zelf redden, daar wil je uiteindelijk toch heen. In gesprekken op die dag kan je vaak wel heel goed inschatten welk paard past of in elk geval niet botst, das wel fijn.
Aan een longeerlijn klikken.. Tja, denk dat ik dan weer zou omkeren, tien jaar is geen beginner meer.

Succes!

Ik ga volledig met je mee maar ze hebben mij ook eerst aan de longe gedaan hoor Knipoog heb ook ruim 10jaar ervaring..en ach na 1 rondje aan de longe klikte ze me snel weer los! Ik had er geen problemen mee..daarvoor werd ik op een paard gepland die 3weken stil had gestaan en zo gek was als een deur..wat had ik toen graag aan de longeerlijn gezeten! Voorzichtigheid boven alles!

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:01

Ik heb vorig jaar ongeveer in dezelfde situatie gezeten als jij nu, maar dan aan de verzorgster kant. Ik werd op de rustige merrie gezet met de vlotte versnelling erop. Ik had er geen moeite mee dat ik even aan de longe 'moest'. Het is haar paard toch? Niet meer als normaal dat je even zeker wilt zijn.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:03

Voorzichtigheid ligt vooral bij de eigenaar. Als de mijnen aangeven te gaan stuteren, dat is voor het rijden wel zichtbaar, dan gaan ze toch eerst maar ff los in de bak knallen voordat ik er iemand op doe.
Zou ik zelf bij iemand komen proefrijden en die mikt er meteen een longeerlijn aan.. Tja, dan voel ik me een totale beginner, op de vingers gekeken en bijzonder zenuwachtig. In een dagje kan je snel genoeg zien of het vertrouwd is diegene los te laten stappen. Als ze dan, los, nog een aantal rondjes meelopen voor het geval dat, ja, ala, maar voor mij hoef je een paard echt niet meer vast te houden. Dat eindigde toen ik 7 was Knipoog
Zelfde idee is als je moet proefrijden en de hele bankrand is gevuld met mensen die alleen maar je aanstaren. Zou ontzettend zenuwachtig worden en spontaan slecht beginnen te rijden. Daarom rij ík ook geen wedstrijden. Maar gewoon rustig naast iemand rijden en tijdens het instappen lekker kleppen, dat is toch veel fijner?

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:11

Wel of niet aan de longe doen lijkt me afhankelijk van het paard, paard dat gelijk over de zeik is als nieuwe verzorger wat minder goed kan rijden dan ze zegt zou ik wel aan de longe doen, anders gewoon los.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:14

Ik zou eerst een paar keer op de niet zo schrikachtige rijden, kijk dan hoe het gaat.. als het goed is op de ander Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:32

Dus jullie zouden ze eigenlijk toch allemaal op de merrie zetten (al dan niet aan de longe)?

Waarom niet op [***] eigenlijk? Dat is in principe de rustigste..

(niet dat het voor mij uitmaakt hoor, maar ik zou dat dus wel doen.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:35

[***] schreef:
Dus jullie zouden ze eigenlijk toch allemaal op de merrie zetten (al dan niet aan de longe)?

Waarom niet op Cobe eigenlijk? Dat is in principe de rustigste..

(niet dat het voor mij uitmaakt hoor, maar ik zou dat dus wel doen.)

Ik zou haar daar niet op laten proefrijden omdat het niet de bedoeling is dat ze Cobe uiteindelijk gaat rijden (toch?) Voor de verzorgster is het het fijnst om proef te rijden op het paard dat ze gaat verzorgen, anders weet je nog niet of het klikt met dat paard.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:40

Plus dat je dan niet weet of ze goed genoeg kan rijden voor de wat drukkere paardjes. De ene kan goed met slomen overweg, de andere met hittepetitjes.
Mocht het meteen al mis gaan, jammer maar helaas, dan stapt ze maar af. Kan ze dan altijd nog op Cobe rijden toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:43

Ja, is inderdaad allemaal zo. En het is toch niet de bedoeling dat ze op [***] gaat rijden. Klikt het niet met de merrie(s), jammer dan.. maar dan is het voorbij ([***] is niet beschikbaar Clown).

Ik zit er gewoon een beetje mee .. stel dat ze zich overschat, wij weten het niet .. En stel dat ze er meteen afligt bij wijze van spreken .. leuk is anders..

(daarom is longe misschien een goed idee, maar langs de andere kant is het de bedoeling dat ze mee buiten kan .. ze kan het misschien super doen aan de longe en buiten helemaal in paniek slaan en niks meer kunnen bij wijze van spreken, dan hebben we er ook niet veel aan Nagelbijten / Gniffelen)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:46

Ik zou het eerst in de bak aankijken voordat je naar buiten gaat. Vooral bij wat pittigere paarden. Heb vertrouwen in jezelf, zoiets kan je wel vrij snel meteen in het begin in schatten. Overleg ook met haar, maakt het alleen maar gezelliger en dan zal zij ook aangeven als het toch niet is wat ze zoekt.

Mocht je het niet vertouwen, ik ben niet zo voor de longeerlijn, maar je kan altijd wat rondjes meelopen. Liever niet vasthouden, dan zie je ook niet hoe iemand zelf rijdt. Gebeurd er dan iets, kan je meteen ingrijpen. En dan een aantal rondjes lekker kletsen over het paard. Dat jij ernaast loopt zal voor het paard ook ontspannen zijn, stukje steun.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:27

RianneH schreef:
Voorzichtigheid ligt vooral bij de eigenaar. Als de mijnen aangeven te gaan stuteren, dat is voor het rijden wel zichtbaar, dan gaan ze toch eerst maar ff los in de bak knallen voordat ik er iemand op doe.
Zou ik zelf bij iemand komen proefrijden en die mikt er meteen een longeerlijn aan.. Tja, dan voel ik me een totale beginner, op de vingers gekeken en bijzonder zenuwachtig. In een dagje kan je snel genoeg zien of het vertrouwd is diegene los te laten stappen. Als ze dan, los, nog een aantal rondjes meelopen voor het geval dat, ja, ala, maar voor mij hoef je een paard echt niet meer vast te houden. Dat eindigde toen ik 7 was Knipoog
Zelfde idee is als je moet proefrijden en de hele bankrand is gevuld met mensen die alleen maar je aanstaren. Zou ontzettend zenuwachtig worden en spontaan slecht beginnen te rijden. Daarom rij ík ook geen wedstrijden. Maar gewoon rustig naast iemand rijden en tijdens het instappen lekker kleppen, dat is toch veel fijner?

Tuurlijk heb je gelijk in! Maar ik moest er op bij de rijvereniging (gelukkig zonder verder publiek) dus het paard was al gezadeld etc. maar het was idd wel terug in de tijd..maar ze had gelukkig als snel door dat het oke was Lachen

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:34

Vooral niet op haar gaan letten. Zó vervelend kan dat zijn, als je er voor de eerste keer heen gaat, en dan helemaal op je vingers worden gekeken. Nagelbijten / Gniffelen
Laat haar lekker het paard poetsen etc. als er iets niet lukt, moet ze het vragen. Vraag zelf ook aan haar of het lukt, en controleer het op het einde, maar ga ondertussen wat anders in de buurt doen. (Stal uitmesten, of een ander paard poetsen etc.)
Als ze erop staat, ga met haar meelopen en praat lekker met haar over het paard, en haar rijervaring, wat ze voor werk/school doet, etc.
Vooral als je langs de kant van de bak staat en niks zegt, voelt het heel erg ongemakkelijk voor dat meisje.
En laat haar op alle2 de merrie's een halfuurtje rijden oid. Dan kan ze zelf wel voelen en bepalen (en jij kan het ook prima merken en zien) wat het beste gaat.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:12

als ik die verzorgster zou zijn zou ik me zelfs een beetje beledigd voelen als ik eerst moest proefrijden op een ezel.... Knipoog
maar goed, soms is 10 jaar ervaring genoeg en soms veel te weinig en daar kom je alleen maar achter door de al eerder genoemde opties. Neem aan dat jullie al eea hebben doorgesproken anders zou je haar al niet laten komen als er geen goed gevoel bij zat zeker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 14:53

Vandaag geen verzorgster geweest dus het zal voor een andere keer zijn .. In ieder geval al bedankt voor de snelle reacties Knipoog

@ Cissy: waarom zou je beledigd zijn? Niet goed genoeg voor je dan? Clown
Hier kan je een verslagje van vandaag lezen wat voor ezel het is: [VVDD] 17 km/u, niet slecht voor een dikke, luie NF poownie Vork

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:01

Ik heb voor een fokker gereden die een aantal niet simpele paarden had staan. Als er iemand kwam proefrijden, moesten ze eerst onder mijn begeleiding op het braafste paard rijden. Ik moet zeggen dat 9 van de 10 ruiters met dat paard al moeite had en dan wisten we ook dat ze niet zelfstandig met de (andere) paarden konden rijden. Ik ga voor veiligheid. Eerst de braafste, gaat dat goed en denk je dat ze het ermee redden, dan kun je het paard aanbieden waar je ze uiteindelijk mee wil laten rijden. Ik voel me als verzorger overigens niet beledigd als ik eerst de braafste mag proberen, ik ben blij dat men aan mijn veiligheid denkt. Dat is wel eens anders, iemand gelijk zetten op een paard dat al vier maanden geen zadel heeft gezien enzo...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:11

[***] schreef:
Ja, is inderdaad allemaal zo. En het is toch niet de bedoeling dat ze op Cobe gaat rijden. Klikt het niet met de merrie(s), jammer dan.. maar dan is het voorbij (Cobe is niet beschikbaar Clown).daarom zou ik ook zeggen, de rustigste merrie pakken van de twee en gewoon even aankijken ook omdat het rijden van cobe totaal zal verschillen van de manier van rijden op en van de merrie

Ik zit er gewoon een beetje mee .. stel dat ze zich overschat, wij weten het niet .. En stel dat ze er meteen afligt bij wijze van spreken .. leuk is anders..ik denk dat je dat al wel een heel eind kunt inschatten op het moment dat je die persoon zelf paard uit stal/wei laat halen en de verzorging laat doen , iemand die van toeten noch blazen weet valt direct door de mand

(daarom is longe misschien een goed idee, maar langs de andere kant is het de bedoeling dat ze mee buiten kan .. ze kan het misschien super doen aan de longe en buiten helemaal in paniek slaan en niks meer kunnen bij wijze van spreken, dan hebben we er ook niet veel aan Nagelbijten / Gniffelen)

ik ga eingelijk helemaal met Rianne mee, je kunt natuurlijk de rustigste van de twee merries kiezen voor het proefrijden, gewoon in de bak, lekker even los stappen en daar kun je dan ook alweer een hoop aan zien ...
ik zou in ieder geval niet uit gaan van drama, gewoon gezellig op het gemak en probeer het sfeertje los te houden, en je ogen open
en dan komt het vast wel goed ,

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 23:14

Als ik proef ging rijden had ik over het algemeen het liefst dat men het paard eerst even voorreed. Dan kon ik zelf een beetje inschatten of ik erop durfde. (Als een paard dan al idioot doet, kan ik bedanken Tong uitsteken)

Als er een meisje kwam proefrijden bij mijn pony liet ik ze meestal zelf poetsen, opzadelen deed ik zelf (vind het belangrijk dat het zadel voor mijn gevoel goed ligt) en help even met opstijgen en loop dan eerst even mee een rondje door de bak. Als dat goed ging, hield ik steeds wat meer afstand, maar bleef vaak wel in de bak staan.
Het is ook maar net hoe je je paard vertrouwt en wat voor gevoel/indruk de persoon je geeft.

Zou ook gaan voor een makkelijk paard voor een eerste proefrit. Niet 1 die gaat rennen zonder rem als iemand zijn benen aanknijpt. Dan kunnen er vervelende dingen gebeuren als diegene bang wordt of zijn balans verliest. In dat geval kun je zo'n paard beter aan de longe hebben, als extra rem en als het goed gaat los klikken. Overleg met de persoon die gaat proefrijden. Misschien vind die het juist wel prettig als iemand anders eerst voorrijd, of ze eerst aan de longe kan. Zij weet immers ook niet wat voor vlees ze in de kuip heeft?
Iemand die overmoedig lijkt, kun je beter goed in de gaten houden. Die kan zichzelf misschien overschatten...