verder dan 65 km? vergunning en certificaat nodig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

barbarapapa

verder dan 65 km? vergunning en certificaat nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 19:29

Ik lees vandaag in het blad Het Schaap, dat er vanaf 1 januari 2007 nieuwe regels gelden voor het vervoer van dieren. Bedoeld om vooral het transport over langere afstanden aan strenge Whoosh! voorwaarden te binden. Hierbij praten ze over afstanden van meer dan 65 km en ook over paardenvervoer. Al komt dit logischerwijs amper in dit artikel aan bod. Ziek
Het gaat om ritten die verder dan 65 km gaan, vanaf de plek waar de dieren zijn opgeladen. De chaffeur moet dan over een vergunning beschikken. Dit houd in dat je een papiertje (getuigschrift chaffeur veetransport van de VWA) moet behalen door middel van een heuse cursus. Die duurt een dag en kost 336 euro. (slik) En blijft vijf jaar geldig. Stoom uit je oren
Alleen als je dieren mee neemt naar de keuring, dan hoef je deze niet te bezitten. Echter als je van plan bent om op de keuring dieren te verhandelen, dan moet je het certificaat wel weer behalen.

Wie weet hier meer van en ook wat de richtlijnen zijn. Want dit houd een enorme beperking in. Ook als je op concours wilt gaan bijv. Of als je een paardje koopt aan de andere kant van Nederland. En in de achterhoek zit je al heel gauw aan de km.
Ik vind dit als hobby paarden houder een hele vervelende regel. Dat de regels qua transport worden aangescherpt om het dierenwelzijn te verbeteren vind ik heel erg goed. Maar moet de kleine man dit dan ook meteen voelen? Ik verdien het certificaat niet een twee drie terug. Boos!
Plus dat ze de transportmiddelen willen gaan laten keuren als je dus verder als 65 km vervoert. Frusty

Wie het weet mag het zeggen.... Ik wil nl hier wel wat meer over weten...

cissy

Re: verder dan 65 km? vergunning en certificaat nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:46

geldt dit niet alleen voor het beroepsvervoer?? lijkt me sterk dat het ook voor de hobbyist gaat gelden. Heb je ergens gelezen dat het ook voor de kleine man is dan?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:48

Voor de hobby toch niet mag ik hopen...
Als je de pech hebt een tak van sport te beoefenen waarin niet elk weekend om de hoek een wedstrijd wordt georganiseerd, heb je wel degelijk een probleem!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:56

Als je professioneel vervoert, dus als je beroepsmatig paarden/schapen/geiten/koeien/landbouwhuisdieren vervoert over afstanden langer als 65 km, dan moet je idd een CCVgetuigschrift hebben.
Wat vervoer je? Schapen? Fokmatig? Dan ben je de sjaak en heb je het papiertje nodig, tenzij je een chauffeur kan ritselen die het getuigschrift wel op zak heeft.
Ik heb mijn CCV ook moeten behalen, alleen belachelijk dat slechts 10 van de 240 pagina's over paarden gaat, terwijl dat voor mij zo belangrijk was.

Maar voor schapen, geiten, koeien en varkens gelden zeker strenge en strikte regels.

barbarapapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 21:26

imker schreef:
Als je professioneel vervoert, dus als je beroepsmatig paarden/schapen/geiten/koeien/landbouwhuisdieren vervoert over afstanden langer als 65 km, dan moet je idd een CCVgetuigschrift hebben.
Wat vervoer je? Schapen? Fokmatig? Dan ben je de sjaak en heb je het papiertje nodig, tenzij je een chauffeur kan ritselen die het getuigschrift wel op zak heeft.
Ik heb mijn CCV ook moeten behalen, alleen belachelijk dat slechts 10 van de 240 pagina's over paarden gaat, terwijl dat voor mij zo belangrijk was.

Maar voor schapen, geiten, koeien en varkens gelden zeker strenge en strikte regels.

Dat klopt maar in het artikel staat duidelijk dat de overheid het onderscheid tussen handelaar en hobbyist anders wil maken.

ik citeer....
De vergunning en certificaat is alleen nodig als het vervoer verband houdt met een econonische activiteit. Transporten van hobbyhouders zouden per definitie aangemerkt kunnen worden als niet economisch. Maar het lijkt erop dat de overheid het onderscheid anders wil maken. Een hobbyist die een fokdier naar de keuring brengt, verder dan 65 km, mag dat zonder vergunning. Maar doet hij of zij dat met het doel om op de keuring een dier te verkopen dan word het wel een economische activiteit. Htzelfde zou opgaan als de hobbyboer dieren naar een slachterij brengt die verder dan 65 km van huis ligt.

Over de manier waarop AID en LID bij controles met dit onderscheid om willen gaan, is nog onduidelijk....
einde citaat

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:57

nou inderdaad, hoe willen ze dat gaan controleren??
Dus als jij je paard naar een slager wilt brengen dan moet je een vergunning hebben, wat een kul zeg! net of er op iedere hoek een slachterij zit, tuurlijk zitten die vaak wel verder dan 65 km bij je vandaan.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 09:28

De overheid is erg goed in het verzinnen van allerlei regeltjes, maar aan de uitvoering hiervan wil het nogal eens schorten, helaas.
Dat geldt in dit geval, maar denk ook eens aan de wormenkuur-fantasieën die de overheid heeft... daar is bij de DA's nog niet eens duidelijkheid over, laat staan dat er één of andere controlemanier voor is verzonnen.

Ik zou me er als hobby-ist niet zo druk over maken, het is natuurlijk wel een heel ander verhaal als je professioneel met landbouwhuisdieren bezig bent, zoals ik en menig handelaar/fokker/ruiter.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 12:19

@Imker: maar iemand die zijn paard verkoopt en de nieuwe eigenaar heeft geen trailer/trekauto en de oude eigenaar is genegen het dier te komen brengen zou in principe dus zo'n papiertje moeten hebben. Immers paard verkopen = economisch belang.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 12:42

In principe wel, maarr komop zeg, geloof jij zelf dat daar ooi op gecontroleerd kan worden?
Dan zeg je toch gewoon dat je het paard wegbrengt naar een andere stal en dan is het geen economisch belang.
Ik weet best dat het door alle wetjes en regeltjes een wirwar wordt van wat je wel of niet mag, maar je mag ook een beetje creatief zijn als Hobby-Bob.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 12:43

Maar dan moet je dit dus wél weten. Anders zou je in al je onschuld bij aanhouding dus gewoon vertellen dat je je paard wegbrengt naar zijn nieuwe baas.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 15:47

cissy schreef:
nou inderdaad, hoe willen ze dat gaan controleren??
Dus als jij je paard naar een slager wilt brengen dan moet je een vergunning hebben, wat een kul zeg! net of er op iedere hoek een slachterij zit, tuurlijk zitten die vaak wel verder dan 65 km bij je vandaan.

Beroepsgoederenvervoer is tachograafplichtig dus die controle is relatief simpel.
Maarre,omzeilen is even simpel. Gewoon halverwege stoppen en overnachten. Twee keer 50km is toch 100km. Beetje handelaar heeft z'n adresjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 17:00

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-10-22 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:57

Op VN stond een topic, wat ergens anders over ging Clown (ik geloof EU verplicht chippen?) waar toevallig ter sprake kwam dat de EU in 2010 wil invoeren dat paarden die meer dan 65 km vervoerd moeten worden alleen door beroepschauffeurs vervoerd mogen worden.
(en ja, mijn instructeur zit bijna het dubbele verderop en de wedstrijden zijn ook vaak meer dan 65 km Boos! )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:07

Urielle schreef:
Op VN stond een topic, wat ergens anders over ging Clown (ik geloof EU verplicht chippen?) waar toevallig ter sprake kwam dat de EU in 2010 wil invoeren dat paarden die meer dan 65 km vervoerd moeten worden alleen door beroepschauffeurs vervoerd mogen worden.
(en ja, mijn instructeur zit bijna het dubbele verderop en de wedstrijden zijn ook vaak meer dan 65 km Boos! )

Dan heeft de NHS eindelijk eens iets waar ze zich serieus druk over kunnen gaan maken daar in Den Haag.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:12

nou als dat er door komt kan ik wel inpakken met mn western wedstrijden.... alles is meer dan 65 km hiervandaan, uberhaupt alle goede instructie alleen al!
wordt steeds gekker hier in NL

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:06

@Urielle : waren het niet juist de beroepsvervoerders die vanwege de dierentransporten (veelal slachttransporten) alles in een zo slecht daglicht hebben gesteld ??

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 14:31

Urielle schreef:

Goed voor de/mijn business, slecht voor de paardeneigenaren... ik geloof niet dat ze zoiets er ooit door kunnen drukken, zéker Europees gezien niet. Hoe willen ze ooit voldoende transporteurs hiervoor krijgen als eerste vraag? En er schieten me er nog wel 10 te binnen op het eerste idee.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 17:40

Waar kan ik een link vinden van het gehele artikel?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 18:15

Urielle schreef:

Dan kunnen eventing- en enduranceruiters wel inpakken, die wedstrijden zitten door het hele land. En helemaal als het EU-breed ingevoerd gaat worden, in landen als Duitsland en Frankrijk ben je al snel 200 km onderweg naar de dichtstbijzijnde wedstrijd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 19:23

Klopt, de ZZGP-ruiters zitten met hetzelfde, plus dat heel veel mensen gewoon ook ver weg gaan lessen. Zelf rij ik vanuit Belgie naar Nederland dus dat tikt ook aan in de kilometers. Ik hoop dan ook van harte dat het er niet doorkomt, maar ik zal het stukje even opzoeken.
Takke @ [VN] Chip en paspoort voor paarden en ezels in EU

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:59

imker schreef:
In principe wel, maarr komop zeg, geloof jij zelf dat daar ooi op gecontroleerd kan worden?
Dan zeg je toch gewoon dat je het paard wegbrengt naar een andere stal en dan is het geen economisch belang.
Ik weet best dat het door alle wetjes en regeltjes een wirwar wordt van wat je wel of niet mag, maar je mag ook een beetje creatief zijn als Hobby-Bob.

In Duitsland staan ze bij de grens en als je b.v. naar Denemarken wilt gaan moet je nog meer papieren hebben! Heb je dat niet rechtsomkeerd en een beste bekeuring.
Ik heb gehoord dat ze dit ook bij keuringen willen doen, dus stel je komt uit NL heb je goed pech!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:03

Ben benieuwd hoe dit zich verder ontwikkelt. Heb me al verbaasd over een vriendin die een geit voor de vakantie naar een logeeradres bracht en daarvoor toen ook allerlei papiertroep in orde moest maken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:04

wacht even, gaat die 65 km regel alleen maar om economisch belang? lessen en wedstrijden zijn toch geen economisch belang?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:13

Als je prof ruiter bent wel weer...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:32

maar je hoeft je cv toch niet te laten zien op wedstrijd of bij controle langs de weg?
hoe weten ze nou dat je prof bent? aan je dikke vrachtwagen met sponsorletters??? dan kun je het ook wel betalen die vergunning! Lachen