Is dit paard een toekomstige aanwinst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Is dit paard een toekomstige aanwinst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 08:24

Misschien een beetje een rare vraag, maar goed Haha! Ik heb heel erg getwijfeld of ik dit zou plaatsen, maar ik doe het toch maar. Ik zet er geen foto's bij want ik heb hier geen toestemming voor gevraagd.

Op dit moment rij ik alleen nog maar op de manege, een keer in de week, en rij ik hier en daar soms nog wat bij. Nu staat er op dit moment een paardje op onze manege, die nog niet te koop staat maar misschien wel te koop komt staan.

Een ruin, 14 jaar oud, lijkt in goede gezondheid, lief karakter wat precies bij mij past, ik kan er zo mee weg rijden.

Echter heeft dit paardje wat problemen. Hij heeft singelvrees wat hem soms echt paniek bezorgt maar met rustige benadering prima mee om te gaan is. En hij zet zich vast in de rug, zodat hij vaak stijf loopt en soms zelf kreupel omdat hij zich helemaal blokkeert. Zodra je hem echter over de rug rijdt en er voor zorgt dat hij zich kan ontspannen is het weg. Maar omdat hij in de manege lessen meeloopt is hij 'verprutst', hij weet bijna niet meer hoe hij ontspannen kan lopen.

Als ik hem zou kopen wordt hij van te voren klinisch en rontegelogisch (?) gekeurd. Je weet maar nooit wat je tegenkomt.

Ik wil geen wedstrijden met hem rijden, maar wel lekker dressuren en buitenrijden en misschien eens een sprongetje. Ik weet dat hij al 14 is, maar dat is voor mij geen belemmering. Ik weet hoe ik moet omgaan met zijn singelvrees, dus dat is ook geen probleem. Voor mij zou hij wel ideaal kunnen zijn maar dat ligt ook aan de keuring af.

Maar aan jullie dus de vraag, is dit wel een goed idee, of ben ik te bevooroordeeld in mijn keuze?

Mindfields

Re: Is dit paard een toekomstige aanwinst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:26

Als jij verliefd bent op hem en klinisch en roentenologisch is hij goed, wat houdt je dan tegen? Je kent zijn beperkingen, weet wat je aan hem hebt, en je vindt hem lief. Lijkt mij goed.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:27

Tsja.... Als jij denkt zijn problemen op de juiste wijze te kunnen oplossen (met voldoende les ! ), en als hij helemaal goedgekeurd wordt, dan zou ik het doen.

Aan de andere kant, er zijn genoeg paarden die geen van deze problemen hebben, dat zou je een hoop werk schelen. Maar als je met dit paard zo'n klik hebt, zou ik het doen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 08:30

Kehdra: Mocht hij van mij worden neem ik zeker les, natuurlijk. Dat is niet alleen goed voor hem maar zeker voor ons allebei.

Ik twijfel eigenlijk helemaal niet over het feit dat als hij tekoop komt te staan dat ik hem dan zou willen kopen, maar andere zeggen me dat ik misschien te 'verliefd' ben.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:32

Niet kopen. Singelvrees en rugklachten komen heel erg vaak door beenproblemen als ik dan ook nog lees dat het onregelmatig loopt is het verhaal eigenlijk rond.
Er hoeft lang niet altijd iets te zien zijn op de foto's om toch chronische problemen te hebben.
Denk dat je heet veel verdriet en kosten kunt krijgen met zo'n aanschaf.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:36

Ik denk ook niet dat zo'n paard goed uit de keuring komt zoals Katja al schrijft, dus hou daar iig rekening mee voordat je verder droomt.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:36

Zou hem klinisch laten keuren en dan ff afwachten wat eruit komt. Klinisch kan je namelijk gewoon op de manege laten doen.

Zie niet veel meerwaarde om een paard van 14 jaar wat manege lessen loopt rontgologisch laten keuren het ligt ook helemaal aan wat je ervoor moet betalen. Denk toch dat ik voor zo'n paard niet veel zou betalen.
Nadeel is dat ze weten dat jij hem graag wil hebben dus zal de prijs al snel wat hoger gaan.

Verder mee eens dat je toch een risico neemt zou hem eerst een maand huren om te kijken hoe hij de aanpak oppakt en of hij niet kreupel wordt enz....

Verder zijn er genoeg paarden in NL die passen en minder problemen hebben.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 08:39

Iedereen bedankt voor de reacties Haha!

Katja goed dat je dat zegt, zal er zeker goed over nadenken over je reactie en meenemen in mijn beslissing, mocht hij te koop komen staan.

Zal ik zeker doen Evelijn, ik mag dan wel verliefd zijn maar ik probeer zoveel mogelijk daar door heen te kijken want je koopt natuurlijk niet zomaar een paard.

Prisca, Inderdaad, daar zat ik ook al aan te denken. Het ziet er naar uit dat ik toch nog even goed moet gaan nadenken hier over.

Demian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:45

Als je het ervoor over hebt (evt. kosten, tijd en ellende) heeft het paard een beter leven dan hij nu heeft. Ook een jong paard kan van alles krijgen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:47

Nog een advies mocht het zover komen dat je het paard koopt. Verzeker hem het eerste jaar tegen ziektenkosten en zo uitgebreid mogelijk. Mocht hij dan niet krijgen kun je dat er altijd uitgooien.
Als de verzekering hem niet wil accepteren zou ik in ieder geval niet tot koop overgaan.

Succes met je beslissing.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 08:50

Dankjewel Katja, ik ben blij met je reactie, dat zijn dingen waar ik dan zeker nog 3 keer over na moet denken, en ben blij dat mensen gerust even door mijn roze bril willen prikken. Haha!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:54

Demian schreef:
Als je het ervoor over hebt (evt. kosten, tijd en ellende) heeft het paard een beter leven dan hij nu heeft. Ook een jong paard kan van alles krijgen.

Dus je koopt een paard met problemen omdat het nu zielig is?. Oei oei dat is geen goede basis van paard kopen.

Ik vind het een heel verschil te beginnen met een paard wat helemaal goed is en een paar keer heb gereden en geen problemen voelt en goedgekeurd is. Dan een paard kopen die in de manegelessen heeft gelopen duidelijk zichtbaar problemen heeft. Vaak lopen ook de niet echt kwalitatieve paarden in een manegeles plsu dat ze soms dan de hoofdprijs willen vragen. Dus daarom grote vraagtekens dit te doen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 09:00

Kun je 'm niet huren?
Als hij dan een periode niet wordt bereden door andere lesklanten, kun je goed zien of hij op knapt.

Ik denk niet dat je zo'n manegepaard goed door een rontgenologische keuring krijgt. Echter lijkt het me wel belangrijk om te weten wat er allemaal zit Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 09:24

Als je een paard wil kopen, kijk eens verder joh.

Niet doen, dit gaat je geen paardenplezier opleveren .

Demian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:02

Prisca schreef:
Demian schreef:

Dus je koopt een paard met problemen omdat het nu zielig is?. Oei oei dat is geen goede basis van paard kopen.

Als ze er gek mee is? Natuurlijk moet je het niet doen om een paarden te 'redden'. Dit paard hoeft niets ernstigs te krijgen, misschien knapt hij helemaal op en wordt hij zonder bijzondere dierenartskosten gewoon 35.

Ik vind dat je bij elk paard rekening moet houden met eventuele hoge (dierenarts)kosten. Hoeveel mensen kopen een luchtzuiger of zomerexceempaard omdat ze 'm fantastisch vinden? Er zijn er zat die daar nooit spijt van gehad hebben.

Op foto's zie je misschien niks. Het paard zou eens nagekeken kunnen worden door een (erkend) osteopaat of iemand die een paard kan 'uitlezen'?

Verder kan ik natuurlijk niet bepalen of ze het moet doen of niet. Dat ligt aan haar eigen gevoel bij dit paard.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:24

Demian schreef:
Verder kan ik natuurlijk niet bepalen of ze het moet doen of niet. Dat ligt aan haar eigen gevoel bij dit paard.

Daar heb je helemaal gelijk in Demian. TS moet zelf overweging maken. Met een geheel goed gekeurd paard die niks lichamelijks mankeert kan je ook problemen krijgen. (botsende karakters, niet veilig buitenrijden etc.)
Ik heb ook een 15 jarige luchtzuigende ruin gekocht en niet laten keuren (zelfs niet klinisch) deze moest het namelijk gewoon worden. Kende het paard van vroeger. Tja allemaal niet verstandig enzo, maar ik heb veel plezier met hem. Kan er zonder zadel met halstertje een buitenritje op maken, hij doet het ook nog leuk als ik dressuurles heb en kan hem ook 5 dagen op wei laten staan en er dan zo weer opspringen. Tja verkoopbaar is hij vast niet meer, maar dat hoeft ook niet.

Emma82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:15

Ik zou ook eerst verder rond kijken voor je dit paard koopt, dit paard kun je alsnog kopen, maar iets breder oriënteren is altijd beter..

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:09

Het ligt eraan wat ze voor dit paard gaan vragen, misschien vinden ze een goed tehuis belangrijker en kun je hem voor (bijna) niets overnemen.
Het ligt natuurlijk ook aan je ambities, maar een 'gezond' paard is ook geen garantie voor rijplezier.
Dit paard verdient een fijn baasje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:09

Goed dat je hem dan eerst laat keuren en owrdt hij goedgekeurd, waar ik eerlijk gezegt wel over twijfel dan zou ik niet de hoodprijs bieden voor dit paardje, laat je ons weten hoe het af loopt? succes!
En ja als je het paard heel erg leuk vind en de klik is er dan zou het natuurlijk wel heel erg leuk zijn als hij of zij bij jou terecht komt!

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:48

Je zegt dat het precies een paardje is voor jou... Als het van je ouders mag.. waarom dan niet? Als je er ook de tijd voor hebt... en je weet hoe je ermee om moet gaan liijkt het voor mij geen probleem.

Isabelle877

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:02

Gewoon kopen als jij dit paard echt wilt hebben! Iedere aanschaf van een paard blijft een risico, ook al laat je hem eerst uitgebreid keuren (wat ik wel zou doen in dit geval). Je moet altijd geld apart houden voor dierenartskosten welk paard je ook koopt. Het is nou eenmaal een dure hobby. Zo'n verzekering zou ik persoonlijk niet aan beginnen.

Je kan natuurlijk verder kijken en een ander paard kopen. Die kan net zo goed iets mankeren of gaan mankeren, en dan heb je misschien spijt dat je niet toch dit manegepaard hebt gekocht.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:18

Hier een eigenaar van een ex-manegepaard!

Als ik naar mijn paard kijk, dan heb ik geen rontgen nodig om te weten dat dit paard niet helemaal lekker in de benen is. Maar, ik was gek van dit dier, reed er fijn op. Maar ik heb hem niet gekocht.... dat risico is mij te groot.

In plaats van kopen ben ik hem gaan leasen. Ik betaal zijn stalling, plus een bedrag daar bovenop voor hoefsmid, eigen risico en verzekering voor dierenarts. Mocht het paard iets krijgen, dan zijn de kosten voor de manegeeigenaar en niet voor mij. Sterker nog, mocht hij iets krijgen hetgeen voor langere tijd is, dan hoef ik geen stalling te betalen en mag ik beslissen of ik het paard weg doe of dat ik tijdelijk 'vervangend' vervoer wil. Stel dat ik dit paard uiteindelijk toch wil kopen, dan kan dat ook gewoon. Maar tot die tijd lease ik hem gewoon en mag ik hem mijn paard noemen. En iedereen op stal weet het ook, Oscar is van Maaike.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:22

waarom niet?! het klinkt als jouw droompaard. ik zou m klinisch laten keuren en er een fisio of osteopaat bijhalen die m nog even checked en misschien wat van znb klachten kan verhelpen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:24

suuzepuus schreef:
waarom niet?! het klinkt als jouw droompaard. ik zou m klinisch laten keuren en er een fisio of osteopaat bijhalen die m nog even checked en misschien wat van znb klachten kan verhelpen.

Mhh is dat de manier dat je wil beginnen?. Nu al een fysio enz.. nu al dokteren dat gaat lekker in de centen lopen. Als je nu geld teveel hebt oke maar ja toch is het zonde. En je zal zien dat de verkoper dan zijn handen eraf trekt mocht hij alsnog niet goed zijn heb je geen poot om op te staan. Ondertussen kan het in de honderende of misschien duizende euro's lopen als je niet oplet.

Moet het zelf weten maar tel dat geld eens erbij op en je kan een echt kwaliteitspaard kopen die zo al goed is.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:33

Nee, niet doen. Met het kopen van een manegepaard is helemaal niets mis, maar koop een gezond paard. Zomerexceem en luchtzuigen zijn zaken waar een paard prima mee kan leven... met been en of rugproblemen is dat een heel ander verhaal. Je koopt het paard waarschijnlijk om er ook lekker mee te kunnen rijden. Zoek een paard dat gewoon lekker te rijden is, en niet eentje die nu al regelmatig kreupel is...