Is dit paard te verkopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Is dit paard te verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 22:50

Ik kon geen passende topic vinden, aangezien ik niet om een taxatie vraag. Anders svp verplaatsen!

Ik heb vanavond dan toch uiteindelijk een beslissing genomen, na met de staleigenaar te hebben gesproken. Ik ga mijn paard verkopen. De reden is dat ik er niet (meer) mee kan rijden. En aangezien ik nu 4 stuks op het land heb staan waar ik niet veel mee kan, en wat bergen geld kost, wil ik nu wat verkopen en een paard kopen waar ik WEL wat mee kan.

Ik heb het dier op 10 jarige leeftijd gekocht, ze kon nog niets, had alleen in dat weiland gestaan. Ik had mijn schouder al eerser geblesseerd, maar dacht dat ik er met langzaam opbouwen nog wel wat van kon maken. Niet dus, een beetje werken zit er gewoon niet meer in. Ik kan in het zadel zitten, maar oefeningen rijden, paard trainen, gaat niet meer. Doe ik het wel, dan heb ik een week lang spijt (lees: dan kan ik een week niets meer met mijn arm uitvoeren van de pijn).
Het probleem is, het paard heb ik dus nooit goed door kunnen rijden. Ze is ingereden, is echt super braaf en lief, maar moet nog steeds veel leren. Ze werkt graag, probeert alles zonder protest, maar het lukt me gewoon niet... Verdrietig
Nu heeft ze een veulen aan de voet. Sind het begin van de dracht was ze al mega dik, zadel paste niet meer. Ze heeft dus een jaar niets gedaan. Soms eens aan de longe gehangen, maar omdat ze zo dik en zwaar was, wilde ik haar ook niet "pesten" met verplicht haar rondjes lopen.
Ik weet wel dat het nu een kwestie is van opzadelen en opstappen, zo braaf is ze. Maar voorrijden?

Ze zou een superpaardje zijn voor iemand die er wat mee doet, die gewoon regelmatig kan rijden. En daarbij komt ook nog dat ze makkelijk drachtig wordt (eerste keer was gelijk raak) en een supermoeder is. Het veulen is echt chique en heeft het (zover ik nu, na twee maanden kan zien) lieve karakter van de merrie.
Deze merrie is zo lief en braaf, dat ik er ook rustig de kids van stal er mee rond laat lopen. Ze liet vanaf het begin ook rustig iedereen in de box om naar het pasgeboren veulen te kijken, vind ze allemaal prima. Kortom, een merrie met een gouden karakter, werkwillig, maar helaas nooit goed doorgereden. Basis zit erin, maar meer ook niet.

Ze is net 14 geworden en heeft een mooi papier (is trouwens een Hannoveraanse merrie). Stokmaat 1.69.

Zou dit paard te verkopen zijn? Ze gaat niet naar een handelaar (die nemen zo ongeveer alles denk ik) en ze gaat ook niet weg voor 1500 euro, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik hoef geen hoofdprijs.
Of zou ik haar eerst door iemand flink door moeten laten rijden? Dat gaat flink geld kosten en er gaat weer een tijd overheen...

Graag jullie mening. (beetje lang verhaal geworden)

Anoniem

Re: Is dit paard te verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:54

Ik denk, dat er voor een dergelijk paard best wel liefhebbers zijn, ook wel onder de mensen die zoeken naar een betrouwbaar dier voor recreatief gebruik en die zelf goed genoeg rijden om haar nog wat bij te spijkeren.
Een Hannoveraan is wel gewild, ik denk dat je haar wel kunt verkopen zoals ze nu is, en zeker omdat je ook zegt dat ze een gouden karakter heeft.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:55

Ik denk dat een knappe fokmerrie met papier ook wel wat waard is. 15 is ouder maar niet heel oud. Kan je evt niet gewoon door iemand anders laten rijden? Niet doorrijden maar lekker in beweging houden en evt voorrijden voor potentiele kopers

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:56

Als ik het zo lees een super lief paard ! Valt zeker te verkopen, niet te oud, de basis en heel braaf. Iemand die recreatief wil rijden zou ook goed voor haar zijn Lachen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 22:57

Het leek me juist, als ik bijvoorbeeld de vraag naar paarden hier lees, dat iedereen op zoek is naar een allround paard, goed doorgereden, waar ze gelijk al de wedstrijden mee op kunnen. Of het bos in. Dat laatste gaat ook wel, als je met andere paarden bent. Maar als je erbij zet dat het geen beginnerspaard is, wordt het naar mijn idee al gelijk afgeketst.

En zou een recreatieruiter wel een paard door willen rijden?
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 04-06-08 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:57

Ik denk ook wel dat het te doen is hoor! Ik zou er alleen voor het gevoel wel even nog een paar keer iemand op laten zitten..aangezien ze nu een jaar niks heeft gedaan! Het zou jammer zijn als ze potentieele kopers afschrikt alleen omdat ze een tijdje niemand op dr rug heeft gehad!

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:57

Zou toch aanraden om haar zelf eerst te rijden. Ik als koper kruip niet direct op een paard en verwacht dus ook dat het voorgereden wordt, aangezien ik het dier niet ken. Wil men dat niet vermoed ik al direct eigenlijk dat het paard in kwestie toch niet zo braaf is dan men beweerd (waarmee ik niet wil zeggen dat dat in jouw geval ook zo is). Is ze goed verkeersmak?

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:58

Er zullen best mensen zijn die haar zo willen hebben. Zeker voor de fok dan. En misschien om de waarde een beetje te verhogen. Zou het dan geen mogelijkheid zijn, om iemand haar weer een beetje in shape te laten krijgen. Beetje conditie opbouwen, weer wat oppakken met rijden en dan ook voorrijden.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:58

Er zijn toch ook geode ruiters die geen 10.000 euro te besteden hebben, miss een veulentje willen fokken en voor de rest gewoon recreatief aankeutelen?

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 23:00

hoi hoi.
tuurlijk is dat paard te verkopen,maar je moet er wel rekening mee houden,dat je haar wel een paar keer onder het zadel zal moeten doen,ze hoeft niet heel veel te kennen,maar iemand wil wel graag zien dat ze gewoon braaf onder het zadel loopt,de rest leren ze haar zelf maar,ze zal toch verkocht worden als fokmerrie of aan iemand die recreatie wil rijden,en mischien een keer een wedstrijdje,maar als ze goed gefokt is en ze brengt mooie veulens,kan je haar ook als fokmerrie verkopen,dan hoeft ze niet onder het zadel,maar het verkoopt wel een stuk makkenlijker,als ze gewoon braaf stap draf en galop doet,en netjes stuurt,om haar nou echt door te gaan rijden,ze moet gewoon braaf zijn
Laatst bijgewerkt door knooopje op 04-06-08 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 23:02

Sappos schreef:
Er zijn toch ook geode ruiters die geen 10.000 euro te besteden hebben, miss een veulentje willen fokken en voor de rest gewoon recreatief aankeutelen?

Tuurlijk, maar die leggen al geen €2500 of meer voor dit type paard neer vrees ik. Aangezien ze niet voor beginners is, scheelt dat toch wel wat. Maar verkoopbaar, zeker. Al zou ik haar eerder voor de fok aanbieden dan. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 23:04

NIet voor een Hannoveraan met een goed papier??? Nou als een Tinker van die leeftijd al meer dan 3500 moet opbrengen, dan is een Hannoveraanse merrie met een goed papier dat zeer zeker waard.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 23:05

Het paard hoeft imo niet eens naar een recreatieruiter. Als ze zo werkwillig etc is, kan een wedstrijdruiter er ook best iets in zien hoor Ja

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 23:05

Nee okay maar een merrie met goed papier voor een ruiter met een niet te dikke portemonnee die wel een uitdaging zoekt?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 23:09

Het is natuurlijk wat de gek er voor geeft, en ik zou zo blij zijn met een goed tehuis met weidegang, dat ze niet in mijn oude dag hoeft te voorzien Knipoog
Maar ze is meer waard dan mijn voorbeeld van 1500 euro, dat zeker.

Uiteraard gaat ze wel eerst weer een paar keer onder het zadel, maar ik kan gewoon niet veel laten zien. En door het veulen aan de voet moeten we even oefenen met veulen in de wei ernaast. Al gaat dat denk ik geen problemen opleveren, die is al behoorlijk zelfstandig.

Wat me ineens op het idee brengt dat dit wel een heel slecht moment is het paard te willen verkopen... het veulen is pas 2,5 maand. Of ze willen het veulen erbij Cool Is echt een chique, de vader is Rubinero, van Gestuet Vorwerk. (Rubinstein)
En een heel groot nadeel: paard is nog nooit op de trailer geweest. Super, er komen nu allemaal nadelen omhoog Verdrietig

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 23:12

Ons buurmeisje, die echt feeling heeft voor rijden, heeft er eens opgezeten. Het verschil was echt mega! Het paard ging direct anders lopen, daar heb ik gezien dat ze het met een ruiter die kan rijden echt behoorlijk kan lopen!
Zij heeft helaas geen tijd, ze hebben zelf een hele kudde lopen.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 23:13

vrachtwagen? Veulen kan je eventueel mee verkopen, of is het de bedoeling dat die blijft? Het gaat er niet zo om of je veel kan laten zien, gewoon dat ze met rijden braaf en rustig is. Men verwacht niet van een recreatiepaard dat die M oefeningen kan (en als men dat wel doet zoeken ze verkeerd, misschien veel willen voor weinig in dat geval Lachen ) .

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 23:14

Ik was al van plan een vrachtwagen te huren en kijken of ze daar op gaat. Is toch ruimer, lichter en minder "eng" dan zo'n klein donker laag hutje waar je als paard in moet. Maar dat moet ik natuurlijk wel melden.

Edit: hier een foto, dan weet je om wat voor paard het gaat.

Afbeelding

En als er interesse zou zijn met het veulen erbij, kan ik daar wel ove nadenken. Ook daar kan ik over 3 jaar waarschijnlijk weinig meer mee als door een ander te laten rijden. Ze hoeft niet weg, ik heb een mooie plek voor de komende jaartjes. Maar ik ben te enthousiast geweest en te positief over mijn schouder. Boos!
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 04-06-08 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 23:18

Jammer dat het een foto is van opzij, maar het paard heeft een geweldige hals zo te zien en een bloedmooi koppie. Erg dik maar dat kan er wel af!!! Rechtsachter heeft ze wel een dik spronggewricht, helaas.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 23:20

Hier was ze net een maand geleden bevallen. Maar ok, ze is nog steeds erg dik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 23:22

Hoe komt ze aan die verdikking op het spronggewricht?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 23:33

Ik zoek duidelijkere foto's, maar ik ben niet zo'n fotograaf...

Afbeelding

Afbeelding

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 23:43

ik ben misschien heel negatief...
maar als ik het rijtje afga in mijn directe omgeving denk ik niet dat je haar makkelijk verkoopt.
idd als fokmerrie nog wel en daar moet je bij mij niet met prijzen komen,geen idee.
mensen die willen rijden kopen geen 15 jarige die eigenlijk nog groen is [tenzij de prijs heeeel laag is] Knipoog
moeilijk hoor. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 23:43

Ze is wat arm bespierd, maar ik vind het zeer zeker geen verkeerd beest. Op het spronggewricht na, dat vind ik wel een minpuntje. Op de foto waar ze met die zwarte pony staat kun je ook zien dat er een verdikking zit en dat drukt de prijs wel.

Verder denk ik dat het al een heel verschil maakt als je haar even fatsoenlijk toiletteert, want met die vetlokken en baard en onverzorgde manen ziet het er niet echt verzorgd uit.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-06-08 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 23:44

Ze zal wel een knal van het veulen hebben gehad, ze staan hoofdzakelijk op de wei en ze lopen te spelen, te rennen en lekker het paard uit te hangen. Zover ik weet is dit ook niet meer het geval, maar morgenochtend toch even checken.

Edit: ik ga zeker even kijken en zal de dierenarts, die toch komt voor het "jaarlijkse rondje tanden" eens vragen. Eerlijk gezegd is het me nooit opgevallen als "nieuw", dus misschien zit het er inderdaad al langer.