doe ik het allemaal nu zo verkeerd????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Nestor_

doe ik het allemaal nu zo verkeerd????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 09:44

Hallo, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, zit een beetje in de put!

Mijn paard (4 jaar ruin) is tot nog toe 4 keer op de trailer geweest.
Het ging steeds goed alleen vorige keer bleef hij een tijdje op de klep staan en wilde niet verder.
Met geduld is hij er toch nog op gegaan. Nu zijn we zondag op buitenrit geweest en terug reis wilde hij niet meer op de trailer. (duurde dik half uur met steigeren e.d.)
Omdat ik volgende week een wedstrijd heb, besloot ik om direct contact op te nemen met Balingehof.
Ik kon er gisteren gelijk al naar toe!
Ik zou alleen gaan, omdat iedereen moest werken, maar mijn vader was vrij (heeft 2 belgen) en wilde wel met mij mee.
Nou om het kort te houden, het laden ging helemaal mis en mijn vader wilde met touwen en een zweep in de weer (wilde touw aan zijn halster en achter langs... begreep het niet helemaal...).
Hij houdt je voor de gek en hij speelt spelletjes met je, werd mij verteld...
Nu kan mijn vader een behoorlijk driftkikker zijn als iets niet gaat zoals hij dat wil, dus ik heb gezegt dat we ermee ophielden en dat ik wel met Balinghof zou bellen hoe we dit konden oplossen.
Ja nu heeft hij weer gewonnen zei mijn vader pissig.
Ik heb nu een giga rot gevoel, allereerst omdat het niet gelukt is,
tweedst omdat ik wedstrijd of moest zeggen.
derde omdat mijn vader tegen me tekeer ging.

En toen ik met mijn broer erover praatte zei hij dat ik mijn paard anders een week bij mijn vader moest neer zetten, zijn paarden gaan immers altijd op de trailer dus hij zal wel weten hoe het moet...
Toen praatte ik thuis met mijn partner erover en die vond ook dat ik een mietje was en mijn paard maar harder moest aan pakken....

Balingehof komt mijn paard nu ophalen (wat meer geld kost) en dan kan ik de volgende dag met hem trainen...
Heb ik nu niet hard genoeg geprobeerd om mijn paard erop te krijgen? Moet ik hem nu echt harder aanpakken?
Ik houd er zelf totaal niet van om met geweld en allerlei constructies een paard te dwingen om iets te doen, maar als iedereen om mij heen zegt dat ik te zacht ben en er uiteindelijk ook niets bereikt wordt, wordt ik ook erg onzeker....
Wat vinden jullie??

(sorry voor het lange verhaal!)

haan

Re: doe ik het allemaal nu zo verkeerd????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:49

Laat Balingehof er lekker mee bezig gaan, zij zullen jou ook leren hoe je er mee om moet gaan. Komt vast goed, succes !!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:51

Tja... het is moeilijk beoordelen. Veel mensen prediken altijd gelijk geduldgeduldgeduld. Nou, als je die van mij met geduld op de trailer wilt krijgen dan kom je nergens. Ja tot de klep en dan houdt het op. Terwijl ze niet bang is.

Bij die van mij is de remedie: 'geen keus geven'.
Zodra ze voor de trailer gezet wordt is er maar één mogelijkheid, en dat is erop. En niet erop, eraf, erop, eraf, erop, eraf. Nee, EROP. En dat wordt gelijk duidelijk gemaakt met een longeerlijn erachter.

Niet tegen haar aan met duwen en trekken, maar gewoon een stukje erachter, zodat duidelijk is dat ze naar voren moet.

En dan: geen centje pijn, mevrouw wandelt er zo op.

Dus ja, ik denk zeker dat sommige mensen te zacht zijn en paardlief gewoon teveel keus geven.

Maar er is er maar eentje die dat kan beoordelen en dat ben jij zelf, met nu dus hulp van de balingehof.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:51

Goed dat je paard getraint word en ik denk inderdaad dat het aan jou ligt, want je moet niet het paard laten winnen, als hij eenmaal gewonnen heeft, zal hij steeds verder gaan. Knipoog

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:53

Als je niet weet hoe je dit soort dingen het beste op kunt lossen...dan kun je nog net zo hard proberen als je wilt....en net zo lang als je wilt....dan lukt het toch niet. Misschien ben je idd te lief....en daarmee bedoel ik niet dat je je paard af moet ranselen om hem in de trailer te krijgen...maar daarmee bedoel ik dat je je paard te veel ruimte geeft en dat je niet duidelijk het leiderschap neemt. Maar dat kan ook heel moeilijk zijn...als je niet weet hoe.
Heb er maar vertrouwen in dat de professionals je goed zullen helpen.
Ik geef zelf ook trailertrainingen en de oplossing is eigenlijk heel simpel....
Alleen als je de oplossing niet kent, of er geen ervaring mee hebt....dan is het dus niet zo simpel.
Dus ik zou zeggen...goed gedaan...je volgt je hart...straks heb je een paard wat er fluitend op loopt...wedden?

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:55

Met geweld erop krijgen lijkt me idd niet slim maar het lijkt alsof je zelf twijfelt en dan zal je paard je ook minder snel geloven denk ik en zelf de beste oplossing zoeken (en in zijn geval is dat: niet de trailer op) Ik denk dat het heel goed is dat je hulp zoekt bij Balingehof. Komt vast helemaal goed! Beter dat je er nu even wat meer tijd insteekt en een wedstrijd moet laten, dan dat je elke keer zit te "kloten" met het trailerladen Knipoog Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:55

pfff als je na 2x niet laden al naar zo'n dure cursus gaat........

wees wat stenger voor dat dier en 'help' hem een keer de trailer op!

Dept laadde eerst ook niet, eens een keer goed 'geholpen' en nu stapt ie bijna altijd zo in, laad hem nu alleen.
Als ie er niet meteen in wil leg ik een longeerlijn op de grond en dat is al meer als genoeg!

ben niet te flauw en te zoet met je dier, hij lacht je gewoon uit

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:58

Als het enigzins mogelijk is, moet je je vader meenemen naar de Balinghof, want dan zullen jullie daarna op dezelfde lijn zitten. Misschien heb je nu een rotweek, maar daarna zal het lucht geklaard worden.

Het is met paarden net zoals met kinderen. De kunst is om de goede balance te vinden tussen streng en beslist zijn en meelevend.

Success!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:59

Je gaat toch al voor hulp naar de Balingehof? Laat ze je dan nu ook adviseren. Ik denk dat je er goed aan hebt gedaan hem op te laten halen als je zelf niet weet hoe te handelen. Je hebt ze snel zat iets verkeerds aangeleerd!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:00

Ik zou als ik jou was ook niet meteen zo veel geld gaan uitgeven als het na 2x niet lukt.

Zoek een tussenweg om hem te laden. Niet te soft en ook niet meteen afranselen zoals je vader van plan is.

Ik denk dat je ook naar jouw paard moet kijken. Is hij bang, zweet hij. Hoe hebben jullie gereden met
de trailer de vorige keer dat hij erop stond.

Ik ben van mening dat een paard die niet bang is en gewoon in de ankers gaat voor de klep en dan op zijn gemak
rond gaat staan kijken. (wat ik bij ons veel zie) gerust even aangepakt kan worden om erin te gaan.

Laat een ander hem een keer laden. Iemand die resoluut naar die trailer loopt en zelf niet twijfelt en pak desnoods
eerst met je stem flink aan als je het anders zielig vindt. Haha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:02

Het ligt helemaal een het soort paard waar je mee werkt, en de Balingehof kan je daar meer inzicht in geven. Wanneer je paard idd een loopje met je neemt, zul je dat ook van hen horen en ook leren hoe je dat op een kordate manier... zonder te meppen en in te sluiten en naar binnen te sleuren kunt oplossen. Dat past niet bij jou, en is dus ook niet nodig. Misschien is er echter ook iets anders aan de hand, en is het een paard dat wel dat stukje rust en vertrouwen nodig heeft om het te kunnen doen.... ook dat zal dan boven water komen en opgelost kunnen worden.

Je moet NIET tegen je zin je vader het met harde hand op laten lossen. Als het hem lukt omdat hij voor het paard nog beangstigender is dan een trailer, zal het jou vervolgens niet lukken in je eentje. Dus laat je aub niet opjagen okay?
Een paard zit niet stiekem notities te maken, en een plan uit te stippelen hoe hij jou eens even het beste voor de gek kan gaan houden hoor.... zo slim zijn ze niet, dus dat zijn altijd van die rare beweringen. Ga lekker naar de Balingehof, leer, en doe er je voordeel mee!!! Jij moet er mee om leren gaan, niet je vader, en niet iemand anders....

Succes!!!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:04

Mijn paard heeft jaren slecht geladen (en dan geen half uurtje met steigeren, maar 3 uur met losrukken erbij).
Met heel veel oefenen en geduld is het mij gelukt om haar alleen te kunnen laden, maar ik moet ook thuis blijven oefenen doe ik dit niet heb ik weer hetzelfde probleem en wordt ze weer een klephanger.

Prinsloveuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:07

heej het ligt er aan of je paard angstig is!
durft hij de trailer niet op? dan kan je met geweld niets oplossen alleen met gedult dan werkt het mis om de trailer bij hem in de wei te zetten dat ie er goed aan kan wennen.

maar doet hij het gewoon om te vervelen dan kan je hem wel een keer op zin kop geven maar om hem met een zweep de trailer in te slaan werkt niet. dat touw achter langs kan wel
je kan ook aan beide kanten van de trailer een longeerlijn vastmaken dat je een driehoek vormt achter de trailer. (de pony er natuurlijk in. Dan loopt er iemand met de pony de trailer op en 2 andere mensen houden de touwen recht dat hij er niet langs kan en dan als hij de laatklep op moet sluit je de touwen achter hem..
deden we bij een pony van mijn vriendin ook die deeed het gewoon expres niet.

de mijne daar in tegen gaat met niemand de trailer op behalve met mij. als iemand anders met een touw in zijn buurt durft te komen als ie de trailer op moet slaat ie als een idioot achteruit. maarja ook hij doet soms iritat gaat ie bijvstijgeren op de laatklep enzo. ik trek hem dan gewoon omlaag, laat hem achteruit de trailer aflopen draai om en loop weer met een aanloopje de trailer op. soms doet hij het in 1 keer soms in 5 keer maar hij gaat erop. enneeh niet opgeven!! je moet idd winnen.

sorry voor het enorme verhaal ik hoop dat jullie er iets aan hebben!!

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:08

Ik denk dat je sowieso niks tegen je zin in moet laten doen.. Het zal zeker afhankelijk van het paard zijn hoe je dit moet oplossen, maar ik heb wel ervaringen dat longeerlijnen ed ook niet altijd helpen!

Mijn paardje is al vaker naar de kliniek geweest, ik kon hier elke keer niet bij zijn omdat ik school had. Mijn mama heeft haar toen samen met de manege-eigenaar erop gezet wat elke keer minstens een half uur heeft geduurd incl longeerlijnen en uiteindelijk slaan enz..
Afgelopen keer dat ze naar de kliniek moest was ik er wel bij en stond ze er binnen 5 minuten op met geduld en een paar wortels.. Mama wilde alweer gaan duwen toen ze in eerste instantie niet wilde maar ik heb toen gevraagd of iedereen even weg wilde gaan en toen ze er zo op!

Ik denk dat je gewoon het verschil moet maken tussen kloten en echt bang zijn.. Anders gaat het vooral om vertrouwen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:18

Ik vind dat je een goede beslissing hebt genomen. Je bent niet zelf gaan "hannessen" en je hebt het (gelukkig) niet aan je vader over gelaten die het met harde aanpak had gedaan.
Je hebt je gevoel gevolgd en dat is altijd oké.
Het trailerladen gaat je straks na je training bij Balingehof vast lukken!

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:22

je krijgt vast goed advies van Balingehof. Ik heb eens gelezen waar het verstand ophoudt begint het geweld. Dat is met paarden heel vaak het geval. Paarden denken niet zoals ons en nemen niet om ons te pesten een loopje met je. Wel nemen ze de ruimte die je ze geeft. je moet dus leren om een goed leider te zijn. Ik ben ook zacht van aard en krijg ook vaak van die goed bedoelde adviezen. maar ik heb met mijn bijna geheel blinde paard veel bereikt door geduld en ook door zelf te leren een betere leider te zijn. Duidelijkheid is belangrijk voor jezelf en je paard.Succes bij Balingehof.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:26

Neem aan dat ze bij de Balingehof het wel redden. Of dat bij je vader was gelukt weet je niet. Nu kost het meer geld, maar je bent aardig verzekerd op een goede uitkomst.
Ik snap niet zo goed waarom je twijfelt aan je keuze?

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:57

Ik vind het juist heel goed dat ze nu al naar zo'n 'dure cursus' gaat. Als je er zelf niet zoveel ervaring met trailer laden hebt en andere mensen wel even willen helpen met allerlei toestanden wordt het met een beetje pech nog erger.

Bij de Balingehof komt het vast goed! Neem je vader inderdaad mee en ik ben er van overtuigd dat je na die training een fijn te laden paardje hebt en dat is het geld waard, echt.

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 11:06

Bedankt voor de reacties!
Ik ben niet onzeker met laden en ben denk ik ook wel een goede leider. We doen ook wel geregeld grondwerk enzo en dat gaat allemaal goed.
Nestor gaat wel op de klep staan , maar staat dan op de handrem en wijst met zijn neus omhoog naar het dak van de trailer, alsof hij te laag zou zijn.
Zondag wilde het ook niet omdat hij zijn hoofd zo hoog hield dat hij er niet onder door paste. Toen gingen twee vriendinnen achter hem staan om wat aan te moedigen, maar toen begon hij te stampen en op den duur kwam hij van voren omhoog.
Hij begon ook uit te halen met zijn achterbenen, ik had echt het gevoel dat hij pissig werd. Maar waarom weet ik niet, hij heeft geen slechte ervaringen met de trailer en als hij erop staat staat hij muisstil en kijkt mooi door het raampje naar buiten en eet wat hooi...
Hij snuift niet erg en ziet er ook niet erg eng uit met giga grote ogen ofzo... Maar verzet gewoon geen stap en wijst met zijn neus naar het dak... en als je dus dan wat gaat proberen stijgert hij en stampt hij...
Ik zal de reactie van Balingehof afwachten en hopen dat we eruit komen!
Trouwens het kost geen vermogen hoor, als we wel naar Oosterstreek konden koste het 100 euro, maar omdat ze hem nu halen kost het 175 euro. Is wel veel geld, maar heb het er wel voor over dat het met zo'n jong paard direct goed gaat!

wyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:25

je kan beter iets meer geld uitgeven en het hem goed aanleren dan zelf gaan lopen modderen of misschien door je vader met harde hand. wat schiet je ermee op? het is een jong paard en als hij bang word is het helemaal bekeken en is hij misschien wel voor de rest van zijn leven verknald als hij op de trailer moet.
nee hoor ik vind dat je er goed aan doet om hem op te laten halen en dat je je door hun laat helpen. ik geloof best dat het goed komt!
succes in ieder geval.

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 12:10

Dank je Wyona,
dit geeft de burger weer moed! Knipoog
Ik denk maar niet dat ik mijn vader mee vraag volgende week. Ben bang dat hij de aanpak te soft gaat vinden en dan van die dingen laat merken dat hij weg wil..
Ga wel lekker alleen heen en dan hopelijk met paard in de trailer weer naar huis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:14

Verschillend per paard.
De ene heeft echt angst. Als dat is na eerst er wel op gaan komt het 9 van de 10 keer dat er toch net wat te hard in de bochten gereden word en met optrekken en remmen.

maar een ander houd de boel gewoon echt voor de gek
Dan is een keer heel goed laten weten dat je er niet van gediend bent niet zielig.

Moeilijk zien vanaf hier zonder het paard te zien

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 14:32

nee, hoor je doet het niet verkeerd! Knipoog
ik ben ook van mening dat je goed gehandeld hebt, beter nu wat hulp zoeken en geld uitgeven en goed kunnen laden dan straks elke keer wat langer nodig hebben om je paard te laden want dit wordt langzaam steeds erger. Ik laad ook paarden voor mensen en het verschilt per paard wat je reacties moeten zijn, bijv het ene paard is bang en de ander steekt zn middelvinger op. Als jij niet kunt beoordelen welke vd 2 het is en je gebruikt de verkeerde handelingen kun je het alleen maar erger maken.
En Balingehof is zeker zeer kundig dus je gaat een hoop leren! succes!

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:04

Ik heb mij paard al bijna 7 jaar.
Hij gaat bijna nooit met de trailer maar is het wel gewend.
Hij moest gisteren naar de kliniek voor een operatie.
Normaal staat hij op een 2 paards nu moest hij echter een andrhalfpaards op.
Vond hij niet zo leuk na 15 min. proberen en doen waren we het zat,als je weet dat je paardhet gewend is en je gewoon in de zeik neemt,hebben we de zwaap erbij gepakt een tik was niet nodig hij stond er al in.
Gewoon een beetje overedegings kracht had hij nodig echter ik zeg er wel bij dit paard heb ik al jaren ik weet hoe hij is.
Ik zou als ik jou was eens flink gaan oefenen en desnoods met 2 paarden waarbij je de makkelijkste eerst laad en dan jouw paard.
Wil hij dan nog niet en zit hij je gewoon in de zeik te nemen zou ik hem even een kleine terechtwijziging geven om het zo te zeggen kortom een flinke klap op zijn kont doet vaak wonderen.

Gr Gemma

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:09

Luna1, dat werkt helaas niet voor elk paard, je moet eerst beoordelen waaróm hij de trailer niet ingaat