Trailer: bodem en zijkant hartstikke rot. Tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nina88

Trailer: bodem en zijkant hartstikke rot. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 21:02

Wie heeft er tips?
Ik heb mijn trailer ongeveer 3 jaar geleden gekocht, voor 1100 euro. Het is een oude trailer, uit '88 ongeveer. Heb er toen lang voor moeten sparen en nu ben ik (helaas) nog steeds niet erg rijk, student hè?

Ik kwam er vanavond achter dat de bodem van de trailer helemaal verrot is. Op verschillende plekken zelfs. Aan de onderkant van de trailer zie je de scheuren gewoon zitten. Ook het onderste gedeelte van de zijkant is helemaal rot. De trailer wordt bij ons vrij intensief gebruikt, ongeveer 4 keer per week en ik ben erg blij dat ik er nu op deze manier achter kom en dat er niet iets heel ergs gebeurd is. Ik baal er wel echt ontzettend van dat hij nu niet meer te gebruiken is, is voor mij een kleine ramp.

Maar wat zijn jullie tips?
Trailer van de hand doen en op zoek gaan naar een leuk tweedehandsje? Oftewel, de trailer is het niet meer waard?
Of de trailer opnieuw opbouwen oid. Ik heb in ieder geval, mocht dat nodig zijn, een handige papa en een handige vriend achter de hand. Helaas heb ik geen geldboom achter de hand, dus als jullie tips hebben om iets te besparen, graag!

September

Re: Trailer: bodem en zijkant hartstikke rot. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:04

Wat voor trailer gaat het om?

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:05

Wij hebben vorig jaar ook een oudje gekocht maar voor heel wat minder dan jullie.
Alle zijplaten en bodem hebben wij vervangen. Maar wel zelf gedaan. Als je een handige papa en vriend hebt is het goed te doen. Maar die platen waren volgens mij ook niet goedkoop. Bloos

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 21:18

Pff.. Daar vraag je me wat Knipoog ..
Om heel eerlijk te zijn, weet ik dat zo niet. Zal morgen, wanneer ik mijn vader spreek, eens vragen waar de papieren leggen en dan zal ik het laten weten.
Misschien een domme vraag, maar maakt dit voor het evt. opknappen een verschil?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:16

Hoe ver wil je gaan?
Reken voor de bodem op 300 - 400 euro voor een goede plaat multiplex 25mm buitenkwaliteit.
Zijkanten komen op een slordige 300 euro. Nog wat voor goed (RVS) bevestigingsmateriaal. Voor 700 - 1000 euro kom je dus een heel eind, beetje afhankelijk van hoe de staat van de rest van de trailer is.

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:19

Ik zou als ik zo zie wat ikke heeft geschat aan kosten, een nieuwe trailer kopen (die zijn er wel voor minder geld dan dat en nog goede ook!)
Wij hebben ook pas een trailer gekocht voor een spotprijsje maar daar moet ook nog aardig wat aan opgeknapt worden. Maar het is maar net hoeveel tijd/handigheid/geld je tot je beschikking hebt!
Trouwens, idd wel fijn idee dat je er nu achter bent gekomen omdat je hem vaak gebruikt!
Oh en nog iets: Er zijn vast wel mensen die jou trailer over willen kopen voor een klein prijsje, je moet ze alleen wel zien te vinden! Dan heb je al wat geld om mee te beginnen als je een andere gaat kopen Knipoog

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:24

Ik heb 2 maanden terug een volledig gerenoveerde trailer gekocht.

Nieuwe bodem, wanden, klep, gietvloer, bedrading enz. enz.
Helemaal opnieuw opgebouwd voor E 750,00

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:27

___Sanne schreef:
Ik zou als ik zo zie wat ikke heeft geschat aan kosten, een nieuwe trailer kopen (die zijn er wel voor minder geld dan dat en nog goede ook!)
Wij hebben ook pas een trailer gekocht voor een spotprijsje maar daar moet ook nog aardig wat aan opgeknapt worden. Maar het is maar net hoeveel tijd/handigheid/geld je tot je beschikking hebt!
Trouwens, idd wel fijn idee dat je er nu achter bent gekomen omdat je hem vaak gebruikt Lachen

Als je 'm opnieuw opbouwd en je doet dat netjes, is de waarde stijging meer dan de kosten. Daarnaast koop jij voor 1000 euro geen trailer met een nieuwe bodem, zijkanten en RVS bevestigingsmateriaal en daarmee koop je opnieuw de rommel van een ander, precies als wat TS nu ook is overkomen.
Ik heb 5 jaar geleden mijn trailer totaal opnieuw opgebouwd, inkl remmen, banden, vloer, wanden en opnieuw verzinken van AL het ijzerwerk. Dat heeft 3000 euro gekost, maar daarmee durf ik mijn trailer naast willekeurig welke nieuwe te zetten, de mijne doet er niet voor onder. Lever jij eens een nieuwe Westfalia voor 3000 euro..........

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:32

Wij hebben pas een nieuwe bodem in onze trailer laten leggen, en mét rubber gietvloer kostte dat 600 euro, zonder gietvloer 500 euro. Dus op zich valt dat wel mee, en dan wordt het echt erg mooi en degelijk gemaakt. En meestal doen ze dan gratis alles even nakijken, en eventueel de remmen goed afstellen, dissel nakijken enzo.. Das ook best belangrijk. Als de wanden én vloer rot zijn dan heb je natuurlijk kans dat er nog meer kapot is, dus dan is het altijd veilig om hem even goed te laten nakijken.
De wanden zijn natuurlijk iets minder belangrijk dan de bodem, dus zoiets kun je wel makkelijker zelf doen, maar daarvoor moet wel het dak eraf. Dan kun je bij veel trailers de nieuwe plaat er vrij makkelijk in schuiven.
Maar ik zou eerst even uitrekenen wat het je precies gaat kosten, want misschien ben je inderdaad beter af met een andere trailer. In ieder geval wel als er nog meer rot of versleten blijkt te zijn.

Ik heb afgelopen winter een polyesther bockmann trailer gekocht voor 1300 euro. Een nieuwe bodem erin laten leggen met rubbervloer, nieuwe dissel, remmen aangepast, keuring erbij.. in totaal heeft ie me 2000 euro gekost, en is weer tiptop in orde.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 06:55

Er zijn eigenlijk 2 opties
1) opnieuw opbouwen (als ie het waard is)
2) een nieuwe/ 2e hands

Hoe weet je of je trailer het waard is om te worden opgeknapt?
- controleer het chassis op roestvorming en vervorming
- controleer je hele as/ wiel constructie
- verlichting/ bedrading in orde
- neuswiel en koppeling nog in orde
- geeft het merk/ type eens door evt. met foto's

Ook kan je een vergelijkend ritje maken met een trailer waarvan je zeker weet dat die goed is. Leen er bv een van kennissen. Kijk of je verschil merkt in wegligging etc.

Heb zelf ook een dik jaar terug een trailer opnieuw opgebouwd.
Chassis + assen e.d. waren nog prima alleen het houtwerk/ bodem was na 18 jaar weggerot.
Kostte mij toen 600,- materiaal en een paar dagen werk.
Wanden en vloeren vervangen (kost circa 400,- materiaal)
Schroeven/moeren en kit/ verf kost je ook 200,-

Een leuke 2e hands van rond de 1300 - 1500 euro is te vinden, maar je kunt ook gemakkelijk een miskoop doen. Is mij ook overkomen bij mijn eerste trailer.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 07:15

Ik sluit me volledig aan bij SDI, als de opbouw al zo verrot is hoe zit het dan met de dragende delen en de koppeling?

Laat voordat je ook maar ergens aan begint eerst eens een reparatie rapport opmaken bij een trailer of aanhangwagen reparatie bedrijf.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 07:24

Ik sluit me volledig bij Ikke aan. Gaat het om een 1/1,5/2 paards trailer? Een 2-paards trailer in goede staat voor rond de EUR 1000 zijn niet te vinden. Daarbij wat voor uitvoering is het? Polyester dak of zeil? Raampjes die open kunnen of niet? Vindt dat persoonlijk wel mee spelen of je een trailer op gaat knappen of niet. Voor een goede 2-paardstrailer betaal je rond de EUR 1500-2000, maar dan wel één zonder zeildak en raampjes die open kunnen. Dus als jouw trailer ouder is.....zou ik die keuze eerst maken.

Wij hebben twee jaar geleden een ouden Bockmann 2 paards trailer gekocht voor EUR 900. Hiervan wisten we dat de bodem matig en de zijwanden slecht waren. Was een bewuste keuze. Nu wordt alles nieuw gemaakt en weten we dat 't goed is. Heb wel 't geluk dat ik een handige vent heb Haha!

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 08:56

We hebben inmiddels de beslissing gemaakt om de trailer opnieuw op te bouwen.
Mijn vriend zit in de metaal (voornamelijk RVS) dus mocht er iets niet goed zitten met het frame e.d. kan hij dit aanpassen en goed maken.
Nu heeft hij het volgende idee en ik vraag me af of dit goed is. Hij wil de zijwanden en bodem helemaal vervangen met hout (multiplex). Daar overheen wil hij dan 1 mm RVS plaat doen, zijwanden en bodem. De naden goed kitten, zodat er geen vocht tussendoor kan. Daar overheen dan rubber matten.
Hij dacht dat op deze manier er geen vocht bij de bodem kan komen en dat het gemakkelijk schoon te houden is..

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 11:38

Hierbij de foto's van de trailer.
Op de foto van de klep en de binnenkant zie je dat er tijdens het schoonvegen, zelfs een stukje van de bodem afgebroken is.
Afbeelding

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:41

Ik heb vorig jaar de laadklep en de bodem van mijn trailer zelf vervangen. Het kostte me een 300 euro aan materialen en een kist goeie wijn voor mijn buurman, die timmerman is en het meeste heeft geholpen.

Als je niet iemand hebt die er wat van af weet (echt wel nodig) kan je het ook wel door een prof laten doen. maar wat het je dan kost weet ik niet.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 20:37

We zitten er nu over te denken om betonplex te gebruiken als bodem en zijwanden.
Wat voor dikte moet je hierbij aan denken? We dachten voor de bodem 25 mm en voor de zijwanden 18 mm. Is dit genoeg?

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 07:19

Gebruikt dezelfde dikte wanden als welke eraf komen. Meestal 18mm. Anders past het niet goed. M.n. de opstaande metalen delen op de opbouw krijg je dan niet passend.
Ik kon geen 25mm betonplex vinden destijds, dus daarom oukoume multiplex (watervast) gekocht.

Daarnaast, probeer zo min mogelijk gaten te boren in je zijwanden. Ook kritisch zijn op weglopend condens aan de binnenkant van je trailer.

Heb je de rest ookal na laten kijken? (remmen, assen, verlichting, koppeling etc.? ) Dat zou ik eerst laten doen. Zonde als je net je trailer mooi hebt opgebouwd en je as is verrot. Meestal kan de as, er alleen onder vandaan als de bodem eruit is.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 07:53

mijn eerlijke mening is dat deze trailer door zijn bouw al als onveilig moet worden beschouwd.
a: de polyesterkap loopt veel te ver naar beneden door, als er ooit iets gebeurt liggen je paarden meteen op het afvalt met hun hoofd.
b: de trekstang is bij moderne trailers altijd een driehoek zodat er minstens 3 krachtpunten zijn, deze constructie geeft geen enkele zij stabiliteit.

Bij mij kwam er nog geen pak hooi in te liggen.

Hard misschien, maar vervangen lijkt mij de enige optie!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:19

amondi schreef:
mijn eerlijke mening is dat deze trailer door zijn bouw al als onveilig moet worden beschouwd.
a: de polyesterkap loopt veel te ver naar beneden door, als er ooit iets gebeurt liggen je paarden meteen op het afvalt met hun hoofd.
b: de trekstang is bij moderne trailers altijd een driehoek zodat er minstens 3 krachtpunten zijn, deze constructie geeft geen enkele zij stabiliteit.

Bij mij kwam er nog geen pak hooi in te liggen.

Hard misschien, maar vervangen lijkt mij de enige optie!

Doe iets minder overdreven. Ik ken deze trailers; heb ze aan de auto gehad en het rijdt als een tierelier.
Die driehoektrekstang is leuk verzonnen, maar is een onzinverhaal. Het gaat erom dat de trekstang de optredende krachten kan handelen en geloof me een stalen pijp van 76mm rond, 4mm wanddikte kan meer hebben dan die bejubelde driehoek van 1,5mm plaatstaal!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 17:16

En wat is jouw mening over de stevigheid van de kap?

En ja, ik ben verwend met een oude Ifor, voor mij is het niet snel goed, dat ben ik met je eens. Maar om nou iemand aan te raden om 1000 euro aan deze trailer uit te geven gaat mij echt te ver.

Dan wordt het voor mij een optelsom waarbij de uitkomst toch een totaal verouderd trailer systeem wordt.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:28

nina88 schreef:
We zitten er nu over te denken om betonplex te gebruiken als bodem en zijwanden.
Wat voor dikte moet je hierbij aan denken? We dachten voor de bodem 25 mm en voor de zijwanden 18 mm. Is dit genoeg?

\Wij hebben ook betonplex gebruikt. Gewoom zelfde dikte als wat eraf gekomen is.

Waar je wel me moet opletten is dat je glad en geribbeld betonplex hebt. Wij hadden onwetend het gladde genomen en dan is het net of je paad op een ijsbaan staat. Bloos
We konden er niets mee en zijn nog rubber matten moeten gaan kopen om erop t leggen zodat hij niet meer uitgleed. Dat kostte ook nog best veel geld duskoop ineens de juiste platen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:20

amondi schreef:
En wat is jouw mening over de stevigheid van de kap?

En ja, ik ben verwend met een oude Ifor, voor mij is het niet snel goed, dat ben ik met je eens. Maar om nou iemand aan te raden om 1000 euro aan deze trailer uit te geven gaat mij echt te ver.

Dan wordt het voor mij een optelsom waarbij de uitkomst toch een totaal verouderd trailer systeem wordt.

Het enige nut van de kap is het paard uit de wind houden. De bovenkant van het hout zit boven het breedste punt van het paard, wat daarboven zit is niet boeiend.
Voor 1000 euro kun je deze trailer restaureren, inkl licht en remmen (mits zelf doen). Linksom of rechtsom, je kunt voor 1000 euro geen trailer kopen die in staat van nieuw verkeerd.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 10:42

Een rubberen gietvloer schijn je ook zelf te kunnen leggen. Iemand een idee waar ik de middelen daarvoor kan krijgen? Graag in de provincie Groningen/ Drenthe!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 10:45

Wij hebben t zelfde gehad,
er is eerst een nieuwe bodem ingelegt (zelf), toen spuitvloer erop later doen, de wanden wouden wij ook vervangen, toen kregen wij de tip om er van die zinken platen langs te doen en daarachter dan purschuim. Trailer ziet er nu weer super uit, volgende project aan de trailer is een ander tussenschot, er zit een houten in en we willen er een rubberen inzetten

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:34

Wij hebben ook betonplex gebruikt. Waren met 50 euro klaar voor een nieuwe bodem.