Wel of niet bandages om op de trailer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wel of niet bandages om op de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:30

Hoi,
Een vraag voor de mensen die heel vaak op reis zijn met hun paard.
Ik zit met het volgende ik ga 8 juni met mijn ponny naar groningen ze heeft wel eerder op een trailer gestaan.
Maar nooit langer als een half uur.
En nu gaan we vanuit Den Bosch naar Groningen en dat is ongeveer 3 tot 4 uur rijden ligt wel aan het verkeer.
Doen jullie bij jullie paarden dan transport beschermers om en doen jullie dan iets op de bodem van de trailer leggen.
We nemen zo ie zo heel veel hooi dat we ergens stoppen om weer bij te vullen.
mgv missfcdb

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Re: Wel of niet bandages om op de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:32

Ik heb bij mijn pony altijd transportbeschermers om en altijd stro op de vloer.
Bescherming doe ik altijd, omdat je paard zich ook op korte stukjes kan bezeren. Daarbij zijn paarden vaak wat onhandig met achteruit de trailer uitlopen, dus daarom vind ik het fijn dat haar benen dan iig beschermd zijn, zodat ze niet onder de wondjes aankomt.
Zou wel gewone transportbeschermers gebruiken en geen bandages.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:42

Ik heb altijd van die flapen en dan bandage's er omheen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:23

Onze paarden hebben nooit iets om de benen en er ligt absoluut niets op de vloer. Hooinet kan, hangt van het paard en de afstand af. Zooi om de benen maakt ze minder zeker op de benen en kan ook te warm worden en spul op de vloer geeft ze minder grip. Gewoon de rubbermat of gietvloer van de wagen werkt het beste.
Meestal staan ze minstens een uur op de wagen, vaak ook langer. In principe rijden we gewoon door tot plaats van bestemming, dus geen pauzes. Zorg wel voor een goede chauffeur.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:06

Waratje schreef:
Onze paarden hebben nooit iets om de benen en er ligt absoluut niets op de vloer. Hooinet kan, hangt van het paard en de afstand af. Zooi om de benen maakt ze minder zeker op de benen en kan ook te warm worden en spul op de vloer geeft ze minder grip. Gewoon de rubbermat of gietvloer van de wagen werkt het beste.
Meestal staan ze minstens een uur op de wagen, vaak ook langer. In principe rijden we gewoon door tot plaats van bestemming, dus geen pauzes. Zorg wel voor een goede chauffeur.

Vooral het onderstreepte vind ik erg belangrijk. Zelf merk ik het bijv. met hooi uit de trailer laden, als er hooi op de klep ligt ga ik bijna iedere keer op mn plaat, omdat het er zo glad van wordt. De paarden staan iha veel steviger op een goede trailervloer, dan op losliggend spul.

Wel of geen bescherming kan je over blijven discussieren, maar ik doe het zelf niet. Kleine wondjes vind ik niet erg en grote klappen beschermt toch niets tegen. Daarnaast zijn trailers vaak kassen en wordt het er gemakkelijk warm in, als ze dan ook nog met bescherming staat wordt het nog warmer vaak.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:09

_Diesel schreef:
Ik heb bij mijn pony altijd transportbeschermers om en altijd stro op de vloer.

Je kunt beter niets doen. En als je geen gietvloer hebt, leg dan een rubberen mat erin.

Paarden glijden uit op stro!! Vooral in bochten en met afremmen.
Laatst bijgewerkt door Judje op 28-05-08 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote-tags aangepast, klopte niet

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:48

Mijn pony is nog nooit uitgegleden op de trailer. Er ligt ook geen heel pak in, gewoon een klein laagje.

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:58

Ik doe zelf altijd hoge transportbeschermers om. Voor bandages zou ik niet kiezen, het is echt heel slecht als ze niet helemaal goed zijn aangebracht, bovendien wordt het daar echt superwarm onder, wat heel slecht is voor de pezen.

Géén stro in de trailer, op een rubberen vloer staan ze veel steviger, probeer zelf maar, je glijdt op een laag stro veel sneller dan op een rubberen mat...

Probeer ervoor te zorgen dat je paard voldoende hooi heeft, zodat hij de hele weg iets te eten en vooral iets te doen heeft.

Stoppen onderweg kan, bijvoorbeeld om het paard wat te laten drinken. Uitladen zou ik nooit doen... Je zult daar maar aan de weg staan met een paard dat niet meer op de trailer wil...

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:00

ik doe altijd transportbeschermers.
dat is beter dan bandages op de trailer want transportbeschermers geven meer bescherming.
maar dat wordt je eigen keuze.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:17

Ik heb ze nooit iets om gedaan. Het heeft geen nut, het voegt niks toe en als je pech hebt heb je er een hoop ellende van. Enne afstanden? In NL? Ga fietsen, als je vanuit Eindhoven naar Terschelling gaat, via Amsterdam iemand ophalen, dan nog sta je binnen 5 uur op lokatie op het eiland, inkl boottocht!
Hooi ligt aan het paard, kan dus, maar is niet per se een noodzaak. Zooi op de vloer is voor het idee van de eigenaar, maar zeker NIET in het belang van het paard, ook niet een klein laagje!
Dus niet mutsen, paard op de trailer en karren maar.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 07:13

Wij vervoeren regelmatig paarden naar Groningen of Friesland, en er gaat niets om de benen. Het irriteert ze alleen maar, het jeukt en het wordt warm. Ze staan rustiger zonder iets om de benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:50

hoi,
Wij hebben besloten niks op de bodem te leggen.
Wij stoppen veel omdat ik het belangrijk vindt dat mijn ponny mij kan zien en dan krijgt ze iedere keer iets lekkers en dan weet ze dat het niet eng is.
Mijn vriend rijd hij is wel super verzichtig maar dat komt goed ik ben nog niet uit of ik wel bescherming om der benen doe voorgeval dat er iets gebeurd.
Je weet maar nooit ik hoe het zo ie zo in de gaten wat jullie zeggen ik vindt dit namelijk heel belangrijk.

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:54

transportbeschermers gaan er bij mij altijd omheen. en we hebben een rubberen vloer in de wagen.
dat zit ik ook rustiger in de auto...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:57

Veel stoppen zou ik dus niet doen. Een paard staat veel comfortabeler als er niet gestopt wordt. Het is snelweg, hij hoeft geen moeite doen om balans te vinden. Vaak werkt het stoppen juist tegengesteld en worden ze onrustiger. In de regel wordt aangehouden om iedere 4 uur te stoppen. Oftewel, bij transport binnen Nederland is stoppen niet nodig.
Ook wij stoppen niet onderweg bij ritten tot 4 uur. We hebben een camera hangen, en meestal staan ze lekker te doezelen op de snelweg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:59

wij hebben geen aansluiting voor de camera dat is het probleem.
ze is nooit langer als 20 min in de trailer geweest en ik wil haar wel de kans geven om te wennen ik wil er wel hooi bij willen geven ik weet wat ze doet in 20 min en dan is het hooi al op haha. ze stampt niet dat is wel fijn ze is wel rustig alleen doet ze veel met haar staart heen en weer zwaaien

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:21

Juist door veel stoppen geef je haar geen kans om te wennen. Weer extra stoppen en optrekken, weer extra onrust, is het dit of gaan we door, je bereikt juist het tegendeel.
Ik heb 20 jaar ervaring inmiddels met het vervoeren van paarden over stukken van ongeveer 4 uur. Ook paarden die nooit eerder vervoerd zijn, en niet stoppen werkt echt het beste. Die camera hadden we er 20 jaar geleden overigens ook niet in hangen.
Stoppen is alleen goed voor je eigen gemoedsrust, maar je helpt er je paard absoluut niets mee, het tegendeel zelfs.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:22

Niet stoppen onderweg, gewoon constant doorrijden. Stoppen geeft onrust en maakt dat het allemaal veel langer duurt. Alleen stoppen als er gekke dingen gebeuren, anders gewoon lekker doorrijden.
Hooinet bijvullen is niet nodig als je het goed volstopt voor vertrek. Ze eten onderweg niet constant door. Gebruik wel stengelig hooi, dat blijft beter in het net zitten, met kort hooi ligt het meeste bij aankomst op de grond Knipoog

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:03

Idd probeer om niet te stoppen.
Ik gebruik hoge transportbeschermers en hij heeft wel stro op de grond.
Anders plast hij niet. En ik heb nog niet meegemaakt dat het glad is/wordt.
Mij lijkt een rubbere vloer en daarop plas juist erg glad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:06

Die van mij plast gelukkig wel en poept erop los.
en we hebben nog een week om te kijken hoe we het gaan doen heb echt goeien tips gehad en bedankt voor alle reacties.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:26

Ik heb alleen naar de keuring beenbeschermers om. Maar dit is om de achterbenen te beschermen voor die koeien vlaaien die er uitkomen Haha! . En een staartbeschermer.

verder niks...ik snap die mensen ook niet die hun paard een deken opgooien in de trailer..veels te heet.

Er ligt wel wat stro op de bodem dat is meer omdat die 2 ruinen van mij het wel fijn vinden als ze moeten plassen.

ClassicClay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:54

Als ik jou was zou ik bandages (elastische) met bandages onderlappen om doen. en daar de transport beschermers overheen. ik moet voor mij internationalen dressuur wetstrijden wel een naar het buiteland en dan moet ik wel eens 6 a 7 uur rijden.

Dommelschh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:43

ik heb wel gewoon transport bandages om, je weet maar nooit, beter preventief dan curatief!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:08

Wij gaan regelmatig met de paarden op pad ook naar het buitenland waardoor we soms wel een uurtje of 8 onderweg zijn. Er ligt niks op de bodem en de paarden hebben ook niks om de benen, daar krijgen ze het veel te warm van. We stoppen zo min mogelijk en rijden zoveel mogelijk door, stoppen geeft juist onrust. Als je een groot hooinet met niet te fijne mazen goed voldoet dan heeft je paard de hele weg wat te knabbelen hoor.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:12

ik doe mijnpaard nooit bechermers om. die van mij gaat er alleen maar van staan meppen zonder iets om zn benen staat hij gewoon rustig. ook heeft hij niks op de bodem werk het beste en idd gewoon lekker veel hooi erbij. ik zou over zon afstand wel 1 keer stoppen voor de chaufeur dat die even pauze kan houden aangezien 4 a 5 uur met trailer rijden best intensief is.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:28

Ik gebruik wel transportbeschermers, maar geen stro op de bodem en ook geen hooinet. Lijkt me namelijk erg vervelend voor een paard om steeds dat heen en weer zwaaiende net tegen zijn hoofdje te krijgen.
Stoppen onderweg doe ik in principe niet of er moet iets aan de hand zijn wat ik kan controleren door mijn camera