Is jouw paard al gechipt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Is jouw paard al gechipt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 19:01

Heb zelf al talloze artikels gelezen over het plaatsen van een chip bij je paard ...
maar ik snap er totaal NIKS van!

Er is een verschil tussen stamboekpapieren en niet, equipas en niet, wie moet waar welke papieren aanvragen ... niet alle da'en mogen plaatsen ...
zucht!

Daarom mijn vraag, wie heeft zijn/haar paard reeds laten chippen en hoe?
Heeft je paard er achteraf last van gehad?

Is er een verschil tussen België en Nederland (woon zelf in België)?

Ben benieuwd naar jullie reacties ...

knooopje

Re: Is jouw paard al gechipt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:08

hoi hoi.
in nederland zijn de meeste paarden al wel gechipt.
in duitsland en belgie word het verplicht,maar tot nu toe nog niet.
wij kopen geregeld een duits paard,die niet een chip heeft.
wij laten dan onze dierenarts komen en die chipt het paard,af en toe heeft een paard er last van.
het chippen zelf is natuurlijk niet prettig,ook kan het paard last hebben van een bult,op zijn hals,dat trekt na 1 dag weer weg.(beurze plek bloeduitstorting)
onze dierenarts plakt gewoon een stikker met het nummer van de chip in het paspoort en klaar.
wil je een startkaart aanvragen,dan moet je dan nog wel het paspoort opsturen naar de knhs,voor een stempel op de sticker.
ik weet niet ofdat in belgie ook zo hoort.
heeft je paard helemaal geen paspoort of papier,dan moet je even een formulier in vullen,en dat opsturen naar de desbetrefende instantie,en dan krijg je je paspoort thuis gestuurt.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:28

Wat uitleg voor België. Vanaf 1 juli 2008 moeten alle paarden voldoen aan drie voorwaarden:
1) elk paard moet individueel geïdentificeerd worden dmv een chip. Deze wordt geplaatst ongeveer een centimeter onder de manenkam, op de overgang van eerste tweederden en laatste derde van de hals. Hier zitten GEEN spieren, enkel vet en de nekband. Het paard heeft hier op geen enkel moment last of pijn van. Het zwelt ook nooit op.
2) Het paard moet een Europees paspoort hebben. Dat wil zeggen dat er in zijn boekje een getekende en beschrijvende schets moet staan en dat er een pagina toediening van medicatie moet aanwezig zijn. Heeft je paard stamboekpapieren, dan wordt gecontroleerd of bovenstaande aanwezig is in zijn boekje. Is dit niet het geval, dan krijgt hij een nieuw conform boekje van het stamboek of krijgt hij bijlages in zijn oorspronkelijke boekje. Heeft je paard GEEN stamboekpapieren, dan wordt er een boekje (met schets en medische toelage) voor hem aangemaakt, dit heet de EQUIPAS.
3) je paard moet met zijn chipnummer, eigenaar, verblijfadres, naam en leeftijd en slachtstatus ingeschreven worden in de centrale databank.

Concreet houdt dit alles dus in dat je eerst en vooral het aanvraagformulier moet opsturen. Daarop geef je aan of je paard al gechipt was van voorheen, of hij conforme papieren heeft of niet en welke dierenarts je paard komt chippen. Dit stuur je op naar de databank. De databank zal dan de benodigde papieren sturen naar de dierenarts van je keuze. Deze komt op visite en doet hetgeen nog nodig is (zoals bv. chip steken, schets opnemen, gegevens verbeteren, enzovoort). Uiteindelijk gaat hij dan nogmaals in drievoud papieren invullen, die jij moet tekenen. Deze worden dan terug naar de databank gestuurd. Uiteindelijk zul jij van de databank een boekje krijgen (als je paard dit nog niet had) en het MUTATIEDOCUMENT. Dit document is vanaf nu het eigendomsbewijs van je paard. Dit moet je thuis op een veilige plaats bewaren. Enkel diegene die dit document bezit en zijn naam er op zet, is de rechtmatige eigenaar van het paard. Het boekje (zijn papieren dus) moet het paard altijd vergezellen, zoals een paspoort bij de mens dus eigenlijk.

Als je nog meer vragen hebt, zijn die altijd welkom.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:14

wil nog wel even toevoegen,dat een chip wel degenlijk pijn doet bij het inbrengen!de 1 geeft er wat meer om dan de ander.
en ook een zwelling op de plaats kan wel degenlijk ontstaan,spreek uit ervaring(en chips ingebracht door verschillende dierenartsen).met eigen ogen gezien.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:18

Ik wil zeker nog eens meegeven van de honderden paarden die ik heb gechipt dat er geen enkele een zwelling of pijn vertoonde. Dit aangezien de chip in de NEKBAND in het VET geplaatst wordt. Dit weefsel zwelt niet en geeft geen reactie. Als hij in spier gezet wordt, dan krijg je dergelijke dingen, maar dat wordt dus niet gedaan. Althans, niet volgens het officiële protocol dat hier aangeleerd wordt aan erkende dierenartsen. Ik spreek mij niet uit over Nederland. Weet uit ervaring dat er daar nogal veel geprutst wordt. Het inbrengen zelf duurt een halve seconde. De meeste paarden reageren hoegenaamd niet. Anderen trekken zich weg, maar er kan hier zeker niet van ondraaglijke pijn gesproken worden! Het is een prik van een halve seconde. Dat voelen ze, maar is gelijk terug weg. Napijn heb ik ook nog nooit meegemaakt. Paarden werken gewoon en hun gedrag of houding verandert niet.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 22:06

Coliena schreef:
Wat uitleg voor België. Vanaf 1 juli 2008 moeten alle paarden voldoen aan drie voorwaarden:
1) elk paard moet individueel geïdentificeerd worden dmv een chip. Deze wordt geplaatst ongeveer een centimeter onder de manenkam, op de overgang van eerste tweederden en laatste derde van de hals. Hier zitten GEEN spieren, enkel vet en de nekband. Het paard heeft hier op geen enkel moment last of pijn van. Het zwelt ook nooit op.
2) Het paard moet een Europees paspoort hebben. Dat wil zeggen dat er in zijn boekje een getekende en beschrijvende schets moet staan en dat er een pagina toediening van medicatie moet aanwezig zijn. Heeft je paard stamboekpapieren, dan wordt gecontroleerd of bovenstaande aanwezig is in zijn boekje. Is dit niet het geval, dan krijgt hij een nieuw conform boekje van het stamboek of krijgt hij bijlages in zijn oorspronkelijke boekje. Heeft je paard GEEN stamboekpapieren, dan wordt er een boekje (met schets en medische toelage) voor hem aangemaakt, dit heet de EQUIPAS.
3) je paard moet met zijn chipnummer, eigenaar, verblijfadres, naam en leeftijd en slachtstatus ingeschreven worden in de centrale databank.

Concreet houdt dit alles dus in dat je eerst en vooral het aanvraagformulier moet opsturen. Daarop geef je aan of je paard al gechipt was van voorheen, of hij conforme papieren heeft of niet en welke dierenarts je paard komt chippen. Dit stuur je op naar de databank. De databank zal dan de benodigde papieren sturen naar de dierenarts van je keuze. Deze komt op visite en doet hetgeen nog nodig is (zoals bv. chip steken, schets opnemen, gegevens verbeteren, enzovoort). Uiteindelijk gaat hij dan nogmaals in drievoud papieren invullen, die jij moet tekenen. Deze worden dan terug naar de databank gestuurd. Uiteindelijk zul jij van de databank een boekje krijgen (als je paard dit nog niet had) en het MUTATIEDOCUMENT. Dit document is vanaf nu het eigendomsbewijs van je paard. Dit moet je thuis op een veilige plaats bewaren. Enkel diegene die dit document bezit en zijn naam er op zet, is de rechtmatige eigenaar van het paard. Het boekje (zijn papieren dus) moet het paard altijd vergezellen, zoals een paspoort bij de mens dus eigenlijk.

Als je nog meer vragen hebt, zijn die altijd welkom.

hééééééééééééééél erg bedankt voor de uitleg, dit versta ik tenminste! Mijn (duits) paard heeft stamboekpapieren en een zogenaamde 'pferdepass'. Hier staan wel alle stamboekgegevens in v & medicatie, maar de schets is NIET ingevuld (en mijn paard heeft witte aftekeningen).

Dus nu moet ik mijn Da vragen om een aanvraagformulier, dit invullen & opsturen, en dan krijgt de da de nodige documenten om de chip te plaatsen?

(en nog bedankt voor de uitleg ivm zwelling, want daar was ik beetje bang voor)

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:26

Je kan die documenten om in te vullen ook afhalen van het internet: www.vlacopaard.be. En het beste kan je ze faxen, dan gaat het over het algemeen wat sneller! Je moet dus op die papieren gewoon alle gegevens invullen.

Je moet ook een keuze maken tussen slachtpaard en niet-slachtpaard. Als je kiest voor slachtpaard, dan mag je paard in principe bepaalde medicatie niet hebben en is er een wachttijd voor slachten als hij deze toch krijgt. In de praktijk zijn er dus eigenlijk niet echt medicamenten die hij niet mag krijgen. Dus voor de medische zorg hoef je het niet te laten. Bovendien kan je je paard dan nog altijd laten omzetten naar niet-slachtpaard als dat nodig is. Dit betekent trouwens niet dat je een slachtpaard niet gewoon thuis mag laten inslapen! Kies je voor niet-slachtpaard, dan kan je paard nooit meer naar het slachtuis. Het is een persoonlijke keuze die ieder voor zich moet maken dus.

De dierenarts die je kiest moet je ook op die documenten invullen. Deze dierenarts moet wel erkend zijn (dwz dat hij een cursus moet gevolgd hebben om te mogen chippen). De meeste dierenartsen zijn gewoon erkend. De lijst van erkende dierenartsen is op dezelfde site terug te vinden. Je moet geloof ik wel het ordenummer van de betreffende dierenarts invullen, daarvoor zal je hem moeten bellen om dat te vragen.

Maak je geen zorgen over de gevolgen van de chip trouwens. Mijn paarden heb ik persoonlijk gechipt. 6 er van hebben niet gereageerd op het plaatsen en zijn de dag nadien gewoon op wedstrijd geweest. 1 heeft gereageerd op het zetten (is overgevoelige merrie), maar het gaat zo snel, dat het gebeurd was voor ze het wist. Deze heeft trouwens dezelfde dag gewoon gewerkt. Nog nooit zwelling of pijn of problemen opgemerkt.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:34

Waarom wil je je paard laten chippen als dat in Belgie (nog) niet verplicht is?
Verplicht is het trouwens nooit, omdat je ontheffing aan kan vragen.
jammer genoeg weten veel mensen dat niet, kijk eens op deze site http://www.invisio.nl/antichip/
Een ingreep.. hoe klein ook is nooit zonder risico!!
En ik vind het chippen ook volkomen nutteloos Bloos
Je kan een paard prima indentificeren d.m.v. het schetsen van b.v. de aftekeningen en kruinen.
Dus waarom zou je je paard onnodig opzadelen met een lichaamsvreemd voorwerp, die je ook nog eens op kosten en voor je eigen risico moet laten plaatsen Scheve mond
Je begrijpt.. mijn paarden zijn niet gechipt Cool
Laatst bijgewerkt door unamie op 28-05-08 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:44

Ja indd. En via DNA/Irisscopië is ook mogelijk. ( In NL tenminste..)
Dan wordt er tenminste geen lichaamsvreemd object in gebracht.
En hoe hard er ook mensen zijn die roepen dat het geen pijn doet, hoe weten jullie dat nou? Hebben jullie ook een chip? Net of als jij je laat piercen, je moord en brand schreeuwt Nagelbijten / Gniffelen ( wat over het algemeen best pijnlijk is..)
Laatst bijgewerkt door Tanja op 29-05-08 06:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:01

Het is in België wel degelijk verplicht. De uiterste datum is juli 2008. In België trouwens geen anti-chip vereniging, geen protest en geen problemen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:53

Ik heb al mijn dieren laten chippen paarden,honden,katten en zelfs een konijn. Mijn veulens worden gechipt zodra de schetser komt (meestal op een leeftijd van 1 tot 2 weken). Met alleen een schets ben je nooit 100 % zeker dat het jouw dier is. Ik heb nu al meerdere keren bij de opfok meegemaakt dat de 3-jarigen zoveel op elkaar leken dat de stalhouder de chipreader erbij moest pakken.
Een chip laten zetten doet inderdaad pijn ook napijn kan ik me best voorstellen dat een paard daar last van heeft. Maar paarden laten vaak weinig merken van pijn vandaar dat als je al honderder paarden hebt gechipt en ze geen van allen goed kent dat je dingen als napijn niet registreert.
Plaatsing in het vet kan ook wel degelijk pijn doen (steek maar eens een vleespen in je buikvet en dan weet je hoe het voelt Tong uitsteken ) Ik kan me voorstellen dat zwelling in dat gebied miniem is maar er zal altijd een ontstekingsreactie op een lichaamsvreemd voorwerp ontstaan.
Veulens hebben trouwens nog bijna geen vet in de nekband dus daar komt het veel vaker voor dat ze niet op de officiële plek geplaatst worden, dan zie je ook veel veulens met napijn.

Over een chip wordt heel makkelijk gedaan maar het is wel degelijk een ingreep waar door de ontstekingsreactie (ook al zie je die niet) het paard een paar dagen down van kan zijn.

Ik heb mijn paarden wel gechipt omdat het verplicht is via het kwpn, ik wist ook niet dat je daar een ontheffing voor aan kan vragen. Maar het lijkt mij makkelijker om ze gechipt te houden het enige wat je na plaatsing nog hoeft te doen is een chipreader er langs te halen.
Mijn honden zijn gechipt omdat het voor honden met een stamboom bij de geboorte verplicht is.
Ik heb mijn bejaarde teckel een aantal jaren terug ook laten chippen ondans dat hij een tatoe heeft. Hij moet medicijnen gebruiken en als je zijn chip opzoekt via de databank staat er meteen een waarschuwing dat dit dier medicijnen gebruikt en er dus zo snel mogelijk contact op moet worden genomen met de eigenaar.
Mijn katten zijn gechipt zodat als ze ooit een keer weglopen en bij die duizenden andere katten in het asiel terecht komen ik kan bewijzen dat het mijn kat is.
Mijn konijn is destijds door de dierenarts gechipt omdat het konijn iedere week wel weer wegliep.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:10

Ik heb onder die honderden paarden ook mijn paarden gechipt. Alle 8. Deze ken ik zeer goed en ik ken ook hun reacties. Geen enkele van hen heeft napijn, zoals jij het noemt gehad. Niet na drukken op de plaats waar de chip zit, niet bij het werken en afbuigen, niet bij spelen in de weide of eten en geen enkele van hen is ook maar een dag down geweest. Ik heb hen heel goed opgevolgd. Ook heeft nog geen enkele eigenaar na plaatsing en na informeren ooit gemeld dat ze dachten dat er een pijnreactie was. Je kan wel veronderstellen dat deze hun paarden kennen? Daar is trouwens ook wetenschappelijk onderzoek naar gebeurd! Verder wat betreft je opmerking over veulens. Zelfs bij veulens wordt de chip op dezelfde, juiste plaats gezet! Ik weet niet hoe ze dat bij jullie doen, maar ook bij veulens wordt een chip gezet in het vet van de nekband. Veel vet is er niet inderdaad, maar de chip is een rijstkorrel groot! Plaats genoeg om hem te zetten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:56

MD-->TAO

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:35

Een vraagje voor coliena?
Als de regering een indentificatie dmv een chip zou gaan verplichten voor mensen
Sta jij dan ook vooraan in de rij, of vraag je voor jezelf een ontheffing aan?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:37

Hier in België is het idd verplicht. Geen andere opties.

Op de manege is er een paard dat nu met een grote bult zit ter hoogte van de chip. Ik hoop dat mijn paard zo niks aan de hand krijgt. Ik ben dus Belg en heb nog een maand om de mijne te laten chippen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:45

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:47

Ik geloof dat onze shetlander niet gechipt is, ondanks dat het in NL verplicht is.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:22

Citaat:
Hier in België is het idd verplicht. Geen andere opties

wat eigenlijk dus tegen de europese wet is ..

Citaat:
in nederland zijn de meeste paarden al wel gechipt.
in duitsland en belgie word het verplicht,maar tot nu toe nog niet.

in nl heb je keuze
in duistaldn zijn ze fel tegen ..denk niet dat het er daar ooit als verplicht doorheen komt
zeker niet zolang de eu dubbelle id niet acc

Citaat:
En via DNA/Irisscopië is ook mogelijk. ( In NL tenminste..)

is die iriscopie er dan al? dacht dat die er nog niet was ..
ze zijn er iig wel mee bezig Vork

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:34

Ik hoorde ook pas dat het verplicht zou moeten zijn om keuze te hebben. Maar ja, hebben we niet Clown

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:45

En wie gaat de controle uitvoeren. Hoe hoog is de e.v.t. bekeuring die je zou kunnen krijgen.
Wat is het nut ervan, als je niet bij keuringen, wedstrijden je paard laat zien.
Mijn paardje is dus niet voorzien van een chip. Gaat ook niet gebeuren.
Weet wie hij is Haha!

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:07

unamie schreef:
Een vraagje voor coliena?
Als de regering een indentificatie dmv een chip zou gaan verplichten voor mensen
Sta jij dan ook vooraan in de rij, of vraag je voor jezelf een ontheffing aan?

Geen idee. Identiteitskaart is in ieder geval verplicht. Dus die hebben we allemaal. Ik weet niet wat ik zou doen moesten ze dat voor mensen verplichten. Dat zien we dan wel weer. Maar als het veilig is? En onderzocht en je hebt er geen last van? En het is voor iedereen hetzelfde? Waarom niet? Bovendien is dit een stomme vergelijking. Wij zijn geen dieren die in de voedselketen terecht komen. Mensen kunnen zichzelf identificeren, paarden niet. Koeien, schapen en geiten zijn ook verplicht geïdentificeerd. Niemand die daar over roept. Paarden waren tot nu toe een uitzondering. Ik zou echt niet weten waarom dat zo zou moeten blijven? Het zijn nu eenmaal ook slachtdieren.

Wat de anti-chip site betreft, ik zeg het nog eens, wat een hoop onzin bij elkaar! Niets is daar wetenschappelijk aangetoond, niets is daar onderzocht, niets is daar onderbouwd. Er staan zelfs voorbeelden bij waarbij de chip net de oplossing was!
Gestolen paard legaal geslacht (België): hier liep een lang topic over op bokt. Ga maar eens zoeken. Er werd GEEN tweede chip geplaatst om te kunnen slachten, het paard zat niet in de databank en was bijgevolg niet in orde/veilig. Er is geen enkele wet gebroken of op geen enkele wijze is iets aan de chip te wijten. Integendeel! Het paard is net gevonden DOORDAT hij een chip inhad en door het systeem. De enige die hier honderd procent in de fout is gegaan, is de vrouw die het paard heeft doorverkocht zonder weten van de eigenaar.
Tweejarige al 6 weken dood: Wat heeft dit in godsnaam met de chip te maken? Wederom de chip die de reddende engel is! De paarden kunnen niet uit elkaar gehouden worden. Men "denkt" dat het ene paard dood is, maar DANKZIJ de chipcontrole 6 weken later ontdekt men dat het paard nog springlevend is!
Veulen van mijn vriendin gestolen: Nog meer bizar! Dit veulen was gechipt en gestolen. Logisch dat hij nog kan gestolen worden, het is geen anti-diefstal systeem! Maar nu komt het, het veulen is gevonden in België, omdat de mevrouw hem heeft laten controleren om hem in de databank in te voeren! Dus veulen gevonden DANKZIJ het systeem!
Swieber: Zelfde verhaal! Gestolen (is natuurlijk nog goed mogelijk!), maar teruggevonden DANKZIJ zijn chip!
Verder: alle verhalen van problemen door de chip: op elk van die foto's is te zien dat de chip VERKEERD geplaatst is. In de nekspieren, te hoog, zonder scheren en desinfecteren, noem maar op.

Dus dit is voor mij nul komma nul referentie. Ik ben niet ongelooflijk voor de chip, als het niet hoeft, zoveel te beter, ik ben wel tegen het verkondigen van verhalen die op niets gebaseerd zijn of spookverhalen. Verdiep je eerst ergens in voor je iets roept. Ik kan eerlijk zeggen dat ik reeds honderden paarden heb gechipt. Daarbij zijn nul problemen opgetreden, noch op lange termijn (10 jaar), noch op korte termijn. Dus ik ga de chip nergens afraden, het is een goed systeem en het dier heeft er totaal geen last van. Als iemand mij echte bewijzen kan leveren dat de chip gevaarlijk/schadelijk zou zijn, dan hoor ik die graag.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:09

België meldt zich..

Ik liet haar chippen in december - papieren werden opgestuurd - tot nu toe nog geen enkele reactie op ontvangen.

Nou, hoe zit dat dan, ik heb de chip maar kan het niet eens bewijzen.
Dus ik kan haar nog lekker naar de slacht brengen in tussentijd dan??

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:12

coliena .. jammer dat de chip dan NA het slachten pas gevonden was Nagelbijten / Gniffelen

Katia_harry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:20

Lieke, ik heb hetzelfde meegemaakt. Paard gechipt, papieren opgestuurd en half jaar later nog niet gehoord.
Het beste wat je kan doen is regelmatig bellen en zeggen dat je op wedstrijd moet of dat je paard verkocht moet worden. Op die manier zetten ze er wat meer vaart achter.
Het is ook niet verwonderlijk dat we zolang op onze papieren moeten wachten. Ineens worden er duizenden paarden tegelijkertijd gechipt...
Normaal gezien heb je toch een kopie van de documenten die je heb opgestuurd? Ik denk dat je op die manier wel de chip+nummer kan aantonen.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:29

Lieke_M schreef:
België meldt zich..

Ik liet haar chippen in december - papieren werden opgestuurd - tot nu toe nog geen enkele reactie op ontvangen.

Nou, hoe zit dat dan, ik heb de chip maar kan het niet eens bewijzen.
Dus ik kan haar nog lekker naar de slacht brengen in tussentijd dan??

De databank is inderdaad overbelast. Er zijn al veel klachten over ingediend, dit zou dus moeten verbeteren. Jouw paard kan niet naar het slachthuis. Sinds vorig jaar kan er geen enkel dier naar het slachthuis worden gebracht dat niet in de databank zit. Zelfs al zou jij je paard dus willen brengen, je zal er niet binnen komen. Het beste dat jij inderdaad kan doen, is af en toe eens bellen naar de databank om te horen hoe het zit. Maar je bent dus in orde. Je hebt een duplicaat van de papieren als het goed is. Die kan je tonen bij controle.

Wat doet het er toe dat het paard maar gevonden is na het slachten? Hadden de eigenaars het paard geregistreerd in de databank als niet-slachtpaard, dan zou het nooit geslacht zijn. Maar ze hadden verzuimd om alles in orde te brengen. Vroeger zou dit paard nooit of te nimmer teruggevonden zijn. Nu weten ze tenminste wat er met het dier gebeurd is. Het is geen antidiefstal en anti slacht alarm dat begint te loeien bij illegale praktijken hé! Vroeger verdwenen alle gestolen paarden gewoon. Nu kan je ze tenminste terugvinden.