Slachten van eigen paard : erbij blijven of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gambler21

Slachten van eigen paard : erbij blijven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 07:40

Mijn paard gaat vanwege meerdere medische redenen steeds verder achteruit. Ik weet dat ik zeer binnenkort de keuze zal moeten gaan maken. Het is voor mij al zeker dat ze geslacht gaat worden. Nu zit ik alleen te twijfelen om haar te laten halen en zelf gewoon thuis te blijven of haar te brengen en er de hele tijd bij blijven. Wat zouden jullie doen en waarom? Wie hebben er ervaring en hoe hebben jullie dat gedaan?

Groetjes

Moderatoropmerking:
Dit topic is _niet_ bedoeld om een discussie voor slachten vs spuitje door DA op te starten. Daar zijn andere topics voor. Graag alleen in dit topic reageren met ervaringen met het slachten van je paard. Daarnaast zou het fijn zijn als iedereen respectvol reageert vanwege dit uiterst gevoelige onderwerp.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-05-08 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Modopmerking ingevoegd.

sabje1985

Re: Slachten van eigen paard : erbij blijven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 07:44

Kun je er niet gewoon een spuitje laten geven??

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 07:45

Phoe...
Als je met eigen ogen wilt zien dat ze er niet meer is, zou je mee moeten brengen en erbij blijven...
Maar dat lijkt mij alles behalve makkelijk!!!

Moeilijk.. moeilijk..

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 07:46

Als ze al besloten heeft dat ze hem laat slachten is dat niet echt een optie Tong uitsteken Ja ik zou het niet weten, ik heb nog nooit een paard hoeven laten afmaken, dus ik kan je er niet echt bij helpen.. Maar ik zou doen wat het beste voelt voor jou!

darlingboy85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 07:47

Ikzelf zou er tot het laatste moment bij blijven, het is het laatste wat je voor hem kan doen.
Sterkte ermee.

KiWiKo

je kan tegenwoordig ook aan huis laten slachten........... misschien een optie

Anoniem

er loopt ergens een topic over een slachthuis, daar staat precies beschreven incl. foto's hoe het in zijn werk gaat. Ik zou dat eens lezen, *wellicht heb je dit al gedaan*, en dan kijken of je er bij zou willen zijn. Sterkte met de beslissing trouwens

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 07:48

Met mijn vorige paard is mijn man meegegaan. Hij heeft hem zelf vastgehouden toen hij geschoten werd. Hij zegt dat hij dat vasthouden nooit meer doet. Maar voor het paard had het niet "mooier" kunnen gaan. Hij heeft echt niets gemerkt en was heel erg op zn gemak. Het is toch een keus die je zelf moet maken.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 07:48

Kun je niet iemand sturen die voor jou kan gaan kijken? Iemand die jij echt vertrouwt, en dat voor je zou willen doen? Lachen

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 07:49

De reden dat ik haar niet laat inslapen is, omdat ze nogal een drama is bij de dierenarts. Zelf inenten is elk jaar een heel gebeuren en dat wil ik haar juist niet aan doen. Bedankt voor de reactie's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 07:49

Ik zou erbij blijven. En wel voor het paard. Of die echt op zo'n moment wat aan je heeft is de vraag, maar ik zou zo'n dier niet graag bij vreemden in een vreemde omgeving achterlaten. Daarbij heb ik wel eens enge verhalen gehoord over paarden die doorverkocht worden ipv geslacht (weet niet in hoeverre dat waar is hoor), dat voorkom je als je er bij blijft.
En zelf moet ik een dier ook dood zien om het te kunnen geloven/accepteren, maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.

Sterkte in ieder geval!

(moet ik wel zeggen dat ik zelf nooit voor slachten zou kiezen, maar als dat jouw keus is, is dat goed natuurlijk)

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 07:50

Als ik mijn paard zou laten slachten zou ik hem brengen. Maar als ze hem echt afmaken om maar zo te zeggen dan wil ik er niet bij zijn.

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 07:51

kiwiko.....heb je daar meer info over? Welke slager doet dat enz?

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 07:51

Ik heb mijn paard zelf weggebracht met de trailer naar het slachthuis, daar heb ik hem overgedragen aan meneer vd Veen. De deur ging dicht en hij werd geschoten, daarna ging de deur weer open omdat ik hem wilde zien. Voor mij was dit het perfecte scenario met dit paard.
Ik heb er geen nare gevoelens aan over gehouden. Voor dit paard was dit gewoon het beste.

Maar je mag er ook bij blijven met het schieten als je dat wilt.

Sterkte!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 07:55

Gambler21 schreef:
kiwiko.....heb je daar meer info over? Welke slager doet dat enz?

Volgens mij komt van Veen ook aan huis Lachen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 07:56

Wat jij omschrijft Morris vind ik ook de perfecte situatie.
Je bent dat bijna de hele tijd bij je paard met hebt niet het vallen en eventuele schokken op je netvlies staan.
Imo, de beste oplossing voor paard en eigenaar.

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 07:57

ok. Dat ga ik dan even uit zoeken. Dat lijkt mij zelf ook een fijne optie. Voor zover zoiets fijn is dan. Wie weet daar meer over?

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 07:57

ik heb 2 jaar geleden voor hetzelfde dilemma als jou gestaan. Ik had dat paardje vanaf mijn 5e jaar, dus al ruim 13jaar op dat moment. Ik heb ervoor gekozen dat iemand anders hem voor mij weg bracht, ik wou wel zeker weten dat hij dood was.
Die avond in mijn bed lag ik wel te denken; elke stap die mijn paard zetten was ik erbij, bij alles wat hij deed. Moet ik er dan ook niet voor hem zijn bij zijn laatste stap?
Maar uiteinderlijk ben ik niet mee gegaan. Het doet altijd pijn. Altijd zal je op stal komen en jou paard zal daar niet meer staan, welke keuze je ook maakt. Ik denk persoonlijk dat hhet voor het paard niet veel; uitmaakt of jij er nu wel of niet bij bent. Misschien is het voor je eigen gevoel beter om hem wel weg te brengen maar buiten te staan wachten?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 08:00

Gambler21 schreef:
ok. Dat ga ik dan even uit zoeken. Dat lijkt mij zelf ook een fijne optie. Voor zover zoiets fijn is dan. Wie weet daar meer over?

Volgens mij staat dat in het laatste excursietopic beetje achteraan.......

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 08:08

Ik heb mijn paard ook zelf weggebracht. Het schieten was ik niet bij. Kijken achteraf kon ik niet, dat heeft mijn hubbie gedaan.

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 08:14

In verband met mijn zwangerschap op het moment dat mijn paard weg moest is dhr. de kok er om gekomen. Als ik op dat moment niet zwanger was geweest had ik haar zelf weg gebracht en aan mijn vader gevraagd of hij wou kijken of ze echt gevallen was. Het schieten zou ik niet mee willen maken en dat wil ik ook een ander niet aandoen. Nimfe is op 20 september 2007 opgehaald.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 08:15

Ik heb helaas meerdere keren keren in dit schuitje gezeten.
Een jaarling die ik heb laten inslapen (dit was voor hem de beste optie) en 2 x een paard naar de slager gebracht (dit was voor hun de beste optie).
Het eerste paard heb ik samen met m'n man en toenmalige stalhoudster weggebracht.
Mijn stalhoudster heeft haar toen mee naar binnen genomen en is erbij gebleven.
Ik heb me er altijd over verbaasd hoe vreselijk snel dat ging,zij gingen naar binnen en terwijl ik van de stress en verdiet stond over te geven naast de trailer,kwam ze alweer alleen naar buiten.
Ze had haar naar binnen gaand nog een appel gegeven,maar Ishana had niet eens de tijd gehad om die door te slikken,toen was het al gebeurd.

2e paard heb ik samen met mijn man weggebracht.
Ligon was echt mijn alles dus ik wilde graag dat mijn man erbij zou blijven,zowel voor Ligon (hij was nogal wantrouwend naar vreemden) en voor mij.
Ook dit ging weer razendsnel.
Voordat mijn man met z'n ogen kon knipperen,was het al gebeurd.

Ondanks alle verdriet vond ik dit heel fijn,zo wist ik zeker dat ze niet door de achterdeur werden weggesluisd en ze zijn tot het laaste moment in handen geweest van mensen die ze vertrouwden.
Ik moet wel zeggen dat hoe nuchter mijn man ook is,hij zelf er wel een paar dagen door van slag is geweest.
Ik weet dus ook van mezelf dat ik dit zelf nooit zou kunnen.

Maar misschien is het voor jou ook een optie om je paard wel zelf te gaan brengen,maar dat er iemand bij is die jij ( en je paard) vertrouwd en die het laatste stukje voor je doet.

Heel veel sterkte bij het nemen met van een beslissing en met het verdriet wat er op volgen gaat.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 08:24

als je het op kan brengen zou het voor het paard het beste zijn om door een vertrouwd persoon naar het einde gebracht te worden. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat je dat niet kunt, of ik het zelf zou kunnen weet ik ook niet....... sterkte. Hopelijk vind je een oplossing die voor het paard en voor jou het beste is...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 08:33

Gambler21 schreef:

JoyCiej007 doet die excursies in elkaar zetten....... ik denk dat zij er wel meer van weet.........

in iedergeval doet Van Veen het, kost wel wat centjes........ maar dan wordt zo een diertje fijn op eigen grond geschoten.

Sterkte hoor

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 08:34

Dank je wel voor alle reactie's. Ik ga nu naar stal om te kijken hoe het vandaag met haar gaat.