Waarom geen open trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Waarom geen open trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 09:56

Ik ben eigenlijk benieuwd waarom er in nederland geen open trailers rijden terwijl dat in bijvoorbeeld Amerika heel normaal is.
Afgezien van de kou in nederland als tegenargument vraag ik me af waarom dat hier niet mogelijk zou zijn?
Het lijkt mij dat je met bijvoorbeeld trailerladen al veel minder problemen hebt omdat het een lichte open ruimte is. Ook denk ik dat een paard beter kan anticiperen op wat er gebeurt met rijden (afremmen bochten etc.) waardoor het dier frisser van de trailer af kan komen.
Ik bedoel dus niet een platte aanhanger idee maar een trailer met in plaats van dichte wanden dikke traliebuizen.

Een plaatje van wat ik ongeveer bedoel:
Afbeelding

ikke

Re: Waarom geen open trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:40

Een paard anticipeert niet. dat begrip komt niet voor in hun belevingswereld. Een paard reageert op wat er gebeurt. Aan de chauffeur om het signaal aan het paard te geven wat er gaat komen.
Verder zijn paarden bijzonder NIET blij met tocht en ook het veel korterbij lpasseren van verkeer is voor veel paarden best eng en dit soort trailers draagt daar niet aan bij om het minder eng te gaan vinden. Weleens paarden op een veewagen gehad? Dat is precies het zelfde. Bovendien is de eis in Europa (regeling 1/2005) dat alle openingen afsluitbaar moeten zijn.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 11:48

Maar waarom zijn een hele grote groep mensen in amerika dan zo enthousiast over deze trailers? Tocht is op te lossen door plexiglas platen dat hoeft geen probleem te zijn. En dan zijn ook meteen de openingen afsluitbaar.
Mij lijkt het voor het paard fijner als hij niet in een donker hol hoeft te staan. Ik snap dat het in nederland erg druk is met verkeer etc. maar zolang je paard daar aan gewend is lijkt mij dat ook geen probleem.
In een dichte trailer zien ze het verkeer van achteren naderen ze horen het langs hun hoofd razen en vervolgens zien ze door het kleine raampje een vrachtwagen langsflitsen. In mijn ogen lijkt dat enger als dat ze het helemaal kunnen zien.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:52

Nou bij ons is het niet echt donker in de trailer hoor..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:54

Ik kijk veel naar animalplanet en heb me deze vraag ook wel eens gesteld. Als je ziet hoe makkelijk (de meeste) paarden die trailer oplopen. Ze staan los of aan een los touwtje fijn in een hoek van 45 graden en hebben alle ruimte.
Dat is toch wel heel iets anders dan die 'donkere hol' trailers (zoals ts het zo mooi omschrijft) zoals je die hier hebt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:24

Die trailers worden vooral in gebieden gebruikt waar veel ruimte is en relatief weinig verkeer. Is toch heel wat anders dan die krappe (snel)wegen van ons hier in Europa.
En dat "donkere hol" kun je behoorlijk licht maken door fatsoenlijke verlichting erin te monteren.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:28

Precies Waratje. Ik zie me al staan in de file op de A20 bij Rotterdam tussen alle vrachtwagens...

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 16:05

Maar toch het lijkt mij dat paarden lekkerder een open trailer in lopen en zich daar fijner voelen als een trailer waarin er gesloten wanden zijn die ondanks verlichten toch best eng zijn voor een paard. Hier in ons kleine kikkerlandje staan veel paarden dicht langs de snelweg dus daar zijn er een aantal al aan gewend lijkt me.
Toch snap ik dat een open trailer in ons land niet ideaal is. Ik zat zelf al te denken om in mijn trailer plasmaschermen te hangen en dan een weide projecteren rondom (geintje natuurlijk).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:06

vroeg ik me ook wel eens af
je ziet daar paarden die nog nooit in handen zijn geweest, zo dat ding inhoppen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 17:27

Ik heb me dat ook vaak afgevraagd inderdaad Ja
Ze hupsen er inderdaad zo in, en dan zie je ook soms beelden van wanneer de trailer weg rijdt, en ook tussen ander verkeer, en ze staan er altijd rustig bij te kijken..
Het lijkt mij best handig. Mijn paard staat de hele tijd door dat kleine raampje naar buiten te kijken, hij wil alles zo graag zien maar dat lukt niet, en dan begint hij uit frustratie soms te stampen op de grond..

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:36

Nou, ik kijk ook veel Animal Planet, en deze trailers vielen mij ook al op. Moet zeggen dat ik de trailers in NL prima vind! Mijn paard heeft nogal een trailer-trauma en als ik die in zo'n open trailer zou zetten, ik weet niet wat er dan zou gebeuren Bloos!

Verder lijkt het me ook best gevaarlijk hoor op de drukke NL wegen...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:15

Ik vind Miami of Houston nou niet echt een rustige stad.

Ik denk dat deze trailers vooral ontworpen zijn voor de warme staten. Ik weet niet of een paard het fijn vind om met 40 graden in een hollandse trailer te staan.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:18

mij lijkt het ook vanwege de tempratuur en mijn pard vind het fijn in zn donkere hol/ als het donker is en we laten het licht aan dan flipt hij totaal doen we hetlampje uit staat ie heerlijk rustig in het donkere hok. daarbij zijn de meeste trailers wit van binnen dus lichter

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:18

ik bedenk me ineens dat het misschien ook te maken heeft met windvang.

Zo'n dichte trailer gaat veel eerder slingeren dan eentje die open is.

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 07:18

Interessant, ik volg

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:51

Heb ook vragen gehad bij die trailers haha.
Nou scheelt het al dat ze geen laadklep hebben. Ken ook iemand die een trailer heeft zonder dat en elk paard loopt er zo op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:55

Maanling schreef:
Ik kijk veel naar animalplanet en heb me deze vraag ook wel eens gesteld. Als je ziet hoe makkelijk (de meeste) paarden die trailer oplopen. Ze staan los of aan een los touwtje fijn in een hoek van 45 graden en hebben alle ruimte.
Dat is toch wel heel iets anders dan die 'donkere hol' trailers (zoals ts het zo mooi omschrijft) zoals je die hier hebt.

Denk dat ze deze trailers oa gebruiken omdat paarden er makkelijker in lopen. Menig paard heeft echt moeite om zo'n trailer als die wij gebruiken in te lopen. Gaat geheel tegen zijn instincten in. En ik denk dat zeker die paarden van Animal cops dat niet kunnen gebruiken als ze in beslag zijn genomen.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:18

Ik vind het een goeie vraag! Het valt mij ook op hoe makkelijk de paarden zo'n open wagen op'hoppen', soms paarden die amper in de hand zijn geweest, en hoeveel paarden moeite hebben met een normale trailer. Maar inderdaad denk ik ook dat zulke open wagens alleen kunnen in warmere streken. Ook zijn ze vooral nuttig voor groepsvervoer, en in NL hebben de meeste paardenbezitters een eigen trailer(tje) wat op de smalle drukke wegen alhier misschien wel handiger is...

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:38

Maanling schreef:
Ik kijk veel naar animalplanet en heb me deze vraag ook wel eens gesteld. Als je ziet hoe makkelijk (de meeste) paarden die trailer oplopen..

Kwestie van opvoeden..
Onze paarden (zelfs de jaarling) lopen direct zonder aarzelen de trailer op.

Nee, de Amerikaanse model trailers lijkt mij niks!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:47

Uhu, maar die van jou zijn dus schijnbaar opgevoed.

De onopgevoede, niet in de hand geweeste, uitgehongerde, half verwilderde paarden die je op AP voorbij ziet komen, lopen dus tóch gewoon die trailer op. Dan moet er toch wel iets goeds aan die trailer zijn. (de ruimte? de openheid?)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:55

Zo'n trailer zal best wel voordelen hebben maar zoals al eerder gezegd is het in Amerika wat wijdser en daardoor ook wat rustiger op de wegen in de buitengebieden. Dat zal er onder andere wel mee te maken hebben dat zo'n trailer in NL niet echt fijn zal zijn voor veel paarden.
Mijn paard is niet verkeersmak voor grote dingen zoals vrachtwagens, tractors, shovels enzovoort. Als hij in de trailer staat en ik wordt ingehaald dan staat hij op de trailer wel rustig. Misschien komt dat juist omdat hij het niet in zijn geheel kan zien?? Onze trailer is licht van binnen, zowel voorin als achterin een lamp en 2 grote ramen voor in de neus. Goed licht doet wonderen en als je een paard hebt wat daar niet van houdt zet je die lampjes toch uit met een schakelaartje op dat lampje is dat probleem ook opgelost. Zo is er voor elk wat wils denk ik.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:57

De open trailers schijnen er te zijn vanwege de luchtcirculatie, aangezien het daar meestal zeer warm en droog is.

Dieren vervoeren in "onze type trailers" zou daar funest zijn.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:31

Maanling schreef:
Uhu, maar die van jou zijn dus schijnbaar opgevoed.

De onopgevoede, niet in de hand geweeste, uitgehongerde, half verwilderde paarden die je op AP voorbij ziet komen, lopen dus tóch gewoon die trailer op. Dan moet er toch wel iets goeds aan die trailer zijn. (de ruimte? de openheid?)

Ja, ik ken de beelden.
En ik denk dat die paarden zó verwaarloosd zijn dat ze geen eigen willetje meer hebben, totaal afgestompt zijn. (zo kijken ze ook altijd uit hun ogen) En zich zeer makkelijk laten leiden daardoor.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:34

Maar hoe doe je dat dan als het hard regent?
Dan kom je met een zeiknat paard op wedstrijd aan.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:40

hihi moest ik ook al aan denken Nagelbijten / Gniffelen zo`n trailer is ook echt alleen handig als het warm is e.d.