Weiland kopen, tips en ervaringen gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ameena

Weiland kopen, tips en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 11:53

Hoi!
Nou, ik zal maar beginnen bij het begin;
Wij huren nu een stuk grond van de gemeente (iets meer dan 1 hectare grond).
Alleen ons 'contract' loopt maar tot juli. Ze willen op het stuk grond gaan bouwen (iig dat zeggen ze..) dus we moeten er weg.
We zijn dus nu hard aan het zoeken naar een andere weide.. Nu kwam het ook bij ons op
om misschien een weide te kopen, er staan hier namelijk 2 stukken grond te koop.
Ik zal jullie er iets over vertellen dat maakt het wat duidelijker ;

-Weiland 1
Het stuk grond behoort tot een huis dat te koop staat..
Het stuk grond is eventueel dus ook los te koop.. Alleen nu komt het ;
de prijs is €55.000 voor 3014m²
Ik vind het veels te duur (waarom lees je zo) Clown
Het is wel mooie droge grond, heeft beschutting en niet zo veel last van dazen en andere bosvliegjes en mugjes.

-Weiland 2
Het stuk grond ligt aan de bosrand, dus mooi om uit rijden te gaan.
Het is 3717m2 groot en de vraagprijs is €27.000.
Volges mij hebben de mensen geen makelaar aangezien het hier in het 'dorpskrantje' stond..
Maar dat weet ik verder niet.
Misschien weet je nu ook waarom ik de prijs van weiland 1 zo duur vind Knipoog
Hier hebben de paarden natuurlijk wel meer last van vliegjes en mugjes enz.
beschutting is zeker goed! Pling

Het is natuurlijk veel kleiner dan het stuk grond dat we nu huren, maarja.. Voor een shetlander
en een D-pony zou het eigelijk, lijkt me, best kunnen..
Met wat opdelen hier en daar enz.

Ik heb wat vragen voor jullie.
Wat vinden jullie van de vraagprijzen?
Zijn er hier mensen die ook een eigen weiland gekocht hebben? Wat is jullie ervaring? Hoe vinden jullie het? Voordelen/nadelen?
Zijn er bokkers die ook met een kleiner stuk land zitten? Hoe gaat dit bij jullie?
Als jullie nog tips voor me hebben? Welkom! Knipoog

Ik hoop op wat reacties!

Bojangles

Re: Weiland kopen, tips en ervaringen gevraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 12:02

Wij hebben geen eigen land, maar wij huren ook een klein stukje. Het is ook maar 3000m².
Daar staat een stal op met 2 boxen + een schuurtje met overkapping + een groot erf. Een klein stuk van het erf heb ik afgezet waar ze ook kunnen lopen.
We hebben 1 paddock van 18 x 20 (gedraineerd) en een 2e paddock van 9 x 24 met een stukje van 2 x 4m. De rest is dus weide.
Wij hebben 4 pony's, ze staan dus in de paddocks. En overdag als het weer het toelaat mogen ze op de weide.

Vorige jaar had ik het stukje weide ook opgedeeld e.d., maar ik heb het nu gewoon 1 groot stuk gehouden omdat de belasting over het weiland meer verdeeld wordt en de weide blijft gewoon netjes begroeid.

Kan prima hoor! Mijn paarden hebben iig niks te klagen. Hier in de buurt hebben mensen ook stallen en een stukje grond maar dat is misschien wel minder als 1000m² en dit in 2en gedeeld en zij hebben meer paarden als ons ik denk 7 (2 grote en veulen en wat mini's) ofzo. Maar ik kan je zeggen dat die paarden het verschrikkelijk goed hebben, want overdag komen ze dus altijd buiten.

Ameena

Re: Weiland kopen, tips en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 12:05

Bedankt voor je reactie Bojangles!
Klinkt goed wat je zegt, wij vonden he toch, als je het vergelijkt met wat we nu hebben als weiland erg klein.
Maar zoals jij het allemaal beschrijft! Haha!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 12:08

Ik zal wat foto's voor je opzoeken van ons stukje.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 12:14

@PrettyPony: moeilijk hier in het zuiden Knipoog . Het tweede weiland lijkt mij wel wat. Het zal zeker ff wennen zijn, want een hectare is natuurlijk wel heel fijn.
Misschien dat wei ook zo duur is, vanwege het huis dat erbij ligt. Zonder grond is dit natuurlijk ook een stuk minder waard en het is altijd moeilijk, want vantevoren weet je meestal niet wat de kopers willen.

Als je de mogelijkheid hebt om ze met slecht weer (lees: slecht voor de wei Knipoog ) in een paddock of iets te zetten dan zal het wel lukken met wei nummer 2, denk ik...

Ameena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 12:26

haha, het is zeker moeilijk in het zuiden van t land.
Maarrrr het is hier nog steeds het mooiste Tong uitsteken
Bedankt voor je reactie Avaluna Knipoog

Ameena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 12:28

Bojangles schreef:
Ik zal wat foto's voor je opzoeken van ons stukje.

als je wat foto's voor ons hebt , heel fijn! Vingers aflikken

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 12:35

hoe doen jullie dat met water als je een wei hebt en geen huisje ofzo erbij? of zit iedereen aan een sloot?

dat vroeg ik mij zo af... Bloos

Ameena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 12:50

ikenindi schreef:
hoe doen jullie dat met water als je een wei hebt en geen huisje ofzo erbij? of zit iedereen aan een sloot?

dat vroeg ik mij zo af... Bloos

haha, nee wij hebben geen sloot Tong uitsteken
Wanneer het nodig is gaan we met de auto en nemen we jerrycans mee van 20 liter

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 12:56

De ingang:
Afbeelding

De stal op het erf:
Afbeelding

Dit was vorige winter:
http://img171.imageshack.us/img171/4853/geheelwb7.jpg

Daar waar de pony's staan zijn dus 2 paddocks,
hier wat dichterbij een foto daarvan:
http://img171.imageshack.us/img171/9215/stal03zc6.jpg
Rechts de paddock van 18x20 (tevens rijbak) en links de paddock van 9x24, en links zie je nog wat zand dat is nu ook gras geworden.

Gedraineerde paddock:
http://img84.imageshack.us/img84/7769/stal01sx0.jpg

http://img84.imageshack.us/img84/2673/stal05fg6.jpg

Vanaf het erf gezien:
http://img171.imageshack.us/img171/9900/stal04vu0.jpg
Laatst bijgewerkt door Tanja op 12-05-08 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Te veel aan foto's omgezet in link, ter illustratie max. 2 foto's toegestaan.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 12:58

@Ikenindi:
Wij hebben een waterbron onder het stukje, dus bij de schuur hebben wij een waterpomp Haha! Verder hebben we nog 2 plekken waar we evt. water omhoog kunnen halen + er zit aansluiting bij 1 voor een automatische drinkbak.

Ameena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 13:02

Wat mooi zeg! Dat ziet er echt super uit!
Ben er maar trots op! Pling

Weten jullie trouwens of het mogelijk is een hypotheek te nemen op een weiland...

En we willen als we dan kopen voor 2 gaan, omdat het toch iets groter is, en dat maakt toch vaak een groot verschil met ruimte die je hebt Knipoog
We zijn nu aan het uitzoeken of ze een makelaar hebben, dan willen we misschien wel een bod doen Pling
Ik vind het allemaal super spannend Haha!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:06

Dank je is ook wel een leuk plekje om mee te beginnen!

Ik weet niet hoe dat zit met hypotheken enzo...

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:11

h
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 07-02-22 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:56

Ik vindt de prijzen sowieso ontzettend hoog, ook van weiland 2 Bloos .

Ik heb in juni 2006 een stuk gekocht van 8340m2 voor 40.000 Euro. Hierop stonden een schuilhok en een stalcontainer en het weiland was netjes in 3 grote stukken verdeeld d.m.v. 3 hoog stroomkabel. Verder waren alle stukken voorzien van weidehekken (in totaal 5 als ik de toegangspoort meereken).

De mensen begonnen met een vraagprijs van 60.000 Euro Knipoog .

Overigens ligt mijn weiland ook in het zuiden (in de buurt van Waalwijk/Breda)

Pingui

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:43

Ik zou als je kiest tussen deze twee toch voor weiland 2 gaan, je hebt meer grond, maar is wel goed koper. Weiland 1 is echt te duur.

Volgens mij kan je trouwnes niet zomaar op elk stuk grond paarden neer zetten, misschien moet je daar ook naar kijken of dat van de gemeente mag. En of je van de gemeente ook mag bouwen ((schuil)stal) op het stuk grond, want dit mag iig niet zomaar overal.

Ameena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 10:19

NatasjaM schreef:

Ik heb in juni 2006 een stuk gekocht van 8340m2 voor 40.000 Euro. Hierop stonden een schuilhok en een stalcontainer en het weiland was netjes in 3 grote stukken verdeeld d.m.v. 3 hoog stroomkabel. Verder waren alle stukken voorzien van weidehekken (in totaal 5 als ik de toegangspoort meereken).

Nu vind ik het ook duur Vork
Fijn dat je zo'n mooi stuk land hebt zeg!

Pingui schreef:
Ik zou als je kiest tussen deze twee toch voor weiland 2 gaan, je hebt meer grond, maar is wel goed koper. Weiland 1 is echt te duur.

Volgens mij kan je trouwnes niet zomaar op elk stuk grond paarden neer zetten, misschien moet je daar ook naar kijken of dat van de gemeente mag. En of je van de gemeente ook mag bouwen ((schuil)stal) op het stuk grond, want dit mag iig niet zomaar overal.

Beide eigenaren van de stukken hebben er vroeger ook paarden op laten lopen.
Dus lijkt me dat het mag?

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:07

PrettyPony schreef:
NatasjaM schreef:

Nu vind ik het ook duur Vork
Fijn dat je zo'n mooi stuk land hebt zeg!

Dank je wel Haha! . Ik ben er ook heel erg blij mee!

Inmiddels heb ik het schuilhok volledig gerenoveerd (en stiekem een beetje groter gemaakt Knipoog ), heb ik een bak aan laten leggen en een paddock en een stuk bestrating. Uiteindelijk ben ik dus die 60.000 Euro wel kwijt Vork .

Prijzen lagen hier op zo'n 35.000-40.000 per hectare, dus in verhouding heb ik nog steeds erg veel betaald. Probleem is alleen dat zulke 'stukjes' erg gewild zijn waardoor de prijs omhoog gaat en je dus in principe duurder uit bent dan wanneer je een groter stuk koopt.

Overigens is het wel zo dat als je een eigen stuk wei hebt, er altijd wel iets is wat gerepareerd/vervangen/verbeterd moet worden, dus je hebt altijd wel wat te doen Tong uitsteken .

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:42

Wij hebben toevallig nog niet zo lang geleden 4900 m2 grond gekocht voor nog niet de helft wat ze voor jouw weiland 2 vragen. Oké er staat dan ook niks op en er moet veel gebeuren. We zijn een heel eind op weg. De wei is opnieuw ingezaaid en alle struiken zijn gesnoeid. Volgende maand komt ons hekwerk dus het begint ergens op te lijken.

edit: ja je kunt een hypotheek krijgen voor het kopen van een wei. Hebben wij ook gedaan. Even jezelf laten advizeren. Wat ik je wel kan zeggen is dat je het niet af mag trekken van de belasting dan omdat het geen waardevermeerdering van je huis is omdat de grond niet op hetzelfde kavel lag (in mijn geval dan)

Wij slaan overigens ook nog een waterpomp zodat we water op kunnen pompen. Is niet zo heel duur.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:49

Dat weiland met die foto's, echt super super super mooi is dat zeg! Echt goed voor elkaar! Wat ik me afvraag, als je een stuk grond koopt etc. betaal je dan per maand de kosten net zoals je huis zegmaar? En hoeveel is dat ongeveer per maand? Lachen Heb totaal geen verstand van geldzaken. Bloos

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:58

Het ligt eraan of je een hypotheek neemt of een lening. Hypotheek is natuurlijk wel goedkoper, maar daarvoor moet je even naar een financieel adviseur gaan die kunnen je dat wel vertellen.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:12

absque_dubio schreef:
Dat weiland met die foto's, echt super super super mooi is dat zeg! Echt goed voor elkaar! Wat ik me afvraag, als je een stuk grond koopt etc. betaal je dan per maand de kosten net zoals je huis zegmaar? En hoeveel is dat ongeveer per maand? Lachen Heb totaal geen verstand van geldzaken. Bloos

In mijn geval; hypotheek 45.000 Euro (incl. k.k.) = rente ca. 180 Euro per maand Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:20

weiland is afhankelijk per provincie waar je zit maar zeg 40.000-50.000 per hectare...
ik jou geval vind ik het eerste stuk veel te duur en de 2de gaat nog wel. prijzen zijn ook naar de kwaliteit van de grond en of het warme (=erg gelieft) is.

voor een hypotheek moet je toch naar een bank. hun kunnen je er alles over vertellen want daar heb ik weinig verstand van. ik denk wel dat je een heel stuk duur land niet geheel gefinanciert krijgt, maar dat weet ik ook niet zeker...

Ameena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 11:50

Ik heb eens uitgerekend hoeveel ik hier zou moeten betalen voor 1m² = €5,-Uitgerekend voor weiland 1 zou dat dus ongeveer 15.000 euro zijnVoor weiland 2 zeg maar 18.000 euro

Belachelijke vraagprijzen, vind ik. Koe

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:04

Ik woon ook in Limburg en vraagprijs landbouwgrond is hier 6 euro de vierkantemeter. Nu is dit wel vaak grond (ik heb het hier nog niet eens over "wei") ergens midden in het veld...
Geschikt voor paarden, met name qua locatie, daar bestaan gewoon woekerprijzen voor, er is gewoon ontzettend veel vraag naar en dit bepaalt de prijs...