HELP? mijn nieuwe paard zuigtlucht wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brittaaa

HELP? mijn nieuwe paard zuigtlucht wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 09:08

zoals de titel al bekent maakt ik zit met een groot probleem.. ik heb afgelope disndag(eindvande middag) mijn nieuwe springpaard gekocht( IndoctroxHamar) hij is bijna 4 jaar.. we hebben hem nu dus iets langer dan 2 dagen. de eigenaar heeft gezwore dat hij nog nooit heeft luchtgezogen of andere gebreken heeft. we hebben op een papiertje geschreven dat zij bevestigt dat hij geen gebreken heeft en als hij binnen een week gaat luchtzuigen we hem terug moge brengen. daar staan onze handtekeningen onder.
mijn vader belt dus net de oude eigenarese maar die zweert dat het door ons komt want bij hun deed hij het nooit.. ze wil hem dus niet terug nemen. maar mijn ouders en ik zien het niet zitten om een nieuw paard te kopen wat luchtzuigt... maar wat nu?
hebben jullie tips of dingen die ik moet doen .. please help me! Ach gut
(ik vind het trouwens zwaar klote dat ik hem weg moet doen maar het is wel beter, want ik wil al die gevolgen niet heben)

Anoniem

Re: HELP? mijn nieuwe paard zuigtlucht wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:10

aangetekende brief er heen deze week en daarop zeggen dat je vandaag hebt gebeld en daarin ook zeggen dat ze hem terug moet nemen, ook gezien jullie contact.
Dat als ze dit niet doet jullie gerechtelijke stappen gaan ondernemen.

bel je rechtsbijstand ook zo snel als het kan (morgen wellicht dicht?)

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:13

Zij moet het paard terug nemen, zeker als je zoiets op papier zet. Ik zou ook niet graag een paard willen die het doet, vaak koop je deze paarden in een lagere prijsklasse als dat niet is gebeurt achter mekaar terug brengen. Weet niet of het een handelsstal betreft, want dan heb je meer recht als hun, mag je het binnen een half jaar terug brengen. Ik zou er zeker achterheen gaan, nu ben je nog niet vollop gehecht aan het paard.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:24

ze moeten idd het paard terug nemen en vooral als ze er ook nog een papiertje voor hebben ondertekent!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:27

jullie zijn samen iets overeengekomen, het paard blijkt wél lucht te zuigen dus het mag terug...
laat je rechtsbijstand hier ook even naar kijken
en als tip: film dat je paard luchtzuigt, dat kan áltijd van pas komen Knipoog

Brittaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 09:30

ooke bedankt voor de reactie ik zal er wat mee gaan doen
maar nu is de dierenarts onderweg omtekijken nara zijn tanden ( het blijkt namelijk dat je daaraan kan zien of het paard al langere tijd luchtzuigt,, als zij ziet dat hij luchtzuigt dan legt ze een verklaring af zegt ze en dan moeten ze het wel terug nemen denk ik.. toch?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:33

als jij kunt aantonen dmv een filmpje dat het paard luchtzuigt dan is dat volgens mij ook al voldoende... maar een verklaring van de DA is ook wel verstandig ja!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:33

klopt als een paard langere tijf luchtzuigt kan je het zien aan zn tanden mits hij wat vastpakt om te zuigen doet hij dit niet kan je het ook niet zien aan de tanden. hebben jullie het paard laten keuren bij aankoop?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:34

of als mensen spijkertjes rondom de bak slaan...zodat hij niet kan zuigen... dan zie je het ook niet

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:35

Als koperheb je tegenwoordig vrij veel rechten. Als verkoper weetje dat je een paard bij (verborgen) gebrek terug moet nemen. Da´s helaas dikke pech voor de verkoper.
Je staat in je recht, al is het nog zo waardeloos om je paard weer weg te moeten doen. Succes.
De verkoper zal uiteraard proberen er onder uit te komen maar jij hebt je gelijk hier!

Brittaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 09:49

ikke20 schreef:
klopt als een paard langere tijf luchtzuigt kan je het zien aan zn tanden mits hij wat vastpakt om te zuigen doet hij dit niet kan je het ook niet zien aan de tanden. hebben jullie het paard laten keuren bij aankoop?

ja klinisch en rontgelogisch door een dierenarts die de oude eigenaren niet kende en ook door de inspecteur van de verzekering

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:51

Stoom uit je oren

Is er hier niemand die zich afvraagt of het luchtzuigen idd pas bij de nieuwe eigenaar kan zijn gekomen. Bij een slecht huisvesting en of stress kan een paard inderdaad binnen een dag gaan luchtzuigen!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:52

Vreemd dat er toen niet naar de tanden is gekeken dan??

Bij een keuring kijkt de arts ook naar de tanden, een echte luchtzuiger word er dan meestal wel uitgepikt.

Alle spullen kopieren en naar rechtsbijstand sturen, het verkoopcontract, de keuringspapieren (met handtekening van dierenarts)
Deze twee dingen zijn van groot belang namelijk. Het contract dat je op hebt gesteld, maar zeer zeker ook de keuringspapieren waarmee je aantoond dat je niet nalatig bent geweest mbt keuren van het paard.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:45

Arabesk schreef:
Stoom uit je oren

Is er hier niemand die zich afvraagt of het luchtzuigen idd pas bij de nieuwe eigenaar kan zijn gekomen. Bij een slecht huisvesting en of stress kan een paard inderdaad binnen een dag gaan luchtzuigen!

maar dat is nu dus even het probleem... dit hangt er maar helemaal vanaf wát er op papier staat en hóe het is bedoeld... want als er werkelijk staat dat het paard binnen 1 week terug mag als het lucht zuigt, dan is het in principe niet het probleem van de TS dat hij het nu wel doet en voorheen nog niet...

Brittaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 12:29

Arabesk schreef:
Stoom uit je oren

binnen een dag lijkt me egt wat overdreve.. als hij om de 10 minute weer luchtzuigt..
en ik neem aan dat zijn huisvestiging er alleen maar op vooruit is gegaan.. ik ben de halve dag met hem hene weer en staat op de wei hij heeft water(had hij eerst niet in zijn stal) en staat op stro.. terwijl die eerst in zijn eigen poep stond te danse. op de wei staat hij nu niet alleen maar met meerdere waar die lekker mee speelt dus het lijkt me niet dat het daradoor komt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:30

is de DA al geweest? wat heeft ze gezegd?

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:37

Zoals gezegd: ONMIDDELLIJK een aangetekende, gedateerde brief schrijven aan de verkoper. En de afwijking ook direct laten vatstelen door een DA.

De antedateringstermijn voor gedragsstoornissen is maar een week. De verkoper moet het paard terugnemen, maar jij moet snel handelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:44

Ik ken een paard dat bij een nieuwe eigenaar is gaan luchtzuigen, kende het paard bij de handelaar en ook bij de nieuwe eigenaresse. Het kan, paarden die erg gevoelig zijn, ook erg stressgevoelig kunnen op hun nieuwe stek ineens dergelijke dingen gaan doen.

Je paard zo snel mogelijk in een rustige omgeving gaan zetten, dus uit die drukke gang, weg van de rumoerigheid, hele dagen naar buiten, een rustig maatje erbij zoeken zodat hij steun heeft. Veel hooi voeren en probeer zo weinig suikerrijk te voeren omdat de maag ook kan opspelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:46

runningkawa schreef:
of als mensen spijkertjes rondom de bak slaan...zodat hij niet kan zuigen... dan zie je het ook niet

Zuigers doen het overal aan, drinkbak, boxdeur, deken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:51

Arabesk schreef:
Stoom uit je oren

jee,dat wist ik niet!!!en er is weer een paard de dupe.....
afwachten wat de da van de tanden zegt..Dat kanTS ook zelf bekijken toch?
TS...als je verder wel blij bent met het paard zou ik hem gewoon houden,veel op het land laten lopen,dan vergeet hij lucht te zuigen.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:58

Laten we wel wezen: luchtzuigen is een ernstig gebrek dat een gezondheidsrisico inhoudt. Als de TS het geweten had, had ze het paard niet gekocht. Dus ze heeft er niet veel aan dat jullie haar aanraden hem te houden.

Als een paard dinsdag geleverd wordt en woensdag staat het volop lucht te zuigen, dan is de kans toch veel groter dat hij dat voordien ook deed.

TS: de verkopende partij heeft geen been om op te staan, je moet zorgen dat je bewijsmateriaal opbouwt van het feit dat het dier het binnen een dag na levering al deed, en dat je de verkoper daarvan onmiddelijk op de hoogte hebt gesteld. Ik weet niet hoeveel je voor het paard betaald hebt. Als dat een flink bedrag is, is het de moeite waard om een advocaat aan te spreken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 13:01

stel je nou voor,het kan,dat ts het een leuk paard vind en er een klik is.....ik zou dan mijn emotionele kant het laten winnen van de rationele....maar goed daardoor ben ik waarschijnlijk nooit verder gekomen in de paardensport(gelukkig..)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 13:03

maar het paard is wel minder waard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 13:04

En toch kun je dat nooit bewijzen, er is altijd 1 dag de eerste en waarom niet bij TS? Wij kennen de stal niet waar het dier is gekomen en ook het karakter van het paard niet. In 2 dagen kan een paard zoveel stress oplopen dat er een uitweg komt.

Mensen vergeten vaak dat paarden zwakke en gevoelige dieren zijn, ondanks ze zo groot en zo sterk en krachtig er uit zien.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 13:04

Laat indd de DA vast stellen of hij het al langer doet of pas net..

Als hij het pas net doet, moet je bij jezelf gaan kijken. Zoniet is het een enkeltje retour Knipoog Aangetekende brief, met kopie van jullie contract erbij enz kan heel goed helpen