Trailer of Vrachtauto?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

creool

Trailer of Vrachtauto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 14:47

Ik heb het gevoel dat er meer voordelen aan een paardenvrachtauto (B-rijbewijs) zitten dan aan een auto met trailer (dure auto + trailer) 'relatief' goedkoop is een 2de hands paardenvrachtauto.

Toch rijdt 90% van paardrijdend Nederland met een auto met trailer.

Wat zijn nu de voors en de tegens?

Mootje

Re: Trailer of Vrachtauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:50

Als je een goedkoop maar betrouwbaar vrachtwagentje met dubbele achterwielen (!!) op de kop kan tikken, zou ik dat zeker doen. Ik heb een auto met trailer, maar een vrachtwagentje en een kleine auto erbij lijkt mij idd ook goedkoper.

Maar de goede kleine betaalbare vrachtwagentjes zijn erg schaars!!

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:51

ik denk dat de aanschaf van een auto (die je met andere dingen ook nog kunt gebruiken) en een trailer goedkoper zijn, dan een goeie vrachtwagen die je alleen maar gebruikt voor de paarden. De meeste hebben al zo'n auto waar ze ook andere dingen mee op kunnen halen (evt voor aanhanger) dus hoeven ze alleen de trailer nog maar te kopen.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 14:55

Tenzij je nog niets hebt.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 14:57

mo_van_dijk schreef:
Als je een goedkoop maar betrouwbaar vrachtwagentje met dubbele achterwielen (!!) op de kop kan tikken, zou ik dat zeker doen. Ik heb een auto met trailer, maar een vrachtwagentje en een kleine auto erbij lijkt mij idd ook goedkoper.

Maar de goede kleine betaalbare vrachtwagentjes zijn erg schaars!!

Waarom dubbele wielen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:07

Probleem van B-rijbewijs vrachtauto's is vooral het laadvermogen en daarnaast de kosten.
Bedenk dat je met een B-rijbewijs auto nooit boven de 3500 kg uit mag komen, een auto waar je een paard in wilt laden moet wel degelijk in elkaar gezet worden en dat levert een relatief hoog eigen gewicht van de auto op. Dat hoge eigen gewicht heeft dan dus ook effect op de hoogte van je wegenbelasting. Als je met 1 paard wilt reizen is een wat zwaardere luxe wagen voldoende om de trailer te trekken, die hoeft niet zo zwaar te zijn als dat vrachtwagentje. Als je met 2 paarden wilt reizen is een B-rijbewijs auto vrijwel altijd ongeschikt, omdat je laadvermogen tekort komt, dus moet je een rijbewijs erbij halen. Ofwel E-achter-B om met dikke auto de trailer te trekken of C om een vrachtwagentje met meer laadvermogen te rijden. Dat laatste is zeker iets om te overwegen, want de wegenbelasting voor vrachtwagens boven de 3500 kg MTM is een stuk lager.
Voor de meeste mensen is de keuze toch voor een auto met trailer, omdat de auto voor meer wordt ingezet dan alleen het paardenvervoer en een vrachtwagentje is meestal niet heel handig om je boodschappen mee te doen Knipoog

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 09:46

Ben het zéker met Waratje eens.
Daarbij komt nog dat je wegenbelasting moet betalen op een vrachtwagentje, plus kosten ieder jaar van keuring/verzekering e.d.. Daarom betaal je dus ALTIJD voor een vrachtwagentje, ook al rijd je er maar 5x per jaar mee.
Een trailer is daarom een stuk goedkoper.
Ook stalling van een vrachtwagentje is vaak veel moeilijker te vinden dan stalling voor een trailer.
En idd ook dat de max. toegestane massa van een vrachtwagentje eigenlijk (veel) te laag ligt om veilig en wettelijk 2 paarden te mogen vervoeren.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 12:16

Ik heb heel bewust gekozen om mijn trailer in te ruilen voor een veewagen.

Wel moet ik daarbij zeggen dat het een zoektocht van 5 jaar is geweest, voordat ik iets kon vinden waar de gaten niet invielen.

Ik ben nu in het bezit van een witte volkswagen LT 40 uit 1982. Ik kan hier met gemak een paard in laden en nog een passagier meenemen, zonder dat ik over mijn laadvermogen heen ga. 2 lichte paardjes (arabieren) zou evt. ook nog wel kunnen. Mijn auto heeft 120.000 echte kilometers gelopen en er zit een splinternieuwe opbouw op voorzien van een kunststofcoating (dus onderhoudsvrij). Ook is mijn wagen is voorzien van dubbellucht.

Wel heb ik heel veel achterstallig onderhoud gehad. Dat zijn wel dingen waar je rekening mee moet houden! Ik heb heel veel wagens bekeken en heel veel rotzooi gezien waarvoor je nog grof geld moet neertellen.

Mij werd gevraagd wat nu de meerwaarde was van een veewagen als ik er toch maar 1 paard op zou laden.

Heel simpel... in mijn 1 3/4 prds kon ik ook maar 1 paard laden. Dus qua laadvermogen ben ik er niet op voor- of achteruit gegaan.

Daarnaast vind ik het zelf prettiger rijden, veiliger voor de paarden (tot 2 keer toe bijna een ongeluk gehad doordat de medeweggebruiker denkt dat een auto met trailer en levende have net zo wendbaar is als een leeg voertuig). Daarnaast heb ik veel meer ruimte om mijn spullen op te bergen, heb ik een merrie die op de veewagen veel prettiger staat en kan ik mijn veewagen voor mijn andere paard tijdens de SGW ombouwen tot box.

Daarnaast is de wagen wegenbelastingvrij en kost de verzekering (afhankelijk van eigen schadevrije jaren) maximaal 270 euro per jaar en minimaal 75 euro. Voor de vaste lasten hoef ik het niet te laten dus. Daarnaast rijdt de wagen op diesel en is hij vrij zuinig.

In de toekomst laat ik de wagen wellicht overschrijven naar C-rijbewijs zodat ik wel 2 paarden mag gaan vervoeren (wagen is teruggekeurd) maar voor nu... Ach ik heb er toch maar 1 paard tegelijk op staan.

Dus als ik moet kiezen tussen een anderhalf paardstrailer met 1 paard of een veewagen met 1 paard, dan kies ik voor dat laatste. Het rijdt voor je paard maar vooral ook voor jezelf vele malen prettiger...

Bij 2 paarden is het verhaal snel anders, omdat voor veel mensen een C rijbewijs te prijzig is en dus niet haalbaar. Dan zul je het toch met je auto+trailer combinatie moeten blijven doen en niet, zoals ik veel mensen zie doen, op goed geluk toch maar je veewagen volstampen met 2 (soms zelfs 3!!!) paarden terwijl je het gewoon weg niet mag hebben!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:51

wat denk je van de kosten aan zo's vrachtwagen? Nee dan hou ik mijn trailer maar.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:49

friesiszwart schreef:
wat denk je van de kosten aan zo's vrachtwagen? Nee dan hou ik mijn trailer maar.

Ingeruild tegen mijn trailer.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:13

friesiszwart schreef:

Nou ja, als je een dikke auto moet hebben voor die trailer heb je ook kosten aan die auto, dat is niet echt anders, hoor.
Belangrijk punt voor je afweging is hoe vaak je hem wilt gebruiken voor paardenvervoer en in hoeverre voor andere dingen. Ook de mate waarin je zelf dingen kan oplossen is iets dat meetelt in je keuzebepaling.
Voor de paarden is het zeker comfortabeler om met een vrachtwagen(tje) te reizen en je neemt minder plek in met parkeren dan wanneer je met auto + trailer bent. Het is dus maar net waar je je prioriteiten wilt leggen. Knipoog

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:18

Ja en daarbij.. als ik over kosten begin... Mijn Vectra is vele malen duurder in onderhoud (wegenbelasting, verzekering e.d) als mijn vrachtauto...

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:20

Die auto kan je ook nog gebruiken voor ander privé gebruik een vrachtwagen ga je niet even mee naar je werk.
En de auto die een trailer kan trekken is wel wat duurder maar hoeft niet heel duur te zijn, je heb ook bijv. zware wat oudere merceders die best een trailer kunnen trekken.
En ik leen altijd 1 van de bedrijfsbusjes van mn vader voor de trailer.

Ook kost een vrachtwagen belasting en moet je hem wa-verzekeren. enz. enz.

Mij lijkt me iig een trailer goedkoper, Maar misschien dat je beter dat kan uitzoeken (kosten vrachtwagen met alle kosten en dan een goedkoop klein autotje , en een auto die een trailer kan trekken maar ook voor ander privé gebruik dan heb.)
Ik heb al wel meer van deze soortgelijke kosten vergelijkingen moeten doen voor en met 2 uurtjes uitzoeken heb je meestal wel een goed beeld van wat nou voordeliger is..

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:22

Met een auto + trailer heb je ok gewoon een auto. Ik zie mezelf niet boodschappen doen met een paarden vrachtwagentje Clown

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:23

Suelza schreef:
Ja en daarbij.. als ik over kosten begin... Mijn Vectra is vele malen duurder in onderhoud (wegenbelasting, verzekering e.d) als mijn vrachtauto...

dat is wel appart want een vrachtwagen is toch zwaarder ? dus is de verzekering toch ook duurder..
Of zie ik nu dus iets over het hoofd ?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:25

__KELLY schreef:
Suelza schreef:

dat is wel appart want een vrachtwagen is toch zwaarder ? dus is de verzekering toch ook duurder..

De wagen is wegenbelasting vrij en ik heb een speciale paardenvrachtwagen verzekering afgesloten...

Dus mijn Vectra is echt honderden euro's per kwartaal duurder als mijn veewagen...

(Vb. Mijn veewagen kost 80 euro per kwartaal in zijn totaliteit, mijn Vectra daarentegen ong. 500 euro totaal)...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:26

Alle voor- en nadelen zijn inmiddels al wel genoemd.

In de endurance komt er nog een nadeel bij: je moet altijd alsnog een groomauto meenemen naar wedstrijden. Groomen met een vrachtwagentje is over het algemeen niet zo heel handig. Clown *LOL*

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:28

Karin schreef:
Alle voor- en nadelen zijn inmiddels al wel genoemd.

In de endurance komt er nog een nadeel bij: je moet altijd alsnog een groomauto meenemen naar wedstrijden. Groomen met een vrachtwagentje is over het algemeen niet zo heel handig. Clown *LOL*

Haha, nee dat is zo! Alhoewel... de wegen om naar de stopplaatsen te gaan, zijn redelijk begaanbaar toch? Ik ken een aantal mensen die dit wel met VA doen...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:31

Niet altijd. Je kunt je wedstrijden erop uitzoeken, maar een personenauto of 4WD is voor het groomen over het algemeen veel handiger.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:05

__KELLY schreef:

Het is maar hoe je het bekijkt, mijn vrachtwagen kost ong 0,50 euro per km op basis van 5000 km per jaar. Let wel, dit is een ECHTE vrachtwagen, 5600 kg MTM, wegenbelastingvrij. Een belastingvrije Range Rover kun je ervoor rijden, maar voor de minder bedeelden, zie maar eens een dikke auto te rijden voor 2500 euro per jaar extra t.o.v. een kleine middenklasser. Let wel, dan ga je dus niet voor een stapje meer, maar een echte bak, die 2000+kg aan de haak mogen hebben, bij 100 - 150kg kogeldruk; 200+pk en 400+Nm aan motorvermogen. Succes.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:18

Ik zit me al een tijdje af te vragen. Als wij onze paardjes gekocht hebben zullen het geen lichte arabiertjes zijn. (ik ben nog op zoek, maar het worden koudbloeden of koudbloedige warmbloeden). En ze zullen meestel met zijn tweeen onderweg zijn.

En licht autootje is dus niet aan de orde. Wat is dan voordeliger?
Een dikke bak met trailer? (moet het dan niet een trailer met kenteken ed zijn?)
Of een vrachtauto?

Er moet toch een extra rijbewijs gehaald worden en of dit nu E of C is, maakt niet uit.

C: Afhankelijk van rijervaring kun je een rijopleiding inclusief praktijkrijexamen met garantie en CCV-B al vanaf € 2.080,-.
E: Afhankelijk van rijervaring kun je een rijopleiding inclusief rijexamen met garantie al vanaf € 805,-.

Wat zijn de maandlasten voor een dikke bak + trailer? (iemand?)
En evt een vrachtwagen met () en zonder wegenbelasting (27 euro per maand?)

En dan ook nog de aanschafkosten. Als je beide 2e hands neemt?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 22:26

Goede paardenwagens, grofweg vanaf 7500 euro (C-rijbewijs) the sky is the limit.
Ben je handig? Koop een gewone bakwagen en bouw die eigenhandig om. Is niet alleen goedkoper, je kunt 'm bouwen naar eigen inzicht! Verzekering is relatief goedkoop en mocht je eens een partij stenen moeten gaan halen, dan kun je die gewoon laden, laadvermogen zat, als je het goed doet.
Let wel even op dat je boven 12 ton MTM (inkl trekhaak!!) een eurovignet moet aanschaffen voor de dagen dat je daadwerkelijk rijdt. Het zijn geen wereldschokkende bedragen, maar je moet dit wel enkele dagen tevoren aanvragen. Hanteer ook als vuistregel dat het motorvermogen 22pk per ton MTM MOET zijn, wil je een beetje leuk vooruit komen. 20pk per ton is een absolute ondergrens!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:10

Karin schreef:

Pling Pling Daarom hebben veel menners tegenwordig de quad in de vrachtwagen Haha!

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 17:06

Ik word hier en daar toch gesteund in mijn idee om een vrachtauto aan te schaffen. Zeker de voordelen van het rijden spreken mij aan. Daarnaast natuurlijk de kosten.

Ik heb nu een auto die geen trailer mag trekken en mij aan wegenbelasting en verzekering (buiten de brandstofkosten om) ca. 150 euro per maand kost. Het is een zuinige diesel. Als ik een goede auto moet kopen die wel een trailer kan trekken moet ik al snel 10.000 euro neerleggen + dat ik nogeens veel meer aan wegenbelasting en verzekering moet gaan betalen. Daarbij komt dan de aanschaf van de trailer en het behalen van het BE rijbewijs.

Als ik een goede vrachtauto op de kop kan tikken voor B rijbewijs voor rond de 5000 euro, hoef ik mijn 'goedkope' auto de deur niet uit te doen. Ben ik niet veel extra kwijt aan wegenbelasting (bijvoorbeeld een 60 dagen kaart) en verzekering, en blijft het onderhoud ook binnen de perken omdat hij niet zoveel km maakt. Daarnaast vind ik het een voordeel dat ik niet 'iets' achter de auto heb hangen en dat het comfort voor mijn paard ook wordt verhoogd. Ik ga geloof ik op jacht!!

Maar even een vraagje aan de vrachtwageneigenaren: De laadklep van een vrachtauto is vaak wel behoorlijk stijler. Hoe gaan paarden hier over het algemeen mee om?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 18:50

creool schreef:
Ik word hier en daar toch gesteund in mijn idee om een vrachtauto aan te schaffen. Zeker de voordelen van het rijden spreken mij aan. Daarnaast natuurlijk de kosten.

Ik heb nu een auto die geen trailer mag trekken en mij aan wegenbelasting en verzekering (buiten de brandstofkosten om) ca. 150 euro per maand kost. Het is een zuinige diesel. Als ik een goede auto moet kopen die wel een trailer kan trekken moet ik al snel 10.000 euro neerleggen + dat ik nogeens veel meer aan wegenbelasting en verzekering moet gaan betalen. Daarbij komt dan de aanschaf van de trailer en het behalen van het BE rijbewijs.

Als ik een goede vrachtauto op de kop kan tikken voor B rijbewijs voor rond de 5000 euro, hoef ik mijn 'goedkope' auto de deur niet uit te doen. Ben ik niet veel extra kwijt aan wegenbelasting (bijvoorbeeld een 60 dagen kaart) en verzekering, en blijft het onderhoud ook binnen de perken omdat hij niet zoveel km maakt. Daarnaast vind ik het een voordeel dat ik niet 'iets' achter de auto heb hangen en dat het comfort voor mijn paard ook wordt verhoogd. Ik ga geloof ik op jacht!!

Maar even een vraagje aan de vrachtwageneigenaren: De laadklep van een vrachtauto is vaak wel behoorlijk stijler. Hoe gaan paarden hier over het algemeen mee om?

Kom eens kijken. Ik heb een kleine vrachtwagen (5600kg MTM, C-rijbewijs). Je begrijpt meteen wat ik bedoel en ik praat je binnen 5 min een C-rijbewijs aan Haha! Echt waar, geloof me, als je weet wat de verschillen en de mogelijkheden zijn, dan zijn die B-rijbewijs wagentjes voor wanna-bees.
Begrijp me goed, een goede B-rijbewijs wagen heeft ook voordelen, maar ook behoorlijke nadelen. Helaas mag/kan niet iedereen z'n C-rijbewijs halen en dan is het een goed alternatief, mits van goede kwaliteit (en dààr zit 'm de kneep)