Paard verongelukt op stal bij manege, zou jij er wat aan doe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Perrokai

Paard verongelukt op stal bij manege, zou jij er wat aan doe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 17:27

We zijn allemaal ooit begonnen met ons eerste paard te kopen, te stallen en te verzorgen. Meestal heb je dan nog niet ALLE kennis in huis en is het prettig als je paard ergens staat de eerste tijd waar deskundige mensen rondlopen, die je vragen kunt stellen en die je helpen en begeleiden.
Bijvoorbeeld bij een manege. Je staat veilig denk je, voor de zekerheid sluit je een ziektekosten en OP verzekering af en betaalt in je stallingskosten mee aan een wa verzekering voor deze manege, die jezelf en je paard dekt tegen onverwachte dingen als brand, diefstal, ongelukken door schuld etc. Je hebt een prachtig mooie binnenbox die er uit ziet alsof ze echt professioneel zijn gemaakt door een stallenbouwbedrijf. En het gaat 10 maanden goed. Dan verongelukt je paard en iedereen behalve de manege zegt dat dit gekomen is omdat hij vastgelegen heeft onder de tussenwand waar een ruimte zit van 30 cm die steeds krapper word aangezien het een potstal betreft. Er wordt je verteld, die stallen zijn levensgevaarlijk en dat mag helemaal niet. Iedereen zegt dat behalve het bestuur van de manege. Dan ga je daar mee praten, zijn jullie verzekerd ? Ja is het antwoord, en de stallen moeten aangepast worden en de ander pensiongasten eisen dat ook. Na lang getouwtrek blijkt dat ze verzuimd hebben de verzekering af te sluiten en dit ook niet van plan zijn en de stallen niet aanpassen. Dat paard heeft koliek gehad en heeft zijn hele stal in elkaar getrapt, eigen schuld zou ik zeggen. De overige pensiongasten word verteld, zo is het en als het je niet bevalt dan pak je paard en verdwijn. Die zijn dus ook verdwenen. Maar ondertussen staan er weer twee nieuwe pensionpaarden, ook eerste paardjes weten ook niet ALLES..
Wat blijkt achteraf, er hebben meerdere paarden vastgelegen alleen niet op zo'n destuctieve manier als deze.

Wat doe jij als het om jouw paard ging wat verongelukt was, denk je nou jammer (zacht uitgedrukt) maar ze zoeken het maar uit ik kom er gewoon niet meer en hoe het de anderen paarden vergaat, is niet mijn pakkie an, misschien gebeurt het nooit meer.
Of zou je er werk van maken en je recht gaan halen en er voor proberen te zorgen dat dit niet meer kan gebeuren mede omdat deze stallen dus niet volgens de regels van het ministerie voor.... gebouwd zijn.
Of zeg je, nee hoor eigen schuld dikke bult, ook als beginner met een eigen paard hoor je gelijk te zien dat dit niet deugt ookal zien super ervaren paarden houders het ook niet direct.

Laten we even voorop stellen dat je recht halen altijd met een schadevergoeding samen gaat, die echter niet opweegt tegen de stress en spanning en of er uiteindelijk wel geld is, is ook zeer te betwijfelen. Het word een principekwestie zeg maar....

En als je verhalen kent van gelijksoortige ongelukken op stal met een paard en ruimte onder deuren of wanden, of de spijlen van tussenwanden of hooiruiven of met drinkbakken ook als het in eigen beheer gebeurd is dus eigen verantwoordelijkheid is, is ook erg welkom om te lezen en kan toekomstige eerste eigen paard bezitters en de paarden misschien behoeden voor veel pijn, verwondingen, blessures en misschien wel verdriet om hun overleden paard.

In dit geval is het ook zo namelijk dat al hadden ze een verzekering gehad, dan had die dat nog niet vergoed omdat de stallen niet deugdelijk zijn.
Degene die deze manege bedrijft is een vereniging zonder bezittingen in principe, de manege is gepacht. Deze vereniging hoeft zich niet te verzekeren aangezien ze geen geld hebben, nooit kunnen betalen voor schade of invaliditeit van bijv. leskindertjes, maar ook niet prive aansprakelijk kunnen worden gesteld. Echter verongelukt je kind op les, dan betaalt het ziekenfonds alleen de eerste kosten en de rest word verhaald op de verantwoordelijke....de manege.

Gaarne jullie tips, voorbeelden, meningen etc...

Marigold

Re: Paard verongelukt op stal bij manege, zou jij er wat aan doe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:32

volgens mij is het je eigen verantwoording als eigenaar, dat je je paard in zo'n box zet.
dus ik denk dat je juridisch niet sterk staat als eigenaar van het verongelukte paard.
het was immers geen ongeval veroorzaakt door derden, alhoewel.. de derden hebben wel een gevaarlijke situatie gemaakt door deze boxen te verhuren..
maar dan nog, als eigenaar ben je degene die met die box akkoord ging.
mogelijk kun je je bijdrage voor de verzekering die niet afgesloten was wel terug vordenen.

verder zou ik er zelf geen paard meer neerzetten, en zou ik wel samen met de rest van de eigenaren daar blijven aandringen op verbetering van de stallen.

dat is hoe ik erover denk.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:38

Ik vind je verhaal nogal 'gekleurd'. Het lijkt niet alsof je op meningen zit te wachten, maar meer op bevestigingen van je verhaal.

Ik vind, hoe onervaren je ook bent met paarden, het ook de verantwoordelijkheid van de eigenaar dat een paard een veilig onderkomen heeft. Inmiddels kan je in Nederland geen 100 m. lopen zonder een stal tegen te komen, dus genoeg ruimte om je paard ergens anders neer te zetten. De dingen die je noemt zijn nou niet zo specifiek dat je super ervaren moet zijn om dat op te merken. Iedereen kan zelf opmerken dat er bij de tussenwand een ruimte zit van 30 cm die steeds krapper word aangezien het een potstal betreft. Daar hoef je geen kenner voor te zijn... En ook niet om te begrijpen dat je paard daar tussen vast kan komen zitten. Als je daar blijft staan heb je zelf het risico genomen.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 17:46

Je moet de stal onderzoeken op gevaarlijke dingen echter voor de wet hoef je geen expert te zijn op het gebied van paarden houden. Dat hoort de manege te zijn namelijk.

Anoeska, uiteraard is mijn verhaal gekleurd, hoe kan het ook anders....
Dat overal op iedere hoek van de straat een manege dus stal vind lijkt me iets overtrokken. Daarbij woon ik niet in NL. Maneges hier zijn ook geen bedrijven of particulier bezit en hier zit alles vol hoor. De maneges iig wel.
En je zegt wel iedereen kan opmerken.......ehh maar waarom merkte niemand het op dan ? Kenners, experts etc. Hier is een expert aangewezen door de rechter, beeedigd en wel, zelf een bekend hannoveranen fokker, die beweert dat je paard daar helemaal niet onder vast kan liggen en het helemaal niet gevaarlijk is. Hoe verklaar je dat dan ?

En voor de duidelijkheid, vanaf die dag sta ik daar dus niet meer en zal er ook nooit meer staan natuurlijk.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:50

Weet niet precies hoe de wet in elkaar zit ;-((. Maar stel ik breng mijn hond naar een hondenpension en die hangt zich zelf op met zijn halsband aan de tralies, dan zou ik zekerweten hun verzekering aanspreken. En wanneer ze niet verzekerd zijn dan mowt je hem toch hoofdelijk kunnen aanspreken

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:53

Anoeska schreef:
Ik vind je verhaal nogal 'gekleurd'. Het lijkt niet alsof je op meningen zit te wachten, maar meer op bevestigingen van je verhaal.

Ik vind, hoe onervaren je ook bent met paarden, het ook de verantwoordelijkheid van de eigenaar dat een paard een veilig onderkomen heeft. Inmiddels kan je in Nederland geen 100 m. lopen zonder een stal tegen te komen, dus genoeg ruimte om je paard ergens anders neer te zetten. De dingen die je noemt zijn nou niet zo specifiek dat je super ervaren moet zijn om dat op te merken. Iedereen kan zelf opmerken dat er bij de tussenwand een ruimte zit van 30 cm die steeds krapper word aangezien het een potstal betreft. Daar hoef je geen kenner voor te zijn... En ook niet om te begrijpen dat je paard daar tussen vast kan komen zitten. Als je daar blijft staan heb je zelf het risico genomen.

Hier ben ik het mee eens.
Je hebt er zelf gestaan en dus weet je hoe die stallen er uit hebben gezien. Je hebt er ook zelf voor gekozen om je paard er neer te zetten en daarmee neem je dus ook zelf de verantwoordelijkheid. Overal zijn genoeg stallen en je kunt tegenwoordig zo je paard inladen en naar een andere stal brengen. Zo'n tussenwand met ruimte van 30 centimeter ontstaat echt niet van de een op andere dag, dus dat had je dan al eerder op moeten merken en achteraan moeten gaan.
Ik vind het meer een verhaal van "achteraf gepraat". Als er niets was gebeurd, had je er dan nog gestaan? Lachen

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:56

tja om eerlijk te zijn zou ik
1 mijn paard niet ik een pot stal zetten
2 mijn paard niet in een stal zetten met ruimte onder de wanden

ik weet niet hoe het verder gaat op de manege daar maar ik zou mijn paard daar al helemaal niet neer zetten zet je je paard daar wel neer zet je zelf het dier daar neer en kies je zelf voor het gevaar ervan
maar daar in tegen is het wel zaak van de stal houder dat die deugelijke huisvesting voor je paard verzorgd

dus de stalhouder is aansprakelijk maar je staat er zelf bij met wat je doet

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:10

een paar maanden was hier ook al een topic over of ben je hetzelfde en kom je met hetzelfde verhaal. het is treurig van je vorige paard. maar het is gebeurd en je wist vantevoren dat het niet helemaal goed was. ik wil niet zeggen eigen schuld maar denk het wel. Over de stalhouder DIE moet zorgen voor deugdelijkde huis vesting maar jij had ook een verzorgingsplicht voor je paard en had kunnen zien wat er mis was bij deze stalling

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:23

En hoe weet je als leek dat zoiets gevaarlijk is????? Dat is iets wat een paardenkenner weet maar niet een leek.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:25

Ik ben het wel met Hokke eens.
Indien je verhaal wilt halen, zou je nog je rechtsbijstandverzekering in kunnen schakelen. Iets anders zou ik zo 1 2 3 niet weten.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:37

Dinopino schreef:
En hoe weet je als leek dat zoiets gevaarlijk is????? Dat is iets wat een paardenkenner weet maar niet een leek.

Je hoeft helemaal geen kenner te zijn om te kunnen zien dat er een een ruimte in je boxwand zit van 30 cm die steeds krapper word. Da's gewoon gezond verstand gebruiken.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:53

als je je paard in zo'n stal zet ga je volgens mij accoord met de staat van zo'n stal is. Je zou de manegehouder aansprakelijk kunnen stellen en de rechter het laten beslissen. Maar als jij de box accepteerd ga je in mijn ogen accoord. Of.. er moeten duidelijke afspraken gemaakt zijn over het risico en het onderhoud dan is de verhuurder aansprakelijk volgens mij. Wanneer de feiten zo duidelijk zijn begrijp ik niet dat iemand zijn paard in die stal zet, dan neem je dus risico en dan heeft achteraf zeuren geen zin.

Ik las in het profiel van de ts dat haar paard verongelukt was door beschadigingen van een kapotte drinkbak, kijk deze hoort wel gewoon te functioneren naar mijn mening en als de beschadiging van de drinkbak ertoe geleid heeft dat het paard overleden is of door zijn verwondingen afgemaakt moest worden dan zou ik ook de verhuurder aansprakelijk stellen.
Wel heel erg voor de ts en haar mooie paard.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 19:13

Hoe kun je nu voor gevaar kiezen als je die niet weet, niet ziet en niemand je er op attendeert ??
Sorry maar ik wist niet eens wat een potstal was....daarbij lag de mest tot aan de stalwanden dus kan je ook niet zien hoe diep het daaronder is.

Dus iemand gaat naar de kermis in een nieuwe atractie. Je kijkt even koopt een kaartje en neemt plaats. Verder vraag je je niets af omdat je ervan uitgaat dat A. geen verstand heb van de bouwkundige zaken omtrent attracties, B. niet op de hoogte bent van de veiligheidsreglementen en C. je
vast ook niet aan je onderzoeksplicht houd om te kijken of ieder schroefje wel vast zit. Als je nml. een grote scheurd in het wagentje ziet zitten had je er niet ingestapt of toch ?
Afijn in de derde bocht vlieg je eruit en breekt twee benen.
Dan denk je hoe kan dat nou, en je zegt tegen de exploitant, dat is gevaarlijk hoor zo ik zat me goed vast te houden en deed niets bijzonders.
Ja en, zegt de exploitant, jij gaat er toch in zitten en er is niets gevaarlijks aan.......
Dan blijkt dat er al meer mensen uitgevlogen zijn en dat er op deze atractie beugels over de zitjes horen te zitten. En erger nog deze exploitant heeft deze er af gehaald omdat het zoveel werk is iedere keer ze dicht te doen en te controleren en weer open te doen na de rit. Gemakzucht dus.
Sterker nog er zijn bouwregels dat in attracties met deze snelheid altijd de passagiers beveiligd moeten zijn met een beugel.

Dan komen er mensen en zeggen, je koos er zelf voor, had je kunnen zien dat die beugels er op moesten, je hebt onderzoeksplicht dus had je het eerst moeten onderzoeken, sterker nog, je moet nog meer kennis van zaken hebben dan de bouwer van het zaakje zelf. Dus eigen schuld dikke bult ??

En dit is geen andere situatie hoor ook niet voor de wet.

Zo is het bij mij precies gegaan.

De vraag is hier echter dan ook niet of ik hier schuldig aan ben omdat dat niet zo is, niet volgens de manege en niet volgens de wet.
De manege zegt nog niet eens, dat had je kunnen zien je hebt zelf deze stal gehuurd zoals hij is....
Ze zeggen wel doodleuk, dit zijn hele normale veilige stallen en paarden kunnen niet vastliggen onder die wand, alleen domme paarden ! ????

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 19:25

Hmm ik kan moeilijk in een kort verhaaltje samenvatten wat al meer dan zes maanden loopt. Mijn paard heeft zich niet verwond aan een kapotte drinkbak, de drinkbak was in orde namelijk en dat staat er ook niet.

Verhaal halen ben ik dus al zes maanden mee bezig dus ook dat is niet het probleem. Dit is idd het vervolg van een eerder geplaatste Poll op bokt omdat er interesse bestond over hoe dit af gaat lopen. En geloof het of niet, ook mensen die jaren paarden hebben weten niet alles en maken nog fouten. Alleen als je die in eigen beheer maakt is het ook je iegen verantwoording dat is heel anders.

Als je je paard in zo'n stal zet ga je acoord met wat je als niet expert op het oog kunt zien, de manege gaat ook acoord met de verplichting je een deugdelijke stal aan te bieden die voldoet aan de normen en eisen. En hij verplicht zich je paard te herbergen op de meest goede en veilige manier die er bestaat. Dus ook deugdelijk hooi en biks inkopen en zorgen dat het drinkwater in orde is en noem maar op. Ieder heeft zijn verplichtingen bij het aangaan van zo'n overeenkomst maar je hoeft daarbij dus geen expert te zijn.

Wat ik nu opschrijf over die ruimte onder de wanden, de potstal de mest die steeds hoger komt en feitelijk alle andere feiten, die weet ik dus pas achteraf he, niet vooraf, want dan was het zeer zeker mijn eigen verantwoording geweest.
Een pensionstal kan ook nog in een overeenkomst zetten dat je op eigen risico je paard er neer zet. Dit is wettelijk gezien onzin en ze moeten wel degelijk zelf het risico dragen en niet de klant.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:55

[VSW] Ruimte onder stalwanden gevaarlijk of niet, graag jullie men
Als je als paardeneigenaar accoord gaat met de omstandigheden waarin je je paard stalt heb je eigen verantwoording
Iedereen weet dat het halster omlaten gevaarlijk is en toch gebeuren daar nog steeds ongelukken mee
Dus je hebt het dan in eigen hand.
Voor je een hond neemt struin je ook door boeken en inet om te weten hoe je ze moet verzorgen enz
Waarom dan niet als je een paard aanschaft
Als je een paard in een potstal neerzet op de stront van voorgaande paarden ben je al fout bezig.
Je maakt ook je eigen bed schoon op als je in een hotel gaat, je gaat dan niet in andermans vuil liggen
met gezondheids risico's
Daarbij woon je in Duitsland en is het 's lands wijs 's lands eer.
Daar hebben ze andere manieren en dat heb je geaccepteerd door daar te gaan wonen
Iedere kermisatractie hiemee vergelijken is onzin.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:36

Perrokai schreef:
Hoe kun je nu voor gevaar kiezen als je die niet weet, niet ziet en niemand je er op attendeert ??

Door wat er bij jou gebeurd is met je paard, zal je nooit meer onbevangen een stal gaan huren ergens. Je ogen zullen overal zitten en je zal er nooit meer naief vanuit gaan dat alles wel goed zit of goed gaat.
Die ervaring krijg je hoe langer je met paarden omgaat en in het dagelijkse leven. En bij heel veel paardeneigenaren zal het altijd goed gaan en net die ene keer gaat het bij jou mis.
Zo gaan dingen, haal je les eruit en je verdriet, want dit is een echt drama.
Helaas is er geen een bokker die nog nooit fouten heeft gemaakt met zijn paard of pony, ik heb zelf ook veel fouten gemaakt en had mijn paard ook wel e.e.a, kunnen besparen en het jonge paard wat ik nu heb plukt daar weer zijn vruchten van. Dus vind ik het ook jammer dat jij toen geen mensen in je directe omgeving had die toch wel even kritischer hadden gekeken met ervaring en verstand van zaken.
Eerlijk gezegd denk ik dat je weinig kan hiermee, het is gebeurd en zoiets zal je nooit meer gebeuren, ik zou er geen tijd meer instoppen, je paard krijg je er niet meer mee terug en je hebt je portie wel gehad hiermee.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 21:14

Wat een onzin weer, ze hebben hier geen andere manieren en juist scherpere regels dan in Nederland dus DIE heb ik geaccepteert toen ik hier ging wonen. Ik vind het knap dat jij dat dus blijkbaar beter pretendeert te weten terwijl dus blijkt dat je niets weet.

Je kunt wel gaan verwijzen naar de Poll waarin het overgrote deel stemt voor gevaarlijk maar dat Topic verwijst juist naar deze die daaruit in overleg met een moderator onstaan is. In dat Topic zul je ook weinig reacties aantreffen die zeggen eigen schuld dikke bult.

En nogmaals, bij het aangaan van een contract hebben beide verplichtingen en rechten volgens de duitse wet (manier) die jij zo goed kent. Ik als leek keur de stal goed op zeer duidelijk zichtbare dingen, dus uitstekende schroeven, kapotte voer of drinkbakken, roestige bakken, kapotte gescheurde wanden etc. geen bouwtechnische gevaren. Hun verplichting is nochmaals, het paard te verzorgen, voeren, controleren en observeren, en onder te brengen in een deugdelijke stal die voldoet aan de normen en niet even veranderd is uit gemakzucht.

Zo maak jij je bed schoon in een hotel ?? Huh ? Als ik een opgedekt gestreken bed zie ga ik er van uit dat hij al schoon is.
En als ik een stal zie waar een dikke schone laag stro in ligt en er geen mest te bekennen is denk ik ook dat hij schoon is gek he ?

O ja, en hoeveel mensen zie jij met hun puppie over straat lopen om hem uit te laten ?? En weet je waarom men dat doet ? Omdat het geen dierenartsen zijn of dierenartsen die hun verstand niet gebruiken.

Ik zal je vertellen, deze manege had geen verzekering, en weet ja waarom ? Dat is nml. ook achteraf gebleken, ze krijgen er geen. Geen verzekering neemt deze stallen in de verzekering omdat ze gevaar opleveren. Meestal geen dodelijk gevaar zoals bij mij maar wel heel veel blessures. En nu willen ze snel een verzekering nemen, kregen ze hem nog niet omdat die vraagt de stallen aan te passen en dat doen ze niet omdat ze volhouden dat ze niet gevaarlijk zijn, tegen alle regels wetten en bonden in... Dat heeft niets te maken met de wijsheden van dit land.

Ik zal het nogmaals samenvatten om de vergelijking met de kermisatractie duidelijk te maken.

Je gaat naar het bestuur van de manege en zegt, ik ga voor het eerst een eigen paard kopen maar ik weet nog niet alles dus kan ik hem hier neerzetten zodat er controle is, ik hulp kan vragen en een beetje begeleiding indien nodig. Ja hoor was het antwoord, wij hebben zelf al jaren paarden, een ander had bij een beroemde springstal gewerkt etc etc. Als leek denk je dan zooo, ik zit goed. Je ziet een redelijk recent gebouwde manege en stallen zoals je ze overal ziet, er zijn voerbakken en drinkbakken, en de paarden kunnen beperkt contact met elkaar hebben. Het is schoon, mooi hooi etc. En je bent enthousiast. Er wordt een stal voor je in orde gemaakt die er uit ziet alsof hij schoongemaakt is. De ruimte onder de wanden is niet te zien maar als ik die wel gezien had had ik gedacht dat dat zo hoort.
Daar let je niet op als leek. Nu vervangen ze halverwege mijn tijd de voerbakken en vertellen mij dat die andere te scherpe randen hadden.... OK prima toch. Ze letten echt overal op denk je. Ondertussen laat je je eerste paard trots aan iedereen zien die maar wil dus ook aan de vele nederlanders met paarden die hier wonen maar ook uit nederland met paarden. En niemand ziet die ruimte of betiteld het als gevaarlijk.

En dan komen er hier mensen met een mening, ook achteraf, lekker makkelijk met de mededeling dat je al de 7 boekwerken voor stalbouw door had moeten werken vooraf als je een paard koopt ? Dat hebben jullie wel gedaan zeker ?
Dus jullie zijn wel op de hoogte van de bouwkundige en veiligheids aspecten van een stal....ja ja. Voor het verzorgen van paarden in een pensionstal moet je hier een 2 jaar durende opleiding volgen en ook nog op enig niveau zelf kunnen rijden anders behaal je niet je diploma en ook dan ben je nog geen deskundige op het gebied van stallen bouwen. Maar ik had dat wel moeten zijn en jullie zijn het....
De logica is aardig zoek.

Garny95, ik was juist ergens gestald waar de mensen wel deskundig waren en wel kritisch keken. Denk maar niet dat 1 van hun hun eigen paard daar nog maar 1 dag in zal zetten. Het gaat om de inkomsten en dan gaan ze je echt niet wijzen op de makken omdat je dan geen stal huurt. Hoe kun je daar nu als beginner alles doorzien. Echter deze mensen stellen alles in het werk om hun fout niet toe te hoeven geven en dus loopt alles wat er staat gevaar en alles wat er nog komt te staan. Erger nog, ze gaan liegen over de toedracht, mijn paard zou koliek gehad hebben en ik had dat verteld maar weigerde er wat aan te doen. Deze mensen zijn er zelf dus nooit en ik had deze persoon twee weken eerder voor het laatst gezien.
Maar volgens haar had ik haar dat de avond van tevoren verteld. Vind je dat niet erg ?
Daarna hebben ze alles in de stal schoongemaakt, bloed weg alles weg voordat er een expert kwam kijken.
Om half drie werd mijn paard gevonden en om kwart over vier werd de DA gebeld omdat ze het niet serieus namen, nog tot vijf uur moesten werken etc. allerlei smoesjes. In de regels staat dat als er iets is met een pensionpaard en de eigenaar is niet te bereiken dan moet iemand van het bestuur een DA laten komen. De drie van het bestuur die op 500 meter afstand zaten of werkten weigerden dit en weigerden ook nog om te gaan kijken.

En iedereen begrijpt het verkeerd, GELD valt hier niet te halen, dus daarom doe ik het niet. Het gaat hier om een PRINCIPEKWESTIE....
En het principe is: Verhuur jij je stal aan iemand een leek waarvan je weet dat het gevaarlijk is omdat er al meerdere paarden vast hebben gelegen, sommige drie dagen, sommigen hebben nog een dik been... om de inkomsten of is dat tegen je principes en als je dat overkomt doe je er dat wat aan ?
En als je de stal verhuurt aan een leek en dit paard gebeurt hetzelfde maar dan met dodelijke afloop, ga je dan dingen uithalen en plegen die voor strafvervolging in aanmerking komen en mijneed plegen uit trots ? Om je gezicht niet te verliezen ? En als iemand jou dat aandoet doe je er dan wat aan ?
Zo is de situatie hier en niet een onschuldige manege die denkt goh raar zeg dat wisten we niet, en goh mag dat niet die ruimte ??

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:25

Rustig aan zeg.
Niet iedereen is het met je eens en dat mag hoor, het is een vrij land.
Denk je nou werkelijk dat stallen altijd zonder risico is, dat dacht ik niet ook in Nederland
gebeuren er nog zat ongelukken met paarden.
Maar je hebt gewoon een eigen verantwoordelijkheid, je kunt niet alles
op anderen afschuiven.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:47

Wat verschrikkelijk om op deze manier je paardje te verliezen! Helaas heb ik iets soort gelijk meegemaakt op een pensionstal. De boxen van oerdegelijke kwaliteit en voldeden aan alle veiligheidsnormen. Zonder mijn toestemming heeft de pensionhoudster mijn paardje verplaatst naar een andere box naast een hengst. Mijn paard flipt en trapt door de tralies heen, blijft met haar achterbeen vastzitten en valt om. Gelukkig leeft mijn paardje nog wel, maar de kans is groot dat ze nooit meer hersteld en dus onberijdbaar is. De pensionhoudster heeft de eerste dierenarts rekening betaald en daar mocht ik blij mee zijn. Alle stress en onkosten daarna zijn voor mijn eigen rekening. Belaggelijk, maar helaas in mijn geval niets aan te doen. Schakel je rechtsbijstand verzekering in of ga naar een rechtswinkel voor advies. Veel sterkte!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 22:29

Echwel schreef:
Rustig aan zeg.
Niet iedereen is het met je eens en dat mag hoor, het is een vrij land.
Denk je nou werkelijk dat stallen altijd zonder risico is, dat dacht ik niet ook in Nederland
gebeuren er nog zat ongelukken met paarden.
Maar je hebt gewoon een eigen verantwoordelijkheid, je kunt niet alles
op anderen afschuiven.

Nee natuurlijk is niet iedereen het met me eens en natuurlijk blijven er altijd risico's bestaan die je niet uit kunt sluiten al wil je en al weet je alles.
Ik schuif ook niet alles af op een ander ?? Wat nog meer dan eigenlijk ? Ik heb mijn verantwoordelijkheden en een stahouder heeft ook verantwoordelijkheden. Alle verantwoordelijkheden die voortvloeien uit het product of de service die hij aanbiedt. Degene die voert hoort te kijken of het voer goed is en niet schimmelt of dat er JKK inzit ofzo, of had ik dat s'ochtends en s'avonds moeten controleren. Dat is dus de service waarvoor je betaald lijkt mij. Degene die stallen verhuurt hoort deugdelijke stallen te verhuren EN op de hoogte te zijn van de voorschriften risico's etc.

Hier in duitsland oordeelt men veel harder nog dan jullie en dan t.o.v. de stalhouder. Het minsterie van landbouw en dierenwelzijn ( is mijn vertaling) staat deze ruimte niet toe, de Bond van Rijverenigingen keurt deze stalling niet goed op meerder punten trouwens ook de tralieafstand zoals hierboven iemand schetst, de landelijke vereniging van Dierenartsen waarschuwen al jaren voor deze ruimtes onder stalwanden en hebben dit ook veroordeelt omdat op deze manier zo ontzettend veel ongelukken gebeurd zijn. En dan is er nog een organisatie van Experts, dus deskundigen die een andere expert die deze stallen goedkeurde omdat hij het zelf thuis ook zo had ?? inkompetent veroordeelt.

Snappen jullie mijn bedoelingen niet ? Als deze manege had gezegd, wat erg zeg voor je kunnen we wat voor je doen, we gaan iig direct de stallen aanpassen zodat dit nooit meer kan gebeuren. En een gebaar van, je mag wel op ... rijden hoor zo lang twee keer per week ( een paard wat 6 dagen per week zn stal niet uitkomt omdat hij staatsgevaarlijk zou zijn) of je mag komen wanneer je wilt hoor en lekker met de pony's tutten. Had je mij niet meer gehoord. Dan hadden ze de stallen veranderd op dit ene heel gevaarlijke punt en klaar.
Nou je kunt niet bedenken in wat voor horrorsituatie ik de volgende dag terecht kwam. Mensen reden weg, liepen weg, groeten niet eens meer en zeiden zeker niet goh wat erg joh. Niks meer en ik had nog niets gezegd hoor over wat dan ook, daar denk je toch niet aan op zulke momenten dat komt later pas. Ik weet nog dat iemand tegen me riep, en heb je al een nieuwe ?? Ik hoorde wel gelijk dat dezelfde avond nog terwijl ik verlamd thuiszat ze bijeengekomen waren en de andere pensiongasten wilden instrueren welk verhaal ze aan de verzekering zouden gaan vertellen zodat dat klopte. Welke verzekering. Gelukkig hebben ze dit allemaal geweigerd en gezegd, we vertellen precies wat we weten en liegen geen woord.

Dus dit is geen gewoon ongeluk wat altijd kan gebeuren omdat het nu eenmaal paarden zijn, DAT zou heel wat anders zijn. Mijn paard werd ook bij de anderen los in de bak gezet en kreeg een trap tegen zn neus gelijk en heeft een uur staan bloeden. Van binnen was zn neus helemaal kapot. Toen schoof ik de schuld ook niet af omdat dat dingen zijn die je NIET kunt voorkomen. Dat is toch heel wat anders ? Dit had niet mogen gebeuren zeggen alle experts, organisaties, de overheid etc... maar de schuld ligt volgens jullie bij mij.
Prima, dan weet ik jullie mening, gelukkig weet ik zelf beter en iedereen in mijn omgeving ook, op naar de volgende mening....

De vraag is dus zouden jullie wat doen of weten jullie ook van dergelijke ongelukken zodat andere onervaren eerste paardenkopers en stallers er van kunnen leren....net zoals de tralies....

Vraag twee, graag de titels van de boeken en documentatie waar letterlijk in staat dat dit gevaarlijk is, die weet jij vast wel Echwel ?
Ik heb nml. twee maanden heel internet er voor af moeten zoeken en bellen naar weet ik veel wie allemaal achteraf. En uiteindelijk dankzij een duits forum en een ingenieursbureau alles gekregen omdat de bonden en fokkers etc, in de omgeving een vereniging niet willen afvallen in hun district dus weigerden mij deze documentatie te noemen.

Knollol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:36

Als je nog iets zou willen proberen, denk ik dat je wel een kans maakt. Ik heb bijna tien jaar in Duitsland gewoond en ze zijn daar nogal van de strenge regeltjes. (Niks mis mee trouwens).
Een advocaat zou genoeg moeten hebben aan 1 telefoontje naar de verzekering van de manege. En als dan blijkt dat een en ander niet verzekerd was op het moment van het ongeluk sta je al behoorlijk sterk. En een advocaat heeft toegang tot informatie waar jij in je eentje niet aan komt. Ik zou proberen meer slachtoffers (gedupeerden) op te sporen en vragen of ze bereid zijn hier gezamelijk iets aan te doen (of ze bereid zijn uitspraak te doen). In eerste instantie hoeven hun namen alleen bij de advocaat bekend te zijn. De manegehouder heeft in dit geval dus bewust ondeugdelijke stallen (laten) staan en er zijn weinig rechters die hier begrip voor zullen hebben.
Maar met een rechter moet je het wel treffen natuurlijk.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:50

Perrokai schreef:
Degene die deze manege bedrijft is een vereniging zonder bezittingen in principe, de manege is gepacht. Deze vereniging hoeft zich niet te verzekeren aangezien ze geen geld hebben, nooit kunnen betalen voor schade of invaliditeit van bijv. leskindertjes, maar ook niet prive aansprakelijk kunnen worden gesteld. Echter verongelukt je kind op les, dan betaalt het ziekenfonds alleen de eerste kosten en de rest word verhaald op de verantwoordelijke....de manege.

Gaarne jullie tips, voorbeelden, meningen etc...

Laat ik beginnen om te zeggen dat ik vind dat een stalhouder verplicht is om de stallen zo veilig mogelijk te maken. Niet alleen vanwege de financiele risico's maar ook omdat het om een levend dier gaat en bij dit soort ongelukken het leed voor het paard en de eigenaar vaak niet te overzien is.

Maar wat deze laatste opmerking betreft; dat is wel het vreemdste wat ik ooit gehoord heb.
Natuurlijk moet een vereniging zich verzekeren. Bestuursleden kunnen hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld. Dat is sinds een aantal jaren al zo.
overigens worden ziektekosten altijd wel vergoed, alleen zal de ziektekostenverzekering proberen de kosten te verhalen. Daar voel je niks van.
Wel is het zo, dat verdere schade, zoals inkomstenderving door invaliditeit, niet vergoed wordt. maar dat zou je zelf wel kunnen proberen te verhalen op de manege.
Alleen als je met je eigen pony of paard rijdt, moet je van goeden huize komen, je moet aantonen dat de lesgever onverantwoordelijk bezig is geweest. Meestal is het dus gewoon je eigen probleem. (ik ga natuurlijk wel uit van de Nederlandse situatie, Duitsland weet ik niet)

Maar goed, wat is nou eigenlijk je punt, Perrokai?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 23:49

Knollol, dat klopt idd. je bent hier hel erg afhankelijk van een rechter dus dat blijft afwachten. Verder ben ik in principe al zover en zijn die mensen er ook. Je moet hier een rechtsbijstandverzekering hebben omdat met hier nogal snel naar de rechter stapt en gelukkig hebben we die ook. Ze waren idd niet verzekerd, nu nog niet. Dus niet alleen de pensionpaarden en manegepaarden niet maar ook de bezoekers niet en degenen die les krijgen niet voornamelijk kiddies van 4 tot 15 jaar. Dat op zich vind ik al schandalig maar goed.

Beantsje, hier is een WA niet verplicht wel als je aan het verkeer deelneemt maar niet als gezin of bedrijf of manege etc. Iedere manege is doorgaans wel verzekerd, is ook helemaal niet duur ofzo en als je lid wordt staat erbij dat een deel daarvan voor de verzekering is. Hier ook dus. Je kunt niet lessen of stallen zonder lid te zijn. Alleen ze bleken niet verzekerd. Ik heb vooraf aan mijn advocaat gevraagd of het bestuur prive aansprakelijk is omdat ik dat dacht maar hij zei nee. Had hij ja gezegd had ik het anders aangepakt omdat ik geen mensen kapot wil maken prive. De voorzitter heeft mij gezegd mij wel kapot te maken maar dat terzijde. Dus verzekering is niet verplicht en alleen de verenigingskas ( die leeg is) is aan te spreken. Als je hier dus een verwijtbaar ongeluk zou krijgen als kind bijvoorbeeld dan wordt je uiteraard verpleegt geopereerd etc. Je kunt dan beter zeggen dat je van je fiets gevallen bent omdat echt de eerste ziektedag door het ziekenfonds betaalt word. Je verpleging gaat gewoon door maar ze gaan het verhalen op de manege die geen geld heeft. Krijgen ze daar niets komen ze bij jou. Dan kan je af gaan betalen x jaren of je had jezelf daar weer voor bij moeten verzekeren. Ben je invalide of kun je niet meer werken dan had normaal deze WA alles vergoed en geregeld. In dit geval mogen je ouders je de rest van je leven onderhouden en kun je iedere uitkering behalve de bijstand wel vergeten. Dus iedere uitkering uit een verzekering.
Verder is het in grote lijnen hetzelfde.

Mijn punt is, wat er staat eigenlijk. Zou jij aan deze situatie wat doen of wil je de toekomstige leken met hun eerste eigen paard deze zelfde fout laten maken terwijl jij nu weet dat het gevaarlijk is. Zou je ze waarschuwen, ga je achter de manege aan wetende dat ze heel goed weten dat ze fout zijn maar dit niet toegeven en de gevaarlijke situatie laten bestaan. Of zeg je dus tegen alle volgende ja joh, had je maar beter moeten kijken hoor dom van je. Dus eigen schuld.
En mijn punt is dat als iedereen het vorige Topic had gelezen had kunnen zien dat er meer gevaren op de loer liggen die wel voorkomen kunnen worden maar dat er toch zat mensen zijn die dat niet weten of zien. Ik heb het dus niet over ongelukken of gevaren die nooit uitgesloten kunnen worden maar ongelukken die bekend zijn omdat ze vaak gebeurd zijn en voorkomen hadden kunnen worden.

Paard met been door tralies is er bijvoorbeeld 1, heel veel denken dat een paard met 20 cm brede hoeven niet tussen spijlen door kan van 10 cm afstand. Dit geld voor hooiruiven en nog veel meer. Ik wil iedereen aan het denken zetten en ze er op attenderen en ik ben benieuwd wie de makkelijkste weg kiest en wie de moeilijke weg kiest. Dus wie de toekomstige paardeneigenaar hiervoor wil behoeden of zegt ja daaaag zoek het lekker zelf uit mij een zorg. Zoals gezegd financieel lijkt het me heel erg sterk dat ik hier iets mee opschiet dus gaat het om het principe.

Ik vraag niet om mij persoonlijk aan te vallen op welke keuze ik heb gemaakt en of tegen mij te vertellen dat het mn eigen schuld is. Helaas hebben zoals verwacht enige mensen juist daar wel behoefte aan of hebben de vraag niet begrepen.

Mijn eigen mening en keuze veranderd niemand meer wat aan en ik kan inmiddels echt wel tegen een stootje en ik weet mijn hele verhaal tot in details. Iedereen die dat ook weet zegt doe er wat aan en degene die dat niet weten zeggen achteraf wat anders. Prima maar die weten het hele verhaal niet eens.

Ik heb ook bokt afgezocht voor dergelijke te voorkomen ongelukken met stalling en weidegang, sterker nog heel internet en er staat haast niets. Dus hoe moet een leek aan zijn info komen die iedere expert wel weet maar blijkbaar niet wil delen alleen maar beschuldigend zeggen achteraf, eigen schuld zoals hier blijkt. Daarom leek me dit een leerzaam en informatief Topic.

Volgens mij staat dat er dus ook en anders bij deze de uitleg.

Knollol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:10

Nou, mijn antwoord heb je, ik zou er dus iets aan doen. Als het moeilijk is om aan bepaalde info te komen, een goede advocaat kan dat wel.
En de advocaat denkt dat het bestuur niet prive aansprakelijk is. Je bedoelt waarschijnlijk de verzekering van de afzonderlijke leden? Als dat wel zo was, had ik me daar ook weinig van aangetrokken, maar dat terzijde.
Want, de voorzitter heeft wel gezegd dat hij jou kapot zou maken. Zijn hier getuigen van?
Je kan ook de manege een brief sturen, waarin je om opheldering vraagt. Zorg dat je een brief met hun verklaring terugkrijgt. Dan heb je een schriftelijke uitspraak, dat is belangrijk. En als je te weinig info krijgt, dan zijn naakte feiten misschien ook genoeg; de manege was niet verzekerd, punt.
Zodra het gaat om een schadevergoeding en de aangeklaagde heeft het geld niet, wordt er een incassobureau ingeschakeld, dat er voor zorgt, dat het geld er hoe dan ook komt. Dat is tenminste in Nederland zo.
Het gaat hier om een manege waar dagelijks paarden en mensen in gevaar zijn door ontbrekende verzekeringen. Dat is waar het mij om gaat. (Als het hier ging om een dodelijk ongeluk met een kind waren de reacties waarschijnlijk ook heel anders geweest). Als er iets gebeurt kunnen mensen financieel zwaar in de problemen komen, omdat de manege niet verzekerd is, en ze dus alles zelf moeten betalen. (Dit even voor de mensen die met "eigen-schuld-reacties" komen).

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 13:47

Knollol schreef:
Nou, mijn antwoord heb je, ik zou er dus iets aan doen. Als het moeilijk is om aan bepaalde info te komen, een goede advocaat kan dat wel.
En de advocaat denkt dat het bestuur niet prive aansprakelijk is. Je bedoelt waarschijnlijk de verzekering van de afzonderlijke leden? Als dat wel zo was, had ik me daar ook weinig van aangetrokken, maar dat terzijde.
Want, de voorzitter heeft wel gezegd dat hij jou kapot zou maken. Zijn hier getuigen van?

Ja meerdere zelfs. Zoals ik begrepen heb zegt mijn advocaat dat de bestuursleden van de vereniging niet met hun prive vermogen of hun prive verzekering aansprakelijk kunnen worden gehouden. In principe vind ik dat goed en dat zou ik ook niet willen. Ik wil echt mensen niet prive kapotmaken al zeggen ze dat wel bij mij te doen. Het was misschien wat anders als ik dat aan den lijve ondervond, dan vocht ik terug uiteraard maar ze kunnen ons niet kapot maken dat was weer eens het zoveelste imponeerincident denk in dan maar. Je moet je voorstellen dat het duitse meisje wat mijn paard vond en gewoon de waarheid wil vertellen aan de verzekering of rechter met haar familie door dit bestuur is bestempeld als landveraders.

Citaat:
Je kan ook de manege een brief sturen, waarin je om opheldering vraagt. Zorg dat je een brief met hun verklaring terugkrijgt. Dan heb je een schriftelijke uitspraak, dat is belangrijk. En als je te weinig info krijgt, dan zijn naakte feiten misschien ook genoeg; de manege was niet verzekerd, punt.
Zodra het gaat om een schadevergoeding en de aangeklaagde heeft het geld niet, wordt er een incassobureau ingeschakeld, dat er voor zorgt, dat het geld er hoe dan ook komt. Dat is tenminste in Nederland zo.
Het gaat hier om een manege waar dagelijks paarden en mensen in gevaar zijn door ontbrekende verzekeringen. Dat is waar het mij om gaat. (Als het hier ging om een dodelijk ongeluk met een kind waren de reacties waarschijnlijk ook heel anders geweest). Als er iets gebeurt kunnen mensen financieel zwaar in de problemen komen, omdat de manege niet verzekerd is, en ze dus alles zelf moeten betalen. (Dit even voor de mensen die met "eigen-schuld-reacties" komen).

Ik heb eerst geprobeerd te praten waar de voorzitter tegen me zei, je hebt gelijk het is gevaarlijk maar als de verzekering het niet dekt (wist blijkbaar zelf niet dat ze niet verzekerd waren en was ook weer de nalatigheid van een ander) of ik moet het voor de rechter vertellen dan lieg ik de hele boel bij elkaar. En zo gebeurd het dus ook. En precies als jij gingen mijn haren recht overeind staan toen bleek dat ze niet eens een simpele WA verzekering hadden voor 100-200 euro per jaar ? En niet omdat ik dacht...ahh mijn paard....maar inderdaad om de kindertjes die er 4 dagen in de week lessen. Nu ben ik zo brutaal geweest om dit te vertellen tegen mijn kennissen met kinderen die daar op les zitten en aangezien het een klein dorp is gaat dat als een lopend vuurtje. Dus een aantal mensen hebben nu hun kinderen van de les afgehaald en ergens anders op les gedaan of helemaal niet tot er een verzekering is. Dat is 1 ding waarvan ik een goed gevoel heb dat die mensen dat weten.

Daarna probeerde ik dus te vragen of ze de stallen gingen veranderen, eerst was het we kijken wel. Een andere eigenaar zei, dat duurt me te lang mag ik het zelf alvast doen bij mijn paard. Het antwoord was nee. Savonds werd deze man van 76 bij ze geroepen en hij staat er al 10 jaar en heeft zelf in het vorige bestuur gezeten. Ze zeiden letterlijk: ehh, we zijn niet verzekerd dus als er wat met je dierbare Lily gebeurt dan zoek je het maar uit en we veranderen niets aan de stal. Als je dat niet bevalt, pak jepaard en ga ergens anders heen..... En dat heeft hij gedaan. We stonden daar met drie privepaarden en die derde is ook opgestapt. Maar nu staat er een meisje van 18 schat ik, sinds deze winter ook met haar eerste eigen paard waar ze naar staat te kijken als een verliefde tiener. Een duurder paard ook maar feitelijk maakt dat niets uit. Die loopt nu ook dit risico zonder het te weten en ik heb daar moeite mee......vertel ik het haar ja of nee. En als ze het weet heeft ze dus geen keus om hem gelijk ergens anders te stallen dus wat dan....zegt ze tegen haar vader, joh maak jij dat even dicht met een goede constructie dan mag dat niet. Ze mag hem zo lang bij mij neer zetten bwvs maar daar is het dus te koud voor nog....

Ik wilde dit ook niet op mezelf betrekken maar het is erg moeilijk te omschrijven zonder het persoonlijk, of gekleurd te maken. Want het hele verhaal is gekleurd. Dit gaat niet om een meedenkende, pensionstal die het net zo erg vind als jij en die bereid zijn te kijken of ze het kunnen veranderen. Of uberhaupt dat er over gepraat kan worden. Wat bij mij gebeurd is is een nog zoveel smeriger verhaal, echt waar moet ik beginnen, dat mijn man uitgescholden werd en dat we maar terug moesten naar NL ? Of dat ze even snel alle bewijzen hebben verwijderd ? Na 10 weken was het voor mij duidelijk en toen ben ik pas naar een advocaat gegaan. Dit ging eenvoudigweg te ver voor mij alles bij elkaar. Daarom vraag ik ook niet of iemand in mijn situatie iets zou doen omdat het me echt sterk lijkt dat er iemand is die als hij alles zou weten wat hier gebeurd en nog steeds gebeurd, in een hoekje gaat zitten en denkt eigen schuld. Als jij op het terrein opzij moet springen omdat iemand van het bestuur gas bij geeft als hij je ziet lopen ??? En ook daar waren getuigen bij.

Ik vraag of als je ergens zoiets meegemaakt hebt en er echt verwijtbaar gevaar aanwezig was wat jij niet kon weten of je er dan iets aan zou doen.
En niet puur vor het geld maar voor de principes, dus ga jij ervoor zorgen dat dit een ander ook niet kan gebeuren hoeveel stress en spanningen dit ook geeft. Dat was mijn vraag. En of er meer gevaren zijn waar veel niet bij stilstaan die hier kunnen worden verteld zodat de volgende leek zich misschien even kan inlezen. Ik gun het een ander beslist niet en zoals gezegd financieel schiet ik er niets mee op en krijg ik mn paard niet terug. Dat weet ik.

Knollol, dus wel. En een paar anderen hebben het of verkeerd begrepen of denken ieder voor zich en god voor ons allen.

Ik sta wettelijk heel sterk en heb zoveel getuigen en bewijzen en foto's en zelfs hele organisaties achter me staan. Degene die niet achter me staan zijn mensen of organisaties die zakelijk van elkaar profiteren. Dit is corruptie lijkt mij. Maar hoe dan ook, hier ben je heel erg afhankelijk van de rechter en daar bedoel ik mee ook zijn humeur, of dat hij bijvoorbeeld zelf aan het hoofd van een rijvereniging staat die zn zaakjes ook matig regelt.
Kan allemaal, daarom weet je hier nooit of je wint en daar moet ik me bij neerleggen.
Tenzij ze de vereniging voortijdig laten klappen wat ik vermoed en zo verdwijnt alles dan in de prullenbak. Twee maanden later word er dan een andere opgericht met een ander bestuur en gaan ze weer verder. Hoeveel incassobureaus er ook stonden er valt niets meer te halen omdat ze prive niet aansprakelijk zijn. Tot zover mijn persoonlijke situatie die veel verder gaat dan mijn vraag..... Ik kan hier niet alles opschrijven dat is echt teveel.