Waarom in Amerika geen loopplanken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Waarom in Amerika geen loopplanken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 17:06

Zit Animal Planet te kijken waar weer een paard op de veewagen geladen wordt. Zat me het eigenlijk al jaren af te vragen, dus bij deze:
Waarom hebben veel trailers en veewagens in Amerika geen loopplank? Nu moeten ze omhoog springen die wagen in en dat lijkt me echt onpraktisch.

Is er iemand die dat weet?

Concorde

Re: Waarom in Amerika geen loopplanken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 21:23

Ik weet niet waarom ze geen klep hebben... Weet wel dat in praktijk paarden er totaal geen problemen mee hebben. Ik heb 3 maanden op een stal in Amerika gewerkt waar ze zo'n trailer hadden. Deze stal importeerde Friese paarden hier uit Nederland, en als ze daar in Amerika uit quarantaine kwamen haalde ik ze op. Dat was eigenlijk altijd de eerste keer voor zo'n dier dat ze in een trailer moesten zonder laadklep. Zonder uitzonderingen wandelden ze er zo in, oude paarden, veulens, paarden die al veel gereisd hadden en dieren die in NL enkel maar in het land hadden gestaan. Ik dacht vantevoren zelf ook dat het niet zou werken, maar de paarden hebben er totaal geen problemen mee. Enige wat ik dan weer niet handig vind is als je een kreupel paard hebt, daar is zo'n hoge op/afstap niet zo fijn voor.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 21:27

sommige paarden gaan wel eens op hun schuif daar (zie je ook wel eens) maar wat dat betreft kunnen ze niet naast de klep stappen en dan hun benen open halen
en somige trailers hier hebben dat ook Knipoog

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 21:29

Je ziet hier steeds meer amerikaanse modellen trailers met lage instap. Ik vind dat wel handig, de weg over de loopplank is lang en gevaarlijk.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 02:30

Westfalia heeft ook trailers te koop met een amerikaans laad systeem.
En de paarden lopen er inderdaad heel gemakkelijk in

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 03:59

Eh en wij hebben hier in Amerika een trailer met een gewone laad klep, of hoe je het ook noemt Haha! Ja

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 09:59

hoe haal je die paarden er weer uit? achteruit lijkt me niet zo handig met zo'n "afstap" Of kunnen de paarden draaien of er aan de voorkant weer uit?

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:51

ik heb ook zo,n trailer, mijn ervaring is dat ze er makkelijker in lopen dan een trailer met laadklep. ik vind het reuze handig

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 11:28

Ik vond t echt misselijk toen ze een kreupel paard moesten laden. Die moest ff zn volle gewicht op dat kapotte been zetten.

Maar waarom lopen ze er eigenlijk makkelijker in. In mijn beleving zouden ze het juist enger moeten vinden...

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:56

Iris82 omdat er geen klep voor ligt denk ik

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:25

ja precies omdat er geen klep voor zit, bij mij staan ze ehhh in de breedte, en kunnen er vier mee. heb je ooit een goed kreupel paard achteruit van de klep af zien stunten ????

denk dat het geen verschil maakt in pijn.

bij mij is de opstap hoogtstens 50 cm

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:29

De klep vinden ze meestal enger als de rest. Met als gevolg dat sommigen paarden er overheen springen bij in- en uitladen of er naast stappen in hun angst. Want de klep veert altijd een beetje als ze erover lopen wat ook weer reacties kan geven. Vaak leg ik er stro ofzo op om het een beetje vriendelijker eruit te laten zien.
Maar bij die amerikaanse laadsystemen kunnen ze volgens mij vaak vooraan uitstappen en hoeven ze niet achteruit eraf?

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:27

Ik dacht dat ze net als in een vrachtwagen in de breedte staan? Dan hoeven ze er ook niet aan de voorkant uit?
Lijkt me vrij lastig als je auto ervoor staat en je dan je paardje moet uitlaten?! Clown
Laatst bijgewerkt door Tanja op 10-03-08 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst omgezet in normaal lettertype

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:32

Ja, ik snap dat ook nooit waarom ze dat niet hebben. Als ik zo'n stokkreupel paard zie bij Animal Cops snap ik ook niet waarom ze niet even een loopplank kunnen maken. Het doet mij dan zelfs pijn als ik zo'n paard in zie stappen, vol op het pijnlijke been. Brrr

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:34

ik denk dat het daar gewoonte is. En als het zo gaat, waarom zou je dan een laadplank nemen. maar je heb daar ook trailers met laadplanken hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:37

jenga_8 schreef:
En als het zo gaat, waarom zou je dan een laadplank nemen.

Lijkt mij niet dat het bevorderlijk is als je een paard inlaad met een gebroken been zonder laadklep. En aangezien deze trailers 9 van de 10 keer kreupele paarden vervoeren snappen wij niet zo dat er geen laadklep aanwezig is. (gaat over het programma Animal Cops op Animal planet)

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:43

Er bestaan daar wel trailers met laadplanken zeg ik. Dus waarom ze ze bij animalcops niet gebruiken is mij ook een vraag.
maar hier in Nederland zijn nog meer van dat soort vraagstukken. In de paardensector zijn heel veel gebruiken ingesleten terwijl allang is aangetoond dat sommige gebruiken ook niet goed zijn zoals: bandageren, zweetdenkens op ook als het warm is, enz enz.
Oude gebruiken slijten traag. misschien hebben ze dat in amerka met laadplanken
Laatst bijgewerkt door jenga_8 op 04-03-08 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

JustAndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:44

joyce B schreef:
hoe haal je die paarden er weer uit? achteruit lijkt me niet zo handig met zo'n "afstap" Of kunnen de paarden draaien of er aan de voorkant weer uit?

Toen ik in Amerika was lieten ze de paarden er achteruit uitgaan of als de mogelijkheid er was draaien... Maar aangezien er 10 paarden naast elkaar stonden en de deur net dicht kon moesten de eerste 2 er zowieso gewoon achteruit uit.

Sommige trailers hebben ook de mogelijkheid om aan de voorkant eruit te gaan, dus alles is mogelijk! Tong uitsteken

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:45

x_Rebecca schreef:
Ik dacht dat ze net als in een vrachtwagen in de breedte staan? Dan hoeven ze er ook niet aan de voorkant uit?
Lijkt me vrij lastig als je auto ervoor staat en je dan je paardje moet uitlaten?! Clown

De voorlader zit in de schuine voorkant en je laad dan schuin naar voren uit.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:47

vaak staan ze los in de laadkar.

photographer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:54

Ik denk dat paarden de opstap ervaren net als ze bijv. hun box inlopen
en een klein opstapje op moeten over een drempel bijv.
een laadklep is voor een paard optisch moeilijker
omdat ze scheef komen met hun gewicht

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:58

Dat zie ik ook weleens op Animal Planet en vroeg me dat ook al een tijdje af.
De paarden hebben over het algemeen geen problemen, alleen vind ik het soms wel zielig als er een gewond paard op moet.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:16

oneilltje79 schreef:
x_Rebecca schreef:

De voorlader zit in de schuine voorkant en je laad dan schuin naar voren uit.

Haha!
Okay, dat is wel duidelijker ja..
Ik wou net zeggen "Paardje stapt uit"
BOEM, zittie op de achterbank van de auto ofzo Knipoog

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:38

Ik ben vorig jaar in Amerika geweest en heb daar ervaren hoe die paarden het vinden wat betreft trailers zonder laadkleppen.
Ze stappen er idd zo in. Zonder moeite. Alsof ze een klein opstapje opmoeten. En wat betreft het uitladen, gewoon paard in de trailer draaien en er voorwaarts uitstappen.
Dus niet achterwaarts van die klep(al kan dat ook makkelijk hoor) maar gewoon even draaien,en dan voorwaarts weer via de achterkant eruit. Lachen
Gaat perfect.

De exacte reden van geen klep weet ik niet, maar wat ik wel zag,was dat de dieren daar heel easy opstapten.
(Terwijl hier in NL, vaak veel gepruts zie om paarden in geladen te krijgen)

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:56

Miss_Montana schreef:
jenga_8 schreef:
En als het zo gaat, waarom zou je dan een laadplank nemen.

Lijkt mij niet dat het bevorderlijk is als je een paard inlaad met een gebroken been zonder laadklep. En aangezien deze trailers 9 van de 10 keer kreupele paarden vervoeren snappen wij niet zo dat er geen laadklep aanwezig is. (gaat over het programma Animal Cops op Animal planet)

Tja, het maar zo he. Het dier krijgt daarna hulp dus liever ff pijnlijden om te trailer in te gaan dan blijven waar die is en zo doodgaan. Dacht ik toch?

Je kunt niet met zulke dingen op elke pijntje letten. Wees blij het dier hulp krijgt zou ik zeggen. En misschien zijn juist de trailers met laadklep bijzonder oid. Handiger is het misschien wel maar niet zo vanzelfsprekend als in NL. Daar kun je het ook niet mee vergelijken.