kopen van een ataktisck paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bibi23

kopen van een ataktisck paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 14:51

Ik ga eindelijk weer me eigen paard kopen.
Nu is het paard dat ik ga kopen 9 jaar oud en zonder papieren,
maar heeft wel ataktie in zijn achterbenen
Hij loopt goed en is sterk geworden achter.
Hij loopt bijna niet meer onregelmatig.
Ga binnenkort starten met officiele wedstrijden.
De eigenaar vind dat ik een bod moet uitbrengen.
Maar ik zou niet weten wat ik moet bieden.
Of wat hij ongeveer waard is.
Wie zou mij hiermee kunnen helpen???

juval

Re: kopen van een ataktisck paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:53

hm, moeilijk te zeggen. Heb je een foto van dat paard? hoe groot is hij/zij? zou je hem willen kopen?

Ik zou zeggen, laat de eigenaar maar eens geld vragen, dan kun je van daar uit gaan onderhandelen... succes ermee!

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:56

Nou hier zou ik dus helemaal NIET op bieden, want dan heb je hem, ongeacht wat je biedt.

Je zegt zelf: "Hij loopt bijna niet meer onregelmatig. Ga binnenkort starten met officiele wedstrijden." Grote kans dat als hij aan het werk moet, hij zo weer onregelmatig loopt, en jij niet eens aan wedstrijden toekomt. En als je met een onregelmatig paard in de ring komt, kunnen ze je ook zo diskwalificeren.

Verder: wat heb je te besteden? Wat wil je zelf voor dat paard uitgeven? Waarom wil je juist dat paard?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:57

een atactisch paard zou ik persoonlijk niet kopen....
je haalt je een hoop ellende op de hals...

sietje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:59

ik denk dat je wel een groot risico neemt door een ataktisch paard te kopen.
Je geeft aan dat je wedstrijden wil gaan rijden maar je kan van te voren niet voorspellen
of de ataxie hierdoor erger word. Als dit wel zo is zit je met een paard waar je niets mee kan.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:01

Zolang je niet weet hoe je het schrijft (ataktisck, wat voor paard?), zou ik er ook niet aan beginnen om hem te kopen.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:06

Niet doen, er zijn genoeg paarden te koop die niks mankeren en daar heb je al meer dan genoeg risico/(onverwachtse) kosten bij.

Weet je zelf wat ataxie precies is?

bibi23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 15:15

juval schreef:
hm, moeilijk te zeggen. Heb je een foto van dat paard? hoe groot is hij/zij? zou je hem willen kopen?

Ik zou zeggen, laat de eigenaar maar eens geld vragen, dan kun je van daar uit gaan onderhandelen... succes ermee!

Hij is 1.70 m.
En eigenlijk gaat hij hoe meer ik m train telkens beter lopen.
Maar zou echt niet weten wat zo een paard nog waard is.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:17

de waarde hangt ook deels af van de ernst van ataxie. wat is er in het verleden met het paard gedaan, qua training.

Maar, wáárom zou je een paard willen kopen die onregelmatig loopt?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:20

als jij een paard wilt om fijn mee te wandelen, en die op de wei kan als z'n beentjes niet mee willen : doen.

Maar wáárom ga je in godsnaam een paard met ataxie kopen als je wedstrijdambities hebt ?? Ook al wordt ie mss beter mits goede training, krijg je hem helemaal zuiver ? En gaat ie wedstrijden wel aankunnen ?

ik zou 't niet doen, als ik een wedstrijdpaardje zocht...

bibi23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 15:28

Pytje schreef:
de waarde hangt ook deels af van de ernst van ataxie. wat is er in het verleden met het paard gedaan, qua training.

Maar, wáárom zou je een paard willen kopen die onregelmatig loopt?

Ik weet wat het inhoud.
Hij heeft wel afentoe moeite met zijn coordinatie maar dat word door de training ook al beter.
Hij loopt eigenlijk nu helemaal niet meer onreglmatig alleen als hij heel stijf is.
En zelfs dan is het met een kwartiertje rijden ook weer weg.
Ik merk nu gewoon dat hij door de regelmatige training echt sterker word achter en goed begint te lopen.
Hij heeft een heel slecht verleden hij is vroeger mishandeld geweest en is toen net aan van de dood gered. Hij is gelukkig heel erg lief en wil heel erg graag voor je werken.
Wat de ernst van zijn ataxie is weet ik ook niet precies.
Maar ik denk dat het niet zo ernstig is.
Wat ik bij sommige ook gelezen heb over verlammingsverschijnselen en dat ze door hun benen zakken dat heeft hij helemaal niet.
Maar vind het erg moeilijk om een bod uit te brengen vandaar dat ik eens hier ging vragen of iemand weet wat zo een paard ongeveer waard is.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:31

persoonlijk zou ik het niet doen, maar goed. als je het toch wil, dan zou ik hem eerst door de dierenarts laten keuren en die kan bepalen hoe ernstig de ataxie is en wat je er eventueel nog mee zou kunnen in de toekomst. Aan de hand daarvan een prijs bepalen. Heeft de verkoper geen prijs in gedachte?

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:32

Waarom zou je het risico nemen? Er zijn ontzettend veel paarden te koop.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:32

Ik denk dat daar een simpel antwoord op is:
Als ataxie vastgesteld is, is paard in feite afgekeurd voor de sport. Waarde is wat mij betreft dan slachtpijs.

Ik zou het ook niet doen als ik wedstrijdambities ed had, maar dat moet je voor jezelf beslissen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:15

neem eens contact op met Marjolein van http://www.bejond.nl die heeft hele goede resultaten behaald met ataxie paarden en behandeling/training onder haar begeleiding. Misschien dat zij je een indicatie kan geven. (PS doe dr maar de groeten van me Lachen )

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:36

Een paard met ataxie zou ik laten staan, in welke mate het dier het ook mag hebben. Er zijn zóveel andere, goede paarden te koop, waarom zou je je een hoop ellende van een ander op de hals halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:39

Slachtgeld is hij waard, meer niet Lachen
Ik heb ook een paard met ataxie gereden en ja door training werd dat idd beter. Maar het geneest nooit.
Zet hem een maand stil en je kunt van voren af aan beginnen Lachen
En zwaarder werk gaat meestal wel een probleem geven.
Recreatie en B en L gaat vaak nog wel...maar wil je meer?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:44

idd ik ga met bovenstaande bokkers mee.
laten lopen,
ataxie heb je in veel verschillende vormen, maar beter worden kan het niet.
slechter worden wel Knipoog

feit is dat als ie er onregelmatig door loopt, het geen milde vorm meer is.
een milde vorm is als ze wat slappig zijn, WAT slappig, maar onregelmatig toont al aan dat het niet goed is.
en zeker met zo'n groot paard is de ernst meestal wat serieuzer.

laten lopen dus, niet aan beginnen

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:31

Ik zou lekker nog even doorsparen voor een beter paard. Zo is het vragen om problemen en hoge dierenarts rekeningen, kost het je uiteindelijk toch nog veel geld...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:36

Als jij perse de wedstrijden inwilt, zou ik dit paard niet kopen. Ataxie is met training te verbeteren maar nooit helemaal weg te krijgen.

Als je wel beslist om dit paard te kopen, zou ik - zoals al eerder is gezegd - slachtprijs bieden.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:37

Liezel1 schreef:
een atactisch paard zou ik persoonlijk niet kopen....
je haalt je een hoop ellende op de hals...

En een heleboel hartzeer....

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 17:12

mijn paard is ataktisch enja met training wordt het minder en hij heeft ook nergens anders last maar als je echt wedstrijden wil gaan rije dan kom je meestal niet ver ik zit nu in de l1 en als de jury kijkt naar het rij technische dan krijg ik meestal vijven voor mijn gang werk en normale punten voor de rest maar als hij dus niet goed meeloopt dan heb ik al snel slechte punten (wat logisch is )ik doe de mijne niet meer weg ik wist het niet want hij was nog onbeleerd en ik kocht hem voor weinig maar als je dit weet van de voren dan zou ik toch 2 keer nadenken Knipoog ik heb verder nog geen extra kosten gehad aan hem sinds de diagnose (gelukkig)als je hem koopt dan voor niet teveel

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 17:20

Met zo'n topic vraag ik mijn altijd af, waarom mensen nu juist zo'n paard willen kopen. Als zij nu al weten dat het paard niet 100% in orde is. Ze zeggen toch ook wel eens goedkoop is duurkoop. Ik zou zeggen ga gewoon verder zoeken naar een paardje wat wel gezond is en een vriendje voor het leven kan worden. Veel succes met het nemen van de 'juiste' beslissing.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 17:22

ben ook benieuwd of de ts inmiddels overtuigd is.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 23:22

misschien een beetje off-topic.

Een aantal maanden geleden was ook ik op zoek naar een paard en heb uiteindelijk een advertentie geplaatst, je krijgt dan toch andere reacties dan dat je ergens zelf op reageert.
Hier kreeg ik dus ook een mail op van mensen met een paard wat ook ataxie had in zijn achterbeen.
Het stond niet helemaal zo in de mail geschreven, het stond er in ieder geval anders verwoord en het woord ataxie werd niet genoemd.
Paard had Z1 gelopen (was 9 jaar) en had een lichte vorm van coordinatieprobleem, daarnoor neit meer geschikt voor de hogere dressuursport maar wel voor recreatief en de B en L.
Ze hoefden en geen hoofdprijs voor te hebben als ie maar een goed tehuis kreeg.

Ik heb hier vanaf gezien, omdat ik het risico niet durfde te nemen. Zij verzekerde me dat het niet erger zou worden, maar ik durfde het echt niet aan. Stel dat er wat gebeurde dan zat ik met hoge veeartskosten.

Ik begrijp uit jouw verhaal dat het om je verzorgpaard gaat?