Aansprakelijkheid rijles

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lindy

Aansprakelijkheid rijles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 19:51

Ik geef een paar mensen regelmatig paardrijles. Is gewoon hobby, ik rijd freestyle, en andere mensen waren daar ook enthousiast over, dus zodoende geef ik hen les in mijn manier van rijden. Ik heb verder geen diploma's oid, dit is allemaal bekend. Nu vraag ik mij af hoe het dan zit wat betreft aansprakelijkheid als er iets gebeurd. Stel dat iemand van het paard valt en letsel op loopt? Of als er kleding kapot gaat? En maakt het dan uit of iemand minderjarig of meerjarig is? (ik ben zelf 21)

Stephanie

Re: Aansprakelijkheid rijles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:37

ik zou zeggen dat dit eigen risico is?
ze nemen tips van jou aan, daar kunnen ze jou denk ik niet aansprakelijk voor stellen.

heb er niet echt verstand van maar dit is wat me logische lijkt.

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 23:17

Ze betalen er overigens wel voor.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 23:20

volgens mij moet je juist voor de verzekering een papiertje hebben.
kan je niets vinden op de site van de knhs?

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 23:27

Het gaat er om wie de eigenaar is van het paard waar deze personen op rijden. De eigenaar is altijd aansprakelijk voor de gedragingen van zijn/haar paard. Het is best een moeijlijke kwestie. Maar als je de eigenaar bent kun je het beste eens contact op nemen met je verzekeringsadviseur of je Aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren afdoende is. Ik ben zelf ook nog bezig hiermee i.v.m. een bijrijder. Maar zwart/wit gezien is de eigenaar voor alles aansprakelijk. De kwestie blijft moeilijk zelfs in een rechtzaak omdat je bepaalde risico's aanvaard het moment dat je op en paard stapt. Maar misschien kun je een extra verzekring nemen als je veel les geeft op eigen paarden. Maneges zijn hiervoor ook extra verzekerd.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:15

Van wie zijn de paarden waarmee les gegeven wordt?
Hoeveel uren geef je les en wat vraag je ervoor?

Als ik dit weet kan ik wat gerichter antwoorden.

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:02

RUI -> TAO

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 10:44

Ik geef momenteel aan 2 mensen les, op mijn eigen paard.
Ik krijg hier 10 euro per uur voor.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:08

Even geen tijd om te antwoorden, volgt zsm Knipoog

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:38

Als het op jouw eigen paard is heb je sowieso al de aansprakelijkheid die bij je ligt als eigenaar.

Hoe het verder precies zit weet LDRD wel, daar ga ik ook maar geen suggesties over uitspraken Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:54

En wat als het nu niet jou paard is, maar een paard van de lesklant? Ik geef ook wel eens les aan mensen op eigen paarden en heb bij de verzekering geinformeerd; de aansprakelijkheid ligt bij de eigenaar van het paard, maar klopt dat wel?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:23

Lijkt me jouw aansprakelijkheid. Nl; jouw paarden en jouw (betaalde) instructies.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:15

@Lindy, het grootste probleem zit erin dat je les geeft met je eigen paard.
Jij bent eigenaar (bezitter) van het paard en bent daarmee aansprakelijk als er met de lesser wat gebeurt door de eigen energie van het paard. Je bent aansprakelijk en hebt een schadevergoedingsverplichting. Deze schadevergoedingsverplichting kan varieren van 100% tot 0% in theorie, maar 0% is door een rechter tot nu toe nog niet aangenomen. Hoeveel jouw schadevergoedingsverplichting zal zijn is sterk afhankelijk van de mate van 'eigen schuld' van de lesser. Dit is moeilijk te bepalen vooraf, want hierbij worden alle omstandigheden van het geval meegenomen.
Ga er dus maar vanuit dat je altijd wel minimaal een deel schadevergoedingsverplichting hebt.

Normaal gesproken als je een bijrijder hebt geen probleem want dan valt dit onder je AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren).

Jouw situatie is anders omdat er een bedrijfsmatig tintje aan zit.
Neem hierover contact op met je eigen AVP verzekering hoe zij dit zien. Ik kan wel zeggen hoe ík dit zou zien, maar dat kan per verzekeraar sterk verschillen. Je loopt dus het risico dat men zal zeggen, dat je niet in je hoedanigheid van particulier was en dat er dus geen dekking is. Ik betwijfel sterk of in jouw geval een rechter met hen mee zou gaan, maar vooralsnog zijn hierover te weinig uitspraken over zodat het toch wat lastig inschatten is.

Dus, neem het zekere voor het onzekere en neem contact op met je verzekeraar, want een letselschade wil je echt niet uit je eigen portemonnaie betalen hoor!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:19

@Alicia, als het paard van de lesklant is, is er juridisch een totaal andere situatie.
Jij kunt dan als lesgever alleen aansprakelijk zijn wanneer je verwijtbaar gehandeld hebt. Heb jij dus een beginner met het mes op de keel 1.50 laten springen dan ben je behoorlijk fout bezig.
Ook in dat geval kan er 'eigen schuld' bij de lesser een rol spelen en is het ook helemaal de vraag hoe jouw schadevergoedingsverplichting ligt.

Ook hier geldt hetzelfde verhaal over de AVP. Ben je nog wel in je hoedanigheid als particulier bezig?
Ik zeg já (met 2 x een uurtje les per week), maar de vrijheid is er nog steeds, gezien het gebrek aan uitspraken hierover, om er anders over te denken.

Nogmaals, neem het zekere voor het onzekere, want een letselschade afbetalen de rest van je leven is ook niet alles. Knipoog

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:26

LDRD schreef:
@Alicia, als het paard van de lesklant is, is er juridisch een totaal andere situatie.
Jij kunt dan als lesgever alleen aansprakelijk zijn wanneer je verwijtbaar gehandeld hebt. Heb jij dus een beginner met het mes op de keel 1.50 laten springen dan ben je behoorlijk fout bezig.
Ook in dat geval kan er 'eigen schuld' bij de lesser een rol spelen en is het ook helemaal de vraag hoe jouw schadevergoedingsverplichting ligt.

Ook hier geldt hetzelfde verhaal over de AVP. Ben je nog wel in je hoedanigheid als particulier bezig?
Ik zeg já (met 2 x een uurtje les per week), maar de vrijheid is er nog steeds, gezien het gebrek aan uitspraken hierover, om er anders over te denken.

Nogmaals, neem het zekere voor het onzekere, want een letselschade afbetalen de rest van je leven is ook niet alles. Knipoog

Verwijtbaar handen gaat heel erg ver. Ik heb 1,5 jaar geleden een gesprek gehad met een Univé adviseur hierover. Als ik bijvoorbeeld zeg: 'Maak bij A een grote' De ruiter doet dit en tijdens die volte schikt het paard, de ruiter valt en heeft letselschade, dan heb ik verwijtbaar gehandeld, ik gaf immers het commando om bij A een volte maken. Wel zei Univé dat hiervoor mooie verzekeringen bestaan, erg duur overigens. In de praktijk hebben (voor zover ik weet) weinig mensen een Bedrijfsverzekering voor Ongevallen die maar enkele uren per week lesgeven, dat kan ook niet uit. Zonder deze verzekering loop je als instructeur altijd risico's met of zonder ORUN diploma met of zonder eigen paard.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:27

Tijgertje, laat je niks wijsmaken. Natuurlijk hebben ze daar mooie verzekeringen voor Knipoog .

En ja, ik weet het beter dan de meneer van Univé, zeker weten Cool .

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:31

Toen ik het bedrag hoorde ben ik hard naar buiten gerend! Dat was niet mis! Maar als je dan eens om je heen vraagt, dan blijkt dan niemand zo'n verzekering voor enkele uren per week heeft.

Als je echt bedrijfsmatig aan de gang gaat, dan lijkt het mij anders wat, maar ik realiseer mij ook, dat er tijdens 1 uur les per week ook een ongeluk kan gebeuren. De kans is alleen kleiner, dan dat je avond aan avond in de bak staat.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:35

Als je inderdaad meer dan zomaar een lesje geeft, moet je zeker maatregelen nemen, want dan zal je toch echt een AVB (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) moeten sluiten. Op de AVP is dan geen dekking meer en dat kan behoorlijk pijnlijk zijn.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:39

Ja, die was het aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven! Ik met mijn bedrijfsongevallenverzekering Nagelbijten / Gniffelen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:45

Ach ja, als het niet je ding is... Haha!

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:49

Het is nog vroeg, laten we het daarop houden! Haha!

TS: Ik zou als ik jou was toch eens even informeren, kan vrijblijvend, heb ik ook gedaan!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:54

@Lord: hoe zit het eigenlijk als je bijv je paard zadelmak laat maken door iemand anders. (maar dan niet door iemand die bij een bedrijf in dienst is oid maar bijv mijn buurmeisje)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:00

Shan, in dat geval ben jij dus ook gewoon aansprakelijk en biedt jou AVP dekking.
Het zou weer wat anders worden als buurmeisje met grote regelmaat paarden zadelmak maakt tegen betaling. Als dat niet zo is, leg ik dat verder even niet uit als je niet erg vindt, want dat maakt het maar onoverzichtelijker.
Wel is het zo dat jouw buurmeisje wel eens een groot deel 'eigen schuld' zou kunnen krijgen, omdat ze weet waar ze aan begint. Ze is een ervaren amazone (anders liet jij je paard daar niet zademak maken) en weet dus heel goed dat het een linke zaak kan zijn een paard zadelmak maken. Jouw schadevergoedingsverplichting wordt dan verminderd met het toegerekende percentage 'eigen schuld'.
Ik denk dat we in dit soort zadelmak verhalen in de toekomst zelfs wel eens naar 100% 'eigen schuld' toe zouden kunnen gaan en dus geen schadevergoedingsverplichting voor de eigenaar. Maar dat is toekomstmuziek. Knipoog

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:05

Ok bedankt, dat vroeg ik me nl.al een hele tijd af.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:16

Het gaat maar om weinig uren, ik denk max. 5 per maand. Dan zit ik wel safe denk ik...