iemand ervaring? seat leon + trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

trakehners

iemand ervaring? seat leon + trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 15:03

hallo,
Ik ben op zoek naar een vervoermiddel voor mijn paard(1.70m). B-rijbewijs vrachtwagentje is me nogal duur. Dus nu denk ik eraan een trailer te kopen. Ik vraag mij alleen af of dit haalbaar is met mijn wagen.
wagen= seat leon 19tdi , 110pk, 81KW leeggewicht 1380 kg, auto mag volgens papieren 1400kg trekken.
Zijn er mensen die ervaring hebben met een dergelijke combinatie? Is dit goed te doen?Is de combinatie stabiel genoeg?
Brand maar los en alvast bedankt voor de reacties.
Laatst bijgewerkt door trakehners op 05-02-08 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

coydog

Re: iemand ervaring? seat leon + trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:06

Ik heb de Toledo, ongeveer dezelfde specificaties aleen wat langer.
1 paard gaat prima maar een enkele overdreven tunnel voel je het toch wel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:13

Kennis van mij heeft een Leon. Daar vervoert ze een Quarter mee. Gaat goed, voor zover ik weet
Bedenk wel dat je B-E moet hebben bij de meeste trailers. Even opletten dus. Lees de FAQ voor alle details.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:07

Lijkt mij geen probleem.
Idd wat Ikke zegt.. Bijna altijd heb je BE nodig voor deze combinatie!! Maar goed, dat kost je een paar honderd en je hebt er je leven lang plezier van.

Wij hebben een soort zelfde combinatie: Skoda Octavia combi (nieuwe model) 1.9 TDI. Mag ook 1400 trekken.
Mijn vriendin gebruikt deze als ze met de twee-paards weggaat. (altijd met één paard uiteraard)
Als we met twee paarden weg moeten hebben we nog een Land Rover en een Mercedes Sprinter die 3500kg. mag trekken.

De Skoda TDI trekt één paard fluitend! Geen enkel probleem.

trakehners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 20:30

FAQ's eens doorgelezen. Als ik het goed interpreteer mag ik dus met mijn B-rijbewijs een trailer met een MTM van 1300kg trekken. Leeggewicht wagen is immers 1370kg, wat groter is dan 1300kg. Het geheel blijft onder de 3500kg( MTM wagen is 1780kg).
Opletten dus wel welke trailer ik neem.
Hellingen rijden met een dergelijke combinatie zal waarschijnlijk wel krap zijn.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:01

Geloof mij, de TDI zal geen moeite hebben met hellingen.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:37

Dan zal de Leon wel sterker zijn als de Toledo, die van mij gaat bv de westerscheldetunnel naar boven toch wat minder soepel.
Je komt er wel maar je merkt dat het langzamer gaat.

Overigens kun je een trailer terug laten keuren naar het gewicht dat je auto mag trekken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:29

trakehners schreef:
FAQ's eens doorgelezen. Als ik het goed interpreteer mag ik dus met mijn B-rijbewijs een trailer met een MTM van 1300kg trekken. Leeggewicht wagen is immers 1370kg, wat groter is dan 1300kg. Het geheel blijft onder de 3500kg( MTM wagen is 1780kg).
Opletten dus wel welke trailer ik neem.
Hellingen rijden met een dergelijke combinatie zal waarschijnlijk wel krap zijn.

Kwestie van juiste motortoerentallen (versnelling) laten lopen, zodat max. koppel beschikbaar is.
Maar zoals Frank al zegt, de TDI zal er waarschijnlijk geen moeite mee hebben.
Mijn ervaring is wel dat het meestal beter in 4 dan in 5 gaat, ook al lopen de meeste wagens in 4 tegen de 3000toeren bij 85km/h op de klok.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:59

Grappig, ik zit ook naar een Leon te kijken voor de trailer te trekken..
Hij mag idd 1400 kg trekken, en een 110 pk uitvoering met een koppel van rond de 235 Nm zal em toch wel vlekkeloos kunnen trekken??

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:29

Wat noem je vlekkeloos, dat is persoonlijk denk ik. De ene zal ruim tevreden zijn met de combinatie terwijl een ander het niet ruim vind. 110 pk vind ik eerlijk gezegd nog niet echt heel veel vermogen voor een trekauto, maar dat is gevoelsmatig.

Op voorhand een nieuwe auto aanschaffen lijkt me niet nodig. Zorg in ieder geval dat je qua gewichten en rijbewijs goed zit en maak eens een rit. Als je uiteindelijk ervaart dat je liever wat meer trekkracht zou willen hebben is chiptunen bij een goede tuner ook nog een optie, dan kom je op 140 pk uit.

owi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:35

Ik heb een vergelijkbare combinatie (iets 'luxer').

Een Toyota Auris 2.0 d4d (diesel). 126pk, 300nm, 1360 kg en mag 1500 kg trekken.

Ik vind het een prima combinatie. Ik kan goed genoeg meerijden met het verkeer (voor zover ik dat überhaupt wil met een paard). Kan de 5e versnelling zelfs bij 80km/h gebruiken en hoef niet echt veel langer door te rijden in een versnelling om voldoende kracht te hebben. De viaducten die ik tot nog toe ben tegen gekomen hadden geen voelbare invloed.

(trailer is atec 1 1/5 paard is 1.64 en vrij fors)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:37

Bienotje schreef:
Wat noem je vlekkeloos, dat is persoonlijk denk ik. De ene zal ruim tevreden zijn met de combinatie terwijl een ander het niet ruim vind. 110 pk vind ik eerlijk gezegd nog niet echt heel veel vermogen voor een trekauto, maar dat is gevoelsmatig.

Op voorhand een nieuwe auto aanschaffen lijkt me niet nodig. Zorg in ieder geval dat je qua gewichten en rijbewijs goed zit en maak eens een rit. Als je uiteindelijk ervaart dat je liever wat meer trekkracht zou willen hebben is chiptunen bij een goede tuner ook nog een optie, dan kom je op 140 pk uit.

Het is misschien maar 110 pk, maar het gaat vooral om het koppel..
Liever een auto met 110 pk en 235 Nm, dan een auto met 150 pk en slechts 100 Nm, even ter voorbeeld...
Ik rij nu een oude golf diesel met 80 pk en 115 Nm, maar zou qua trekkracht zo een trailer met paard erachter durven hangen.. let wel, ik het het puur over trekkracht, niet over gewicht want dat is absoluut niet veilig..

Bovendien is het maar sporadisch dat er een trailer achter hangt, maar wel zo makkelijk dat het kan..
Deze trailer met paard is trouwens 1200 kg en die leon mag 1400 kg trekken..

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:20

Frank schreef:
Lijkt mij geen probleem.
Idd wat Ikke zegt.. Bijna altijd heb je BE nodig voor deze combinatie!! Maar goed, dat kost je een paar honderd en je hebt er je leven lang plezier van.

Wij hebben een soort zelfde combinatie: Skoda Octavia combi (nieuwe model) 1.9 TDI. Mag ook 1400 trekken.
Mijn vriendin gebruikt deze als ze met de twee-paards weggaat. (altijd met één paard uiteraard)
Als we met twee paarden weg moeten hebben we nog een Land Rover en een Mercedes Sprinter die 3500kg. mag trekken.

De Skoda TDI trekt één paard fluitend! Geen enkel probleem.

Ja

Wij hebben dezelfde combinatie, geen enkele moeite....

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:33

Femmefatale1, met chiptunen schroeven ze echt het koppel niet naar beneden.. Knipoog Of bedoel je dat niet?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:13

Ehm... nee, ik heb het niet over chiptunen..

Ik bedoel te zeggen dat niet alleen het vermogen telt, maar juist het koppel..
En dat je dus veel vermogen kan hebben, maar als je geen hoog koppel hebt, zal hij er toch meer moeite mee hebben..

Persoonlijk ben ik ook niet van het motorisch tunen (optisch al helemaal niet!).. al kan dat makkelijk bij een TDI.. dus dat zal bij onze auto ook niet gebeuren..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:21

Ik heb een Leon TDI 110 pk, tweepaards trailer en één paard. Tunnels gaan aan het bovenste eind echt niet meer in zijn vijf! Hij loopt zowiezo maar 1400 toeren met 80 km/uur. Rond de 90 is het geen probleem, maar tunnels omhoog redt ik niet in zijn 5! (Met een paard van 1.60)

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:24

Met onze TDI 110pk is dat geen enkel probleem.
Maar wat je al zegt.. Bij ong. 90 km/u!
Ik rij nooit 80 met een trailer.

Lekker op de cruisecontrol en tussen de vrachtwagens tokkelen!

80 is gewoon een te lage snelheid om in de vijf te rijden. verhouding max pk's/koppel is dan niet optimaal!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:26

Ik rijdt rond de 100 op teller en wordt ongeveer altijd aangehouden door de KLPD als ik ver weg ga, maar dat is omdat ik zo'n jong koppie heb (volgens meneer agent). Over de snelheid heb ik nog nooit iets te horen gekregen!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:26

mo_van_dijk schreef:
Ik heb een Leon TDI 110 pk, tweepaards trailer en één paard. Tunnels gaan aan het bovenste eind echt niet meer in zijn vijf! Hij loopt zowiezo maar 1400 toeren met 80 km/uur. Rond de 90 is het geen probleem, maar tunnels omhoog redt ik niet in zijn 5! (Met een paard van 1.60)

Ok, maar met 1400 toeren heb je natuurlijk ook geen optimaal koppel.
Als je je auto kent, is dat toch een kwestie van op tijd terug schakelen, en zorgen dat hij rond zijn maximale koppel blijft..??
Ik weet natuurlijk ook niet hoe zwaar je paard en trailer zijn...
Maar je komt overal toch??

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:32

Trailer is 660kg, paard rond de 550 (Rank en 1.60). Ik rij zelfs naar België met de trailer. Tunnels = gas los bovenaan, onderaan schakelen (dan is de schok niet zo groot) en in zijn 4 omhoog en weer naar zijn 5 bij 90 km/uur. Verder is het echt een top auto om één paard mee te trekken!

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:12

mo_van_dijk schreef:
Ik rijdt rond de 100 op teller en wordt ongeveer altijd aangehouden door de KLPD als ik ver weg ga, maar dat is omdat ik zo'n jong koppie heb (volgens meneer agent). Over de snelheid heb ik nog nooit iets te horen gekregen!

Ik ken dat.. Voor ik mijn BE had werd ik ook altijd aangehouden 'vanwege dat jonge koppie' en nu nooit meer sinds ik BE heb Boos!

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:21

Mijn vriendin rijdt altijd met haar paard en de Skoda naar de veluwe e.d. Maar toch vindt ik een 'kleinere' auto lang niet zo fijn als een zware.
Heb zelf een gloednieuwe Mercedes Sprinter met 150 pk en automaat (515 uitvoering) En dat rijdt toch wel zo fantastisch! Bij een lichte auto heb je toch al snel wat gebonk in bochten/rotondes en verkeersdrempels.

Er is hier nogal wat verwarring over PK's en koppel.. Dat zijn dingen die redelijk los van elkaar staan! Je hoeft helemaal niet veel pk's te hebben om een aardig koppel te hebben hoor! Mijn vorige auto was een Volkswagen LT, 110 pk TDI. Maar die had een veel hoger koppel dan bijv. de Seat leon waar het hier om draait! Dat heeft alles te maken met hoe de motor opgebouwd is. Oa langere/kortere slag.

Mijn Land Rover heeft bijv. net aan 60 pk, maar wel weer een hoger koppel dan je zou denken van 60 pk..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:28

Frank schreef:
Mijn vriendin rijdt altijd met haar paard en de Skoda naar de veluwe e.d. Maar toch vindt ik een 'kleinere' auto lang niet zo fijn als een zware.
Heb zelf een gloednieuwe Mercedes Sprinter met 150 pk en automaat (515 uitvoering) En dat rijdt toch wel zo fantastisch! Bij een lichte auto heb je toch al snel wat gebonk in bochten/rotondes en verkeersdrempels.

Er is hier nogal wat verwarring over PK's en koppel.. Dat zijn dingen die redelijk los van elkaar staan! Je hoeft helemaal niet veel pk's te hebben om een aardig koppel te hebben hoor! Mijn vorige auto was een Volkswagen LT, 110 pk TDI. Maar die had een veel hoger koppel dan bijv. de Seat leon waar het hier om draait! Dat heeft alles te maken met hoe de motor opgebouwd is. Oa langere/kortere slag.

Mijn Land Rover heeft bijv. net aan 60 pk, maar wel weer een hoger koppel dan je zou denken van 60 pk..

heb jij een Series met een 2286cc Diesel erin dan? Dat heeft ook niet de wereld aan koppel. Mijn 2286cc benzinemotor is sterker, zowel qua vermogen als koppel.
Overigens, die Sprinter 515, is dat een 3500kg spec of een 5000kg spec?

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:30

Ja, een SIII uit '81.
2,25D

De sprinter staat op klein rijbewijs. Zware uitvoering ivm max treingewicht.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:32

Ik zou trouwens echt niet weten wat het koppel van de SIII is, géén idee! Hij is sterk zat voor wat ik er mee doe. Terreinrijden en boodschappen/paardevoer halen Haha!