Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
trakehners schreef:FAQ's eens doorgelezen. Als ik het goed interpreteer mag ik dus met mijn B-rijbewijs een trailer met een MTM van 1300kg trekken. Leeggewicht wagen is immers 1370kg, wat groter is dan 1300kg. Het geheel blijft onder de 3500kg( MTM wagen is 1780kg).
Opletten dus wel welke trailer ik neem.
Hellingen rijden met een dergelijke combinatie zal waarschijnlijk wel krap zijn.
Bienotje schreef:Wat noem je vlekkeloos, dat is persoonlijk denk ik. De ene zal ruim tevreden zijn met de combinatie terwijl een ander het niet ruim vind. 110 pk vind ik eerlijk gezegd nog niet echt heel veel vermogen voor een trekauto, maar dat is gevoelsmatig.
Op voorhand een nieuwe auto aanschaffen lijkt me niet nodig. Zorg in ieder geval dat je qua gewichten en rijbewijs goed zit en maak eens een rit. Als je uiteindelijk ervaart dat je liever wat meer trekkracht zou willen hebben is chiptunen bij een goede tuner ook nog een optie, dan kom je op 140 pk uit.
Frank schreef:Lijkt mij geen probleem.
Idd wat Ikke zegt.. Bijna altijd heb je BE nodig voor deze combinatie!! Maar goed, dat kost je een paar honderd en je hebt er je leven lang plezier van.
Wij hebben een soort zelfde combinatie: Skoda Octavia combi (nieuwe model) 1.9 TDI. Mag ook 1400 trekken.
Mijn vriendin gebruikt deze als ze met de twee-paards weggaat. (altijd met één paard uiteraard)
Als we met twee paarden weg moeten hebben we nog een Land Rover en een Mercedes Sprinter die 3500kg. mag trekken.
De Skoda TDI trekt één paard fluitend! Geen enkel probleem.
Of bedoel je dat niet? mo_van_dijk schreef:Ik heb een Leon TDI 110 pk, tweepaards trailer en één paard. Tunnels gaan aan het bovenste eind echt niet meer in zijn vijf! Hij loopt zowiezo maar 1400 toeren met 80 km/uur. Rond de 90 is het geen probleem, maar tunnels omhoog redt ik niet in zijn 5! (Met een paard van 1.60)
mo_van_dijk schreef:Ik rijdt rond de 100 op teller en wordt ongeveer altijd aangehouden door de KLPD als ik ver weg ga, maar dat is omdat ik zo'n jong koppie heb (volgens meneer agent). Over de snelheid heb ik nog nooit iets te horen gekregen!
Frank schreef:Mijn vriendin rijdt altijd met haar paard en de Skoda naar de veluwe e.d. Maar toch vindt ik een 'kleinere' auto lang niet zo fijn als een zware.
Heb zelf een gloednieuwe Mercedes Sprinter met 150 pk en automaat (515 uitvoering) En dat rijdt toch wel zo fantastisch! Bij een lichte auto heb je toch al snel wat gebonk in bochten/rotondes en verkeersdrempels.
Er is hier nogal wat verwarring over PK's en koppel.. Dat zijn dingen die redelijk los van elkaar staan! Je hoeft helemaal niet veel pk's te hebben om een aardig koppel te hebben hoor! Mijn vorige auto was een Volkswagen LT, 110 pk TDI. Maar die had een veel hoger koppel dan bijv. de Seat leon waar het hier om draait! Dat heeft alles te maken met hoe de motor opgebouwd is. Oa langere/kortere slag.
Mijn Land Rover heeft bijv. net aan 60 pk, maar wel weer een hoger koppel dan je zou denken van 60 pk..