Keuring, rontgenologisch, klinisch of beiden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

Keuring, rontgenologisch, klinisch of beiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 21:20

Titel zegt het al he. Klinisch laat ik sowieso doen, maar rontgenologisch, wel of niet?
Waarom? Wat zijn de kosten?
En zijn de kosten bij afkeuring voor de koper of verkoper of in overleg?
Gaat of om een 8-jarige kwpner of om een 12-jarige xtuiger.
Beiden alleen voor de recreatie.

Suomi

Re: Keuring, rontgenologisch, klinisch of beiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 23:37

Rontgenologisch hebben wij wel gedaan Ja , gewoon voor de zekerheid. Kostte rond de € 250,- geloof ik. Het doel van ons paard is dan weliswaar recreatie, maar hij moet imo toch net zo gezond zijn als een paard dat op 'sportniveau' L loopt. Misschien een beetje raar gesteld, maar ik vind dat een recreatiepaard ook gezond behoort te zijn, want dat je geen wedstrijden rijdt wil niet per definitie zeggen dat het paard niet hard hoeft te werken.
Ik denk dat je naar de aankoopprijs van een paard moet kijken en dan afwegen of je het de moeite waard vindt om ook rontgenologisch te keuren. Ook kun je kiezen voor rontgenologische keuring als er bijvoorbeeld bij de klinische keuring twijfel is gerezen of als de verzekering dat vereist.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:13

zoals mijn voorganger ook al zei

Het ligt ook helemaal aan de prijs van het paard. Kost het paard 5000 euro dan maak die 450 euro rontgen keuring ook niet meer uit.

Tuurlijk is er variatie in rontgen prijzen die DA's hanteren maar vaak ligt dat puur aan het aantal foto's dat wordt genomen van de betreffende gewrichten/botten etc. Die 450 euro was volgens mij voor 18 foto's? Weet het niet meer zeker

Als het paard bv 2000 euro kost nou dan is 450 toch wel een behoorlijk % van het aankoop bedrag. + een rontgenkeuring bied uiteraard meer inzicht in de gezondheid van een paard. Maarja ieder paard kan de volgende dag dood in de stal liggen of zichzelf stokkreupel schoppen/struikelen etc.

Vaak zijn de keurings kosten voor de koper(jij wilt immers de keuring Knipoog , in sommige gevallen doen mensen dat indien het paard afgekeurd wordt dat de eigenaar zelf de keuring betaald.

Maar dan krijf je weer het volgende WAT is de definitie van afgekeurd??? Daar is niet echt een vaste regel voor. Stel je hebt een paard met op een bepaald gewricht een code 3 gekregen (een code 3 is te hoog om een paard voor een bepaalde dus hogere waarde te verzekeren)

(range is van 1-4 waarbij 1 de beste score is en 4 de laagste) echter het paard hoeft helemaal geen problemen aan dat gewricht te krijgen alleen de kans is wel groter.. (uhm vind het moeilijk uit te leggen).

Ik wil best een paard met een 3 op de rontgen maar het ligt wel aan de leeftijd van het paard (is het paard al 10 ofzo en heeft al flink wat gelopen) dan is de kans zowiezo al nihil dat hij er ooit last van krijgt, is het paard pas 3 jaar oud...dan loop je wel een groot risico, aangezien het paard nog amper belast is en bij belastingen kunnen dingen verergeren = dat een 3 jarig paard nog lang niet is uitgegroeit.

Dus je moet het toch echt zelf beslissen Haha! Maar aan welke prijs categorie moeten we denken bij deze 2 paarden???

iig heel veel succes

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 21:00

2500,- alle toebehoren erbij, 3250 zonder toebehoren.
Moeilijk hoor..

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:53

Hey sirius

denk dat je een typ foutje hebt gemaakt??? moet het niet zijn 2500 incl toebehoren en 2250 exclusief toebehoren (ipv 3250)

Wat is zelf je gevoel bij deze paarden en eigenaren???

Hebben deze paarden vroeger blessures gehad etc???

(zelf zou ik een paard van 2250 niet rontgen laten keuren) Rontgen is toch al 450 euro (20% van de koopsom!!)

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 21:57

Nee hoor, het zijn twee paarden Clown
Voor de kwpner vragen ze 2500 inclusief toebehoren,
de andere 3250.

Het gevoel bij de eigenaren is goed, nu weet ik dat de kwpner geruime tijd stil staat, ik heb niet zoveel contact met die mensen. Voor zover ik weet hebben ze geen blessures gehad, die kwpner heeft afgelopen zomer veel gehoest wegens stofallergie.
De xtuiger heeft voor zover ik gehoord heb, nooit wat gemankeerd, alleen een spiertje verrekt na een lange endurance rit.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:57

Gisteren heb ik een merrie laten keuren, de klinische keuring was 103 euro, de rontgenkeuring zou 300 euro zijn, maar die was helaas niet nodig.

Bij onze DA keuren we trouwens per foto, dus niet de hele serie maken en dan beoordelen. Dus als hij dan op de eerste wordt afgekeurd heb je maar 25 euro kosten.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:01

Laat het paard door jou DA eerst klinisch keuren, en vraag hem om advies? Met een 3 of slechter krijg je dat onderdeel van zijn lichaam niet meer makkelijk verzekerd.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:01

owja je had het over 2 paarden Koe pff tis zaterdagavond zullen we maar zeggen

uhm idd lastig, advies geven is moeilijk kijk als je geld genoeg hebt Vork

Je kunt ook eerst klinisch doen (dan wordt het paard ook flink iig kwa beenwerk onder handen genomen) mocht er daar iets zijn wat die dierenarts niet bevalt dan zou je altijd nog kunnen besluiten om toch wat foto's te laten maken.

@Annemeik

nog nooit gehoord dat je per foto kunt betalen.... wel per een serie foto's en dan rijst ook weer de vraag WAT zet je als 1ste op de foto???????

ik zeg als je toch foto's wil doen, doe het dan goed en pak het standaard pakket (dacht 18 foto's)

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:06

Bij ons is het dat je wel het standaard pakket krijgt, maar als ze meteen iets zien wat fout zit stoppen ze en kijken er eerst naar. Zodat ze niet alle foto's maken en je dus betaald voor foto's die ze niet hadden hoeven maken.

Bij DAP de Vallei in Woudenberg.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 22:28

Ik wilde eigenlijk niet verzekeren. Wat ik heb begrepen gaan de verzekeringen uitkeren tot het aanschafbedrag. En het aanschafbedrag zit al in mijn ziekenpotje voor het geval dat

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:30

Nee, verzekeringen keren uit waar je het paard voor verzekerd hebt. Als je paard rontgen en klinisch goedgekeurd is door een erkende DA mag je je paard voor zoveel verzekeren als je wilt. En als er dan wat gebeurd krijg je het bedrag waarvoor je verzekerd hebt. Alleen sommigen geven je maar 80-90% terug.

Maar je mag hem voor zoveel verzekeren als je wilt, als je maar je premie (kan dus torenhoog worden) betaald Clown

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:31

Anders zou je een eigengefokt veulen nooit hoger kunnen verzekeren dan het dekgeld Haha!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 22:33

[TAO] Verzekering
Vroeg me dus af in hoeverre het nodig was.
En ik heb een spaarrekening die ik apart houd voor noodgevallen en ik probeer per maand ook 100,- opzij te zetten voor onverwachte kosten.
Maar het is zo dubbel, of je betaald veel voor niets, of je betaald niets voor veel. Groot risico hoor zo'n eigen paard Haha!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:35

Ja, daar zat ik toen ook mee.

Ik wilde die van gister wel verzekeren aangezien ze ook nog drachtig was. En dan zit je gewoon met een extra kans op kosten...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:35

Ik principe zeg ik altijd keuren ook bij lagere prijsklasses alleen zit er ook gelijk een maar aan.
Je kunt van een verkoper in de lagere prijsklasse niet verwachten dat ze bij afkeuring de kosten van een keuring ophoesten en als je zelf een paar keer een afgekeurd paard hebt hakt dat er lekker in op je budget.
Je kunt ook overleggen met de dierenarts om een paar punten te fotograferen zoals straalbeen en kogel voor en achter alleen de sprong dan pak je de gewrichten waar de meeste problemen ontstaan en blijven de kosten een beetje binnen de perken.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:38

Ik heb tot nu toe 2x gehad dat de kosten van de keuring gedeeld werden. Dat is wel het handigste. Alleen heb ik nu dus al een keer de halve keuring betaald. En 3 x is de klinische keuring betaald door de eigenaar...

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 02:23

Ik meen dat het toch niet mogelijk is om elk paard, mits klinisch en röntgenologisch gekeurd voor een onbeperkt bedrag te verzekeren (alhoewel ik toegeef dit nog nooit geprobeerd te hebben).
Kan me voorstellen dat er dan onfrisse figuren op het idee zouden kunnen komen om voor 5000 euro een gezond paardje te kopen, 'm voor 500.000 te verzekeren, en, o jee, hij breekt zomaar spontaan een been in de wei.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:58

Je kunt niet zomaar een bedrag aan een paard hangen maar het bedrag mag wel hoger zijn dan het aankoopbedrag. Mits de verzekering het een acceptabel bedrag vindt voor dat paard.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:02

Voor bovenstaande bedragen zou ik voor een klinische keuring gaan. Meestal hanteerden wij de regel --> goedkeuring kosten koper, afkeuring kosten verkoper.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:57

LuvdaTossa schreef:
Voor bovenstaande bedragen zou ik voor een klinische keuring gaan. Meestal hanteerden wij de regel --> goedkeuring kosten koper, afkeuring kosten verkoper.

En als de verkopende partij daar niet aan wil? Keuren is probleem koper dus ook kosten koper?
De wet schrijft niet voor dat je moet keuren; de wet schrijft voor dat je alles moet doen wat redelijkerwijs verwacht mag worden om te onderzoeken of het paard aan de wensen van de koper kan voldoen.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:16

Tja dit is een manier die wij hanteerden en dat beviel prima. Beide kanten is voorgekomen trouwens, dat is het risico. De verkoper zoekt een veearts naar wens op. Als de verkopende partij het niet wil, zal er wellicht een andere oplossing gezocht worden, zo zwart-wit zijn we nu ook weer niet bezig...

Ook zijn er wel paarden verkocht met een klinische keuring, bij vraagteken dierenarts een foto. OCD en dergelijken kunnen paarden ook krijgen nadat ze 100% goed zijn gekeurd op foto's. Betreffende kopers vonden het belangrijker dat het paard klinisch 100% was.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:49

Tja, ik zou sowieso eerst klinisch keuren en daarna idd proberen een afspraak per foto te maken, dat is het handigst en het meest voordelig.
Ik zou iig zeker de straalbeentjes op de foto zetten.

Qua kosten kan ik me voorstellen dat bij deze bedragen de verkopers niet akkoord gaan met de constructie om te betalen bij afkeuring voor de rontgenologische keuring. Voor de klinische zou ik dit sowieso bedingen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 00:14

ikke schreef:
LuvdaTossa schreef:

En als de verkopende partij daar niet aan wil? Keuren is probleem koper dus ook kosten koper?
De wet schrijft niet voor dat je moet keuren; de wet schrijft voor dat je alles moet doen wat redelijkerwijs verwacht mag worden om te onderzoeken of het paard aan de wensen van de koper kan voldoen.
Als de verkopende partij daar niet aan wil dan ga ik op zoek naar een ander paard.
Ik heb al teveel mensen gezien die een paard keer op keer laten keuren op kosten van de koper net zolang tot er een dierenarts zit te slapen en het beest niet goed blijkt.
Als je als eigenaar overtuigd bent van de gezondheid van je paard dan lijkt me de kosten bij afkeuring betalen geen probleem.

Wel kan ik begrijpen dat bij paarden in een lagere prijsklasse een rontgenologische keuring buiten deze constructie valt omdat de verkoopprijs niet helemaal in verhouding is met de kosten van de keuring.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 00:55

@Katja

er zit zeker wat logisch in je standpunt, echter wat noem je op de foto's niet goed???

Mag hij alleen 1tjes en 2 tjes hebben of is een 1x een 3 ook goed. (heb het dan wel over 1x een 3, niet meerdere xen en dit geld van voor een ouder sportpaard, geen jong dier, ivm dat deze nog niet uitgegroeit is)

Stel je verkoopt je 10 jarige Z2 paard met uitstekende sport resultaten en nog nooit 1 stap kreupel geweest/ ziek geweest, beestje wordt op de foto gezet etc etc. Voor de rest alles goed maar op 1 punt een 3, is het beestje dan meteen afgekeurd????? (dierenarts zegt dat hij gewoon prima geschikt is als sportpaard voor het hogere werk)

Nou dan zit je dus wel met een kosten post als de mogelijke kopers zeggen we willen hem toch niet (ondanks het positieve aankoop advies van de desbetreffende dierenarts) Maar omdat ze het toch niet aandurven vanwege die ene 3. Dus het advies van de dierenarts is wel positief alleen de kopers zien het toch niet zitten.

Welke mening is dan doorslaggevend??? (ivm betalen kosten rontgen keuring)

Vind het moeilijk om zoiets zo zwart wit te zien, zowiezo wie weet geeft een andere arts wel net een 2tje ipv die ene 3 Knipoog (er is namelijk nogal behoorlijk wat discussie op dit vlak..je kunt namelijk overal om gaan twisten).

Dus ik vind het zo gek nog niet dat de kopers de rontgenkeuring betalen Knipoog dit ivm dat afkeuren niet zo zwart wit is als mensen soms denken. (Ga je bv mensen screenen dan vind je bij het gros van de mensen ook afwijkingen etc etc is die persoon dan ook meteen afgeschreven voor de maatschappij) Vork

Dus als ik straks voor een paard ga kijken vind ik het echt niet raar dat ik voor de keuringskosten opdraai. (het wordt uiteraard wel een flinke klauw geld als je 10 paarden laat keuren, Sigaar )

Zowiezo wat ik me afvraag paard is 1x rontgen gekeurd..zijn die resultaten zomaar weg te moffelen?? onder het mom van het paard is nog nooit gekeurd of hoe werkt dat?
Ik dacht eerst dat het werd geregistreerd met een link naar het stamboek en of het chipnummer, zodat mensen niet zomaar konden doen alsof hun neus bloed, van het paard heeft nooit een rontgen keuring gehad (maar blijkbaar kan dat helaas dus wel???)