Cap verplicht door Manegehouder , mag/kan dat ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Magic27

Cap verplicht door Manegehouder , mag/kan dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 19:02

Graag wil ik van jullie weten of een manegehouder je mag verplichten een cap te dragen .
Kan het te maken hebben met het veiligheidscertificaat van de KNHS of de verzekering die de manegehouder afsluit.
Ik hoop dat iemand met zulke zakjes raad weet,of misschien hebben we zelfs een verzekeringsadviseur hier op bokt

Ilsje_

Re: Cap verplicht door Manegehouder , mag/kan dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:03

Je hebt toch gewoon regels op een stal, net als de poep opruimen wanneer je paard gepoept heeft in de bak. moet je bij sommige ook je cap op. vind het nogal voor de hand liggend.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:36

Magic27 schreef:
Ik hoop dat iemand met zulke zakjes raad weet
Ja hoor daar weten wij wel raad mee Clown

Als je manegehouder is aangesloten bij de FNRS én hij heeft een door de KNHS gecertificeerde manege(hal) dan heeft hij ook een bijbehorende verzekering die idd stelt dat een cap verplicht is.
Meestal geldt dit echter alleen voor manegepaarden die in eigendom zijn van de manegehouder. Voor privé-paarden hoeft dit niet te gelden, maar vaak wordt er geen onderscheid gemaakt.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:38

Tegenwoordig is het toch overal verplicht om een cap te dragen, zodra er zonder cap gereden wordt ben je onverzekerd. Net zoals met scooters, wiens schuld het ook is, ie ie opgevoerd, zit je altijd fout..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:41

@Biieniie : dat is dus lariekoek. Je bent gewoon verzekerd (ziektekosten) en je eigen WA-verzekering. Mocht er iets gebeuren en blijkt dat je zelf door onachtzaamheid oid het gebeurde over jezelf hebt afgeroepen dan kan de verzekering de onkosten bij je proberen te verhalen.
Wettelijk gezien is er nog steeds geen capverplichting en mogen de verzekeringen je daar dus ook niet op aanspreken.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:45

Biieniie schreef:
Tegenwoordig is het toch overal verplicht om een cap te dragen, zodra er zonder cap gereden wordt ben je onverzekerd.

Onzin. Het maakt de verzekering niet uit of je wel of niet een cap op hebt. Maar als de rijbaanregels voorschrijven dat jij een cap op moet in die bak, dan moet dat.
Hij kan je niet verplichten een cap te dragen, maar hij kan je wel in zijn rijbaan weigeren als je geen cap op wilt.
Maar dit staat in zijn geheel los van de verzekering.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:46

1. ja dat mag, in de zin hij kan je verbieden in de bak te komen zonder cap
2. biennie: je moet je huiswerk beter doen
3. als je dat niet wilt.. zoek een andere stalling, bij mij hoeft het niet, gaat het ook niet hoeven. Mijn pensionhouder is geen manege, houdt geen wedstrijden van de KNHS. Mensen zijn gewoon verantwoordelijk en aansprakelijk voor hun eigen paard. Mét of zonder cap. Enige uitzondering: als wij kunnen aantonen dat sprake is van een onrechtmatige daad van de pensionhouder, dan is de pensionhouder (deels) aansprakelijk. Mét of zonder cap.

Dus het uittreksel is: ja een manege-eigenaar of pensionhouder mag een cap verplichten. Maar er is geen wettelijke reden dit te doen. De KNHS eist een cap (maar dit geldt alleen tijdens KNHS activiteiten). De FNRS eist een cap.. dit geldt volgens mij tijdens alle activiteiten). In alle andere gevallen is het eisen van een cap slechts optioneel en niet verplicht.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:39

Wat ik al op meerdere maneges te horen heb gekregen is dat in verband met het veiligheidscertificaat maneges die dit hebben strenger gaan toezien op het dragen van een cap als mensen gebruik maken van hun faciliteiten. Met andere woorden, gaan ze het dragen van een cap verplichten. En zoals anderen al gezegd hebben, dat recht hebben ze.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:41

simpele oplossing.. zoek een pensionstalling die geen manege is Ja

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:42

of zet gewoon een cap op Huilen van het lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:52

Ilsje_ schreef:
of zet gewoon een cap op Huilen van het lachen

Tja, daar ging de vraag niet over.
Er is vast wel ergens een pro-cap topic Knipoog

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:18

Citaat:
Attentie!!
U kunt als onderneming uw eigen rijbaanregels vaststellen. U dient echter onderstaande regels tenminste op te nemen
Net als in het verkeer gelden ook in de rijbaan/rijbanen van deze accommodatie regels.
Ruiters/menners/koetsiers dienen zich aan onderstaande rijbaanregels te houden. Desgevraagd geven de
bestuursleden/ondernemer/medewerkers en de instructeur(s) u graag een toelichting.
• Bij het rijden dienen alle ruiters een goed passende veiligheidshelm met gesloten kinband en voorzien van de CE
en EN-1384 markering te dragen.

Verzekeringen *wetten *eigen risico aanvaarding allemaal nutteloos.

Bedrijven die een veiligheids certificaat hebben zijn verplicht om oa bovenstaande regel op te nemen.

Ja maar als de verzekeringne en de wet dit niet verplichten kan stichting veilig paard rijden dat dan wel

JA dat kunnen ze .
Zolang het het geen *onrechtmatige daad *is mogen ze dat eisen en kun je doen wat je wil ,maar als de eigenaar van het bedrijf wil dat je een cap draagt(is maar een van de regels) dan heb je dat gewoon te respecteren.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:23

bij ons op de manege is het op het gehele terrein verboden zónder cap te rijden.

ook meen ik dat er verzekeringen zijn die wel willen dat je er zoveel mogelijk aan doet de kans op eigen letsel te verminderen, lees: rijlaarzen, broek, maar zeker ook een cap of bodyprotector.
**van die verzekeringen weet ik weinig vanaf, dus als ik het mis heb, sorry daarvoor**

*edit, ik tem even, topic staat verkeerd

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:01

In aanvulling op het stuk van Rob_H: een manege is privégebied, daar mag een beheerder/eigenaar dus aanvullende regels stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:02

Karin_88 schreef:
bij ons op de manege is het op het gehele terrein verboden zónder cap te rijden.

ook meen ik dat er verzekeringen zijn die wel willen dat je er zoveel mogelijk aan doet de kans op eigen letsel te verminderen, lees: rijlaarzen, broek, maar zeker ook een cap of bodyprotector.
**van die verzekeringen weet ik weinig vanaf, dus als ik het mis heb, sorry daarvoor**

*edit, ik tem even, topic staat verkeerd

Ik denk dat het ivm de ontwikkelingen van de westernsport het belangrijk is dat het blijft staan...

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:04

Bekijk het ook eens vanuit de eigenaar: als er iemand af valt mét cap is de kans veel minder groot dat er iets ernstigs aan de hand is. Is dus veel minder stressvol voor de eigenaar. Valt iemand er af zonder cap is de kans groot dat er iets ergs aan de hand is, gevolg is stress voor de rijhaleigenaar, ambulance op het terrein, slechte reclame...
Ik vind het niet meer dan logisch Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:06

Lieve mensen, dit is geen topic vóór of tegen de cap. Het is een topic met de vraag op het mag!!

Topic pro of contra cap zijn er al meer dan genoeg.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:17

Ja, een manegehouder kan het dragen van een cap verplicht stellen op zijn terrein.
Daarnaast is het zeer waarschijnlijk dat de bedrijfsverzekering dat ook eist, minimaal van de mensen die onder de verantwoordelijkheid van de manegehouder paardrijden (lesklanten). Het gaat er niet om of je ziektenkostenverzekering je kosten betaalt, maar om de schade waarvoor de manegehouder aansprakelijk kan worden gesteld, o.a. door jouw ziektenkostenverzekering, maar ook door jouw werkgever en voor de kosten van jouw permanente arbeidsongeschiktheid.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:24

Wat waratje zegt ben ik het mee eens.
Volgens mij zijn per 1 jan 2008 de regels veranderd, het heeft te maken met de wettelijke aansprakelijkheid - voor het rijden op een paard van een ander - en de aansprakelijkheidsverzekering van de eigenaar of het heeft te maken met verenigingen (?)
Ik ken iig 2 "maneges" die door hun verzekering zijn aangeraden een helm verplicht te stellen, dit zouden ze anders naar mijn mening nooit hebben gedaan.

Ik zeg dus niet dat het rijden met een helm verplicht is, maar wel door een manege als verplicht gesteld kan worden.

Ben heel benieuwd hoe het werkelijk zit.
Misschien is het logisch: aansprakelijkheidsverzekeringen moeten veel uitkeren aan schade opgelopen tijdens het paardrijden en willen dit verminderen door iig ruiters met cap te laten rijden.
Misschien is een juridische logica: de ruiter heeft een cap op, dus ziet in dat paardrijden met risico's komt. Wanneer de ruiter van het paard van de manege valt is deze niet aansprakelijk?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:33

De klok en de klepel.. dit geldt voor mensen die rijden op het paard van de manegehouder, niet op eigen paard of paard van een privé persoon.

En het is geen wet.. Er is jurisprudentie. Puur gericht op maneges en lesklanten op het paard van de manegehouder.

Als ik van mijn paard kieper, kan ik de manegehouder niet aansprakelijk stellen. Tenzij de manegehouder een onrechtmatige daad heeft verricht.. bijvoorbeeld de bak is zo slecht gesleept dat er allemaal gaten in zitten. Of het dak stort in terwijl ik aan het rijden ben.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:41

Mee eens als je nalatigheid kunt vast stellen kun je een eigenaar van een terrein hal aansprakelijk stellen ook al had je geen cap op.
Met betrekking tot het wel niet dragen van die cap kan de eigenaar je natuurlijk wel de toegang ontzeggen mits het duidelijk verteld is staat aangegeven en dergelijke.
Verder is het een goede regel wel een cap op. Hij kan je dus niet verplichten maar de toegang wel ontzeggen.
Je bent te gast in zijn accomedatie, en voor je eigen veiligheid dragen dat ding.

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 07:29

Op de manege waar ik reed was het dragen van een cap verplicht. Het stond in de gedragsregels die je moest tekenen als je lid wilde worden. Wanneer je geen cap droeg werd je de toegang tot de bak ontzegt. Het maakte niet uit of je op een eigen paard of manege paard reed, of je in de les reed of vrij reed...

CZpaint_av

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 07:54

Er zijn ook al pensionstallen die een cap verplichting hebben al is het daar soms makkelijker om er onderuit te komen. Het is daar nog wel eens te regelen dat er een verklaring getekend wordt dat je zonder cap wilt rijden en dat dit op eigen risico is.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 08:01

bij mij op stal is een cap dragen niet verlpicht, maar iedereen draagt er automatisch een.
een cap zegt ook niet alles mijn tante is een paar maanden geleden onderuit gegaan met haar paard en had een cap op .
en ze had evengoed een zware hersenschudding.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 08:15

marjoleinft schreef:
bij mij op stal is een cap dragen niet verlpicht, maar iedereen draagt er automatisch een.
een cap zegt ook niet alles mijn tante is een paar maanden geleden onderuit gegaan met haar paard en had een cap op .
en ze had evengoed een zware hersenschudding.

Hoe had het eruit gezien zonder cap zeg ik dan altijd maar weer Knipoog
Manegehouder mag dit als regel stellen hoor,zijn terein en zijn paarden dus ook zijn regels.Bij mij moet je ook een cap op als je op mijn pony rijd Knipoog

Groetjes,Tinky