Paard kopen, de hoogte??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amica

Paard kopen, de hoogte??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 19:21

Ik ga een paard kopen, en ik ben gevallen op een paardje, maar ik krijg heel veel dubbele reacties.
het gaat voornamelijk om de hoogte van het paardje
het is een merrie van bijna 3 jaar, ze is nu ong. 1.56 en groeit dus nog wel wat.
zelf ben ik 1.60 ong..
ze is nog vrij smal doordat ze nog weinig tot geen spiermassa heeft (tot 3maanden terug met andere veulens altijd opde wei gestaan) en ze is ook niet de langste.
Dus nu is mijn vraag, is 1.60 te klein (dit zal ze waarschijnlijk worden uiteindelijk) en ik heb begrepen dat behalve de hoogte ook de bouw er wat mee te maken heeft. kan iemand mij hier mee helpen?? want ik ben echt gek op het paardje maar als het inderdaad probleme gaat geven dan houd het natuurlijk op.

Alicia2u

Re: Paard kopen, de hoogte??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:50

Ik zou wel even laten nameten bij de koop. Ik ben 1.78m en heb een paard van 1.62 (zie profiel voor foto's). Ja, ik ben iets lang, maar zolang je niet te zwaar bent (max 15% van lichaamsgewicht paard) hoeeft het geen problemen op te leveren.

Amica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 20:53

Alicia2u schreef:
Ik zou wel even laten nameten bij de koop. Ik ben 1.78m en heb een paard van 1.62 (zie profiel voor foto's). Ja, ik ben iets lang, maar zolang je niet te zwaar bent (max 15% van lichaamsgewicht paard) hoeeft het geen problemen op te leveren.

ja ze is van de week gemeten op 1.56 dus dat is wel zeker.. en de eigenaressen heeft een eigen manege.. dus die zal wel wat weten van hoe groot ze uiteindlijk word.. maar ik vind dat toch moeilijk omdat de een zegt. tjha ze is wel klein.. en de ander zegt dat gaat best .. dus vandaar Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:08

Waarom zou je te groot zijn? 1.60 op 1.60 (ongeveer) lijkt me juist ideaal? (of zeg ik nu wat doms? Tong uitsteken)
Ik ben iets van 1.63 ofzo, mijn verzorgpony is 1.45m en dat past perfect Lachen

Weet wel niet hoe oud je bent ofzo en of je daardoor nog veel kan (gaan) groeien. Hier moet je natuurlijk wel rekening mee houden Knipoog

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:10

Hoe groot ben je zelf? En hoe oud ben je? Wat zijn je doelen met het paard?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:13

Mijn paard is 1,50 m en ik bijna 1.70 m, geen enkel probleem. Haha!
Maar geef dit paard wel de tijd om uit te groeien, zowel in de hoogte als in de breedte, voordat je haar serieus aan het werk zet. Dus niet direct gaan inrijden, laat haar eerst maar eens 4 worden voor je dat gaat doen. Tot die tijd kun je er grondwerk mee doen om alvast te trainen op goed lichaamsgebruik en daarmee spieren die gaan helpen om jou te dragen. De tijd die je in dit stadium neemt, betaalt zich 10-voudig terug.

Amica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 21:14

ja ik weet het ok niet hahah. maar ze oogt nog kleiner omdat ze vrij kort is enzo.. en ik dacht ook dat 1.60 best fijne hoogte was hooor Tong uitsteken
ik ben zelf ook ong 1.60 en ik ben 19 jaar dus groeien zal ik inet meer doen.

ik wil met haar gaan springen.. maar niet echt meters hoog hoor Lachen miss ooit wel keer op concours gewoon om te zien hoe het is maar verder niet ..

ze is wel een echte springen, kwa bloed maar ook kwa wat we al gezien hebben met het losspringen etc.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:15

1.60 lijkt mij ook de ideale maat voor jou, te groot ben je dan zeker niet. Omdat het paard nu nog smal is, zou het kunnen zijn dat ze wat kleiner toont als je erop gaat zitten, maar dat komt vanzelf goed als er wat meer spieren op komen. Ik zou het paard er niet voor laten staan, bij een paard dat groter wordt dan 1.60 loop je denk ik al snel het risico dat je er juist te klein voor bent.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:17

ik ben 1.74 en mijn paard 1.58 en het gaat prima hoor.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:17

kan er weinig van zeggen: als jij weg bent van het paard en je zelf niet zo groot bent, waarom zou je haar dan laten staan? Mij zou het niet storen, zeker niet als je als doelstelling hebt om later nationaal te gaan springen ofzo..

Amica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 21:18

getup schreef:
kan er weinig van zeggen: als jij weg bent van het paard en je zelf niet zo groot bent, waarom zou je haar dan laten staan? Mij zou het niet storen, zeker niet als je als doelstelling hebt om later nationaal te gaan springen ofzo..

jha ik ben er zeker helemaal weg van.. maar ik was bang omdat er zoveel goede als 'slechte' reacties kwame op de hoogte.. dat het misschien voor het paard lastig werd op den duur.. en dat wil ik natuurlijk niet hebben Lachen

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:19

mooi maatje anders is het paard waar ga je met het meisje heen.. ik ben 168 en mijn paard 158,5 voor foto's zie mijn profiel.. die van mij is 5 dus zal misschien nog ietsje groeien

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:38

Als jij dit paard het helemaal vindt, moet je het doen.

Jij bent 1,60. het paard op dit moment 1,56 en deze zal echt nog wel iets groeien.
Ik zie daar totaal geen probleem in.

Heb tot 2 maanden geleden altijd op mijn pony van 1,37 gereden. zelf ben ik 1,72. Dat verschil is nog veel groter. Nu rijd ik op een paard van 1,64. En dit staat super zoals ik van iedereen te horen krijg.
Doordat jij zelf niet zo groot bent zal de maat van het paard dat jij op het oog hebt ook een goede combinatie zijn

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:41

Amica schreef:
Ik ga een paard kopen, en ik ben gevallen op een paardje, maar ik krijg heel veel dubbele reacties.
het gaat voornamelijk om de hoogte van het paardje
het is een merrie van bijna 3 jaar, ze is nu ong. 1.56 en groeit dus nog wel wat.
zelf ben ik 1.60 ong..
ze is nog vrij smal doordat ze nog weinig tot geen spiermassa heeft (tot 3maanden terug met andere veulens altijd opde wei gestaan) en ze is ook niet de langste.
Dus nu is mijn vraag, is 1.60 te klein (dit zal ze waarschijnlijk worden uiteindelijk) en ik heb begrepen dat behalve de hoogte ook de bouw er wat mee te maken heeft. kan iemand mij hier mee helpen?? want ik ben echt gek op het paardje maar als het inderdaad probleme gaat geven dan houd het natuurlijk op.

Whaha, ik dacht dat je zou gaan zeggen dat ie te groot was. Niet dus.
Neehoor meid, te klein zal ie nooit worden .

Amica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 21:43

haha Tong uitsteken jha ik had dit als eis, minimum hoogte 1.60.. dus ik was hartstikke blij dat het paardje waar ik voor val dit wel gaat halen..
en dan krijg je ammal van die vervelende reacties. van dat ze te klein is..
maar ik ben erg blij te horen dat dit reuze mee valt !!! dus ik ga er maar voor Haha!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:45

Lijkt mij een prima hoogte voor jou. Bovendien: omdat het dier waarschijnlijk te klein blijft voor wat de gemiddelde ruiter wil (tegenwoordig lijkt >1.70m wel het 'ideale' formaat) zal de prijs er ook naar zijn. Dus.... relatief gezien een beter paard voor dezelfde prijs.
Doen dus.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:47

ik denk dat het een mooie maat is juist

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:53

Ik ben ook rond de 1.63 en heb een paard van ongeveer 1.59. Past prima!
Ik vind die paarden van tegenwoordig zo groot Nagelbijten / Gniffelen, vandaag moest ik er ook een rijden waarop ik dacht: "Als ik hier afval.. Dan heb ik pijn!" Clown

*heb al hoogtevrees als ik op een krant sta*

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 07:49

1.60 mtr is gezien jouw grote goed lijkt mij. Maar hoe oud ben jij en hoe zwaar. Indien jij nog jong bent zou je deze hoogte van paard makkelijk kunnen hebben maar ik zou dan naar een steviger type gaan. Verder als dit paard je volledig aanstaat waarom niet qua gewicht moet het paard je altijd kunnen dragen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 09:40

Amica schreef:
ik ben zelf ook ong 1.60 en ik ben 19 jaar dus groeien zal ik inet meer doen.

Knipoog

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 09:46

Ik ben 1.68m en heb drie paarden, één van 1.56m, één van 1.60m en één van 1.68m. Eén keer raden op welke twee van de drie ik het liefste rijd.
Dat ze nog vier centimeter zou groeien zou ik met een korreltje zout nemen, het kan, maar is (zeker bij merries) niet altijd het geval. Wat ze wel zal doen is uitzetten en uitzwaren. Toen ik Ushi (1.56m) kocht was het ook een smalle en kleine spriet, nu is het een stevige brok, zij was 1.54m toen ik ze kocht, was drie jaar en had er een veulen bij lopen. Is nog twee centimeter gegroeid, vermoedelijk omdat het veulen haar groei toch wat belemmerd had.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 09:48

Ideale grootte.. Ik zit ongeveer hetzelfde. Ben zelf 1.64, paardlief is ook 1.64. Mijn merrie is ook zeker niet van de breedste, dus lijkt héleaal niet groter dan dat ze is Tong uitsteken. Past perfect.. (zie foto's profiel). Ik zou zelf ook niet meer groter willen hebben. Als mevrouw eens eventjes vervelend wil gaan doen kan ik al niet meer aan haar hoofd als ik het hoofdstel moet aandoen, laat staan dat ze dan nog tien centimeter groter zou zijn..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 09:54

ik kocht mijn paardje begin dit jaar
hij was toen 3 jaar en 11 maanden en 142 gemeten
met de hoop dat die de komende jaren 145 maximaal 147 zou worden , hij is nu 150 Bloos!
heeft nog "even"een groeispeurtje gehad

daarbij gaat ze ook in de ruglengte nog groeien (houd daar rekening mee
zeker ivm de balsting ) en gaat ze nog utzwaren en spieren opbouwen

maw alles is nog mogelijk

inprincipe is 160 bij 164 nog goed te doen
(ik ben 158)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:27

mijn merrie is vanaf haar 3de nog 8 cm gegroeid

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:29

Nee hoor, ik ben zelf 1.66 ofzo? En mijn pony is 1.55 zie profiel voor foto's.. Verder is die van mij vanaf zijn 5e tot zijn 9e nog 3 cm gegroeit. (hoeveel hij van zijn 3e tot zijn 9e is gegroeit weet ik zo niet. Bloos