Past deze pony bij mij en hoeveel zou jij ervoor geven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Past deze pony bij mij en hoeveel zou jij ervoor geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:06

Ik weet dat ik dat eerste zelf moet beslissen maar ik zou toch graag eens weten wat jullie denken met de gegeven info Knipoog
Het gaat om mijn verzorgpony die misschien verkocht gaat worden, maar de eigenaar had geen idee qua prijs en ik moest het maar eens bekijken. Maar aangezien ik er ook niks van ken.. Knipoog

De pony
Naam: [***] (officieel Quadril van het Schietshof maar is niet ingeschreven in het stamboek).
Ras: New Forest
Geslacht: Ruin
Stokmaat: 1.45m
Geboortejaar: 1996
Vader: Heerbaan's Falco
Moeder: Kantje's Minerva

Qua karakter is het een speciale pony. Heeft karakter en weet wat ie wil (en vooral wat ie niet wil Knipoog ). Op zich zit er niks kwaads in maar er gebeuren wel eens wat bokpartijen of bv. bij springen blijft de hindernis niet altijd recht staan (als in: alles slopen Knipoog ). Qua looplust zit er niet veel in, hij doet het liever allemaal op het gemak. Je kan er wel wat uithalen maar dan moet hij er net zin in hebben en je moet het zelf ook maar weten te doen Knipoog Ook naar andere paarden toe is hij niet altijd even braaf, volgens mij heeft ie niet altijd door dat hij een ruin is, best wel een dominant typje. Maar dit alles is wel goed handelbaar, maar je moet het wel even weten Knipoog Het is gewoon een pony met karakter, maar daarom ook net wat speciaals Knipoog

Qua sport wordt er niet zoveel mee gedaan. Er wordt vooral recreatief gereden (lange buitenritten) en hij heeft een paar endurancewedstrijden gelopen (20/30 km). Wel is hij een ideale TREC-pony. Qua dressuur/springen enzo is het niet duidelijk, volgens de eigenaar kan die 70 cm springen maar we doen dit niet vaak dus daar kan ik niet echt wat over zeggen. Het is dus eigenlijk gewoon een recreatiepony, met misschien wel verborgen talenten Vork (die je er ook maar moet zien uit te halen Clown)

Ik weet niet of er nog meer info nodig is, heb zo'n beetje proberen te zeggen wat het in het algemeen voor pony is Knipoog

Wat foto's:
Begin oktober
Afbeelding

Eind september
Afbeelding

Standfoto september 2006: http://i152.photobucket.com/albums/s195 ... border.jpg

Ik
Ik rij 14 jaar en heb deze tijd bijna uitsluitend op de manège doorgebracht. Ik heb wel een tijd bij een dressuurruiter gereden waar ik veel geleerd heb en nog wat verzorgpaarden gehad. [***] verzorg ik nu bijna 1.5 jaar. Wat mijn doel is ivm paarden weet ik eigenlijk niet, ik denk niet veel speciaals. Gewoon fijn ermee bezig zijn en buitenritten maken, eventueel wat endurance en zeker wat TREC waar mogelijk. Maar ik denk niet dat ik ambities heb om echt bezig te gaan zijn met dressuur of springen, of hoog in de endurance/TREC-sport ofzo. Qua karakter ben ik rustig. Wel onderschat ik me vaak wel (dat ik bepaalde dingen niet durf en als ik het dan toch probeer blijkt het een makkie te zijn enzo). Ik heb een tijd gehad dat ik op gewoon alle paarden kroop (nieuw manègepaard bv. waarvan ze niet wisten wat of hoe: oh, ik test die wel even..) maar na een paar keer redelijk goed gevallen te zijn heb ik een tijd een vertrouwensdip gehad. Dat is nu wel al een aantal jaar geleden en ik ben er grotendeels over heen, maar er zijn nog momenten dat ik het daar moeilijk mee heb. Bv. tijdens een bokpartij van [***] krijg ik het benauwd, maar achteraf denk ik van: eigenlijk was dat niks .. (je voelt het ook wel atijd aankomen en hij bokt niet constant ofzo Knipoog ).

Weet niet wat ik nog meer kan vertellen .. als er vragen zijn mag je die natuurlijk stellen Knipoog

Wat denken jullie? Zou het wat voor mij zijn? En wat zou jij voor zo'n pony geven?

Eowyn3003

Re: Past deze pony bij mij en hoeveel zou jij ervoor geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:08

Jij weet het beste of het wat voor jou is, heb je een band met het paardje of niet echt? (Ik gok van wel want het is je vz-pony).

prijs heb ik geen idee, maar aangezien je hem verzorgd hebt en je die mensen kent denk ik niet dat ze de "jackpot" gaan vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:11

Hmmja, ik weet dat dat eerste niet echt makkelijk is.. Ik weet het zelf niet heel goed. Mijn hart zegt ja, mijn verstand weet het niet Knipoog Het is niet de makkelijkste pony en het kan best wel eens frustrerend zijn als hij er geen zin in heeft .. Maar langs de andere kant: ik ken hem en hij is gewoon zo. Een paard wat meer looplust heeft ofzo staat mij misschien ook niet aan? (omwille van mijn niet altijd zo geweldige vertrouwen bv.)

Neen, dat laatste zal zeker niet gebeuren, maar aangezien we beiden geen idee hebben in welke richting we moeten kijken zou het toch handig zijn om te weten wat anderen denken Lachen

kinslayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:08

jij wete het beste of de pony bij je past, dat kunnen wij vanaf een paar foto's niet beoordelen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:10

Er staan niet alleen foto's Clown
Neen, snap wel wat je bedoelt .. maar zou je dan misschien iets van prijs kunnen zeggen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:20

Meid, zoals je zijn karakter beschrijft..... Koop dat beestje vooral, die past bij je Haha!
Neem wat les om aan je "uitdagingen" met hem te werken, komt best goed.
Geen idee wat NewForest ruintjes "doen", maar ik verwacht dat je met een 1500 à 2000 euro toch zou moeten kunnen praten.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:31

wat een pracht pony, vooral op die laatste foto.

Jij kunt zelf het beste zeggen of deze bij je past of niet.
Mocht je er nog niet helemaal zeker over zijn kun je ook een aantal andere pony's gaan rijden/ bekijken die te koop staan. (misschien een beetje raar zoals ik dit zo schrijf) maar dan weet je heel goed of je het echt wilt of niet.

Persoonlijk zoals je over deze pony schrijft zou ik het wel doen. Je schrijft eigenlijk niks negatiefs, en qua omgang geen verkeerde pony, zeker niet als jij toch niet hoog in de sport wilt.

Prijzen ben ik neit echt goed in, vooral ook omdat ik mijn pony toen voor een prikkie heb gekocht als enter (ook new forest).
Maar het is wel een gewilde maat. Denk dat het toch wel gauw zo rond de €1500,- uit zou komen

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 10:43

Inderdaad, annastasie, ze schrijft niks negatiefs. Ik denk dat je het eigenlijk wel moet doen. Ieder paard is weleens koppig of bokt een keer. Je hebt er geen een die perfect braaf is. Op den duur wordt dat ook saai. Ik denk dat je later spijt gaat hebben als je het niet doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:21

Bedankt voor de reacties iedereen Lachen

Ik merk dat ik een heel belangrijk detail vergeten ben, beetje stom eigenlijk maar omdat het nu winter is heb ik er helemaal niet aan gedacht .. Beestje heeft namelijk zomereczeem. Of iets wat erop lijkt toch. Hij schuurt dus en heeft erg last van alle beestjes (gewoon in het algemeen, tijdens het rijden loopt hij constant met z'n hoofd te schudden als er wat beesten in de buurt zijn enzo). Hij is wel geholpen met een deken, maar het is toch telkens een heel gedoe Knipoog

Ik zou hem niet daarom niet kopen (denk ik) maar misschien dat dit in verband met de prijs een verschil maakt? Of maakt dat niet zo heel veel uit?

En Eowyn: saai zal het met hem inderdaad nooit worden Clown

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:26

Ja tuurlijk maakt dat uit in de prijs Knipoog . Persoonlijk zou ik nooit een paard kopen met zomereczeem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:28

Waarom niet?
Maar hmm, misschien moet ik daar een apart topic voor maken ofzo, om wat meningen van anderen te krijgen .. Een wat algemener topic zeg maar .. Of misschien is dat er al wel? Waarschijnlijk .. ik ga eens even zoeken Knipoog

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:41

Als er ergens toch een beetje angst blijft sluimeren wanneer je in bepaalde situaties zit terwijl je al 1.5 jaar met dit beestje bezig bent.
Dan zou ik het niet doen.
Er zijn genoeg paarden of pony's die jou wel het vetrouwen kunnen geven waar jij bij denkt ik kan heel de wereld aan.

Je moet er ook bij stilstaan als je ouders of je partner niks met paarden heben dat je zo goed als alles alleen zal moeten aanpakken.
Eens een buitenritje alleen doen moet kunnen .
Alleen constant iemand mee met de fiets is moeilijk om altijd te vinden.

Probeer je verwachtingen eens op te schrijven wat jij zou willen doen met een eigen paard.
Buiten dat je aan cobe denkt.

Hoe groot stokmaat ,buitenritjes willen, karakter , liever feller of liever slomer ,ooit weg willen met de trailer,Strandritjes willen maken, etc... Springen dressuur

Verder over de prijs zou ik zeggen 1200 a1500 € kaal en met goed bijpassend kwaliteits harnachement maximum 2000€

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:45

Een dier wat altijd jeuk heeft, altijd gedoe met dekens.... nee daar zou ik me niet in storten als ik het vooraf wist. Door dat eczeem is ie voor mij gewoon slachtprijs waard, even heel bot gezegd.

Zoals jij naar mij overkomt heb je zowiezo twijfels over de pony, zou je hem willen kopen OMDAT je hem al een tijd verzorgd, meer als soort "verplichting" naar jezelf toe.
Dat is nergens voor nodig.

Misschien zie ik het wel helemaal verkeerd hoor Knipoog neem me niet kwalijk dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:53

Ik denk dat je het inderdaad wat verkeerd ziet, maar dat kan ook komen door mijn manier van schrijven Knipoog Ik voel me niet verplicht om hem te kopen ofzo, ik heb gewoon geprobeerd om zowel voordelen als nadelen op te schrijven. Bv. dat bokken ofzo had ik ook niet kunnen zetten, want het is helemaal niet zo erg of angstaanjagend of weet ik veel, maar dan zou het echt alleen maar positief zijn Tong uitsteken

Hij heeft ook niet altijd jeuk, alleen in de zomer .. en dan is hij geholpen met het deken. Dat is wel even wat gedoe als je het aan moet doen (omdat je het over z'n hoofd moet trekken) maar voor de rest is daar eigenlijk niet veel gedoe aan. En met het deken is hij ook verlost van de jeuk.. Ook dat klonk misschien in mijn vorige post erger dan het is of dat ik bedoelde. Het is wel een gedoe maar het is niet dat er 'k weet niet hoeveel tijd in kruipt of dat het nog niet helpt of ... Als je me begrijpt Tong uitsteken

Om even te reageren op worteltje:
Angst vind ik een groot woord, tijdens het bokken denk ik even van: oliebol .. Maar ik pak het dan aan, na een paar bokken is het voorbij en rijden we weer vrolijk verder. Ik kan alles met hem, ik kan alleen op stap, ik kan met anderen in groep rijden. Ik kan achterblijven terwijl een ander paard gaat galopperen ofzo.. Ik heb dan totaal geen problemen met hem..

Over dat lijstje is een idee, ik heb dat een tijd terug (toen ik hem nog niet of pas verzorgde denk ik) eens gedaan voor het geval dat ik ooit een paard zou kopen .. Misschien dat ik dat eens terug kan oprakelen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:22

Het lijstje (kan misschien interessant zijn):

* Ras: geen voorkeur maar wel een stevige pony
* Geslacht: merrie of ruin
* Leeftijd: 5-10 jaar
* Stokmaat: D-pony (rond de 1.40/1.45m)
* Karakter: lief en betrouwbaar, voorwaarts maar niet loperig, moeten ook rustige ritjes mee kunnen gemaakt worden; verkeersmak, trailermak, bomproof; sociaal naar andere paarden (bedoeling is paardje op een weide te zetten in een (kleine) kudde).
* Doel: veel mee bezig zijn en plezier maken, vooral buitenritten, geen wedstrijdplannen tenzij wat basisendurance voor het plezier (en ondertussen zit daar ook TREC bij want dat is gewoon leuk Knipoog ).

Dat is wat ik had .. misschien ben ik wel belangrijke dingen vergeten? Denk het niet..

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:39

Hij klinkt redelijk (beetje boel Knipoog ) als het paardje wat je zoekt. Als jij nu een paard zoekt, is hij zeker een goede keus. Kijk wel even of je het financieel kunt redden (ook bij ziekte), en of je in geval van vakanties, iemand hebt om voor hem te zorgen.
Het is een enorme stap om je eerste eigen paard te kopen (heb ik zelf ook niet al te lang geleden gedaan), en daar komen twijfels bij kijken. Ik heb na mijn besluit om mijn paard te kopen, heel veel twijfels gehad. Kriebels in mijn buik, niet kunnen slapen, doemsenario's bedenken... Sinds ik hem echter heb, is er nooit meer twijfel geweest! Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:17

[***] schreef:

Ik merk dat ik een heel belangrijk detail vergeten ben, beetje stom eigenlijk maar omdat het nu winter is heb ik er helemaal niet aan gedacht .. Beestje heeft namelijk zomereczeem. Of iets wat erop lijkt toch. Hij schuurt dus en heeft erg last van alle beestjes (gewoon in het algemeen, tijdens het rijden loopt hij constant met z'n hoofd te schudden als er wat beesten in de buurt zijn enzo). Hij is wel geholpen met een deken, maar het is toch telkens een heel gedoe Knipoog

Ik zou hem niet daarom niet kopen (denk ik) maar misschien dat dit in verband met de prijs een verschil maakt? Of maakt dat niet zo heel veel uit?

Exceem maakt heel duidelijk uit in de prijs, want naar exceempaarden is geen vraag. Ik denk dat je daarmee met 1000 euro al dik betaalt.
Als jij die exceem geen probleem vindt, dan kun je hem kopen, maar de meeste mensen (ik ook) zullen geen interesse meer hebben als bekend is dat de pony exceem heeft, dus zorg dat je niet teveel betaalt.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:28

Waratje schreef:
[***] schreef:

Exceem maakt heel duidelijk uit in de prijs, want naar exceempaarden is geen vraag. Ik denk dat je daarmee met 1000 euro al dik betaalt.
Als jij die exceem geen probleem vindt, dan kun je hem kopen, maar de meeste mensen (ik ook) zullen geen interesse meer hebben als bekend is dat de pony exceem heeft, dus zorg dat je niet teveel betaalt.

Dit is niet altijd waar hoor. Het ligt er natuurlijk ook heel erg aan hoe erg die eczeem is. Je betaalt niet dik als je €1.000,- betaalt voor een goed paard met lichte zomereczeem, helemaal niet. Geen eczeem is wel beter, maar lichte eczeem hoeft helemaal geen ramp te zijn. Er zijn nu trouwens middeltjes tegen die enorm goed helpen hoor. (o.a. Fenonolf)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:41

ik vind het een erg leuke pony om te zien,
hij heeft ook een leuke rustige uitstraling.
wat ik mis in je verhaal, is je gevoel bij de pony.
heb je een klik met hem, of is het nu na al die tijd dat je hem verzorgd nog steeds 'een pony' voor je gevoel?
als je echt een band met hem hebt,
en je realiseerd je wat het inhoud dat hij exceem heeft,
dus dat dat betekend dat hij een groot deel van het jaar onder een boet deken loopt, en geïriteerd reageerd op insecten,
en hij wellicht moeilijker te verkopen is in de toekomst,
en je kan daarmee leven
dan lijkt dit voor de rest een leuke pony voor je vind ik.

maar, er zijn ook nog heel veel andere pony's,
overhaasten is niet goed, bedenk gewoon goed wat je zelf wil.

edit: oja ik vergeet een richtprijs,
nogmaals het is een mooie pony, misschien onderschat je zijn mogelijkheden, ik denk dat die pony best wat dressuur en springen aankan hoor,
en qua voorwaarst zijn, dat kan ook veranderen, ander voer, meer trainen, dat doet al heel wat.
ik denk dat je kan rekenen op een vraagprijs tussen de 1350 en 1500 euro.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:47

Dat heb je mooi omschreven Marigold, zo bedoel ik het inderdaad ook, dat ik het gevoel in je verhaal mis.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:50

Ow, even ter beantwoording van de vraag die eigenlijk gesteld werd in het topic:

De prijs:
Een New Forest, maar dat die niet ingeschreven is in het stamboek, scheelt in de prijs. 1.45m is ook niet erg hoog, zeker niet gezien de new forest niet erg breed gebouwd is... 1996 geboren, dus 11/12 jaar. Het is een ruin, kan dus niet mee gefokt worden, zomereczeem... Dat zijn allemaal dingen waar je de prijs op kunt baseren. Recreatief gereden, redelijk karakter... Ik zou ca. €1.500,- vragen...

Een pony kan erg veranderen, hij kan voorwaartser/braver gemaakt worden. Als er maar een lief/betrouwbaar karakter in zit, kun je altijd nog wel veel bereiken Lachen

Dan of die bij jou past:
Allereerst: Heb je de mogelijkheden om hem te kopen? Waar stal je hem? Red je het financieel? (ook als hij ziek mocht worden, etc.) Zoja, dan kun je gaan kijken of de pony geschikt voor je is.
Vind je zijn karakter leuk? En zijn mogelijkheden? Gezien het een niet al te brede D-pony is, word je er niet te groot voor later? Zou je de pony die je net 1,5 jaar verzorgd hebt, als eigen pony willen hebben? Zou je voor dat geld geen pony kunnen kopen die voor jou leuker/beter zal zijn?

Als je die lijst positief kan invullen, kan de pony nog wel eens geschikt voor je zijn ja Lachen Laat het even weten, ik ben wel benieuwd Lachen

Edit: En inderdaad, vooral voorwaartsheid is echt iets wat beter kan worden, heel veel beter zelfs, als je het maar goed consequent traint! Lachen

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:55

Hij past echt bij je! Haha!
ik denk iets van 2000/2500

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:56

ff off topic.... wat een gaaf hoofdstel!

Ik heb niet alles doorgelezen, maar ik zou gewoon inderdaad kijken wat je doel is en dan bekijken of het evt. met dit paard haalbaar is.
Staart- en manen eczeem veroorzaakt een hoop narigheid voor paard en baas en ook een hoop (extra) kosten.
Als het klikt tussen jou en het paard, weet jij natuurlijk zelf het beste.
Ik zou er wel 100 % achter staan, bij twijfel kun je er beter niet aan beginnen.
Succes met je keuze!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:58

Marigold schreef:
ik vind het een erg leuke pony om te zien,
hij heeft ook een leuke rustige uitstraling.
wat ik mis in je verhaal, is je gevoel bij de pony.
heb je een klik met hem, of is het nu na al die tijd dat je hem verzorgd nog steeds 'een pony' voor je gevoel?
als je echt een band met hem hebt,
en je realiseerd je wat het inhoud dat hij exceem heeft,
dus dat dat betekend dat hij een groot deel van het jaar onder een boet deken loopt, en geïriteerd reageerd op insecten,
en hij wellicht moeilijker te verkopen is in de toekomst,
en je kan daarmee leven
dan lijkt dit voor de rest een leuke pony voor je vind ik.

maar, er zijn ook nog heel veel andere pony's,
overhaasten is niet goed, bedenk gewoon goed wat je zelf wil.

edit: oja ik vergeet een richtprijs,
nogmaals het is een mooie pony, misschien onderschat je zijn mogelijkheden, ik denk dat die pony best wat dressuur en springen aankan hoor,
en qua voorwaarst zijn, dat kan ook veranderen, ander voer, meer trainen, dat doet al heel wat.
ik denk dat je kan rekenen op een vraagprijs tussen de 1350 en 1500 euro.

Ik heb gewoon geprobeerd zo objectief mogelijk te omschrijven hoe de pony is en hoe ik ben.. misschien vandaar dat het gevoel mist? Vind het trouwens ook moeilijk om een gevoel te beschrijven Clown

Het is zeker niet meer gewoon "een pony". Het klikte meteen al de eerste keer dat ik erop zat en ondanks dat daar 3 paarden staan ben ik eigenlijk alleen met hem bezig. De andere paarden ook leuk en lief, maar hij is gewoon .. tja .. speciaal? Ik weet niet wat het is maar het is een superpony Knipoog Zou eigenlijk niet weten wat ik zou moeten als die er niet meer zou zijn ... Heb in het verleden een aantal verzorgpaarden gehad, maar een klik zoals ik met deze heb heb ik nog nooit gehad (met uitzondering van 1 pony maar dat is een ander verhaal). Dus het is niet zomaar "een pony", ik vind het gewoon moeilijk om te beschrijven wat ik voel Knipoog

Het eczeem is denk ik voor mij persoonlijk inderdaad het grootste struikelpunt, maar ik denk toch niet dat het opweegt tegen de pony op zich. Ik bedoel: met het deken is het héél goed onder controle en eventuele verkoop .. daar moet je eigenlijk niet vanuit gaan als je een pony koopt. Bedoeling is toch wel hem te houden tot het einde. (en moest dat niet kunnen door weet ik welke reden dan wil de eigenaar hem altijd terugkopen).

Bedankt voor je reactie Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:00

waarom heeft ie geen papier?
niet aangevraagt?
of afstamming onbekend?

zomereczeem valt nog te overzien idd met goede dekens.

dat schudden kan ook headshakingsyndrome zijn,
dan zou ik m absoluut niet willen hebben.
dat zorgt namelijk voor een behoorlijke beperking in rijden en sport...

verder is 1500 een mooe maximale prijs, inclusief tuigage en dekens maximaal 2000