eigenaar pensionstal eist 1 maand huur bij opzegging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilona1980

eigenaar pensionstal eist 1 maand huur bij opzegging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 22:49

ik heb ff een vraagje voor een vriendin van mij :

zij heeft vandaag haar oude pensionstal opgezegd.
nu beweert de eigenaar van de pensionstal dat ze 1 maand opzegtermijn heeft oftewel dat ze 1 mnd stalling extra moet betalen.
ze heeft er niks voor getekend ,geen contract niks.
kan de staleigenaar dat dan wel doen.
hij beweert wel dat het in de huisregels staat die hij deze week pas heeft opgehangen !!!!

_Saida_

Re: eigenaar pensionstal eist 1 maand huur bij opzegging

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 22:51

Goh, jij verwacht binnen 1 minuut al reacties?
Das wel erg ongeduldig, hoor.......

Volgens mij heeft de eigenaar geen poot om op te staan, aangezien er niets is getekend.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 22:52

Als het papiertje er eerder hing dan dat je stal op hebt gezegd, lijkt het mijn dat die huisregels idd al van kracht waren. Tenzij er een ingangsdatum op dat papier staat die later valt.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 22:55

Niet zo ongeduldig.

Als ze geen contract heeft getekend en de stalregels nieuw zijn en er voor het opzeggen nog niet hingen mag het niet. Ik denk wel dat je minimaal 1 maand van te voren moet opzeggen, dat is wel zo beleefd naar de staleigenaar tenzij er dwingende redenen zijn om per direct op te stappen. Denk dat dit best moeilijk ligt in de praktijk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 23:14

Er is wel een verschil tussen 1 maand opzegtermijn of 1 maand huur bij opzeggen. Je vriendin moet dus gewoon minimaal 1 maand voordat ze vertrekt opzeggen. Ga je eerder weg dan betaal je inderdaad extra. In die maand kan de staleigenaar rustig naar een nieuwe klant zoeken en heeft hij minder verlies van inkomsten.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 23:17

Fransje, we bedoelen hetzelfde denk ik. Je kan niet zomaar zeggen; ik laat mijn paard in de groeten verder. Daarentegen si het wel na die maand opzegtermijn ondernemersrisico of die stal wel of niet verhuurd wordt aan een nieuwe klant.

Denk dat je met netjes en duidelijk communiceren het verste komt, ook in je eigen voordeel.

angels4u2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 00:22

De wettelijke opzegtermijn voor huur is gelijk aan één betalingstermijn van de huur. Dus als je vriendin per maand betaalde dan moet ze minimaal 1 maand van te voren opzeggen.

Een mondeling overeengekomen huurovereenkomst is ook een wettelijk geldige huurovereenkomst.

mascke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 00:59

nee er is wetterlijk niets verplicht want die regels die ophangen zijn van het fnrs en die gelden pas als je lid ervan bent en dat is die niet, en dan nog moet er getekent zijn voor die regels, mondeling geldt niets, punt is dus niets getekent geen opzegtermijn dit zei de politie. Onder tussen heeft eigenaar een ketting om de deur gelegd en maakt zich nu dus schuldig aan onrechtmatige beslaglegging

wordt vervolgd

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 01:11

ketting om de stal deur? lekker gevaarlijk dan ..
zou met politie in de hand paard en spullen gaan halen
laat m maar een recht zaak beginnen voor zijn nieuwe regeltjes

kijk netheid is netjes van te voren opzeggen , met een minimum van 1 maand maar als daar nooit afspraken ovr gemaakt zijn ..

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 01:13

Wanneer er geen contract is getekent heeft hij geen poot om op te staan.

Ik heb dan wel geen contract getekent bij mijn stalling, maar heb gister wel netjes vertelt dat ik vanaf begin februari mijn paard naar een andere stalling breng.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 09:13

Ik vind het niet meer normaal dat iemand tijdig opzegt, zeker als dit in een regelement staat.
En dus als het in een regelement staat moet ze zich eraan houden, maar als je verder niks getekend hebben heeft de staleigenaar niks om op te staan.
Maar ooit ben je akkoord gegaan met deze regels en mondelingen afspraken zijn ook bindend.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 09:14

Niks ondertekend lijkt mij dan dat je het niet betaald !!

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 09:51

Als er geen contract getekend is, dan zou het juridisch gezien niet hoeven. Het is overigens wel gebruikelijk dat er 1 maand opzegtermijn is, dat is mijn ervaring althans Lachen

Verder kun je niet na 1 minuut al antwoord verwachten. Even geduld, het komt vanzelf Lachen

Naatus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 09:56

mooi dat ik dan die ketting met een grote tang door zou knippen. Doe even normaal zeg! Stel dat er brand uit breekt oid!

MikeRick

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 09:58

Ik vind een maand opzegtermijn ook gebruikelijk maar of ik me daar aan zou houden als er een ketting om de deur van mijn paard zat, NEE.

angels4u2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 12:52

mascke schreef:
nee er is wetterlijk niets verplicht want die regels die ophangen zijn van het fnrs en die gelden pas als je lid ervan bent en dat is die niet, en dan nog moet er getekent zijn voor die regels, mondeling geldt niets, punt is dus niets getekent geen opzegtermijn dit zei de politie. Onder tussen heeft eigenaar een ketting om de deur gelegd en maakt zich nu dus schuldig aan onrechtmatige beslaglegging

wordt vervolgd

Hoezo is er geen wettelijke verplichting? Dat de regels van het fnrs niet gelden zegt niet dat er geen sprake is van huur. Jullie zijn mondeling overeengekomen dat de staleigenaar jou het gebruik van een box geeft en daar tegenover betaal jij een vergoeding, of te wel huur. Je huurt een box dus val je onder het huurrecht, met de bijbehorende opzegtermijn. Wanneer je de boxhuur hebt overgemaakt, heeft de eigenaar via de bankafschriften bewijs dat je huur hebt betaald.

Dat de staleigenaar nu eigen rechter gaat spelen, door sloten aan te brengen is overigens niet netjes.

Als de staleigenaar wil dan kan hij zeggen dat je helemaal niet hebt opgezegd. Opzegging hoort altijd via een aangetekende brief of een deurwaardersexploot plaats te vinden.

mascke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:26

volgens de politie geldt een mondelinge overeenkomst niet en zij kunnen het wel weten lijkt mij zo, als er niets getekend is heeft hij geen recht en met die regels ben ik nooit akkoord gegaan hij heeft die alleen opgehangen en verder niets als hij nou had gezorgd dat ik er een handtekening onder had gezet dan gelden ze wel nu dus niet. en ik kan hem ook geld over maken voor iets anders zolang er geen contrakt is heeft hij geen rechten

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:37

Ik vind het eigenlijk een beetje raar dat er geen contract is opgesteld en getekend toen ze er kwam te staan!!??

Lijkt me nl niet meer dan logisch als die man meerdere stallen verhuurd.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:40

Ik heb geen contract, maar wel een maand opzegtermijn! Als ik eerder dan de maand wegwil, moet ik het geld geven ookal sta ik er niet meer met me paard.
Maar bij ons is het gewoon vanzelfprekend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:48

Ik heb nog nooit met een contract gestaan maar was een maand opzeg termijn ook vanzelf sprekend.
Eigenlijk is dat gewoon altijd zo en zou ik het uit fatsoen ook doen.
Idem geldt voor de pensionhouder, die kan jou dan ook niet van vandaag op morgen op straat zetten...ook wel een fijn idee dacht ik zo...

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:54

Zolang je geen contract hebt en niet mondeling bent overeengekomen hoef je geen maand van te voren op te zeggen en kan de staleigenaar je vriendin niks maken.

Wel is het gebruikelijk dat er een maand opzegtermijn is. Ik heb me hier ook altijd aan gehouden op 1 x na, maar had nog wel voor 2 weken betaald, maar door problemen heb ik toen me paard opgeladen en ben weg gegaan en heb schrifelijk opgezegd.

Als iemand zou wagen om een ketting om de stal van mijn paard te hangen zou ik die doorknippen en het paard direct opladen! Levensgevaarlijk!

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 15:44

Wat kramen mensen hier een onzin uit zeg!

Citaat:
De wettelijke opzegtermijn voor huur is gelijk aan één betalingstermijn van de huur. Dus als je vriendin per maand betaalde dan moet ze minimaal 1 maand van te voren opzeggen.

Een mondeling overeengekomen huurovereenkomst is ook een wettelijk geldige huurovereenkomst.

Het bovenstaande is juist. Zie art. 7:228 BW:

1. Een huur voor bepaalde tijd aangegaan, eindigt, zonder dat daartoe een opzegging vereist is, wanneer die tijd is verstreken.
2. Een huur voor onbepaalde tijd aangegaan of voor onbepaalde tijd verlengd eindigt door opzegging. Heeft de huur betrekking op een onroerende zaak die noch woonruimte, noch bedrijfsruimte is, dan dient de opzegging te geschieden tegen een voor huurbetaling overeengekomen dag op een termijn van tenminste een maand.

Citaat:
volgens de politie geldt een mondelinge overeenkomst niet en zij kunnen het wel weten lijkt mij zo

Over het algemeen weet de politie niet zoveel van civiel recht...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-12-07 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

mascke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 16:13

maar een advocaat wel en die zeggen het zelfde.
Er zijn ongeveer 3 weken geleden ook mensen weg gegaan zij hebben helemaal geen opzeg termijn gehad, en nu ik weg ga in een keer wel zonder dat er iets mondeling of schriftelijk verandert is. Lijkt mij dus heel logis dat het nu ook niet geldt.

ps er wordt niet voor niets weg gegaan,
1 het paard staat in zijn eigen stront de stal wordt 1 keer op half jaar uit gehaald en vlas wordt maar 1 keer per week een paar scheppen erbij gedaan.
2 ze krijgen alleen maar mais te eten.
3 de gelegenheid om gebruik te maken van de faciliteiten is er weinig tot niet.
4. gemaakte afspraken worden keer op keer niet na gekomen.
5 je wordt ook nog eens behandelt als oud vuil en krijgt alleen maar gesnauw al je iets vraagt.
6 je mag geen commentaar leveren want dat kunnen ze niet aan.
nou er zijn nog wel meer dingen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-12-07 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 16:24

huh gaat het nu om jou of een vriendin?

Wat heb je afgesproken? Heb je een contract? Hoe betaal je?
Ik zeg als je niks hebt afgesproken heb je geen opzegtermijn.
Maar 1 van de 7 stallen deden alles offciceel wit verdienen, dus dan heb je wel wat op papier staan, en dus ook een overeenkomst..

Er zijn altijd goede redenen van een persoon om ergens weg te gaan, maar je hebt ook een keus gehad om daar te stallen en dus een contract aan te gaan, dus wat betreft moet je je daar aan houden..
Maar normaal is het gewoon zo dat je een maand vooraf opzegd, dus niet dat je een maand extra betaald terwijl je er niet staat.

Heb je voor deze maand wel nog gewoon betaald? Het lijkt me niet dat ze dan het recht hebben om een ketting om je stal te doen, of is die inmiddels weer eraf?

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 16:26

Ik heb sinds kort de opzegtermijn laten vervallen.Mensen kunnen nu weg wanneer ze willen.Is dat midden in de maand, dan is het hun eigen risico.Zeggen ze de laatste dag op, dan kunnen ze gewoon weg de volgende dag.Tot op heden bevalt deze regeling prima.Als mensen weg willen zijn ze, uitzonderingen daargelaten, toch niet meer tevreden en komt dat de sfeer vaak toch niet ten goede en dat staat niet in verhouding tot de inkomsten die je hebt van die maand.