mag ze er nou wél of niet mee rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gowlan

mag ze er nou wél of niet mee rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 16:15

Nou hier het verhaal:
Mijn moeder en ik zitten in de auto, en ik zeg: Heb je een E-rijbewijs of niet?
Ze zegt: je bedoeld om met een aanhanger te mogen rijden? dus ik zeg ja.
dus ze zegt: ja ik mag daarmee rijden, maar zo'n aanhangwagen mag niet langer dan 3 meter zijn.
Klopt dit? en zo ja, mag ze dan wel of niet met een paard in een trailer rijden?
ik hoop op reacties.
mvg, Patricia

Somebitch

Re: mag ze er nou wél of niet mee rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:16

Nee, dit gaat om het gewicht. Meende ik hoor, correct me if i'm wrong. Knipoog

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:16

moet je moeder even op haar rijbewijs kijken.. dan weet je het.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:17

Idd het staat op haar rijbewijs. En anders heeft het idd met gewicht te maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:18

Dat klopt niet Clown (die 3 meter).

De totale maximale lengte van een combinatie mag 18 meter zijn Lachen Dus auto met aanhanger.

Als jouw moeder een E achter B rijbewijs heeft, mag ze met een aanhanger rijden ja. Van belang is vervolgens wat ze achter haar auto heeft hangen. Het gewicht van de trailer, en het gewicht van het paard, mag bij elkaar opgeteld, niet meer dan het gewicht wat de auto mag trekken zijn Lachen Wat de auto maximaal mag trekken kan je in de papieren vinden.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 16:18

Oke bedankt, hoop op andere reacties.
het ligt volgens mij ook aan de soort auto, maar het gaat mij vooral erom of ze nou wel of niet ermee mag rijden, mits de aanhanger & auto samen kunnen als het ware.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 16:21

Maya schreef:
Dat klopt niet Clown (die 3 meter).

De totale maximale lengte van een combinatie mag 18 meter zijn Lachen Dus auto met aanhanger.

Als jouw moeder een E achter B rijbewijs heeft, mag ze met een aanhanger rijden ja. Van belang is vervolgens wat ze achter haar auto heeft hangen. Het gewicht van de trailer, en het gewicht van het paard, mag bij elkaar opgeteld, niet meer dan het gewicht wat de auto mag trekken zijn Lachen Wat de auto maximaal mag trekken kan je in de papieren vinden.

Oke dat zegt al meer, ik ga toch zo maar even op haar rijbewijs spieken en het er nog eens over hebben.
stel dat er toekomstig een paardje komt, dan zou het natuurlijk fijn zijn als we zelf een trailer konden trekken Vork
weet iemand toevallig ook wat het gemiddelde gewicht van een pony (shetlandpony of Welsh a) en van een 1,5 paards trailer is?
Ooh, en hoelang een gemiddelde trailer is, haha Lachen
mvg, Patricia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:22

Natasjaa

Als ze nu even op haar rijbewijs kijkt, staat daar wel of niet bij de E of ze die heeft, dan weet je het, als je dan vervolgens op http://www.rdw.nl even je kenteken invoert, en de autogegevens ophaalt, weet je ook direct wat de auto mag trekken, en dan weet je dus of t wel of niet kan allemaal Lachen
Succes

juval

een kleine pony zal rond de 300 kg wegen.
een trailer is rond de 700 kg.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:23

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 16:24

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:27

rijbewijs B

Aanhangwagen t/m 750 kg
Geeft de bevoegdheid tot het besturen van een personenauto met een aanhangwagen die, inclusief laadvermogen, niet meer weegt dan 750 kg.

Aanhangwagen meer dan 750 kg
In bepaalde gevallen is het bovendien toegestaan een zwaardere aanhangwagen dan 750 kg. te trekken met alleen geldig Nederlands rijbewijs B. Daar zijn echter twee voorwaarden aan verbonden:
de aanhanger mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;
de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:27

rijbewijs BE

Gewicht aanhangwagen
Het gewicht van de aanhangwagen is niet van belang. Dat is slechts gebonden aan de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig: de maximale trekhaaklast. Die staat vermeld op het kentekenbewijs.

Gewicht totale combinatie
Ook het gewicht van de totale combinatie is niet van belang. Deze mag meer dan 3500 kg. zijn. Alleen voor het trekkende voertuig geldt een toegestane maximum massa van 3500 kg.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:33

Leuke link, net even eigen kenteken ingevoerd, grappig wat daar uit komt.
Energieklasse G Bloos ....
max. massa auto 2995 kg en max. geremd te trekken 3500 kg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:29

Wat voor auto heb je dan?

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 23:32

Maya schreef:
Wat voor auto heb je dan?

Naja een mazda zonder trekhaak, maar dan zorgen we natuurlijk voor een zwaardere auto of een busje van vrienden die wél een trekhaak heeft Koe Sigaar
trouwens, ze blijft volhouden dat ze er niet mee mag rijden, maar wel met gewone aanhangwagen.
heb trouwens haar rijbewijs zitten bekijken en weet niet waar staat wat voor rijbewijs ze heeft Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:34

Nou Clown Als het goed is staat er een datum achter haar B gedeelte Knipoog Tong uitsteken En verder ook onderaan bij E met de datum erbij wanneer ze het gehaald heeft enzo.

Als er bij E alleen maar kruizen staan, dan heeft ze dat dus niet.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 23:37

Maya schreef:
Nou Clown Als het goed is staat er een datum achter haar B gedeelte Knipoog Tong uitsteken En verder ook onderaan bij E met de datum erbij wanneer ze het gehaald heeft enzo.

Als er bij E alleen maar kruizen staan, dan heeft ze dat dus niet.

Ja er staan kruizen, maar heb gehoord en ergens pas geleden (weet niet meer waar) gelezen dat als je voor (noem even wat) 1995 je rijbewijs hebt gehaald je automatisch met aanhanger een paard mag vervoeren en of gewoon met aanhangwagen mag rijden
naja zal wel Tong uitsteken

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:40

klopt. mijn vader heeft ook veel eerder zn rijbewijs gehaald dar zat het e rijbewijs ook bij en hij mag dus met mijn trailer rijden. ikzelf heb alleen een b rijbewij en mag met een trailer rijden waarbij het maximum laadvermogen niet meer is dan het gewicht van mijn auto. maar je mag dus wel gewoon met een trailer of grote aanhanger rijden

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 23:43

ja volgens mij heeft mijn moeder hem in 1993 gehaald.
dus iemand die het weet toevallig??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:44

Dat klopt, mensen die voor 1984 hun rijbewijs gehaald hebben, hebben het E achter B erbij gekregen. Maar ook dat staat dus gewoon in het rijbewijs vermeld Lachen En als er bij jouw moeder dus kruizen staat (en dus geen datum) op het E vlak, dan mag ze dus niet met een aanhanger rijden, of de combinatie moet voldoen aan de wettelijke regels zoals in deze link uitgelegd : http://www.bokt.nl/wiki/Rijbewijs_BE

Mijn moeder heeft voor 1984 haar B rijbewijs gehaald, en heeft dus ook E achter B, en dat staat ook in haar rijbewijs vermeld, dat zij met E achter B mag rijden.

Conclusie, dus tenzij jouw moeder apart voor haar E is opgegaan, mag ze er niet mee rijden, tenzij de combinatie aan de regels voldoet.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 23:45

Maya schreef:
Dat klopt, mensen die voor 1984 hun rijbewijs gehaald hebben, hebben het E achter B erbij gekregen. Maar ook dat staat dus gewoon in het rijbewijs vermeld Lachen En als er bij jouw moeder dus kruizen staat (en dus geen datum) op het E vlak, dan mag ze dus niet met een aanhanger rijden, of de combinatie moet voldoen aan de wettelijke regels zoals in deze link uitgelegd : http://www.bokt.nl/wiki/Rijbewijs_BE

Mijn moeder heeft voor 1984 haar B rijbewijs gehaald, en heeft dus ook E achter B, en dat staat ook in haar rijbewijs vermeld, dat zij met E achter B mag rijden.

Conclusie, dus tenzij jouw moeder apart voor haar E is opgegaan, mag ze er niet mee rijden, tenzij de combinatie aan de regels voldoet.

oke, ga toch maar even controleren welk jaar ze het heeft gehaald.
lijkt me stug dat ze zo laat haar rijbewijs heeft gehaald, ze reed volgens mij ook al auto toen ze mijn zus in 1984 kreeg?

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 23:50

Oewh.
ze wist het zelf niet eens maar is nooit gepakt..
ze heeft nog nooit met een paard in een trailer gereden maar wel met een aanhanger, en zelfs dat mag ze niet eens hahaha! ROFL
1993 ontving ze haar rijbewijs!
naja laat haar maar even haar E-Rijbewijs halen als er ooit een paard int leven komt (zie wel.. blijven hopen, kinderdromen he.. zie ander topic..)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 10:12

met een gewone aanhanger enkel asser mag zij wel rijden hoor, als ze alleen b heeft
als ze trailer wil rijden moet ze dus echt e halen

trouwens, mijn moeder heeft wel e gratis bij b gekregen vroeger, maar die laat ik echt niet trailer rijden, heeft ze paar keer gedaan maar ben blij dat ik nu gehaald heb. die kan namelijk niet rijden, en een trailer met paard erin vergt wel wat ervaring om daar goed mee te kunnen rijden vind ik