Informatie over jeeps gevraagd!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Informatie over jeeps gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 10:01

Ik ben op zoek naar een jeep om mijn paard voortaan zelf te kunnen vervoeren Knipoog

Ik heb een aantal voorkeuren, maar zou graag wat extra informatie willen zoals verbruik, minpunten, kwalen, verzekering voor particulier en bedrijf, wegenbelasting, etc...

Het gaat om de wat oudere auto's van ong tot 1994...

Opel frontera (die is er zowat bijna alleen in benzine heb ik al begrepen)
Opel Campo
Mitsibutshi Pajero
Nissan Patrol
Diahatsu Rocky

Kan iemand me hiermee helpen??

Alvast heel erg bedankt!

ps als iemand nog andere auto's wil aanprijzen mag dat ook uiteraard Ja

Woody2015

Re: Informatie over jeeps gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:59

zelf heb ik een hele tijd nissan patrol gereden, geweldige auto om met de trailer mee te rijden. Knipoog
ik mis hem nog dagelijks, alleen erg duur in het houden en rijden.
toendertijd had je grijs kenteken, toen was het te doen, maar zuipen deed ie, 90 liter diesel op krap 450 a 500 km. Bloos
ik heb hem weg gedaan toen het grijs kenteken eruit ging omdat het niet te doen was voor ons met de bijkomende kosten van de wegenbelasting.
waar je goed met turbo diesels op moet letten is dat de turbo rond de 200.000 km vervangen moet worden en ook zul je tegen die tijd met de koppelingsplaten problemen gaan krijgen, pure slijtage, en die beiden zijn geen goedkoop grapje. Boos!
grote pluspunt is zelf met 2paards trailer met 2 paarden erop geen enkel probleem met rijden, je merkt het amper. Haha!
ook is hij erg handig op slechter terrein wat je op wedstrijden toch nog wel geregeld tegen komt Tong uitsteken

kortom super voor de trailer en slecht terrein, lekker veel ruimte achterin voor je spullen, maar duur om te rijden Bloos

ik denk dat het voor de meeste grote jeeps wel geld die je in je lijstje hebt aangegeven.
een vriendin van mij rijd een sangyong -korando, weet niet precies hoe je het schrijft, maar ook dat is een zeer fijne auto.
mijn buurman rijd een ford maverick met de trailer, ook die doet het goed en zal ook goedkoper zijn denk ik om te rijden, weet het niet zeker Haha!
het ligt er ook aan hoe zwaar je trailer is endergelijke anders kun je ook voor een kleinere jeep gaan, zoals een suzuki vitara of een daihatsu feroza, goedkoper om te houden en te rijden alleen wel maar geschikt voor 1 paards of 1,5 paards trailer.
zelf hebben we de vw golf 4 turbo ervoor, gaat ook.
ook geregeld de vitara van mij schoonmoeder, ook dit is geen enkel probleem met een paard erop.

tja al met al genoeg keuze, ligt er echt aan wat je precies wilt.
je kunt ook eens bij een 4x4 dealer langs gaan voor info Knipoog

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:04

Wij hebben een Nissan Patrol Longbody uit '97 en die is geweldig als trekauto. Zeer stabiel op de weg, je voelt ook amper als je een volgeladen trailer trekt.
De korte versie daar ben ik niet zo kapot van, de longbody mag 600 kilo in de bak en 3500kg aan de haak. Wel een vereiste dus om je BE te hebben, want ik heb toen eens zitten kijken en ik kwam uit op een gewicht van: 2100kg auto+600kg in bak+3500kg er achteraan= 6200kg.
Dan heb ik het wel over het max. wat je dan kan laden he?
Normaal zit je denk ik op 2100+100+1500=3700 (ook BE), maar dan ga je met normale combi op pad (auto+lading+trailer met 1 paard).
Pajero is ook oké, die rijdt een vriendin van mij en dat is een fijne auto.
Frontera is idd benzine en vind ik persoonlijk niet fijn.

Wij rijden nu Touareg, maar dat is een heel andere categorie auto, maar wel helemaal ge-wel-dig!

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:05

wij zelf hebben een Diahatsu Rocky en dat bevalt erg goed moet ik zeggen we hebben er eigenlijk nooit wat mee en het diesel verbruik valt ons nog mee.
Wij vervoeren met regelmaat 2 paarden zonder problemen de auto trekt erg goed je merkt het amper.
Het zal net zoals met elke andere auto zo zijn je moet er ook een beetje geluk mee hebben.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:34

Met de Patrol zit je trouwens op 99 euro per kwartaal (grijs kenteken en diesel).
Hij loopt ongeveer 1:8 zonder trailer en 1:6 met.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:35

grijs kenteken kun je als particulier niet overnemen, of kun jij dat op een bedrijf zetten griebels?

Vandaar dat dan de wat kleinere auto's snel eerder in trek zijn

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:40

Ik heb mijn zinnen gezet op een Ssang yong Musso. Je kan er gemiddeld 2800 kilo mee trekken en vaak zit er een Mercedes-motor in. Wat ik vooral aantrekkelijk vind is dat het een goedkope auto is in aanschaf: voor 5000 euro rij je een auto uit '97 en als je een beetje zoekt heb je er voor dat geld zelfs een van na 2000. Het zijn vrij onbekende auto's en er is niet veel vraag naar, vandaar de prijs Lachen
Voor een diesel betaal je ongeveer 100 euro aan wegenbelasting per maand (geel kenteken). Ook kun je vanwege het gewicht de meeste trailers zonder E-rijbewijs trekken.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:49

Bromfiets, hoeveel weegt die auto dan? 700 kg?
Boven de 3500 kg totaal heb je altijd een BE nodig.
Als die auto 2800 kg mag trekken, zal hij ws iets van 1900 tot 2000 kg wegen, dus zit je er ruim boven.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:55

kijk vanwege de vrij hoge kosten in de wegenbelasting vind ik de kleinere auto's ook leuker!
maja daar kun je wel een weer wat minder mee maar voor mij genoeg haha!
de sangyoung musso is idd ook erg goed, die zijn allemaal wat goedkoper in aanschaf ik geloof omdat het op de nederlandse mark nog vrij nieuw is en ze goedkoop worden gemaakt, maar presteren zeer goed!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:06

Ik vind dit wel komisch: je vraagt informatie over "jeeps" volgens de titel, maar vervolgens is Jeep nadrukkelijk AFwezig in je rijtje opties Clown
En nee, ik heb geen ervaring met dat merk, wij hebben alleen maar "echte auto's" Duivel

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:16

imker schreef:
Als die auto 2800 kg mag trekken, zal hij ws iets van 1900 tot 2000 kg wegen, dus zit je er ruim boven.

Auto weegt gemiddeld 1900 kilo. Zonder E moet je trailer + laadvermogen lichter zijn dan je auto en het totaal moet onder de 3500 blijven. Dus je kan een trailer tot 1599 kilo trekken zonder E

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:20

ik heb een daihatsu feroza waar ik heel tevreden over ben.
trekt zo´n 1500 kg.
nog geen mankementen verder!
ik vind het een fijne auto, niet zo duur in belasting en benzine.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:38

bromfiets schreef:
imker schreef:

Auto weegt gemiddeld 1900 kilo. Zonder E moet je trailer + laadvermogen lichter zijn dan je auto en het totaal moet onder de 3500 blijven. Dus je kan een trailer tot 1599 kilo trekken zonder E

Volgens mij hou je nu geen rekening met het laadvermogen van de auto.
Volgens de FAQ:
Citaat:
MTM trailer lager dan leeggewicht trekkend voertuig
en
MTM trailer plus MTM auto minder dan 3500 kg

Als ik nakijk wat de MTM van een Musso is, dan zit je toch bij een 2500 kg, dan heb je nog maar 1000 kg over voor je trailer. Gaat dus niet werken.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:43

Waratje: Je hebt gelijk, daar had ik idd geen rekening mee gehouden.

*slaat zichzelf voor het hoofd* Tong uitsteken

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:55

bromfiets schreef:

Voorzichtig, joh, niet te hard Blauw oog Ach gut

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:11

Waratje schreef:
bromfiets schreef:

Voorzichtig, joh, niet te hard Blauw oog Ach gut

Het valt mee Haha! Maar Musso's zijn nog steeds wel heerlijke auto's om mee te rijden, vooral de automaat is me erg goed bevallen tijdens de proefrit (nooit eerder met automaat gereden, dus dat kan ook nog schelen.)

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:16

Wij hebben een Ssang Yong Korando gehad. Hele fijne trekauto op diesel voor niet al te veel geld. ook behoorlijk degelijk dankzij oude mercedestechniek onder de motorkap.
Trekt met gemak een 2 paardstrailer incl. 2 flinke kwpn-ers.

Omdat wij die auto toch wel wat spartaans vonden in het comfort en wij behoorlijk wat kilometers maken hebben we m 2 jaar geleden ingeruild voor een Jeep Grand Cherokee automaat op LPG. Heerlijke comfortabele auto maar je loopt wel leeg op de verbruiks- en onderhoudskosten. Verder bevalt ie super. Trekt ook prima en automaat rijdt heerlijk.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:17

ik heb sinds een paar weken een ssangyong korando. Daarvoor had ik een mitsubishi pajero (kort model). Over de pajero was ik zeer tevreden, reed heerlijk en trok met gemak 2 paarden.

Nu dus een Korando, nog niet veel ervaring maar tot nu toe rijdt hij lekker. Ik heb geen bedrijf dus betaal sowieso veel aan wegenbelasting. Maar de Korando is geregistreerd als bestelwagen en nu ben ik jaarlijks 400 euro minder aan wegenbelasting kwijt dan als ie als personenauto geregistreerd stond. Dus ik weet niet of je graag een achterbank wil, anders kan je hier ook eens op letten!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:24

imker schreef:

Hoeft niet. Een Rocky weegt zo'n 1600 a 1700 kg (afhankelijk van type) en mag 3500 geremd trekken. Verschilt per merk.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:50

een nissan patrol is echt een aanrader!!!
als ik er het geld voor over had zou ik er zo 1 kopen Haha!
helaas ben ik iets minder "bedeelt" en heb een daihatsu feroza...
een benzine uitvoering die ook een flinke slok lust Clown
met de rest van de types die jij opnoemt heb ik niet veel ervaring. alleen weet ik dat de daihatsu rocky erg windgevoelig is en snel op zen kant ligt!

ik weet niet of het voor jou uitmaakt of je een diesel rijd of een benzine (kwa wegenbelasting) maar persoonlijk zou ik voor een diesel kiezen omdat die beter trekken en meestal minder zuipen Haha!

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:21

Ik heb een Nissan Terrano II van 1998. Korte wielbasis grijs kenteken benzine. Voor de wegenbelasting betaal ik iets meer dan 100 euro in de 3 maanden (zuid-Holland). Verzekeing is nog geen 45 euro in de maand.
Het verbruik is best hoog. Mag in mijn handjes klappen als ik 1 op 8 haal. Mag 2800 kg trekken. Super fijne trekauto.
Minpunten: iets stuiteriger dan een LWB, verbruik.
Pluspunten: Betrouwbaar, Groot maar niet lomp groot, wegenbelasting is 10 euro meer in de 3 maanden dan mijn vorige luxe wagen van 1140kg.

(staat eventueel te koop ivm samenwonen en niet meer met 2 paarden op weg gaan)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 18:55

Bedankt voor alle reacties!

Even een samenvatting, ik kan ook grijs kenteken rijden omdat de auto dan op naam van mijn moeders bedrijf komt te staan.
Ivm met de km's die ik rijd, gaat mijn voorkeur uit naar een diesel. Ik heb op autoweek.nl wat auto's vergeleken en daar kwam toch wel uit dat de Pajero, Patrol en de Terrano afvallen. Zo wie zo qua verbruik, wegenbelasting en verzekering...

Blijft dus over, de frontera en de rocky.
De frontera staat me meer aan, maar het is wel een benzine. Verbruik is ongeveer gelijk van die 2.

Ik heb nog geen E rijbewijs dus een kleinere jeep (of terreinwagen voor Waratje Knipoog ) valt bij mij af. Ook vind ik die kleine wagentjes niet veilig. Ze kunnen het misschien wel trekken, maar als je een paard hebt wat in paniek raakt in de trailer (1 van mijn paarden) heb je toch een probleem.
We hadden een Chevy Blazer voor de trailer staan en deze kon nog net recht op de snelweg blijven. Dus ik wil een zware auto die dus veilig is, maar niet zwaarder dan nodig is Haha!

Een Jeep, Chevy, Landrover of wat dan ook vallen voor mij af vanwege de onderhoudskosten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:58

Ssang Yong Korando mag 3 en halve ton trekken.
het meeste wat een auto trekken mag.
4 wiel aan drijving hoge en lage giering.
verbruik wat minder 1 op 10 of 1 op 8
verder wel erg mooie auto van binnen leren bekleding enzv
hij is niet snel maar wel sterk
wij hebben grijs kenteken omdat er maar 2 stoelen in zitten.
het is meestal een diesel

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:00

Wij hebben een frontera maar die is toch een diesel.
Heel leuke auto, een 2.2 denk ik...
Trok bij ons een tweepaardstrailer (incl 2 paarden Haha! )
Als je wat meer info wilt kan ik je die deze week bezorgen, mijn vader is nl automecanicien en in het bezit van een frontera Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 19:07

Dat zou heel fijn zijn Whisperramse Ja

Waarschijnlijk hebben jullie een nieuwere uitvoering dan, hetgeen wat ik ervoor uit wil geven komt niet verder dan een Frontera tot 1994 Knipoog

Een Ssang Yong is een leuke auto, maar te duur voor mij in onderhoud...